Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

De beste tablets van dit moment

ipad2 bigger   De beste tablets van dit moment
Geschreven door
Geplaatst op25 februari 2012, 13:54 CategorieAndroid

Het is vandaag 25 februari 2012 en in deze post wil ik graag de beste tablets van dit moment bespreken. Dit wil ik omdat ik weet dat er een hoop bezoekers via een dergelijke term op deze site komen en dat is genoeg reden om te zorgen dat we een redelijke up-to-date post hebben over deze vraag.

Update: Inmiddels hebben we een nieuw artikel geplaatst met de beste tablets van dit moment (zomer 2012).

Het probleem is echter dat het een lastige vraag is om een eerlijk antwoord op te geven. Een goed antwoord zou rekening moeten houden met allerlei verschillende wensen en verwachtingen, denk aan schermgrootte of een bovengrens aan prijs. Voor ongeveer 100 euro heb je een Yarvik TAB260 en de duurste iPad 2 kost 800 euro. De Samsung Galaxy Note is in mijn ogen de kleinste (hybride) tablet met een schermformaat van iets van 5 inch en er zijn bergen tablets die rond de 10 inch hangen. En dat zijn natuurlijk maar twee parameters waarmee rekening gehouden kan worden. Een te lastige opgave wat mij betreft voor deze post, een post waar ik gewoon mijn eerlijke mening ga geven zonder al te veel rekening te houden met wensen over schermgroottes en prijsstellingen.

Er is als we eerlijk zijn maar strijd tussen twee partijen: Apple’s iOS concurreert met de Google’s Android. En aangezien we toch eerlijk zijn durf ik nu ook wel te verklappen dat het Android dat op dit moment op de markt is niet goed genoeg is. Er zijn een hoop fabrikanten die prachtige stukjes hardware maken – zo heb ik op dit moment een Samsung Galaxy Tab 7.7 hier om te reviewen – maar bijna zonder uitzondering worden die dingen verkocht/geleverd met Android 3.2. Honeycomb is nog steeds niet af en veel te buggy om als goed tablet OS bestempeld te mogen worden, welke vrijheden/mogelijkheden je er ook voor terugkrijgt. De ASUS Eee Pad Transformer Prime is de enige tablet die je op dit moment in Nederland kan kopen met Android 4.0. Ice Cream Sandwich is volgens de meeste berichten beter en stabieler dan Honeycomb en heeft daarmee een inhaalslag gemaakt. Daarmee is Android 4.0 volgens mij ommennabij net zo goed als iOS 5.0.

Als ik dan op dit moment een lijstje moet geven met de beste tablets dan is die als volgt:

  1. Apple iPad 2
  2. Asus Transformer Prime
  3. Al het andere is op dit moment zonde van je geld
  4. Stel je verwachtingen bij en koop een tweedehands iPad 1 of zo’n Chinese Android 4.0 tablet (Ainol Elf ofzo).

Natuurlijk is het een logische vraag waarom de iPad dan boven de Transformer Prime staat in mijn lijstje en het antwoord is vrij simpel: Ik blijf het aantal beschikbare goede apps een belangrijk onderdeel vinden in de beoordeling (naast de stabiliteit van een OS natuurlijk) en Apple heeft daar gewoon nog steeds de voorsprong. Ook hier is Android wel met een inhaalslag bezig maar ze zijn er gewoon nog niet. Daarnaast is de Transformer Prime niet alleen interessant doordat het met Android 4.0 geleverd wordt maar vooral vanwege het feit dat je het ding eigenlijk alleen maar ziet in combinatie met dat mooie toetsenbord dock. Alle reviews – ook die van Martijn hier – spreken positief over het apparaat, en allen gebruiken hem zover ik in kan schatten 90% van de tijd in combinatie met die dock. Een toetsenbord op een tablet is leuk, maar maakt het wat mij betreft wel minder tablet en meer netbook/ultrabook. Ook een goede reden om het als een ‘mindere tablet’ dan de iPad 2 te bestempelen, omdat het veel minder als tablet gebruikt wordt.

transformer prime   De beste tablets van dit moment

Maar dan heb je natuurlijk alle beloftes van Android 4.0 die komt naar de huidige line-up van de Android tablet fabrikanten. Daarmee kunnen die mooie stukjes hardware (die er dus echt wel zijn) natuurlijk veel beter worden en misschien wel op gelijke hoogte komen met een iPad, zeker als je dan opeens wel rekening gaat houden dat er veel meer keuzes is qua hardware. Maar het probleem is dat Android 4.0 nu al 5 maanden beschikbaar is maar nog steeds niet op het huidige aanbod geleverd word. Sterker nog, de install base van Android 4.0 is volgens Google zelf nu ongeveer 1%. Van die 1% zijn er ook nog een hele boel Galaxy Nexii. Punt is dat de adoptiesnelheid niet groot genoeg is. Er zijn verschillende redenen voor maar daar zal ik jullie niet mee vervelen in deze post.

Maar stel nou dat je wel die belofte wilt meewegen in het maken van een lijste met beste tablets, dan vind ik persoonlijk ook dat je de hardware belofte van de iPad 3 mee moet mogen wegen in datzelfde lijstje. En de eventuele update van iOS die gepaard gaat met een release van een nieuwe iPad. Van Apple kan je een hoop zeggen maar als het om software updates aankomt van mobiele apparaten is het goed en snel geregeld. Er zijn een paar generaties ‘oude’ hardware ondersteund en de roll-out van de update is meestal binnen een paar weken. De iPad 2 is zonder enige twijfel in ieder geval ondersteund.

Als ik dan met die kennis een nieuw lijste moet maken is die voorlopig als volgt:

  1. Apple iPad 3
  2. Apple iPad 2
  3. Samsung Galaxy Tab 7.7, Galaxy Tab 8.9 of Galaxy Tab 10.1
  4. Transformer Prime

Ik heb getwijfeld tussen de 3 en 4 posities, en ze staan misschien wel iets meer gelijk dan een 3 en 4 sticker doen vermoeden. De Transformer Prime heeft waarschijnlijk de betere hardware (als is dat scherm op de Galaxy Tab 7.7 wel heel erg mooi) maar is dus wat mij betreft minder een tablet dan de modellen van Samsung. Als het gaat om de nummer 1 en 2 posities hangt het af van de prijsstellingen en natuurlijk de hardware. Van het OS weten we in ieder geval dat die op beiden apparaten ongeveer gelijk zou zijn.

Update: Inmiddels hebben we een nieuw artikel geplaatst met de beste tablets van dit moment (zomer 2012).

hatersgonnapanda 300x225   De beste tablets van dit momentMijn simpele advies voor kopers die vandaag of morgen een tablet willen aanschaffen dat wat mij betreft de iPad 2 de beste keuze is. Voor mensen die volgende maand een tablet willen aanschaffen of het niet erg vinden om te wachten op een nieuwe OS update de iPad 3. Want hoewel ICS de inhaalslag misschien heeft gemaakt met iOS 5 liggen er voor Apple kansen om met de iPad 3 de voorsprong weer terug te nemen.

Deze post is geschreven met het oog op een algemeen advies, dat voor 80%-90% van de potentiële kopers van toepassing is. Natuurlijk zijn er altijd fandroids die perse een Android tablet willen hebben of een hekel hebben aan Apple.

  • Delen:

Reacties

  1. stijn
    25 februari, 2012 om 14:07

    Mooi!
    Ik wachte al een tijdje op een nieuwe “top 5″
    Ik hoop dan ook dat er binnen een maand of 2, terug een nieuwe top5 komt, eens de asus tf300, tf700, acer a510 en a700 er zijn….
    Er komen binnen +- de 2 maanden een hoop nieuew tablets uit, en eigenlijk wacht ik daar op…

    Ik moet echt op mn tanden bijten om nu geen nieuwe tablet te kopen… (of de ipad2 helaas minder “tweakable” of een samsung 10.1 of de asus prime maar die heeft dan ernstige wifi problemen.
    Vandaar dat ik dus nog een maand of 2 wacht

    Hopelijk dan ook een nieuwe top 5 !

    • Sam
      25 februari, 2012 om 18:41

      Hai Stijn,

      Ik wil inderdaad vaker een top lijstje maken. Die nieuwe prime lijkt mij ook een prachtig mooi apparaat.

  2. breda
    25 februari, 2012 om 18:31

    Hmmm…

    Niks over de problemen met de prime. Ik zou die helemaal niemand aan raden. Terwijl ik zelf verwacht had dit echt een ipad 2 concurrent zou zijn, maar helaas is er van alles mis mee. Waaronder een slechte wifi vergeleken met andere mobiele apparaten.

    Verder het argument: the prime wordt toch minder als tablet gebruikt, slaat natuurlijk helemaal nergens op. En ik vraag me af hoe jij aan dat ”feit” komt.

    Het gekke is……. de eindeconslusie kan ik me wel in vinden, alhoewel ik er aan zou toeoegen dat als je een prime wilt, je beter even kunt wachten op de nieuwe versie, zonder alle hardware matige bugs.

    Ik heb zelf nog niks, volg deze site al een tijdje, prima ste hoor, maar dit stukje vind ik net wat minder.

    Ik ga zelf denk ik voor de ipad 3, maar ben er nog niet helemaal uit. Want win 8 tablets komen er ook aan, heb je overigens niks over gezegd. ALs je vooruit kijkt pak je alleen de ipad 3 mee, alsof er vedr niks op de markt komt.

    Nee, vind het een zwak artikel, het spijt me. Dit strooit zout in de ogen van de slecht geinformeerde kopers.

    • Sam
      25 februari, 2012 om 18:40

      He Breda,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had misschien best wat over de hardware problemen die sommigen hebben met de TP kunnen noemen, maar aangezien het beleid van Asus op dit gebied goed geregeld is EN ik gewoon link naar ‘onze’ review van het apparaat (waar al dit soort dingen natuurlijk ook staan heb ik daar niet voor gekozen.

      Mijn bewering over het gebruik van de TP is niet door onderzoek onderbouwd maar zoals ik schrijf wordt het voor mijn gevoel voor het overgrote deel icm het dock gebruikt. Dat durf ik te beweren omdat ik meer dan een paar mensen ken met het apparaat en je het ook in de verschillende reviews op sites terugziet (en dus ook hier in het gelinkte review weer).

      Verder kijken dan een paar maanden leek mij wat overdreven, en aangezien Windows 8 pas in September komt leek dat mij nog niet zo relevant om al mee te nemen. Zoals Stijn al vraagt wil ik met grotere regelmaat een overzichtje tikken met wat volgens mij de beste tablets zijn. Windows 8 is daar zeker een kanshebber, als weet ik nog niet zomaar of we van de eerste generatie apparaten al veel mogen verwachten (ervaring leert van niet).

      Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid voor je geeft, voor de rest is het natuurlijk gewoon mijn mening dat hier beschreven staat (vandaar mijn naam en Column) en wat lezers daarmee doen mogen ze natuurlijk zelf weten.

      Maak je niet druk om spelfouten, jij herkent ze kennelijk van jezelf… en dat is al meer dan ik kan zeggen :)

  3. breda
    25 februari, 2012 om 18:36

    Excuses voor de type foutjes. Wilde meteen gaan editten, helaas niet mogelijk, ;-).

  4. T.A Blet
    25 februari, 2012 om 19:00

    Mijn Top 5

    1 Asus Transformer Prime
    2 Asus Transformer Prime
    3 Asus Transformer Prime
    4 Asus Transformer Prime
    5 Asus Transformer Prime

    • Martijn
      25 februari, 2012 om 19:04
    • Sam
      25 februari, 2012 om 19:18

      Hehe.

      Met of zonder dock?

      • T.A Blet
        26 februari, 2012 om 17:48

        Zonder dock natuurlijk, 64 Gb versie.
        Een tablet hoort zonder dock anders is het geen tablet.
        Dock heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde.

  5. stijn
    25 februari, 2012 om 19:07

    Ik denk dat acer met zn a510 en a700 wel eens onverwacht goed uit de hoek kan komen….
    ik ben zo nieuwsgierig naar het congres maandag..

    • Martijn
      25 februari, 2012 om 19:09

      Inderdaad. Vooral de A700 lijkt me een mooi apparaat, mits de prijs niet al te hoog ligt. Dat zou wel eens een succesje kunnen worden.

      • stijn
        25 februari, 2012 om 19:14

        de 510 ook hoor, heeft alles wat de prime heeft (mss geen ips panel) maar wel werkende wifi en dit aan een veel lagere prijs!

        het worden moeilijke/dure tijden :)

  6. rik
    25 februari, 2012 om 20:19

    Dat de prime een dock heeft is alleen maar een voordeel en iets extra, terwijl het nu als een nadeel bestempeld wordt. Zonder dock is de prime een volwaardige tablet. De wifi problemen worden schromelijk overdreven. Ik heb een goede verbinding die nog geen een keer is weggevallen.Wat wel een punt is zijn de apps. Apple heeft gewoon veel meer apps voor tablets dan android. Ik hoop dat daar snel verandering in komt, maar vind de ontwikkeling van android apps wel langzaam gaan.

    • Sam
      25 februari, 2012 om 20:23

      Zo zie ik het niet. De Transformer Prime is juist de enige tablet die ik in de huidige situatie waard vind om op te noemen, zowel door 4.0 als de dock. Dat zijn dus voordelen t.o.v. andere tablets. Maar het maakt de TP wel de beste hybride op de markt, maar niet de beste tablet (wat mij betreft) o.a. ook door de inderdaad langzame (maar gestage) app ontwikkeling.

      • stijn
        25 februari, 2012 om 20:43

        langs de andere kant heb je wel toch dat android veeeeel meer apps hebben die gratis zijn of heb ik het daar mis?
        Verder kun je met een ipad toch niet zo customizen, of terug mis?

  7. Sam
    25 februari, 2012 om 20:51

    Qua customizen heb je gelijk, gratis Apps denk ik niet. Of daar zal het gelijk kunnen liggen maar dan is de gemiddelde kwaliteit stukken minder. En je moet maar net het apparaat hebben met de resolutie waar zo’n app goed op draait ( zo heb ik nu met de 7.7 problemen met een aantal apps)

  8. breda
    25 februari, 2012 om 21:06

    Ok, fair enough. Kan me best vinden in de reacties.

    Maar blijf er bij, ik zou zelf niemand de prime aan raden. Want er zijn zoveel mensen met problemen, dat je bijna geluk moet hebben een exemplaar te hebben die het wel volledig doet. Volledig kan trouwens niet, want gps doet het gewoon niet goed genoeg, bevestigd door asus zelf.

    En ik baal er enorm van hoor, ik zat al maanden op de prime te wachten, ik zag het helemaal zitten. Maar ik ga het risico niet lopen voor toch een fors bedrag.

    Wacht dan op de nieuwe versie, ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk tcoh daar uit kom. Maar komop 500 euro, dat is een fors bedrag.

    Als ik zo wat forums door lees, bv tweakers, maar ook androidforums. Overal talloze mensen met problemen, en heel veel verschillende problemen. Hele winkelketens die hem niet meer verkopen omdat ze zoveel klachten krijgen.

    Dat kan je toch moeilijk negeren. Heb je veel geld, ok, dan zou ik ervoor gaan, want als alles goed werkt is het een fantastisch tablet. Valt ie dan tegen, ok, jammer dan.

    Heb je een kleine beurs, wil je toch eens een high end tablet kopen en geen gezeur. Zou ik persoonlijk zelf adviseren nog even wat geduld te hebben.

    Want er komt veel nieuw spul uit, en…. de prijs van de ipad 2 gaat hoogstwaarschijnlijk wat zakken in prijs. Maar dan gaan we al weer speculeren he, ;-).

    Dat je windows 8 niet mee pakt dat het pas in september uit komt… mwa… ok.. dat kan.

    Nou… ik ben er zelf nog niet uit. Ik geniet verder van deze site, want je ziet zo een mooie ontwikkeling in tabletwereld.

    Ga zo door, ben heus geen zeikerd hoor, groet en heb nog een mooi weekend. ;-)

    • Sam
      25 februari, 2012 om 21:08

      Ik kan me voorstellen dat je het risico niet wilt nemen en als ik kon wachten zou ik ook op de high res versie wachten. Misschien leuk om onze podcast(s) te luisteren, daar bespreken we dit soort nuances erg regelmatig.

      En fijn weekend! :)

  9. Erik
    26 februari, 2012 om 11:26

    ik ben het enigszins wel eens met deze post, alleen is het niet helemaal recht om wel de nadelen van android te noemen, en de nadelen van apple niet te noemen.
    Wat voor mij de reden is om voor anroid te kiezen, is niet omdat ik een android fan ben of een apple hater, maar simpel omdat ik het als een vervanger wil gebruiken voor mijn huidige pc, in dit opzicht is android veel beter dan apple. Ik ligt even heel kort toe waarom:
    Teneerste laat android het toe te downloaden waar ik maar wil, ik deel vaak bestanden ook via sites als fileupload en ik snuffel wel eens op de piratebay, en het is ideaal dat ik gewoon lekker rustig daar een bestand of een filmpje vanaf kan pakken. Verder bied android een erg groot voordeel in het aanpassen van je voorkeuren, je kan je achtergrond interactief maken met takenlijsten en todo listen wat ik vroeger altijd op windows gebruikte.
    Overigens heeft android het voordeel dat meerdere partijen helpen bij het opbouwen van het systeem, en er ook veel hobbisten zijn die helpen met bouwen van het systeem, Google neemt dit natuurlijk ook allemaal mee in hun updates en reviews waardoor android in een veel hoger tempo zal blijven groeiten qua software dan apple.

    Dit zijn voor een deel mijn meningen maar zijn ook gebaseerd op feiten. Voor mij vandaar de keuze om voor android te kiezen en heb de keuze gemaakt voor de eee pad transformer prime en zal die dus ook op mijn nummer 1 zetten.

    • Sam
      26 februari, 2012 om 11:44

      Ik snap je comment wel maar ik denk dat ik niet teveel aandacht geef aan voordelen van beiden mobiele OS’en. Het gaat mij er om dat iOS wel stabiel (genoeg) is en Android 3.2 niet. Zo instabiel dat het voor mij (en ik ben misschien wat kritisch maar het is mijn eerlijke mening) onacceptabel is, wat voor vrijheden/mogelijkheden je er ook voor terugkrijgt.

      Ik zal wel de zin updaten in het artikel om ook de mogelijkheden te noemen.

  10. Zx12richard
    26 februari, 2012 om 21:01

    Ik hoop eigenlijk dat de prijs van de ipad3 een beetje acceptabel word. Heb zelf de ipad2 nu een paar keer kunnen proberen, en ik moet zeggen dat het gewoon goed is. Alles werkt zoals het moet en de apps zijn eindeloos. Heb ook de android tabletten gezien, ook al zien ze er mooi uit, ik wil niet dezelfde apps als op mijn phone. Dus hopelijk de ipad3 en anders ga ik toch voor de 2.

    • Sam
      26 februari, 2012 om 21:20

      Ik zie het nog steeds als goede kans de iPad 2 blijft voor minder, en de iPad 3 misschien voor iets meer verkocht moet gaan worden. Ik ga ervanuit dat Apple het gemiddelde van de productcategorie gelijkt houdt, as always.

  11. Jo
    27 februari, 2012 om 11:06

    Overduidelijk een artikel dat geschreven is door een Apple fan. Alle voordelen van de Apple worden genoemd, de nadelen van Android, maar de mindere kanten van de Apple zie ik nergens.
    Dit verschijnsel is trouwens in meerdere artikelen over tablets te zien.
    Het lijkt wel alsof produkten die idioot goed verkopen, daarom ineens ook de beste zijn. Onzin natuurlijk. Ik vind het ook een beetje vreemd om het aanbod van apps zo zwaar mee te laten wegen. Het ging toch om te tablets, niet om de beschikbare software? Overigens vind ik 250.000 apps nog altijd een stevig aanbod. Als je over het aanbod van de Blackberry apps zou schrijven dan zou ik je meteen gelijk geven. Software is natuurlijk van groot belang; zonder dat stelt een tablet weinig voor. Maar bij dergelijke aantallen vind ik dat in een review als deze minder relevant.
    Wat ik overigens vaak lachwekkend vind is dat er veel gezeurd wordt over vooral de dikte van een tablet. Het gaat dan meestal om enkele millimiters. Gaat volgens mij helemaal nergens meer over.
    Apple heeft gewoon een goede marketing machine, dat is alles. Mensen liggen hijgend voor de winkels als er weer wat nieuws is. Voor mij is het net als de hifi apparatuur van B&O: de looks zijn goed maar de hardware is niet zo bijzonder. Zeker niet zo onderscheidend als Apple fans soms beweren. Het moge duidelijk zijn; ik ben geen Apple fan. Ze vragen de hoofdprijs maar geven daar in verhouding weinig voor terug.
    Ik wacht op de Asus Prime A700T. De huidige Prime is volgens mij zeker niet slecht, maar de aluminium behuizing was gewoon een dikke misser; volgens wat ik heb gelezen worden de slechte wifi prestaties daardoor veroorzaakt.
    Enfin, een review schrijven is überhaupt lastig. Je wordt altijd beïnvloed door je eigen voorkeuren. Met die wetenschap in het achterhoofd heb ik dit artikel (en de andere) dan ook proberen te lezen.

  12. Gerrit
    26 april, 2012 om 14:08

    In mijn familie hebben we zowel de iPad als Android tablets. De verhalen die ik hoor lijken de voorkeur te geven voor een Android tablet, voornamellijk vanwege de hardware. De iPad heeft geen USB aansluiting standaard, ook geen mini HDMI. Al deze opties kosten extra bij Apple. Nu zullen enkele zich afvragen waarom deze extra connectie mogelijkheden? Ga eens lekker op vakantie. Sluit de tablet aan op de TV. Met een portable 2,5″ Harde schijf erbij heb jij je digitale nanny voor de kids zo opgezet. Of kijk je naar alle series die je thuis hebt gedownload en waar je nu eindelijk de tijd hebt om ze te kijken. De meeste Android tablets zijn voorzien van de standaard connectieviteit zoals USB poorten en HDMI uitgangen. Bij Apple is dit niet het geval en dien je extra hardware te kopen tegen Apple prijzen. Voor mij is connectivity heel belangrijk. Flexibiliteit ook daarom zou ik dus geen Apple iPad kopen maar een Android die meer te bieden heeft. Op het werk gebruik ik Dagelijks een iPad.

  13. Harald
    21 juni, 2012 om 23:44

    Goed geschreven stuk, jammer dat de focus op jouw favoriete merken ligt. Aantal apps meenemen als maatstaf? Serieus? Hoeveel filebrowsers, photoeditors etc wil je hebben? Tsja vergelijking tussen ipad en samsung met een hoog wij van wc eend gehalte…..meer is het niet. Jammer het had een goed stuk kunnen zijn.

  14. Kavdl
    02 juli, 2012 om 22:38

    Nice bullshit, Asus EEE pad Transformer prime is soiso de beste al is het alleen maar omdat er simpelweg de beste processor inzit, maarja jij bent zo te zien nogal een apple fanboy dus ik laat je lekker dromen.