Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Packard Bell Liberty Tab krijgt geen update naar Android 4.0 ICS

PB Liberty Tab   Packard Bell Liberty Tab krijgt geen update naar Android 4.0 ICS
Geschreven door
Geplaatst op1 mei 2012, 18:08 CategorieAndroid

Ik had mezelf voorgenomen om wat minder omtrent updates van Android tablets te schrijven, maar toen ik vanmiddag las dat de Packard Bell Liberty Tab geen update zal krijgen naar Android 4.0 kon ik het niet laten een stukje te typen. Deze tablet is namelijk nog geen jaar oud en kan dus nu al verdere ondersteuning van Android vergeten.

De Packard Bell Liberty Tab is eigenlijk gewoon de Acer Iconia Tab A500 van vorig jaar en omdat Packard Bell een dochteronderneming van Acer is werd een nagenoeg exacte kopie gelanceerd. De tablet is inmiddels niet meer te koop maar beschikt over aardige specificaties. Qua software kreeg je bij de lancering Android Honeycomb maar na de onthulling van Android 4.0 was de verwachting natuurlijk dat hiervoor ook een update uitgerold zou worden. Vandaag hebben bezitters van de tablet van de fabrikant zelf vernomen dat er helaas voor gekozen is deze update dus niet uit te rollen.

Ik zal niet de hele discussie over Android en updates weer oppakken maar het is toch een schande dat je als koper van deze tablet nu al verdere Android updates kunt vergeten. Het is niet dat de hardware het niet aankan want ook Acer Iconia Tab A500, een exacte kopie, heeft de Android 4.0 update onlangs nog gekregen. Acer en Packard Bell hebben er dus voor gekozen de Acer Iconia Tab serie voor te trekken. Ik heb Acer om een reactie gevraagd en zodra deze binnen is vul ik dit artikel aan.

Bedankt voor de Tip, Marcel.

  • Delen:

Reacties

  1. Thom
    01 mei, 2012 om 18:48

    Heel erg bedankt voor dit artikel, ik zelf heb een Liberty Tab en tegen mij was meerdere malen verteld dat de update zou komen, maar ze hadden 1 week voordat ie zou komen gewoon besloten om het niet te doen. Om dezelfde tijd kreeg de Iconia 4.0 voorgeschotelt.

    Ze hoeven het niet eens van de grond op te bouwen want het meeste was al gedaan voor de Iconia, ik snap het gewoon niet.

    Laat maar weer zien dat je gewoon niet op Packard Bell kunt vertrouwen, zelfs op tablet gebied. Verloren kans.

    • Martijn Chel
      01 mei, 2012 om 18:59

      Tja, er zijn mensen die zeggen dat je dit kunt verwachten van een fabrikant als PB, maar met de hardware van de Iconia Tab en eigenlijk gewoon als Acer zijnde moet dit niet kunnen. Natuurlijk kun je er niet zomaar vanuit gaan dat updates wel komen maar je betaalt er een hoop geld voor, we weten dat de update mogelijk is, en het product is nog geen jaar oud. Ik vind het persoonlijk ook niet echt kunnen maar ja.. je doet er niks aan.

  2. Thom
    01 mei, 2012 om 19:09

    Nou eigenlijks kon je er wel voor uit gaan, als het je werd verteld door de klanten support, ze hadden beter gewoon vanaf het begin kunnen zeggen, jammer geen update. Maar niet beloftes maken die je niet na komt en dan op het laatste moment zeggen, ja toch maar niet he. Zo kwam dat over. En zoals je zei, je doet er niks aan, ti’s gewoon erg jammer.

  3. Marvin
    02 mei, 2012 om 10:21

    De afspraak met google was dat hardware tot 18 maanden lang voorzien zou worden van updates. Dat blijkt dus ook al weer een wassen neus… lekker, zo’n onbetrouwbaar merk!

  4. Thom
    02 mei, 2012 om 11:08

    Marvin, heb je hiervoor iets officieels?

    Wat ik kan laten zien aan de klanten support, als het inderdaad zo is, zijn ze verplicht om ons die update te geven.

    • Martijn Chel
      02 mei, 2012 om 11:11

      Dat is een richtlijn vanuit Google. Hier hebben ze met fabrikanten over gesproken, maar er worden geen garanties gegeven. De keuze ligt nog steeds bij de fabrikant.

  5. Ruud
    04 mei, 2012 om 17:29

    Mijn packard bell draait op ics, heb een update van acer gebruikt en nu geeft hij bij opstarten acer weer maar wel 4.0. Updaten ging probleemloos.

    • Ronald
      05 mei, 2012 om 22:06

      Ruud, hoe heb je die update voor elkaar gekregen? Heb je hiervoor je PB geroot?

      • Ruud
        06 mei, 2012 om 9:20

        Kijk hier even en download de update, op microsd zetten ( zelf een microsd leeggemaaktt, fat 32 geformateerd en de update erop gezet), in tab plaatsen, tab uitzetten, daarna tegelijkertijd volume down en powerknop ingedrukt houden tot de kleine lettertjes komen en de rest moet vanzelf gaan, ik heb niets geroot.

        http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=25590039&postcount=131

      • Richard
        11 mei, 2012 om 18:16

        Hoi Ruud

        Mijn PB updaten naar de acer ging goed , maar er is nu alleen geen nederlandse taal meer aanwezig , alleen maar engels , duits , italiaans en spaans.
        Weet jij hoe ik het nederlands er weer op krijg ?

        Alvast bedankt

  6. Thom
    06 mei, 2012 om 0:42

    In de discussie hier: http://www.tabletworld.nl/12361/android-4-0-voor-de-packard-bell-liberty-tab-komt-maart/ Had zelf ook nog effe een comment gemaakt, daar staat alle informatie in die je nodig hebt. Anders wil ik je nog wel verder helpen. Het is gebehoorlijk simple, geen root nodig.

    • Ronald
      06 mei, 2012 om 12:11

      Het is op de door jullie aangegeven manier gelukt; je plaatst de update.zip op een micro-sd kaart en herstart met de bootloader. En er hoeft niet geroot te worden. Hoewel de tablet nu nog de apps aan het optimaliseren is ben ik erg benieuwd naar ICS op een tablet. Mijn HTC Desire draait al een ruime tijd op de ICS van XDA’s Sandvold, dus als ik op beide apparaten ten minste Chrome kan draaien ben ik al tevreden.
      Bedankt voor de hulp Ruud en Thom!

      • Ronald
        06 mei, 2012 om 12:25

        Ik zie net dat de camera het niet doet– dat deze niet is geïnstalleerd.

      • Ruud
        06 mei, 2012 om 22:20

        De camera is er wel maar je moet hem ff opnieuw plaatsen via je je apps heb je meteen zoom erbij.

  7. Ronald
    06 mei, 2012 om 22:25

    Ik had ‘m reeds gevonden via de lockscreen. Op die manier kon ik al zitten dat ‘ie het doet. Nogmaals bedankt.

  8. Ferry
    07 mei, 2012 om 16:23

    Ook ik heb de update van Acer gebruikt.
    Geen enkel probleem gezien en het duurt amper 5 minuten.

    Alle instellingen blijven ook netjes behouden.
    Volgens mij kreeg ik bij de eerste opstart een keer een melding van de zogenaamde Acer-ring, maar daarna nooit meer iets van vernomen.
    Weet toevallig iemand of ik die alsnog kan gebruiken???

    Wat trouwens ook leuk is…. behalve dat je liberty tab voortaan een Acer 500 is ben je ook gelijk geregistreerd bij Acer :)

    • Ruud
      07 mei, 2012 om 16:28

      Hoe bedoel je geregistreerd?

      • ferry
        07 mei, 2012 om 21:24

        Nou ik zie een Apple vader registratie, als ik daar op klik, dan zegt ie… registratie compleet

      • ferry
        07 mei, 2012 om 21:27

        Dat zag er bizar uit.. ik bedoelde dat er een App staat die acer registratie heet. Als je die aanklikt zie je dat je apparaat is geregistreerd???!?

    • Ruud
      07 mei, 2012 om 16:33

      Oke heb het gevonden!

  9. no1much
    08 mei, 2012 om 0:09

    kreeg ik een email van Packard
    Bell 4 dagen geleden
    BEVESTIGT de update naar ijs
    sandwich…

    “We hebben wat meer
    informatie voor u, zal er
    binnenkort FOTA-update
    beschikbaar voor Packard Bell
    serie ICS (Ice Cream Sandwich)
    is het op de pre versie voor de
    laatste tests op dit moment. U
    krijgt een automatische update
    in de vorm van pop ontvangen
    op. Voor verdere hulp, aarzel
    dan niet om e-mail of neem
    contact met ons op 0871 760
    1000 (Verenigd Koninkrijk),
    0818 202 210 (Eire).
    Met vriendelijke groet, Sunil
    Kumar BVL Agent ID 1313
    Packard Bell Verenigd
    Koninkrijk Online Technische
    Support Team. ”

    i Excuses voor de slechte
    vertaling, im welsh, maar ik
    moest deze slechte informatie
    te corrigeren

    • Martijn Chel
      08 mei, 2012 om 0:39

      Thanks for the information, but unfortunately it does not mean that this goes for Dutch owners. They got another email, saying that the update will not arrive.
      Let’s hope you’re right.

      • no1much
        08 mei, 2012 om 0:50

        It doesnt make much sense for them to not distribute the update to everyone if they are paying the costs of making it . Unless theres some sort of language or licensing complication. Thats realy not fair.

      • Martijn Chel
        08 mei, 2012 om 0:57

        You’re right, but then why emailing all those Dutch owners that their tablet will not get the update? One of them is wrong, let’s hope it’s the Dutch ones :)

  10. no1much
    08 mei, 2012 om 13:31

    as far as im concerned theres no reason i shouldnt believe the email i have recieved, ive seen people say theyve had emails to the contrary , but have failed to show the content so id be a fool to believe third party net gossip to an email straight from the horses mouth , so im getting realy realy excited for my serving of ice cream sandwich :)

    • Martijn Chel
      08 mei, 2012 om 13:48

      Well, it’s your choice to believe the Dutch owners or not. I have seen the e-mail and it is on many Dutch forums. I think it’s a little strange to assume that they are all lying about it (why would they?) and we are making up articles. Copy and paste the email or describe it doesn’t make much difference.

      • no1much
        08 mei, 2012 om 14:15

        Im not saying theyre lying, maybe the person at PB that replied to them was missinformed (although it wouldnt be the first time people lied in a forum) im just saying id rather believe the solid evidence i have, an email with name and agent id, over what people say in forums, and i thought i was doing a service to other people hopefull of an update by telling them whats happening. Its just common sense that they would update us anyway if theyve updated the a500, when apparently theyre practicaly identical.

      • Martijn Chel
        08 mei, 2012 om 14:20

        Well, there is more than one person with the same email so let’s assume they really communicate this. And the conclude; we’ll see what happens. Maybe they are not informed well and the update will arrive. Thanks for your input.

  11. Ruud
    11 mei, 2012 om 18:28

    Richard,

    Heb zelf engels, spaans, frans en portugees maar input staat op nederlands, systeem instellingen op engels maar heb daar geen probleem mee dus ik kan je niet verder helpen hiermee.

  12. Steve
    17 mei, 2012 om 23:34

    Sinds gisteren ook update van acer(update.zip) en draait lekker moet ik zeggen . Bedankt Ruud

  13. haka
    03 juni, 2012 om 14:16

    is het ook iemand gelukt om de acer update naar nederlads te zetten of een nederlandse versie te vinden.

  14. haka
    06 juni, 2012 om 19:10

    Mijn scherm draait niet met deze update weet iemand een oplossing of anders hoe ik terug kan

    • Ruud
      06 juni, 2012 om 19:54

      Wellicht stomme opmerking maar staat je lock wel uit?

      • haka
        06 juni, 2012 om 20:08

        Ja helaas is het niet zo simpel

  15. wesley schipper
    29 juni, 2012 om 10:33

    hallo,

    ik heb een is zitten lezen over de acer update die ook gebruikt kan worden voor de packerd bell liberty tab en heb ook gezien dat sommige mensen problemen ondervinden.

    zijn het problemen die willekeurig zijn of kunnen het problemen zijn die alleen voor mensen zijn met een bepaalde kernel versie of build??

    ik zit namelijk zelf ook na te denken over de update alleen heb ik er geen zin in als bepaalde functies het niet meer doen.

    het betreft over het algemeen de camera die het niet doet en dat het scherm niet meer automatisch roteert. zijn deze problemen onlangs verholpen of zijn ze nog steeds aanwezig??

    is er ook al wat meer bekent over de nederlandse taal in de rom??

    mvg wesley

  16. haka
    30 juni, 2012 om 8:30

    Ik heb inmiddels verschillende ROMS geprobeerd en FLEXREAPER-RF1-EXTREME-EDITION_rv3-No_Games bevalt het beste alles werkt tenminste (Nederlands, wifi,play, etc) met uitzondering van scherm rotatie maar dat is een BUG binnen ICS (hebben meer last van).
    hopelijk vind iemand hier snel een oplossing voor.
    mijn advies wacht nog even want je wilt denk ik alles goed hebben werken.

  17. rob
    01 juli, 2012 om 18:22

    Ik heb twee packardbell liberty opgedate met a500 software.
    Rotatie werkt goed en foto toestel ook.
    Het menu is in het engels maar niet alles.
    Ik ben zeer tevrede.
    Nu is het afwachten op hij nog auto:opdate naar 4.1.0

    • Reisch
      14 oktober, 2012 om 18:29

      Beste Rob,
      kan je mij de link geven waar je de a500 software hebt gevonden en wat je vooraf gedaan hebt om je liberty tab de rechten te geven (geroot?).

  18. Ruud
    16 juli, 2012 om 12:21

    Kleine update, internet begon traag te worden, apps nagekeken en uiteindelijk een factory reset gedaan zonder effect. Op internet was het probleem bekend bij ICS en werd er ook over de router gepraat als oplossing waar ik niet echt aan dacht aangezien mijn vrouw een samsung galaxy tab heeft en deze wel goed loopt toch een andere router aangesloten en alle problemen waren meteen weg, heb nu beneden de ziggo modem/router staan voor mijn vrouw en op zolder een nieuwe konig en we zijn allebei tevreden.

  19. Harry Krafft
    13 oktober, 2012 om 13:11

    Beste mensen, ik zie nergens waar jullie de A 500 kan downloaden. Ik heb zelf een Liberty Tab G 100 en voel me gewoon verneukt door Packard Bell. Dus als jullie mij link kunnen mailem, heel graag. Alvast bedankt voor de moeite. Harry

  20. wesley
    14 oktober, 2012 om 22:27

    Harry,

    Een aantal posts hierboven van ruud staat link naar de site van xda. Als je volgt wat ruud zegt komt het goed.

    Je hoeft niets te rooten.

    Mvg wesley

  21. haka
    15 oktober, 2012 om 22:19

    Ik heb de update via de link van Ruud geïnstalleerd maar auto-rotatie doet het niet heeft iemand hier een oplossing voor.
    alvast bedankt

    • wesley schipper
      16 oktober, 2012 om 8:29

      @haka

      ik heb maanden terug dezelfde update geinstalleerd en zonder problemen. auto rotatie werkt gewoon naar behoren. er schijnt wel een probleem te zijn met auto rotatie in android 4.0. sommige hebben er last van maar sommige ook niet.
      de oplossing is wachten op de volgende android versie waar het probleem voor die mensen (hopelijk) eruit is.

      misschien knopje van screenlock ook ff paar keer aan en uit zetten??

      suc6!

      mvg wesley

    • Ruud
      16 oktober, 2012 om 8:33

      de laatste keer dat mijn autorotatie weigerde kwam het door het knopje, helemaal naar links stond hij ook op uit, mm naar rechts en het werkte weer, knopje is gewoon gevoelig

  22. Haka
    16 oktober, 2012 om 20:43

    ik heb met knopje zitten spelen maar geen geluk. Ik denken dat ik moet wachten op een nieuwe update van acer.
    Of een patch vinden.
    Weet jij toevallig al iets van een nieuwe update?

    • Ruud
      16 oktober, 2012 om 20:45

      nee wacht gewoon tot hij zich meldt

  23. wesley schipper
    17 oktober, 2012 om 8:04

    volgens bronnen zou android 4.2 in november uitkomen. of deze vervolgens ook ze weg naar de acer iconia tab a500 zal vinden is niet bekend. een nederlandse versie hoeven we denk niet te verwachten.

  24. Harry
    18 juli, 2013 om 11:45

    Beste mensen,
    Wie kan mij helpen om de Nederlandse taal op mijn android te krijgen. Heb hem ge updatet met de update.zip maar heb nu geen Nederlands meer. Ook wil hij nier meer geroot worden.

  25. Hans
    07 december, 2013 om 5:37

    Ook ik heb hier nog een PB Liberty Tab. Schijnt Android 2.0 op te zitten, Honey Bee.
    Is het zinvol en mogelijk deze dezelfde update te geven zoals hier boven beschreven?