Facebook’s App center kan het Apple en Google moeilijk maken

14 mei 2012 3 Minuten 1 Reacties
Facebook-app-store

Hoewel het in eerste instantie niet zo belangrijk leek voor de tabletmarkt lijkt de aankondiging van Facebook's App center bij nader inzien misschien toch wel heel belangrijk. Kan Facebook het voor elkaar krijgen de overkoepelende app store te worden die het probleem van 'vendor lock-in' ondervangt?

Toen vorige week het nieuws over Facebook’s app center plannen naar buiten kwam heb ik daar niet gek veel aandacht aan gegeven of over nagedacht. Ik gebruik namelijk zelf zelden Facebook en heb er gewoon niet zoveel mee, en als logisch gevolg vind ik nieuws – met uitzondering van IPO nieuws – niet zo interessant.​

Mark Millian had echter een zeer interessante observatie gister tijdens de wekelijkse This Week in Tech podcast op het TWiT netwerk. Hij is volgens mij de eerste die herkent dat veel apps gebruik maken van een Facebook login/connect en dat meer en meer apps het freemium model volgen. Je download een uitgeklede versie van een app en kan via een in-app aankoop meer functionaliteit ontsluiten. ​

Iedereen die wel eens van telefoon geswitcht is of meer dan 1 mobiel apparaat heeft weet dat dit soort apps vaak een “Herstel aankopen” optie binnen de app hebben, zodat je op je nieuwe model mobiel niet opnieuw hoeft te betalen voor de kleurtjes in Draw Something of tegen een paar nare advertenties aan hoeft te kijken.

Facebook gaat voor zover ik weet in app center apps promoten ​van alle platformen, waaronder hun eigen. Developers die hun apps ook beschikbaar maken voor het Facebook platform kunnen hun apps slijten aan de 900 miljoen gebruikers van Facebook (die betalen met Facebook credits). Facebook houdt 20% van de aankoopprijs en dat is 10% minder dan Google *1 en Apple. 

Zodra developers beseffen dat ze via Facebook connect in-app aankopen kunnen herstellen kan Facebook’s app center als een soort overkoepelende winkel fungeren. Zowel Apple als Google laten dit ‘model’ al toe bij een app van een grote concurrent ​met de Amazon Kindle app (koop een boek online, in alle apps beschikbaar). Het lijkt mij lastig uit te leggen als ze dit voor Facebook onmogelijk willen gaan maken.

Voor developers van apps die ook op Facebook’s platform zouden kunnen draaien lijkt mij de keuze straks erg makkelijk: zorgen dat ze onze apps ‘ook’ via Facebook verkopen. Biedt daar premium (of ook freemium) apps aan en de incentives zijn duidelijk:

  • ​Enorm groot publiek (900 miljoen gebruikers)
  • Bekend en populair betaalsysteem (Facebook credits)​
  • Unieke kans om een buy-once model te gebruiken​
  • Facebook kan succes sturen (en koopt reizende sterren misschien wel?)​ *2
  • Gebruikers kunnen samen/tegen gebruikers spelen die nog niet een modern mobiel apparaat hebben​

Ook voor consumenten lijken de voordelen duidelijk (en deels gelijk):​

  • ​Betaal met Facebook credits
  • Buy-once​
  • Centrale plek om aankopen op verschillende apparaten bij te houden​
  • ​Speel met/tegen mensen die nog niet een modern mobiel apparaat gebruiken

Nu lijkt Facebook’s app center aankondiging opeens een heel stuk interessanter. Het kan zowel het model van Apple als Google onder druk zetten. Facebook kan een succes ook goed gebruiken omdat ze over een paar maanden natuurlijk hun eerste Q1 resultaten moeten rapporteren. Dit is een van de eerste manieren waarop Facebook mobile gaat proberen te veroveren en een eerste monetisatie van mobile, een manier die zomaar succes kan hebben.

*1 Hoeveel verdiend Google aan de Play store?
*2 Facebook’s superpower: ‘Spidey Sense’

Reacties (1)