Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Nieuwe update ASUS Eee Pad Transformer TF101 moet problemen verhelpen

Geschreven door
Geplaatst op26 april 2012, 11:54 CategorieAndroid

De ASUS Eee Pad Transformer (TF101) was een van de eerste 2011 tablets die een update naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich kreeg, maar helaas ging dit niet zonder de nodige problemen. Veel gebruikers hebben last van plotselinge reboots, vastlopers, niet werkende functies en crashende applicaties. ASUS rolt momenteel een update uit die dit zou moeten verhelpen.

Er wordt veel geklaagd over de recente Android 4.0 updates voor de Eee Pad Transformer, zo ook op een recent artikel bij ons. Er zijn zelfs gebruikers die de tablet reeds verkocht hebben en het vertrouwen in ASUS helemaal kwijt zijn. Om toch nog iets van vertrouwen terug te kunnen winnen is ASUS in de VS begonnen met de uitrol van een OTA update die verschillende problemen moet verhelpen. De update heeft versienummer 9.2.1.21 meegekregen en bevat als belangrijkste verbetering een stabieler besturingssysteem. Onderstaande release notes komen van ASUS zelf.

  • Verbetering stabiliteit van het systeem
  • Verbetering stabiliteit van de email app
  • Verbetering AppBackup app
  • Verbetering stabiliteit MyLibrary
  • Ondersteuning Wi-Fi Direct
  • Ondersteuning unzip in File Manager
  • Toevoeging herstel tab functie in browser

In de VS melden sommige gebruikers inderdaad verschillen qua stabiliteit waar te nemen. Hoewel niet alle problemen opgelost zijn zou de ervaring een stuk positiever zijn dan voorgaande weken.

In Nederland wordt de update ook snel verwacht. In Nederland wordt de update inmiddels ook uitgerold. Als je niet kunt wachten voor de automatische melding kun je via Instellingen > Over tablet > Systeem Update controleren of er een update beschikbaar is. Mocht de update inderdaad veel problemen verhelpen, laat het dan even onderaan dit artikel in een reactie weten.

Bron: ASUS

  • Delen:

Reacties

  1. Gery
    26 april, 2012 om 12:29

    Ik probeer de update voor Android 4.0 op mijn ASUS Transformer TF101
    op te halen, maar krijg dan de “foutmelding” : DMClient (proces com.asus.dm) onverwacht gestopt. Probeer opnieuw.
    Ik kan proberen wat ik wil maar dit blijft zich constant herhalen.
    Wat te doen?

  2. Tom
    26 april, 2012 om 12:50

    Dat is fijn want mijn tf 101 start ook zomaar opnieuw op en blijft hangen tijdens het opstarten. Vorige updates moest ik handmatig doen. Ik hoop dat deze wel OTA binnenkomt.

    • Martijn
      26 april, 2012 om 14:47

      Wordt inmiddels in NL uitgerold!

  3. jcwrh
    26 april, 2012 om 15:34

    Bij mij nog niks hoor.. is die uitrol net begonnen in NL?

    • Martijn
      26 april, 2012 om 15:37

      Ja, vanmiddag bekendgemaakt door ASUS. Kan dus even duren voordat je hem binnen hebt.

      • jcwrh
        26 april, 2012 om 15:44

        Okee, bedankt. Ik hoop dan dat alle (of iig meeste) problemen zo opgelost zijn. Ik was al in staat om deze tablet te verkopen en een iPad aan te schaffen. Heb met IOS nooit zulke rare problemen gehad. (Heb ook een ipod touch)

  4. steve
    26 april, 2012 om 19:40

    Ik heb de update een aantal dagen draaien. Het leek in het begin goed te gaan maar toch weer problemen met weg vallend geluid, kantelen en ja hoor een reboot.

    • jcwrh
      26 april, 2012 om 20:17

      Hoe kom je dan al aan die update? Of heb je een US exemplaar? Heb de NL update nog steeds niet, ondanks de beloofde uitrol….

      • Martijn
        26 april, 2012 om 20:28

        Geduld :) Hij komt er echt aan hoor. Dat gaat meestal op IMEI nummer oid.

  5. JHS_NL
    27 april, 2012 om 8:50

    Ik heb de update vanochtend nog niet op de tablet binnen gekregen en ook het handmatig updaten geeft aan dat ik up-2-date ben. Hoop dat voornamelijk de sleep of death bij mij wordt opgelost…..

  6. steve
    27 april, 2012 om 18:57

    Voor de nensen die nog wachten op de update. Maak je niet veel illusies. Nog steeds dezelfde problemen. Ik nu alle door mijzelf geinstalleerde apps verwijderd en vervolgens teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Ik kijk het nu een paar dagen aan zonder apps te installeren. Mocht dit zonder problemen verlopen dan stuur ik de tablet op voor reparatie. In ieder geval voor mij geen androidtablet meer. Chaos.

  7. jcwrh
    27 april, 2012 om 19:27

    Word maar eens tijd om dit apparaat om te ruilen voor een iPad denk ik zo,maar eens. Ik irriteer me mateloos aan dit ding. Jammer, had er meer van verwacht, maar uiteindelijk vind ik IOS van Apple toch veel stabieler. Bye bye android…. waardeloos…

  8. Jelle Pieneman
    27 april, 2012 om 20:00

    Mijn vrouw heeft de new Ipad. Ik ben gewoon jaloers dat de Ipad gewoon zeer stabiel is. ik wacht deze laatste update af. En als dit geen verbetering is stuur ik hem op voor reparatie. met de sleep of death en spontane reboots is gewoon niet meer betrouwbaar. En dit anno 2012. Het lijkt wel vroeger met Windows Millenium editie. Tja Android staat nog steeds in de kinderschoenen als OS. Door de verschillende hardware die nog moet komen, wordt het er niet beter op. Daar is Android niet op berekend.

  9. jcwrh
    28 april, 2012 om 17:55

    Nog steeds geen update bij mij hoor. Als die uitrol twee dagen geleden al echt begonnen is, zou mijn transformer onderhand toch al met een melding moeten komen? Zo ging het iig wel met de grote update van honeycomb naar ics… zal nog maar even afwachten dan….

  10. Marcel vd Steen
    28 april, 2012 om 23:35

    Nog geen update gezien. Hoop dat het helpt, maar ben er bang voor als ik de reacties lees…

  11. jcwrh
    30 april, 2012 om 9:16

    He he, heb em binnen! Afwachten wat er nu weer gebeurt….

  12. Jelle
    30 april, 2012 om 21:07

    Zojuist binnen gehaald. Ik ben benieuwd of de problemen verholpen zijn.

  13. Jelle Pieneman
    01 mei, 2012 om 7:27

    Nadat ik gisteren de update binnen heb gehaald, heb ik al weer een spontane reboot gehad en de sleep of Deathly ook zojuist mogen meemaken. De update heeft voor mij geen verbetering laten zien. Ik moet zeggen dat de transformer meer en meer teleurstellend product wordt. Ik ga de tablet aanmelden voor reparatie.

  14. JHS_NL
    01 mei, 2012 om 7:52

    Ik heb hem gister avond binnen gehaald maar moet nog even zien hoe de update verloopt. Heb vandaag b.v. nog geen tijd gehad om hem te gebruiken.

  15. Joost
    01 mei, 2012 om 12:58

    Heb de update inmiddels ook binnen gehaald en net als bij de vorige updates nergens geen problemen mee. Tablet loopt als een zonnetje, dus geen sleep of death of spontane reboots!

  16. jcwrh
    01 mei, 2012 om 15:48

    Helaas, heb de eerste “spontane reboot en blijven hangen tijdens het opstarten” al weer gehad…
    Op naar de volgende update maar weer….zucht…..

  17. Marto
    01 mei, 2012 om 18:54

    Tja en dan krijg je de update binnen en wat doe je dan? Mijn TF was aardig stabiel op een enkele reboot na? Toch maar geinstalleerd. Ze zullen toch niet gek zijn daar bij Asus? WEL DUS!!!!! Spontane reboot. Als de TF in “stand by” gaat krijg je hem alleen nog aan de praat door hem aan/uit te schakelen. Hier wordt je weer niet vrolijk van. Een ding is inmiddels zeker. Er komt wel weer een nieuwe tablet maar dat wordt geen ASUS meer!!

    • Marto
      05 mei, 2012 om 15:58

      Daar gaan we weer. Positieve dingen ook melden. Vandaag de tablet bijna de hele dag aangestaan. GEEN ENKEL PROBLEEM!
      Ik weet ook niet hoe dit werkt maar het lijkt er op dat na een aantal spontane reboots het nu is opgelost. Gisteren zeker 4 of 5 keer. Vandaag geen een. Ook standby werkt nu zoals het hoort.
      Nu maar hopen dat het goed blijft…….

  18. Marco
    01 mei, 2012 om 19:09

    Handmatig de update overdoen heeft bij mij geholpen na de 2e ics update, daarna heeft ie geen elnkele keer meer gereboot. Nu er weer een ota overheen is gegaan is ie weer onstabiel. Maar de update voor ww staat nog niet klaar ter download, even wachten dus.

    • Marco
      03 mei, 2012 om 19:15

      Sinds vandaag staat de V9.2.1.21(WW) ter download, ik ga het weer proberen met de handmatige update.

    • Marco
      05 mei, 2012 om 7:41

      Helaas, deze keer heeft het niet geholpen. Elke dag meerdere reboots.

  19. jan
    03 mei, 2012 om 20:39

    Al weer een reboot gehad. Afgelopen nacht blijven na een spontane opstart met als gevolg lege batterij.
    Droevige zaak.

  20. jan
    03 mei, 2012 om 23:26

    Al weer een reboot gehad. Afgelopen nacht blijven hangen na een spontane opstart met als gevolg lege batterij.
    Droevige zaak.

  21. JHS_NL
    05 mei, 2012 om 9:41

    Ik heb sinds de update geen reboots meer, batterij gaat weer normaal mee en de sleep of death is eindelijk weg. Voor mij dus een oplossing geweest!

  22. Hansm
    05 mei, 2012 om 23:18

    Sinds de update een week geleden al weer meerdere reboots gehad. Deze laatste update heeft dus voor mij weinig toegevoegde waarde gehad! Ben benieuwd wanneer de android 4.0 gebruiker(s) nu daadwerkelijk van de problemen verlost zullen zijn!

  23. Luc
    09 mei, 2012 om 13:31

    Gisteren weer een reboot gehad. Dacht er vanaf te zijn, maar helaas…

  24. jcwrh
    10 mei, 2012 om 8:29

    Idem, helaas. Wordt er niet goed van…..

  25. DJ1953
    20 mei, 2012 om 16:24

    Update werkt prima, maar sinds vandaag 20 mei kan ik mijn asus transformer niet meer opladen…. Dood als een pier……

    • Shirley
      26 februari, 2014 om 17:27

      Ik heb dus het zelfde probleem.
      Dacht ligt aan de oplader, dus nieuwe gekocht.
      Doet het nog steeds niet:'(

  26. Marto
    20 mei, 2012 om 18:50

    Ik heb nu de volgende systeeminformatie:
    Model: TF101
    Android: 4.03
    GPS versie: V6.9.12
    WiFiversie: V6.3.1.24
    Bluetooth: V8.30
    Versie aanraakscherm: MXT-1-1 build -1
    Kernel versie: 2.6.39.4
    Build nummer: 9.2.1.24 20120503

    Het is enkele weken goed gegaan en ik kreeg weer wat vertrouwen in Asus. Vandaag weer meerdere spontane reboots. (zomaar tijdens het internetten!!)
    Dit is toch een hele vervelende toestand!! Het vertrouwen is nu weer ver weg.

  27. DJ1953
    20 mei, 2012 om 20:48

    Alleen bij mij staan alleen de wifiversie en versieaanraakscherm andere nummers.

    Model: TF101
    Android: 4.03
    GPS versie: V6.9.12
    WiFiversie: V6.1.1.24
    Bluetooth: V8.30
    Versie aanraakscherm: MXT-1-1 build -170
    Kernel versie: 2.6.39.4
    Build nummer: 9.2.1.24 20120503

    Maar voor zover, ik kan de battery nog steeds niet opladen.
    Heel vervelend is dit.

    • Angela
      03 januari, 2013 om 11:28

      Beste,

      Heb je inmiddels al een oplossing voor het niet opladen van je tablet?
      Sinds deze week wil mijn tablet niet meer opladen..ik heb schijnbaar het geluk dat ik hier wat later mee ben dan andere internet gebruikers, maar ik kan nog nergens een oplossing vinden hiertoe.

      Graag hoor ik van je :)

      Groet,

      • DJ1953
        09 februari, 2013 om 19:31

        Hoi Angela,

        Sorry voor de late reactie, ik ben er achter gekomen dat het aan mijn snoertje lag, klein knikje in de kabel. Nieuwe kabel + adapter
        besteld en hij doet het weer als vanouds.

        groet,

  28. Rob Ooijer
    05 november, 2012 om 10:46

    We hebben de laatste update geinstalleerd, maar toch blijft het probleem met opstarten bestaan, start alleen als Tablet op netstroom wordt aangesloten bij alle 2 de tablets die we hebben, bij1 van,tablets valt geluid nog steeds weg, we zijn uiteraard erg teleurgesteld in deze.

  29. lenie
    20 juni, 2013 om 11:11

    Ook bij mij krijg ik steeds DMclient stopt .beeld gaat bij spelletjes trillen en dan kan ik de tablet geheel uitzetten .ook tijdens op de site kijken valt de tablet uit .was erg tevreden over de asus tablet maar dit duurdcte lang en irriteert vreselijk

  30. kov
    19 juli, 2013 om 23:57
    • DJ1953
      20 juli, 2013 om 20:17

      Dank je,

      Probleem bij mij nu ook opgelost.
      Ik ben wel benieuwd wanneer er een nieuwe update verschijnt.