De beste browser voor de iPad: Safari vs Chrome vs Opera Mini

Safari Chrome Opera   De beste browser voor de iPad: Safari vs Chrome vs Opera Mini
Geplaatst op23 juli 2012, 13:28 CategorieApple

In tegenstelling tot Android is het met iOS een stuk lastiger om een andere browser dan de standaard Safari browser te gebruiken. Apple staat namelijk geen rendering engines van derden toe en daarbij kun je de standaard browser binnen iOS niet aanpassen. Toch zijn er andere browsers voor de iPad en iPhone te downloaden, waarvan Chrome en Opera Mini de belangrijksten zijn.

Update: Zie ons nieuwe artikel waarin we de beste browsers voor de iPad bespreken.

Wanneer je jouw iPad niet wilt jailbreaken dan kom je simpelweg niet om de standaard Safari browser heen. Alle links die geopend worden uit een e-mail, vanuit Facebook of uit een Tweet worden automatisch in Safari geopend. Nou is dat natuurlijk een nadeel wanneer je graag een andere browser gebruikt maar voor standaard surfen bieden Opera Mini en Chrome zeker voordelen.

Safari vs Chrome vs Opera Mini

Techradar heeft Safari, Chrome en Opera Mini tegenover elkaar gezet en gekeken naar onder meer het uiterlijk, de features en de snelheid.

Uiterlijk

Op het gebied van uiterlijk wint Chrome het overduidelijk. Deze browser is zeer overzichtelijk, duidelijk en gebruikt tabs op een elegante manier. Safari is alweer wat verouderd en krijgt in iOS 6 dan ook een make-over. Opera Mini heeft als nadeel dat het uiterlijk niet echt samengaat met de rest van iOS, met name door de zwarte interface.

Features

Wat betreft de features heeft elke browser zijn voor- en nadelen. Zo kunnen alle browsers bladwijzers synchroniseren met andere apparaten maar is Chrome het meest uitgebreid aangezien je ook openstaande tabbladen kunt synchroniseren. Chrome en Opera Mini bieden eenvoudig en snel de mogelijkheid om privé te surfen terwijl je bij Safari de instellingen menu’s in moet in dit te activeren. Ook de manier waarop tabbladen weergegeven worden verschilt. Chrome is hiermee het meest intuïtief aangezien je simpelweg van links naar rechts (of andersom) kunt swipen om tussen tabs te schakelen. Daarbij heeft Opera Mini als nadeel dat de weergave van websites niet altijd is zoals de website het bedoeld heeft. Safari en Chrome presteren op dit gebied vele malen beter.

Snelheid

Een van de belangrijkste elementen is natuurlijk de snelheid van de browser. Safari steekt op het gebied van JavaScript benchmarks met kop en schouders boven de rest uit, wat op zich niet heel verrassend is aangezien de andere browsers perse van Apple’s rendering engine gebruik moeten maken. Toch is JavaScript verwerking niet zo interessant op een mobiel apparaat als op een desktop PC. Volgens Techradar voelen alle drie de browsers ongeveer even snel aan met ‘real-world’ browsing. Wat betreft de zoek-functie is Chrome een stuk sneller door spraakgestuurd zoeken en het automatisch aanvullen van je zoekwoorden.

iPad browser   De beste browser voor de iPad: Safari vs Chrome vs Opera Mini

Opera Mini heeft als groot voordeel dat de data flink gecomprimeerd wordt en hierdoor het data verbruik afneemt. Vooral wanneer je veel onderweg via een gemiddeld 3G abonnement werkt kan dit een voordeel zijn. Het grote probleem van Opera en Chrome is, zoals eerder aangegeven, dat het feit dat je de standaard browser binnen iOS niet kunt aanpassen. Elke keer dat je een link opent vanuit een andere applicatie wordt deze automatisch in Safari geopend, ongeacht of je op dat moment in Chrome of Opera Mini werkt. Wil je de links toch openen in een andere browser zul je ze moeten kopiëren en plakken.

Welke browser is het beste?

Safari komt als snelste browser uit de test van Techradar maar Chrome biedt een soepelere en sneller aanvoelende browse-ervaring. Opera is voornamelijk interessant wanneer je via een abonnement met een beperkt datalimiet werkt maar over het algemeen voelt de browser minder snel aan, is de iOS integratie minimaal en is de weergave van websites niet altijd in orde. Het meest eenvoudige om mee te werken blijft Safari, puur door de perfecte integratie met iOS, iets dat de andere browsers missen. Open je niet veel links in andere apps of is het kopiëren van deze links geen probleem, dan biedt Chrome de beste ervaring.