Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Hoe verbind je een Android tablet met je TV?

samsung Smart TV streaming tablet   Hoe verbind je een Android tablet met je TV?
Geschreven door
Geplaatst op3 april 2012, 10:53 CategorieTablet Tips

Wanneer je een Android tablet hebt dan is het negen van de tien keer voldoende om op je mobiele display te werken, maar soms is het weergeven van content op je TV gewenst. Denk bijvoorbeeld aan het spelen van een game, het kijken van een film of het weergeven van je meest recente foto’s. Er zijn verschillende manieren om je tablet te verbinden met je TV, zowel met draad als draadloos.

HDMI

De meest voor de hand liggende manier om je tablet met je TV te verbinden is de HDMI aansluiting. Veel tablets beschikken over een micro/mini HDMI uitgang waardoor je direct een kabel kunt aansluiten op de HDMI ingang van je TV. Middels HDMI vindt een snelle signaaloverdracht plaats en kun je genieten van de hoogste resolutie/kwaliteit. Ook hebben sommige tablets de mogelijkheid om via HDMI 3D content op een 3D TV weer te geven. Een nadeel van HDMI is natuurlijk het feit dat je perse een kabel nodig hebt.

DLNA   Hoe verbind je een Android tablet met je TV?

DLNA

Een techniek die ook al een hele tijd bestaat is DLNA (Digital Living Network Alliance). Dit is een standaard die ervoor zorgt dat apparaten binnen een Wifi netwerk met elkaar kunnen communiceren en dus bestanden uit kunnen wisselen. Je kunt je tablet gebruiken als bron om zo content te streamen naar je TV, mits beiden met DLNA uitgerust zijn. Als dit het geval is kun je op de TV zoeken naar DLNA apparaten binnen je thuisnetwerk, de tablet selecteren en vervolgens bestanden vanaf de tablet richting de TV streamen. Ook zijn er tablets die andersom werken waardoor je bestanden richting een TV kunt ‘gooien’. Onder meer Sony en Samsung hebben applicaties die het weergeven van content op je TV zeer eenvoudig maken.

WHDI

WHDI is een standaard die vergelijkbaar is met DLNA. WHDI gecertificeerde apparatuur kan draadloos met elkaar communiceren en zo bestanden uitwisselen. WHDI is compatibel Full HD signalen, 3D signalen en tot 5.1 audiosignalen over een afstand van maximaal 30 meter. Het enige verschil met DLNA is dat DLNA gebruik maakt van gecomprimeerde overdracht van multimedia bestanden. WHDI maakt gebruik van ongecomprimeerde bestanden, waardoor je niet alle apparaten kunt verbinden (alleen diegene die HD aankunnen als bron of ontvanger) maar wel betere kwaliteit hebt.

MHL (Mobile High-definition Link)

Een nieuwe techniek, welke we in steeds meer producten terugzien, is MHL. Deze techniek werkt helaas niet zonder kabel maar zorgt er wel voor dat je content snel en in hoge kwaliteit kunt overzetten naar je TV. Het grote voordeel van MHL is dat het via de standaard microUSB poort werkt die al op je tablet (in de meeste gevallen) zit. Hierdoor wordt er ruimte bespaard en liggen de kosten lager voor de tablet. Wanneer een tablet een MHL gecertificeerde USB poort heeft kun je met een microUSB-naar-HDMI kabel content in een 1080p resolutie en met maximaal 7.1-kanaals surround audio op je TV weergeven.

WiDi MHL tablet   Hoe verbind je een Android tablet met je TV?

Er zijn al tablets op de markt die MHL ondersteunen, waarzonder de HTC Flyer, de Samsung Galaxy Tab 10.1 en de Samsung Galaxy Tab 8.9. Nieuwe modellen zullen waarschijnlijk steeds vaker van de MHL standaard voorzien worden.

WiDi (Wireless Display)

WiDi is een nieuwe draadloze techniek om content naar je TV te streamen en op het eerste gezicht lijkt het veel op DLNA. Toch is er één belangrijk verschil; WiDi heeft namelijk geen bestaand Wifi netwerk nodig om te werken. Wanneer zowel je tablet als je TV is uitgerust met WiDi kunnen deze producten samen een klein Wifi netwerk opzetten, puur om content uit te wisselen. In principe zou je deze techniek kunnen vergelijken met Bluetooth maar dan stukken sneller en eenvoudiger.

Bovenstaande manieren om je Android tablet met je TV te verbinden kunnen overigens ook gelden voor huidige Windows 7 tablets, de BlackBerry PlayBook en toekomstige Windows 8 tablets. De HDMI aansluiting is duidelijk te vinden aan de zijden van een apparaat terwijl je DLNA, MHL en WiDi standaarden in de specificaties vermeld zouden moeten staan.

  • Delen:

Reacties

  1. Marvin
    03 april, 2012 om 12:13

    Met WHDI kan je ook zonder kabel een HDMI verbinding naar je TV leggen. Zie bijvoorbeeld de DFINE DF-W210.

    • Martijn
      03 april, 2012 om 13:12

      Hoi Marvin,
      Dank voor de tip. Staat er inmiddels bij!

  2. Vuchel
    09 april, 2012 om 7:27

    Hallo,

    Ik heb een vraagje.

    Als ik mijn tablet, Acer A500, verbind met mijn TV Samsung (nummer weet ik niet) van mini-hdmi (tablet) naar hdmi (TV) krijg ik beeld (niet denderend daar mijn tv de rare resolutie van de tablet niet ondersteunt. 800*1280, ook al dacht ik dat ik ergens gelezen had dat Acer dat via een update naar HD ging brengen maar dat vind ik niet meer terug op hun site)

    Als ik de tablet op mijn pc-monitor wil aansluiten van mini-hdmi naar dvi (ik gebruik dan zo’n overgang van dvi naar hdmi) dan krijg ik geen beeld :s

    Ik wil een nieuwe monitor kopen, maar wil er zeker van zijn dat ik daar ook mijn tablet op kan aansluiten! Iemand enig idee hoe dat komt?

    Alvast bedankt

    • Jarno
      21 januari, 2014 om 19:47

      Ik weet het niet hoor:-) :-) :-)

  3. fleurdelys
    30 augustus, 2012 om 22:12

    Hallo, ik verbind mijn Medion LifeTab P9514 via HDMI met mijn Samsung LE32A559 TV, maar wat ik ook doe, er is geen verbinding (geen signaal).
    Heeft iemand een oplossing?

    Alvast bedankt.

  4. jacobs
    14 november, 2012 om 13:27

    Ik heb een acer iconia a200. Hoe kan ik die aansluiten op mijn tv. Probleem is: kan hem aansluiten maar beelden van tablet krijg ik niet op tv.

    • Martijn Chel
      14 november, 2012 om 14:30

      Hoe sluit je em nu aan dan?
      De enige manier om beelden te krijgen is via een DLNA mediaplayer. Maar dan moet de TV ook over DLNA beschikken.

      • jacobs
        14 november, 2012 om 15:26

        krijg wel de foto’s te zien op tv maar kan bv niet tv programma zien via tablet op tv. nu sluit ik hem aan met usb kabel

      • Martijn Chel
        14 november, 2012 om 15:29

        Bedoel je uitzending gemist of iets dergelijks? Nee, dat gaat niet via USB. Via DLNA zou je wel losse video’s kunnen streamen.

  5. jos
    13 december, 2012 om 19:57

    wat ik niet begrijp mij lukt het niet om mij smart tv samsung om die door teverbinden met mij tablet empire ,kan iemand mij daar mee helpen ik kan wel met mij tablet mij tv bedienen mar ik wil graag tv kijken via mij tablet kan iemand mij helpen gr j

    • Martijn Chel
      13 december, 2012 om 20:04

      Heb je een Galaxy Tab? Anders gaat het niet lukken.
      TV kijken gaat verder alleen via apps van Ziggo, KPN of UPC.

  6. koen
    30 december, 2012 om 23:55

    Ik wil graag programmas van rtl gemist via mijn samsung galaxy tablet 10.1 2 op mijn tv kunnen bekijken via wifi. Tv is ook van samsung en heeft all share hoe is dit mogelijk?

  7. jennifer
    12 februari, 2013 om 18:30

    Ik heb een kabel besteld (mini HDMI naar HDMI), waarmee ik via mijn tablet uitzending gemist, youtube e.d. wil bekijken op mijn samsung tv. Nu is daar een infang HDMI1 en HDMI2, beide migelijkheden geven geen beekd en/of geluud. Wie kan mij helpen?

  8. jan
    13 februari, 2013 om 20:30

    Op welke zender moet ik mijn tv ( sony ) zetten om mijn tablet te zien verschijnen Via USB

    • Martijn Chel
      13 februari, 2013 om 20:49

      Als je de tablet via USB aansluit moet je via de Smart TV interface (of het menu bij oudere TV’s) zoeken naar de content. Deze wordt niet op een kanaal weergegeven.

  9. Gijs
    02 maart, 2013 om 19:39

    Hoe kan ik de weergave van mijn Samsung tablet galaxi note 10.1 weergeven op mijn Samsung smart TV uit 2012.

  10. Sas
    04 mei, 2013 om 17:50

    Hoi,

    Heb een samsung tab 10.1 en een Samsung smart tv (40″), type UE40ES70. Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om als ik een film zit te kijken op mijn tab, deze door te zetten naar mijn tv zodat ik het op het grote scherm kan kijken?
    Het lukt me tot op heden voor geen meter, en het frustreert, vermoed dat het iets heel simpels is (wat de frustratie alleen maar erger maakt).

  11. chris
    07 september, 2013 om 22:12

    Hallo heb een Samsung galaxy tap 3 10.1 wilmik graag op me tv aan sluiten heb micro usb to hdmi mhl adapter gekogt sluit ales aan maar krijg geen beeld en geluid hoe kan dat

  12. snvor
    06 november, 2013 om 19:41

    Hallo, soms wordt mijn android apparaat opeens verbonden met onze tv. Ik heb dan bijvoorbeeld een foto gemaakt met mijn androi apparaat en een paar seconde later verschijnt die op de tv. Ook is het wel eens gebeurt dat ik een berichtje aan het versturen was en dat je dat op de tv kon zien. Ik vind dit heel erg vervelend, zeker omdat ik nergens verbinding mee maak, het gebeurd gewoon vanzelf! Is er iemand die hier de oplossing voor heeft?

    • Vuchel
      06 november, 2013 om 20:08

      Zijn beide Samsung ?

      • snvor
        07 november, 2013 om 7:30

        Ja, allebei samsung

    • Vuchel
      07 november, 2013 om 10:34

      Hier is dat ook voorgevallen, Allshare Cast stond aan op mijn gsm. Als ik dan op een knopje drukte (nieuwsgierig als ik ben) kwam het op mijn zoon zijn tv.

  13. snvor
    07 november, 2013 om 19:25

    Aha! Waarschijnlijk staat dat dus ook aan bij mij. Zou je kunnen uitleggen waar je dat uit kan zetten?

    • Vuchel
      07 november, 2013 om 20:41

      instellingen/onder draadloos en netwerk klikken op meer instellingen/ naar onder scrollen onder media delen AllShare Cast

      • snvor
        07 november, 2013 om 21:44

        Held! Het probleem is opgelost, heel erg bedankt!

  14. Vuchel
    08 november, 2013 om 13:39

    Graag gedaan :)

  15. raymond
    27 november, 2013 om 21:48

    ik heb een samsung tablet en tv, ik heb hier boven vanalles gelezen over aansluiten.mijn samsung tablet heeft geen uitgang als alleen waar de oplader in moet.een kant van de kabel is gewoon usb.ik dacht dat zo zou werken maar blijkbaar niet!kan ik me tablet nu helemaal niet met me tv gebruiken?

    • Martijn Chel
      27 november, 2013 om 23:11

      Als je een recente Samsung tv met internetverbinding hebt kun je middels de Allshare app media naar je tv en terug streamen.

  16. david33
    12 december, 2013 om 19:02

    Hallo,
    ik heb een galaxy tab 3 10.1…en een samsung tv.
    Nu wil ik films,foto’s enz streamen van mijn tablet naar mijn tv.
    Mijn tv heeft All share…en mijn tablet geeft nu aan : uw media bestanden delen via DLNA.
    Alleen wil het me nog niet lukken,mijn tv kan geen apparaten vinden zegt hij.
    Iemand een idee ??

    Gr David

  17. paul
    22 december, 2013 om 11:49

    Hallo ik heb een Acer tablet en nu wil ik hem met een hdmi kabel verbinden naar mijn tv .
    Ik krijg wel beeld maar geen geluid.
    Weet iemand een oplossing ?

    • Martijn Chel
      22 december, 2013 om 23:13

      Check de HDMI (tv) output instellingen van de tablet. Daar kan audio en video los van elkaar staan.

  18. Richard
    23 december, 2013 om 12:20

    Hoe verbind ik mijn samsung s2 met mijn samsung tab 3?? Beiden hebben namelijk niet de app all share. We willen bv graag de foto’s van de telefoon op de tab bekijken

    • Vuchel
      23 december, 2013 om 12:50

      Mijn eerste gedacht is via bluetooth, dat konden zelfs die oude gsm’s. Of bedoel je dat niet?

  19. Ruud
    12 februari, 2014 om 17:20

    Ik heb onlangs gekocht een Pioneer BDP 160 en een Samsung Nexus 10 (Android 4.4.2), beiden met Widi. Het lukt me wel een verbinding tot stand te brengen. Het lukt me vervolgens niet om bv een foto te streamen van Nexus 10 naar Pioneer. Als ik een foto selecteer en wil delen, krijg ik diverse mogelijkheden, maar niet de Pioneer. Via mijn HTC Desire HD lukt dit wel, want krijg dan als optie om te delen “Pioneer”. Kunt u mij helpen met uitleg of een verwijzing?

    • Ruud
      16 februari, 2014 om 9:55

      Zie bericht 12-02-2014. Heb inmiddels enkele apps geprobeerd via Widi. Twonky beam deed het wel, maar liep snel daarna vast. Superbeam deed het niet. Skifta doet het goed en is gebruiksvriendelijk. Vel plezier ermee.

  20. Anthonis Geert
    05 april, 2014 om 19:18

    Mijn tablet LG-G pad 8,3 heeft enkel een micro usb aansluiting.
    Ik zou ook heel graag foto’s die op de tablet staan rechtstreeks op tv willen bekijken omdat dit veel groter en comfortabeler is…
    Maar ik denk dat dat wat veel gevraagd is? Is dit op een of andere manier mogelijk?
    Mijn tv is een 3-tal jaren oud en heeft usb aansluiting.(Philips)
    Of moet ik eerst dmv een router ‘net tv’ installeren?
    Kan iemand helpen?

    • Martijn Chel
      05 april, 2014 om 19:22

      De G Pad 8.3 beschikt over een Slimport waarmee je dus de usb-poort kunt omvormen tot HDMI-poort middels een adapter.