Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Google onthult 7 inch Nexus 7 tablet met Android 4.1 Jelly Bean

Google Nexus 7   Google onthult 7 inch Nexus 7 tablet met Android 4.1 Jelly Bean
Geschreven door
Geplaatst op27 juni 2012, 18:24 CategorieAndroid

Google is vandaag in San Francisco van start gegaan met de Google I/O conferentie en heeft tijdens de openingskeynote de Nexus 7 tablet onthuld. De meeste geruchten die we de afgelopen tijd voorbij hebben zie komen hadden het bij het juiste eind; een 7 inch tablet met quad-core processor draaiend op het nieuwe Android 4.1 Jelly Bean en gebouwd door ASUS. Daarbij is het apparaat compleet ingericht op Google Play.

Google Nexus 7 – specificaties

De Nexus 7 beschikt over een 7 inch IPS display met een resolutie van 1.280 bij 800 pixels, wat neerkomt op 216 pixels per inch, en Corning Glass bescherming. Daarnaast beschikt het model onder meer over een Nvidia Tegra 3 quad-core processor, een 12-core GPU, 1GB aan werkgeheugen, Bluetooth, WiFi b/g/n 8GB of 16GB aan intern opslaggeheugen, een 1.2 megapixel camera aan de voorzijde voor videogesprekken en een 4,325mAh batterij die moet zorgen voor 8 uur aan speel/werkplezier en 300 uur standby tijd.

Google Nexus 7 2   Google onthult 7 inch Nexus 7 tablet met Android 4.1 Jelly Bean

De Nexus 7 tablet heeft een afmeting van 198.5 x 120 x 10.45mm, weegt 340 gram en heeft een compleet zwart design. Volgens Google is 7 inch het meest optimale formaat voor een tablet. Je kunt hem volgens Google eenvoudig in één hand houden zonder vermoeid te raken en overal mee naartoe nemen. De structuur op de achterzijde moet zorgen voor een betere houvast.

Alle specificaties

  • Processor: Nvidia Tegra 3 quad-core
  • Software: Android 4.1 (Jelly Bean)
  • Werkgeheugen: 1 GB
  • Opslaggeheugen: 8GB /6GB
  • Display: 7 inch (1280×800 HD display (216 ppi), Corning glass, IPS
  • Communicatie: WiFi 802.11 b/g/n, Bluetooth, NFC (Android Beam)
  • Aansluitingen: Micro USB
  • Afmetingen: 198.5 x 120 x 10.45mm
  • Gewicht: 340 gram
  • Batterij: 4325 mAh
  • Camera: 1.2 megapixel
  • Sensoren: Accelerometer, GPS, Giroscoop

Google Nexus 7 – video

Google Nexus 7 – software

Android 4.1

Qua software is de Nexus 7 tablet dus uitgerust met Android 4.1 Jelly Bean. Volgens Google is Android 4.1 Jelly Bean een stuk sneller en stabieler dan Android 4.0 Ice Cream Sandwich, en daarbij nog beter geoptimaliseerd voor apparaten in alle vormen en maten. Meer informatie over Android 4.1 Jelly Bean kun je lezen in dit artikel.

Google Play

Google Play is een belangrijk element van de tablet en eigenlik geeft Google aan dat de tablet puur gericht is op de Google PlayStore met alle beschikbare content. De Nexus 7 moet een compleet entertainment apparaat worden, voor iedereen. Je kunt het vergelijken met de positionering van de Amazon Kindle Fire; content consumptie.

Widgets

De Nexus 7 tablet is voorzien van een groot aantal widgets die gericht zijn op de grote hoeveelheid content. Deze widgets bieden interactieve informatie in een fraaie vormgeving. Zo is er een muziek applicatie die muziek toont die wellicht interessant voor je is. Mocht je dit ook vinden kun je de muziek direct kopen.

Apps

Ook een aantal apps zijn toegevoegd of geoptimaliseerd voor de tablet. Zo is de YouTube app aangepast op het 7 inch scherm, is de Chrome browser als standaard browser toegevoegd (zonder Flash ondersteuning!) en kun je Google Maps informatie van een bepaalde stad nu ook offline bekijken (eerst downloaden). Google toonde ook een aantal games met geavanceerde graphics om aan te tonen dat de quad-core processor en 12-core grafische processor goed hun werk kunnen doen.

NFC

Daarbij beschikt de tablet over NFC ondersteuning voor draadloze betalingen en Android Beam voor het eenvoudig uitwisselen van bestanden tussen Android apparaten.

Google Nexus 7 – accessoires

Natuurlijk horen bij een nieuwe tablet ook accessoires. In de Play Store is onderstaande cover opgedoken welke voor 20 dollar te koop zal zijn. De cover beschermt zowel de voorzijde als de achterzijde van de tablet.

Google Nexus 7 cover   Google onthult 7 inch Nexus 7 tablet met Android 4.1 Jelly Bean

Google Nexus 7 – prijs

De Nexus 7 is vanaf vandaag te koop voor 199 dollar. Daarbij krijg je 25 dollar aan Google Play tegoed, een film en een aantal magazines gratis.

Google Nexus 7 – beschikbaarheid

De tablet is vanaf nu in de Google Play Store te bestellen en wordt midden juli geleverd. Momenteel is het alleen mogelijk de tablet te bestellen voor consumenten in de VS, Canada, de UK en Australië. Later dit jaar worden er meer landen toegevoegd.


1   Google onthult 7 inch Nexus 7 tablet met Android 4.1 Jelly Bean

€ 299,00

Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Bekijk

 

  • Delen:

Reacties

  1. Woout
    27 juni, 2012 om 18:37

    Apple moet Google aanklagen voor het kopiëren van introductie video’s, kan Google nou nooit iets zelf verzinnen. Prijs is mooi, maar je moet het doen met android en voor de 280 euro extra heb je iOS dat is het geld meer dan waard.

    ps. er staat een typo in je bericht: ..is Android 41 Jelly Bean…(lol)

    • Wesley
      27 juni, 2012 om 19:11

      Beste Woout,

      Ik irriteer me zo aan die mensen die zo kortzichtig zijn en onzin uit kramen. Kom op zeg!? Aanklagen vanwege een introductie video en hoezo kan Google nooit zelf iets verzinnen. Op het gebied van elektronica moet men elkaar soms na doen, anders staat de ontwikkeling stil en ontstaat er een monopolie op een bepaald product.

      Wanneer Samsung, Asus, Toshiba en andere merken zich niet hadden verdiept en ontwikkelt in tablets dan was de iPad van Apple nu niet zo ver door ontwikkeld geweest. Apple is niets meer dan een merk, een naam.

      Stel dan de eerste computer zo’n 30 jaar geleden alleen gemaakt mocht worden door IBM en geen ander merk ook maar een product mocht maken dat lijkt op de personal computer van IBM. Dan waren we nu toch niet zo ver doorontwikkeld geweest op het gebied van computers, laptops maar óók tablets (én iPads)!?

      Ik geef toe; Apple zet in veel gevallen een goed product neer. Veelal draait een product van Apple soepel, dit komt grotendeels door het besturingssysteem. Dat betekent niet dat het besturingssysteem per definitie beter is dan Android, in tegendeel. Het besturingssysteem draait namelijk zo soepel omdat het hele product (de hardware) afgestemd staat op het besturingssysteem, anders gezegd het besturingssysteem is gemaakt voor het apparaat. Android is open, iedere fabrikant kan een Android versie op haar apparaten zetten, Android is daardoor universeel, dit betekent ook dat het in sommige gevallen tegenvallende prestaties oplevert doordat hardware niet goed samen gaan met de software.

      Snelheid en stabiliteit is niet alleen belangrijk, veel mensen zijn namelijk opzoek naar een besturingssysteem dat grotendeels zelf aan te passen is, open software, Android dus, andere zijn opzoek naar software dat fijn en soepel werkt, iOS dus.

      Qua design kan Android Ice Cream Sandwich prima mee met iOS, beide hebben een prachtig design (smaken verschillen natuurlijk).

      Ik hoop dat je de volgende keer eerst nadenkt voor je iets typt.

      Met vriendelijke groet,
      Wesley

      • karim
        27 juni, 2012 om 20:39

        Idd wesley, btw nexus 7 of infinity?

      • Woout
        27 juni, 2012 om 22:52

        Je hebt deels gelijk,
        Ontwikkeling in de technologie kan prima vorderen als er geen concurrentie is. Kijk naar de NS die zijn monopolist op het spoor, ontwikkelt zich prima zonder concurrentie. Ontwikkeling onstaat door de vraag van de consument en de mogelijkheid om de vordering te maken. Tuurlijk is het handig dat er meerdere partijen op een markt zijn om zo sneller tot ontwikkeling kan komen en dat er een betere prijs tot stand komt, maar het kan ook prima zonder al die andere partijen. Ik zeg niet dat Apple niet als enige een tablet mag maken, ik vind alleen dat als een bedrijf ook een tablet wil maken ze niet gewoon moeten kijken naar de iPad en die kopiëren. Voor de iPad was er geen een tablet die zonder stylus en met een eigen OS werkte. Sinds Apple is gekomen met de iPhone en de iPad zijn andere partijen dat gewoon gaan kopiëren. Ik heb een hekel aan bedrijven die niets nieuws toevoegen aan een markt. Bedrijven zoals Samsung, Toshiba, Acer en Asus zien dat Apple veel geld verdient met zijn iPad en willen ook geld verdienen en daarom kopiëren ze de iPad maar een beetje. Als je echt iets wil toevoegen aan de tablet markt moet je met iets heel nieuws komen, En voorbeeld daar van is Microsoft die met Windows 8 iets nieuws brengt. Of het een succes word zal moeten blijken maar ik vind het knap van Microsoft dat ze een totaal nieuw OS dat compleet anders is dan dat consumenten gewent zijn het lef hebben om iets anders aan te bieden. Android is een compleet bagger OS omdat juist elke fabrikant er mee kan doen wat zij willen. Al die verschillende schermafmetingen, best lastig om de apps daar op af te stellen niet? De enige goede Android apparaten zijn de producten van Google zelf, de Nexus telefoons en nu deze tablet. Dat komt omdat daar de meeste apps op worden afgestemd. En het OS aanpassen doet de grote massa niet, misschien jij als developer zijnde ofzo. Maar als ik mijn crappy Sony tablet S van de plank pak ben ik niet van plan om de launcher aan te gaan passen, nee dan wil ik gewoon dat het OS werkt en dat ik de apps die ik wil draaiden naar behoren werken. iOS valt ook aan te passen, dan moet je jailbreaken. Maar dat doet de normale consument niet omdat ze tevreden zijn met het product zoals je het krijgt als je het uit de doos haalt. Nog even terug naar die andere producenten van tablets: die moeten gewoon hun eigen fork van Android gaan maken. Nu draait 7% van alle Android apparaten op de nieuwste versie. Dat is bizar slecht en laag. Dat komt juist omdat Android een open en vrij aanpasbaar OS is. Alle producenten willen wel de nieuwste versie leveren, maar wel hun eigen sausje A.K.A touchwiz of HTC Sense eroverheen leggen. Dat moeten ze niet meer willen. Gewoon een stabiele Android versie pakken en daar op gaan bouwen. Als je een Android tablet koopt zit je 99% met een oud OS daar word je toch niet gelukkig van… En Qua design, agh jah Google doet een goede zaak het ziet er mooi uit, maar al die sausjes van andere producenten dat hoeft van mij niet. Als je zo graag anders wil zijn dan plain Android kom dan met een Android fork. Ik hoop dat je mijn mening accepteert, met vriendelijk groet Woout

  2. Mr_MdR
    27 juni, 2012 om 20:52

    @Wesly; dat noemen we een typische Apple-fanboy

    • Woout
      27 juni, 2012 om 22:54

      True ik ben een fanboy, maar ik sta open voor iets anders(win 8 bijv.) en niet voor kopieën.

      • kevinuitveen
        28 juni, 2012 om 2:12

        @woout volgens mij spreek je je zelf wat tegen. Apple was niet de eerste die met een pc of laptop kwam, Apple was ook niet de eerste die met een touch smartphone op de markt kwam. Als ik nu van uit jou standpunt spreek kan ik dus concluderen dat Apple bedrijven zoals IBM en Palm kopieert. Of heb ik het mis?

        En volgens mij zijn al die Apple fanboys pas onder een steen vandaan gekomen toen de Iphone gelanceerd werd!?

      • Woout
        28 juni, 2012 om 12:15

        Apple was zeker niet de eerste met een PC of laptop, maar ze komen wel met iets totaal anders dan de concurrentie Apple was de eerste met een GUI.. En de computers van Apple bestonden en bestaan nogsteeds (behalve Mac Mini) uit een component. En LG was de eerste met een touch smartphone, maar die werkte voor geen meter. Apple krijgt het voorelkaar om het goed werkend te krijgen en de interface zo te bouwen dat het te bedienen is met je vingertoppen. Hier wat plaatjes met waar ik me aan erger:

        http://cultofmac.cultofmaccom.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/02/beforeandafteriphone.jpg
        http://cultofmac.cultofmaccom.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2011/08/tablethistory.jpg

      • Mr_MdR
        28 juni, 2012 om 13:14

        @Woout; zo werkt technische ontwikkelingen nou eenmaal. Iets met een scherm en een zwarte rand is al snel een ipad. Iets met 4 wielen en een motor is al snel een auto. Wat zou Carl Benz wel niet gedacht hebben van die na-apers als Fort, Opel, Jeep, enz, enz, enz

        Soms zijn er inderdaad van die na-apers waar bij je afvraagt waar de creativiteit is gebleven. De “na-apers” waar jij het over heb, zo als Asus, lijken helemaal niet zo op de ipad; ik heb beide vaak naast elkaar gelegd. Waar ik het wel mee eens ben dat het na-apers zijn is bij Q-Ware. Zoals Qware Tablet PC Pro 3, wat echt een grote iPhone4 is.

        Ik denk niet dat jij (iemand) zich daar druk over moet maken. Het is altijd al zo geweest en zal bij het eerst volgende nieuwigheidje ook zo gaan. Apple kan zich prima zelf redden, die hoef je echt geen geld te gunnen omdat ze een paar verkopen mislopen.

      • Woout
        28 juni, 2012 om 13:34

        Maar ik heb helemaal niet gezegd dat ik deze Nexus 7 een na-aper vind, het design is juist weer eens wat anders, ik vind dat Google (met hulp van Asus) er goed aan gedaan heeft om een 7″ scherm te gebruiken wat ik nou zo jammer vind is dat Android zo gekopieerd is, en toen ik dat filmpje kon je mij helemaal opvegen. Bedrijven willen gewoon een graantje meepikken met het succes van de iPad, dat begrijp ik helemaal maar doe dan eens origineel en breng iets op de markt dat iets nieuws brengt of iets toevoegd. En het is bul-shit dat ze op elkaar lijken want als jemwilt kun je er iets heel anders van maken dan de iPad, denk aan edge to edge scherm denk aan verschillende schermformaten zo kan je oneindig door gaan. Een Jeep is is heel wat anders dan een Porsche 911 onder het metaal zijn ze nagenoeg hetzelfde een motor, vier wielen etc. Ik maak me er ook totaal niet druk over, ik vind het alleen een beetje triest van de andere bedrijven dat ze niet eens met iets origineels komen.

  3. Harold
    28 juni, 2012 om 9:08

    Ik dacht dat dit verhaal over de Nexus 7″ ging en niet over dat fruitmerk. Altijd maar weer dat gezeik over Apple.

    Een prima tablet voor een prima prijs. Ook nu zullen er weer eurders zijn die vinden dat 7″ te klein is of juist te groot voor je broekzak.

    Ik zou hem zo kopen, maar vind het jammer dat er geen uitbreidingsslot voor SD kaartjes op zit.

  4. karim
    28 juni, 2012 om 10:25

    WELKE MOET IK NOU HALEN INFINITY PAD OF NES 7 HELP MEEEEEEEEEEEE!!

    • Harold
      28 juni, 2012 om 10:33

      Dat ligt er helemaal aan wat je wil. Nexus is 7″ en Infinity is 10″.
      Bovendien is de Infinity een stuk duurder en heeft een toetsenbord tegen meerprijs.

    • Martijn Chel
      28 juni, 2012 om 10:35

      Daarbij kun je nog niks met al die mooie extra content van de Play Store (Nexus 7) aangezien je hiervoor een Amerikaanse Credit card nodig hebt.

      • Mr_MdR
        28 juni, 2012 om 11:06

        En al had je er een; er is nog geen Nederlandse uitrol van Google music! (nog steeds niet!)

    • Martijn Chel
      28 juni, 2012 om 10:43

      Doe jij ook aan CAPSLOCK dag? ;)

      • karim
        28 juni, 2012 om 14:52

        Nee maar de vorige keer werd ik genegeerd dankzij die fanboy

  5. karim
    28 juni, 2012 om 14:49

    Welke moet ik nou nemen nexus7 of infinity pad?

    • Martijn Chel
      28 juni, 2012 om 14:53

      Als het goed is staan er wel antwoorden bij je vorige post.

    • Mr_MdR
      28 juni, 2012 om 14:54

      Wacht op revieuws van beide; deze dan lezen/bekijken en vergelijken. Dan kopen. Want die Nexus ligt morgen echt nog niet bij de mediamarkt.

  6. karim
    28 juni, 2012 om 14:51

    Sorry voor de dubble post slome galaxy ace hè?

  7. Foske
    28 juni, 2012 om 18:31

    jammer dat die alleen in 7´´ is…

  8. Vadesa
    09 september, 2012 om 18:49

    Goch, ik dacht dat op een site terecht gekomen was (ben het zoeken) waar “deskundien”hun bevindingen weergaven. Nu zie ik een bekvechten over iPad Nexus 7 en anderen die doen kopieren namaken iets nieuws brengen en nog meer van die onzin.
    Ik zoek gewoon een goed stabiel mooi en functioneel tablet TEGEN een minimale prijs.
    Het is me worst of het een jelle of nog meer namen die dingen heten.
    Geeft persoonlijke ervaring gestaaft met feiten weer en ga niet in duscussie over wie het eerst was KIP of EI.
    Dan is een bezoek aan deze site vooe een leek zinvol

    • Martijn Chel
      09 september, 2012 om 19:06

      Wij, diegenen die de site hier onderhouden, hebben hierboven weinig tot niks geschreven. Bezoekers mogen naar hartenlust discussiëren hoor, en soms doen we gezellig mee :)
      Als de reacties onder artikelen niets voor je zijn; de bevindingen van ons (als het deskundigen mag noemen) lees je in de artikelen zelf.
      Overigens zal je discussies als deze altijd houden, op elke website. Die zijn inherent aan de markt die voornamelijk uit twee kampen bestaat.

  9. Andre
    05 november, 2012 om 15:25

    @wout. Even ter info: de eerste fabrikant met een GUI was niet Apple. Dat was Xerox. Alle Apple fanaten schijnen het te vergeten. Behalve dhr. S. Jobs. Die had dat ooit in een documentaire toegegeven. Hij zei letterlijk dat hij dat idee gestolen had. Niet eens gekopieerd dus!

    Apple maakt mooie producten. Op het apparaat afgestemd zoals iemand schreef. Daardoor loopt het soepel. Maar op een IPAD even een bestandje opslaan of verplaatsen naar een andere applicatie…. Totaal niet gebruiksvriendelijk. Het is wennen. I

    Ik ben geen Apple hater, ben wel tegen de Apple sektevolgers. Ben zelf in het bezit van een Ipad 1, een Google Nexus 7, een Samsung Galaxy Note en een paar pc’s op Windows. Ik heb dus redelijk vergelijkinsmateriaal!

    • Mr_MdR
      05 november, 2012 om 22:46

      Klopt als een bus. Quote van die mr S.Jobs: “kunstenaars kopieeren maar goede kunstenaars stelen” (note: Jobs refereerde graag naar zich zelf als een kunstenaar)