Android tablets die mij niet boos maken

367323873820   Android tablets die mij niet boos maken
Geschreven door
Geplaatst op23 augustus 2012, 12:16 CategorieAndroid

Mijn fascinatie met portable computers begon denk ik zo’n 10 jaar geleden met de Dell Axim X5. Daarvoor had ik iets van een Palm ding maar de X5 en bijbehorende forums zijn verantwoordelijk voor de eerste meningen die ik op het internet zette. Ondertussen schrijf ik ook alweer bijna een jaar reviews voor Tablets Magazine en deel ik zowel linkjes als mijn mening op mijn eigen blog. Ik zie mezelf als iemand met vrij veel ervaring in de mobiele computer markt.

iOS gebruiker

Smartphones en tablets zijn luxe producten en kosten bakken geld. Mijn eigen geld geef ik de laatste jaren vooral uit aan Apple producten. Hoewel ik fan van Android ben op smartphones was er op tabletgebied wat mij betreft niets dat mijn geld waard was. Ondertussen zit ik dus redelijk opgesloten in het iOS ecosysteem met honderden euro’s aan apps en accessoires. Maar ik bevind me in de gelukkige positie dat ik bijna non-stop een of meerdere Android tablets heb liggen ter review.

Android

Ik heb geen idee hoeveel Android tablets ik ondertussen gereviewd heb en al helemaal niet hoeveel verschillende tablets ik in handen heb gehad. De meeste zijn enorme troep en zonde van je geld. De ene keer door belachelijk slechte hardware, en de andere keer door belachelijk slechte software.

Mijn ervaringen deel ik op het internet maar natuurlijk ook met vrienden en familie. Vooral op verjaardagen lijkt het een onderwerp te zijn dat vaak ter sprake komt. Tot nu toe was mijn reactie op een eventuele aankoop van een Android tablet altijd: “Dat is enorm zonde van je geld”. Als iemand me vertelde dat ze in het bezit waren van een Android tablet dan werd ik bijna boos. Niet in het openbaar maar het maakt me goed chagrijnig om te weten dat een of andere klote fabrikant het zuurverdiende geld van iemand uit mijn vriendenkring of familie had weten te kloppen. Het is wat sneu maar dat is nu eenmaal het gevoel dat ik bij dit soort nieuws had.

Maar de laatste paar weken heb ik ook een paar tablets in handen gehad die niet zonde van jouw of mijn geld lijken te zijn. De Nexus 7 is een prima tablet maar is door beperkte beschikbaarheid en formaat niet voor iedereen. In Nederland zijn er op dit moment 2 tablets te koop die ik met een redelijk gerust hart aan kan raden.

Maar laten we eerst eens kijken naar de redenen om een Android tablet te willen:

  1. Een hekel aan Apple (producten): Kan gebeuren en is begrijpelijk. Ik heb ook een hekel aan een hele zooi dingen.
  2. Budgettaire overwegingen: Ook een logische. Tot nu toe blijf ik een tablet echter een luxe artikel vinden die je beter alleen kan kopen als je het kan betalen.
  3. Open is beter dan gesloten: Is het ook. Maar de risico’s zijn ook vele male groter.

Doordat er met Android meer kan qua personalisatie zijn er een paar dingen die ik zelf ook wel graag zou willen op mijn tablet (op het moment een iPad):

  • Keyboards: Android heeft ondersteuning voor custom keyboards. Op iOS is het onmogelijk een ander softwarematig toetsenbord te gebruiken.
  • Uitklapbare notificaties: Alleen op Jelly Bean nog maar, damn dat is wel nice.
  • Geautomatiseerde instellingen: Android kan je zo instellen/aanpassen dat bepaalde locaties/handelingen een aantal instellingen aanpassen. Leg je apparaat met glas naar beneden en mute alle notificaties, verbind met het juiste netwerk als ik op locatie x ben, etc. etc.
  • Betere Google apps: Google’s applicaties op Android zijn beter dan Google’s applicaties op iOS.

Andere dingen die ‘beter’ zijn op Android weet ik niet zo snel. Ik zeg niet dat deze lijst volledig is maar voor mij zijn dit de belangrijkste punten. Veel van de pluspunten waar mee geschermd wordt in Android vs iOS vergelijkingen vind ik veelal onzin of gebaseerd op misvattingen.

Jelly Bean

De twee Android tablets die ik op het moment aanraadt draaien beiden nog niet op het Android 4.1. Jelly Bean. Maar Jelly Bean is wel belangrijk in mijn overweging. Voor het eerst heeft Google een OS update uitgebracht waar de aanpassingen niet heel ingrijpend zijn. Het lijkt zowaar op een Apple achtige upgrade, niet heel veel nieuws en weinig aanpassingen aan interface. Maar dat betekent dat Google met Android 4.0 Ice Cream Sandwich een weg zijn ingeslagen waar ze op voort kunnen borduren. Dat is enorm positief.

Na een heel bergje tablets met Android 4.0.3 te hebben getest dacht ik dat het troep was. Het was allemaal zo instabiel als de pest en de gebruikservaring was daardoor om te janken. De twee tablets die ik nu aan ga raden hebben echter bewezen dan 4.0.3. helemaal niet perse horrible is en dan het wel kan. De aangekondigde upgrades naar 4.1 geven alleen maar meer vertrouwen in een nog betere ervaring.

Toshiba AT300

at300 toshiba   Android tablets die mij niet boos maken

Deze 10.1 inch tablet met Tegra 3 processor en snel DDR3 werkgeheugen biedt een prima tablet ervaring en is ook nog eens zo’n 100 euro goedkoper dan een iPad 3. Het scherm is in principe prima maar vergeleken met andere tablets zeker geen hoogvlieger. Maar Android draait stabiel en dat nodigt uit tot gebruik.

Helaas zit er een vrij beroerde accu in deze tablet en is het absoluut noodzakelijk dagelijks hem aan de oplader te hangen. Een uur of 4 tot 5 gebruik en het is gedaan met de tablet.

In de volledige review van deze Toshiba AT300 kun je meer lezen over deze tablet en een hoop videomateriaal vinden. Voor nu alleen even mijn plus- en minpunten.

Pluspunten:

  • Stabiele Android ervaring
  • Dun en licht
  • Volledig formaat SD slot

Minpunten:

  • Slechte accu
  • Matige camera’s
  • Geen absoluut top scherm

Acer Iconia Tab A510

acericonia a510   Android tablets die mij niet boos maken

Deze 10.1 inch tablet heeft net als de AT300 een Tegra 3 processor en niet het allerbeste scherm van de wereld. Maar ook hier draait Android 4.0.3. stabiel genoeg om een fijne ervaring te zijn. Helaas is het met 450 euro wel een vrij dure tablet en concurreert hij wel heel direct met de prijs van een nieuwe iPad.

Deze tablet is ook enorm fors (dik en zwaar) maar in ruil daarvoor krijg je wel een prima accuduur voor terug. Ik denk dat je zo’n 8 uur aan de gang kan met dit ding en in praktijk zo om de dag moet opladen.

In de volledige review van deze Acer Iconia Tab A510 kun je meer lezen over deze tablet en een hoop videomateriaal vinden.

Pluspunten:

  • Stabiele software
  • Goede accuduur
  • Acer Ring is deels te verbergen

Minpunten:

  • Fors apparaat
  • Middelmatig scherm
  • Aan de prijzige kant

Zijn alle andere Android tablets dan slecht?

Ja en nee. Er zullen best nog wat Android tablets zijn die in heel specifieke situaties niet per se zonde van het geld zijn. Maar geen van die tablets kan ik aanraden zonder daar alinea’s met slagen om de arm en waarschuwing vol te kalken. Instabiliteit, software update ondersteuning, prijs/kwaliteit, beroerde klantenservice en bouwkwaliteit zijn van die dingen die dan tot in den treuren herhaald moeten worden. Grote kans dat jouw wensen niet zo specifiek zijn dat het de moeite waard is dat hier uit te gaan tikken.

Bovenstaande 2 (3) tablets zijn dus de Android tablets waarbij ik geen teleurstelling, frustratie en/of agressie voel als iemand van mijn vrienden of familie daar geld aan heeft uitgegeven. Doe er mee wat je wilt. Of koop gewoon een iPad.

Afbeelding van Silion Angel

  • Delen:

Reacties

  1. karim
    23 augustus, 2012 om 12:41

    nou bedankt voor de info…. -getypt met de infinity die jou schijjnbaar boos maakt-

  2. anoniem
    23 augustus, 2012 om 12:44

    je vergeet ook de galaxy tab 10.1(P7510) te vermelden denk ik.

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 13:33

      De Tab 2 zou ik er persoonlijk bijzetten maar dan wel met een aantal kanttekeningen dat deze voornamelijk voor een bepaalde doelgroep geschikt is.

  3. Sam Rijver
    23 augustus, 2012 om 12:58

    Beiden tablets die jullie noemen kan ik niet aanraden zonder dat ik daar enorm veel slagen om de arm bij moet maken. In specifieke situaties misschien prima keuzes, in het algemeen niet.

  4. Twan
    23 augustus, 2012 om 13:24

    Wat een triest verhaal….. Nog nooit zo’n slechte “recensie” gelezen. Uiteraard zijn de tablets van € 49.95 bij de Blokker niet goed, maar tablets van gerenomeerde merken als Samsung, Asus, enz. zijn uitstekend. Helaas zal iemand die in de Appel tentakels hangt dit nooit toegeven!!!

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 13:30

      1. “Uiteraard zijn de tablets van € 49.95 bij de Blokker niet goed” klopt niet. Die kunnen wel goed zijn voor een bepaalde doelgroep en je de nadelen op de koop toeneemt.
      2. “tablets van gerenomeerde merken als Samsung, Asus, enz. zijn uitstekend” Als we dat zouden zeggen zou het pas een slechte “recensie” zijn. Dat is namelijk heel kortzichtig en bovendien niet waar.

  5. jan
    23 augustus, 2012 om 15:35

    wat warrig verhaal met in de antwoorden weer onduidelijkheden. bv:bij Martijn zeg je dat zijn bewering van ‘de Samsung….is uitstekend niet waar is. Maar je legt niet uit waarom.. of is dat jouw mening zonder toelichting. Daarmee is het hele verhaal om zeep…..als dat zo is
    Jan

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 15:51

      Ik snap niet helemaal wat je bedoelt Jan. Bedoel je mijn reactie? Het artikel is van Sam.

      Wat betreft mijn reactie; het lijkt me toch wel logisch dat je niet zomaar kunt zeggen dat de tablets van Samsung, ASUS, Acer, etc. uitstekend zijn. Daar lijkt me een verdere uitleg overbodig bij. Een tablet van deze merken kan zelfs slechter zijn dan een budget tablet van bijvoorbeeld een Yarvik. Dat is gewoon erg kort door de bocht. Het is allemaal afhankelijk van meerdere factoren die je pas in een review tegenkomt.

      Waar het op neerkomt en wat Sam denk ik ook bedoelt, is dat Android tablets in de meeste gevallen (tot op heden) altijd nog teveel ‘maar’ punten in de conclusie hebben.

  6. Pletman
    23 augustus, 2012 om 16:20

    Heel erg subjectief verhaal. Bijna die van een Isheep. Ik heb zelf een Ipad 1 en 2 en mijn dochter heeft een Iphone. Daarnaast heb ik zelf de Transformer Infnity. Daar type ik nu dit verhaal mee. Top apparaat. Ik gebruik het toestenbord in 90 van de tijd. Voornamelijk ook als standaard. De veelzijdigheid van deze hybride is ongekend. Afgelopen vakantie ook de foto’s mee gebackupped via SDcard. Dat moet je eens met je Ipad/Iphone proberen.
    Door de veelzijdigheid van Android kunn je steeds nieuwe dingen doen. Mbv van widgets kun je het geheel aankleden. Het lijkt steeds of je weer een nieuwe telefoon/tablet hebt. Geen restricties. Daarnaast is het een mythe dat IOS gebruiksvriendelijker is. Kijk maar eens naar http://thegalaxynoteblog.blogspot.sg/2012/04/android-vs-ios-truth-about-apple-and.html. Wel is IOS consistenter qua visuals.
    Wel moet ik zegggen dat (inderdaad) soms wel eens apps er uit klappen. Maar die prijs ben ik bereid te betalen (en dat gebeurt ook met IOS).
    IOS is boring, beperkt, maar werkt wel, ziet er goed uit en een hoop tablet apps.
    Android heeft onbeperkte mogelijkheden en ontwikkelt zich steeds verder itt IOS. En nu met de 4.1. versie bereiken we hopelijk de stabiliteit en de smoothness van IOS. Maar ook al zou dat niet zo zijn, ik ga toch voor Android tablets en zeker voor de telefoon (S3).

    • Sam Rijver
      23 augustus, 2012 om 16:38

      Ik tik deze reactie vanaf een infinity waar ik alleen vandaag al meerdere crashes op heb gehad. Zowel in browser als andere app. Die stabiliteit is onacceptabel in mijn ogen voor een apparaat van 700 euro. En dat is maar 1 van de ‘maar’ argumenten waar Martijn op doelt. De infinity is een mooi ding. Maar android draait niet stabietl. Maar de trackpad die niet verzonken is zit in de weg en moet je aan/uit zetten. Maar dat portrait modus op zo’n mooi scherm op een beroerde manier wordt weergeven is een schande. Maar dat de klantenservice van Asus zo slecht is blijft een probleem.

      De suggestie dat Android net zo stabiel is als iOS is gewoon simpelweg niet waar. Over gebruikersgemak hoor je me niet, daar kan ieder zijn voorkeuren in hebben. Dat iOS ondertussen boring as fuck is ben ik het helemaal mee eens, maar het werkt stabiel en er is gestoord goede integratie voor andere Apple producten en accessoires. Ik mag heel regelmatig met Android tablets spelen en wil niets liever dan een goede ervaring, maar bijna alle Android tablets zijn ondermaats en je geld niet waard.

      (also, als ik nu een telefoon mocht kiezen zomaar wil ik ook zo’n S3)

      • Tempie007
        23 augustus, 2012 om 19:12

        Asus heeft inderdaad veel steken laten vallen met de ICS builds die ze op haar tablets heeft draaien. Zelf een TF101 (honeycomb) gehad, en daar geen problemen ervaren. Nu heb ik de prime en op ICS draait die gewoon niet goed. En dan heb ik het niet alleen over de stock builds maar ook over de AOSP builds. Ik denk dat er iets in de kernel\drivers zit wat alles instabiel gemaakt heeft.
        Jellybean zal deze problemen echter oplossen, ik draai nu een tijdje AOSP preview en geen enkele reboot of sleep of death gehad. Ook veel minder lockups (alleen zullen lockups toch tot bepaalde hoogte blijven bestaan omdat Asus trage\slechte memory chips (storage) gebruikt. )
        ) Ook de officiele update op de TF300 heeft voor een stabiele situatie gezorgd en de meeste PADs zullen aankomende maand voorzien worden van Jellybean.

        Ik vind de review verder waardeloos. Er zijn diverse tablets, die geen problemen kennen en dit zijn dan ook uitstekende tablets. Helaas zijn er dus ook instabiele producten op ICS . Waar dit hem precies in zit weet ik niet , maar met jellybean verwacht ik een betere base en ik zie een mooie toekomst voor Android tablets.

      • Martijn Chel
        23 augustus, 2012 om 19:22

        Waar zie jij een review?
        Daarbij gaat het niet alleen om stabiele software maar ook alles daar omheen.

  7. Justin
    23 augustus, 2012 om 17:22

    Gelukkig zijn alle Appel producten “way overpriced” en dus ook het geld niet waard. Een apparaat kopen voor de hoofdprijs is al niet fijn, maar voor elk appje of accessoires nog eens belachelijke prijzen moeten dokken is natuurlijk helemaal dom. Zeker voor een beperkt apparaat. Gelukkig betaal je ook maar 100 euro extra voor 16 gb geheugen meer. Nee, dat wil je je vrienden aanraden…. tenzij je aandelen Apple hebt natuurlijk…

    Het is nou eenmaal moeilijk objectief te blijven als je een fan van een bepaalde type bent, maar probeer wel bij de feiten te blijven
    Maakt je website ongeloofwaardig en dat zou zonde zijn.

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 17:38

      Daarom is het volgens mij ook een opinie artikel. Daarin mag je zeggen wat je wilt en je subjectieve gedachten vormgeven.
      Feiten worden ‘helaas’ in de reviews getoond, op video zelfs. Dus daar kunnen we ook geen eigen draai aan geven.

    • Sam Rijver
      23 augustus, 2012 om 17:55

      Ik ben nooit zo kapot van dit argument hoewel die misschien wel deels opgaat. Het heeft sowieso enorm lang geduurd voordat ook maar 1 concurrent een tablet op de markt wist te brengen die aan de prijs van de iPad kon tippen, nog veel langer voordat er eentje aan zowel de prijs als kwaliteit kon tippen. Apple heeft enorm hoge marges en kennelijk is de vraag zo groot dat ze ermee wegkomen, het zou een enorm slechte beslissing zijn om de marges zonder reden te verlagen. Ik wil graag minder (heel veel minder) betalen voor Apple producten of de verschillende ‘upgrades’ tussen de lijnen. Maar Apple is in tegenstelling tot Google een hardware company en verdiend daar het geld. Google heeft een ander model en verdiend 96% van hun inkomen met advertenties. De relatie is je als consument met Apple hebt is daarmee veel duidelijker, maar ook duurder.

      Alleen al de beschikbaarheid van zowel apps en accessoires in alle prijsklassen is waar geen enkele Android tablet aan kan tippen. Wil je weinig betalen voor een hoesje? Koop dan iets op dx.com of zo en verwacht dezelfde kwaliteit als de crap die sommige Android en Windows fabrikanten in de doos stoppen. Het is wat mij betreft tekenend dat je vind dat er voor Apple apps ‘belachelijke’ prijzen worden gevraagd. De gemiddelde prijs van een app is wat, 1 of 2 euro? Juist de onwil van enorm deel Android gebruikers te betalen voor apps is verantwoordelijk voor het middelmatige aanbod. Zeker op gebied van tablet apps. Android developers moeten daardoor bijna verplicht naar een model dat Google zelf heeft: Advertentie based apps verkopen. Daardoor wordt de relatie met de klanten een andere, wat mij betreft niet per se slechter maar naar blijkt minder lucratief.

      • Justin
        23 augustus, 2012 om 19:50

        Aan gebrek aan app’s merk ik helemaal niks.
        Er is bijna geen app te vinden die wel op IOS draait en niet op een android toestel. Dat sommige apps er beter uitzien is een kwestie van tijd, Appel heeft ook altijd een voorsprong omdat zij de uitvinder zijn hiervan.

        Maar dat de facebook er bv beter op IOS uitziet dan op android Who cares, surf naar de gewone website van facebook en ik heb een nog veeeel completeer en mooier versie dan de app op IOS. De app’s waren handig toen de tablets nog traag waren, maar is tegenwoordig niet meer zo heilig.

        Het enige echte voordeel van IOS is dat het stabieler is dan android, maar daar krijg je een beperkter apparaat voor terug.
        Net de keuze van de klant…. niet beter of slechter.

        En ik heb zelf een Asus Prime en heb nog nooit een crash gehad of degelijke… alleen sommige gratis app’s geven een probleem, maar verder al maanden foutloos,.. dus geloof niet alle spook verhalen.

  8. Kris
    23 augustus, 2012 om 17:25

    Een ‘column’ schrijven en dan de kritiek ‘kortzichtig’ noemen…

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 17:32

      Kris, eerst even lezen voordat je met dit soort reacties komt. Ik heb deze column niet eens geschreven. Daarbij heeft de reactie wederom geen inhoud.

    • Sam
      23 augustus, 2012 om 17:33

      Ik heb zover ik weet niemand kortzichtig genoemd hier.

      • Martijn Chel
        23 augustus, 2012 om 17:39

        nee, dat heb ik gedaan (inclusief uitleg), dus vandaar mijn reactie.

  9. heico
    23 augustus, 2012 om 18:05

    het is weer eens jammer dat dit weer eens eindigd in apple drop jongens

  10. Woout
    23 augustus, 2012 om 20:12

    hahaha ga helemaal stuk om die apple bashers hier hahah.

    Ontopic: het grote probleem met Android is dat iedereen producent er mee aan de slag kan gaan, en al die verschillende tweaks en versies werkt gewoon niet. Als ik Google was zou ik je alleen de Google zegen geven aan producenten die plain Android op hun apparaat gaan laten draaien. Dan snappen consumenten als ze een tablet gaan kopen dat ze er een met Google zegen moeten kopen want de rest is flut :D

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 22:24

      Dat zou inderdaad geen verkeerde oplossing zijn. Dan komt Samsung ook eindelijk (Sam praat er al maanden over) met z’n eigen OS.

  11. anoniem
    23 augustus, 2012 om 22:17

    mijn tab 10.1 is lichter dan de ipad 2. hij is dunner, houdt veel beter vast en heeft een beter scherm. hij zit handiger in elkaar(kan ook misschien zijn omdat ik een tab iets meer gewoon ben). je kan er veel meer mee doen kwa personalisatie. hij heeft ook flash.

    de enige voordelen die ik zie om voor de ipad 2 te gaan is een betere camera en dat hij wat minder vaak hapert of dat apps af en toe onverwacht stoppen. maar een ipad werkt gewoon zo saai.

    het verhaal dat je meer apps zou hebben vindt ik niet waar. er zijn veel ipad apps waar je moet vergroten of verkleinen. met de kleine modus neemt de app enkel het midden van je scherm in en is de rest een zwarte vlek. behoorlijk storend. in de grote modus lijkt het dan weer alsof je maar 16 pixels hebt op je hele scherm of zo!
    dan liever een app die wat uitgerokken is of wat uit proportie.

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2012 om 22:22

      Maar je zegt dus eigenlijk al dat je de verwachtingen bijschaaft en het dus maar accepteert (de apps). Als je een Windows laptop koopt dan wil je toch ook geen Word programma dat je maar in half venster of opgeblazen (qua resolutie) kunt openen. Het is naar mijn idee “goed praten” (overdreven gezegd natuurlijk) van iets dat gewoon nog niet optimaal is. Ik heb zelf ook een Android tablet (Nexus 7) en zelfs op dat 7 inch scherm irriteer ik me soms aan de lage kwaliteit smartphone apps.

    • Woout
      23 augustus, 2012 om 23:33

      LOL

      hij is een paar tienden millimeters dunner en een paar gram lichter, maar het is maar wat de persoon zelf fijner vind. Ik heb liever het gevoel dat ik iets stevigs in mijn hand heb dan een plastic rommel ding uit Korea.. Personalisatie is bullshit, kan ook op de iPad moet je gewoon jailbreaken. Flash moet je niet willen. Jij kan het verhaal van meer apps dan wel niet waar vinden, het is toch echt zo. Op android zijn er echt geen 140000 apps speciaal voor tablets. De apps die jij op je tab hebt staan zijn gewoon totaal verkrachte telefoon formaat apps. Heb je de Twitter app al eens gezien? heb nog nooit zo’n lelijke app gezien.

      • Andre Woons
        24 augustus, 2012 om 2:07

        Hier maak je denk ik een grote fout door te zeggen “gewoon jailbreaken”. Jij en ik mogen misschien weten hoe dat moet maar voor de gemiddelde gebruiker is “geen garantie meer” en “DFU-mode” al genoeg om ervoor te kiezen om niet te jailbreaken. Bij Android wordt die customisation out of the box geleverd, niet door het product eerst te tweaken door middel van een hack.

        Dan snap ik je reactie omtrent Flash ook niet. Flash is tot op heden toch nog echt 1 van de meest gebruikte features op het web. Gewoon youtube filmpjes afspelen in je browser (en andere players van bijvoorbeeld nos.nl ook), niet een aparte app voor hoeven te installeren. Daar slaat Apple de plank volledig mis en dit is ook een pluspunt van Android tegenover iOS.

        Wat betreft de apps heb je wel weer gelijk.

      • Sam Rijver
        24 augustus, 2012 om 8:09

        Gewoon jailbreaken is er voor gewonen mensen niet bij inderdaad denk ik. Voor de mensen die echt bewust wat missen aan de mogelijkheden van hun iPad misschien maar zelfs dan is de drempel nog vrij hoog inderdaad. Overigens denk ik dat een hoop iOS gebruiker hun personalisatie drang bevredigen met een achtergrondje en een case/cover/hoes.

        Maar qua Flash zit je er toch echt naast. Flash op Android is ook dood. De ontwikkeling is al een tijdje gestopt en sinds vorige week of zo is het zelfs niet meer te downloaden uit de Play Store. Voor nieuwe kopers van zowel 4.0 als 4.1 is er dus geen Flash voor Android. Zowel youtube als nos zijn gewoon ‘html5′ en werken zonder dat je daar een extra app voor hoeft te installeren. Al jaren.

        Ik kom ook nog wel eens een site tegen met flash maar dat wordt steeds zeldzamer. Een van de redenen dat Google het niet meer waard vond in Jelly Bean Flash te ondersteunen, teveel bloat en risico voor te weinig voordeel.

  12. hawvl
    24 augustus, 2012 om 10:52

    Wat een diep geworteld negativisme t.o.v. Android. Dit kan alleen maar afkomstig zijn van een verdwaasde Apple gek. Neem eens een koude douche sufferd!

    • Martijn Chel
      24 augustus, 2012 om 10:58

      Ik moet toch even wat kwijt (op meerdere reacties);

      Waarom is het toch altijd dat je een Apple fanboy bent als je toch duidelijk laat zien wat er mis is met een hoop Android tablets?
      De conclusies die eraan verbonden worden zijn subjectief beschreven maar om de feiten, welke bijna altijd in video’s en reviews getoond worden, kun je niet heen.
      Als een tablet 5 keer per dag crasht, de navigatie hapert, de belangrijkste apps het de helft van de tijd niet doen of het display over backlight issues beschikt, dan is dat toch slecht of zie ik dat fout? Of accepteer je dat op een tablet wel maar op een laptop niet? En hiervoor hoef je niet eens de vergelijking met de iPad te trekken.
      En dan moeten we ook nog horen dat het allemaal niet zo is. Nee, we verzinnen het. We krijgen bijna elke tablet in handen en baseren die uitspraken dus daadwerkelijk op ervaringen.
      Dat kopers deze ervaringen voor lief nemen, goed praten of dat sommigen er minder of geen last van hebben (lucky you).. ok, maar volgens mij is een website als deze ervoor om juist deze dingen te melden en de lat hoog te leggen. Dat je dat helaas niet over elke website kunt zeggen.. tja..
      Zoals gezegd zitten er goede modellen tussen en dat zou juist veel moeten zeggen over de betreffende tablets, kijkend naar de kritische wijze van testen. Daarbij zijn er, zoals ook aangeven, tablets die voor een specifieke doelgroep voldoen, maar kijkend naar de gemiddelde consument onder de maat presenteren op een bepaald vlak (kan ook prijs zijn) en dus voor deze consumenten het geld niet waard zijn, iets dat we altijd netjes in conclusies van reviews beschrijven.
      Het is gewoon een kwestie van onze maatstaaf begrijpen en niet direct alles schuiven op het pro Apple of anti Android zijn. We zijn zeer kritisch en dus zul je minder vaak positief zijn.

      • J
        24 augustus, 2012 om 21:57

        Je wodt een fanboy genoemd, omdat volgens jouw een hoop mis is met android tablets.
        Aangezien vele android tablet gebruikers helemaal jouw problemen niet herkennen reageren ze daarop en komen tot 1 conclusie… een apple Fanboy

        Het komt misschien, omdat jullie op de redactie heel veel cheap ass android tablets testen die totaal niet tot de ” tablet” markt gerekend mogen worden, maar toch wel op android uitkomen. Dit is leuk voor kids en de intertoys, maar niet voor de echte liefhebbers.

        Jij maakt problemen van half werkende apps en bla bla, maar wij Android lovers lachen jouw halve tablet met 16 gb beperkte geheugen uit. Liever een halve app store en een complete tab dan een complete store en een halve tablet. De appś kan ik namelijk voor 90% vervangen van de echte site, en geloof me.. er draaien nog genoeg flash sites, want ik kom in de chrome brouwser nog vele niet werkende add-ons tegen die toch flash nodig hebben. Ik vind verder apple fantastische producent hebben, maar kom niet aan dat het beter is dan android, want dan is jouw techninsche kennis wel heel beperkt voor een tablet blog schrijver…. het enige probleem wat android heeft is de stabiliteit, al heeft mijn prime nergens last van en dat er teveel slechte merken tablets hebben uitgebracht, waardoor het lijkt dat android slechte tabś zijn, maar dat zijn niet de tabs die je moet vergelijken met apple.

      • Martijn Chel
        25 augustus, 2012 om 1:41

        En dat is nou precies de reactie van iemand die met oogkleppen op kijkt. Bijna elke zin klopt niet.
        Als je rondkijkt dan zie je genoeg problemen met Android maar gebruikers lijken alles voor zichzelf goed te praten of de mindere prestaties te accepteren.
        En hoe kom je erbij dat wij cheap ass tablets testen? Dan heb je dus helemaal totaal geen flauw idee waar ik het over heb. We testen juist veel tablets van de grotere merken en dat zegt voldoende lijkt me, zeker gezien het feit dat we de problemen letterlijk aantonen in reviews. Het komt dus absoluut niet door de ‘mindere’ merken, juist door de matige prestaties van tablets van de grotere merken.
        Daarbij heb ik niet eens een iPad en wel een Android tablet, weer een foute aanname dus (duidelijk dat je meteen in een hokje geplaatst wordt). En zelfs met Android tablet zie ik duidelijk dat het qua tablets apps matig gesteld is. Daarin zijn wij heus niet de enige, dat staan bijna in elke (goede) review. Apps zijn de drijvende kracht achter tablets en er zijn een hoop apps die toch echt vele malen beter (fijner) werken dan de website versie. Dit bedoel ik met ‘het goed praten of accepteren’.
        Als laatste; ik zeg nergens dat Apple (iOS of de iPad) in alle opzichten beter is dan Android, maar het gebruik van een Android tablet valt in mijn (en ons) optiek in veel gevallen erg tegen en dat is waar het om draait. Als er iemand is die graag elke Android tablet aanprijst dan ben ik het wel. Negatief schrijven is ook geen lol.
        Maar het is duidelijk dat dit, zoals in elke Android vs iPad discussie, nergens op uitdraait.

  13. karim
    24 augustus, 2012 om 10:58

    welkom op het apple vs android forum!!!!

  14. anoniem
    24 augustus, 2012 om 12:02

    @woout: de galaxy tab zijn stevigheid is prima. en jouw ipad wordt gemaakt in china, dan veel liever z-korea. en er zijn 450000 apps die niet altijd werken op een tablet maar geloof mij, er zijn genoeg.

  15. RAy
    24 augustus, 2012 om 14:10

    Ik denk dat het inderdaad zo is dat Android op bepaalde tablets onstabiel is en dat is inderdaad soms irritant. Maar ik heb liever af en toe een crash van een app dan de beperkingen die een ipad heeft m.b.t. mp3 en een usb stick of foto camera erop aansluiten etc. Voor mij is dat irritanter.
    Ik heb een Asus TF101 met dock en dat is ideaal. Als ik aan tafel ga zitten sluit ik een muis aan en eventueel een USB speakerset of een HDD en dat heb ik een soort netbook.

  16. karim
    25 augustus, 2012 om 16:50

    Ik weet niet hoe oud jullie zijn.. maar ik ben vijftien en ik kan zien dat dit nergens op uit komt. dit apple vs android blijft een kwestie van meningen dus stop allemaal met jullie te gedragen als kinderen en wees blij met wat je hebt!! Ik heb een tf700t ipv een ipad nou en?
    en een ander heeft een ipad ipv een android tab en dat zal voorlopig nog wel een tijdje zo blijven. De een houdt van android de ander van apple en een ander van beide of zelfs van microsoft dus laat je niet irriteren door anderen en let op jezelf. of start een forum voor babys.

  17. Ben Jansen
    28 augustus, 2012 om 0:28

    Ik ben sinds kort een Samsung Galaxy Tab2 10.1 gebruiker. Een prima tablet voor mij. Stabiel, snel, helder scherm, scherp en lekker licht. In de jaren dat ik met computers werk (ben in 1982 voor het eerst achter een computer gekropen) heb ik geleerd dat de hardware maar een deel van de gebruikerervaring bepaald. De rest is de software.

    Ik ben een Android gebruiker om verschillende redenen. Ten eerste is de gebruikerservaring die Android mij biedt op het gebied van flexibiliteit en aanpasbaarheid van de interface en het aanbod op app gebied. Ik hou van de vrijheid die Android mij biedt. De inflexibiliteit van iOS staat me tegen. Ik krijg bij Apple altijd het idee dat je, als je iets fout doet, meteen een Apple medewerker achter je hebt staan, die je op je vinhers tikt. En als je dan 3x een fout hebt gemaakt, nemen ze het ding weer in.

    Ik heb mijn Galaxy Tab2 kunnen kopen dankzij de verkoop van de iPad3 32GB 4G die ik via mijn werk heb aabgeschaft, in ruil voor vrije dagen. Van het geld dat ik voor dat ding heb gekregen, heb ik voor mijzelf de GT2 gekocht en nog iets leuksmvoor mijnvrouw. Ik wilde gewoon waar voor mijn geld en niet een veel te dure tablet gebruiken, waar ik tochnniets aan heb.

    Nee, ik ben geen Apple fan. Moet kunnen toch?

  18. herman g. ijdema
    27 september, 2013 om 23:59

    Ik heb al een paar jaar een “Qware” QW TB1207.
    ANDROID 4.0 TABLED-PC PRO 3.
    Af en toe een kleine hapering in een in een programma, maar verder heel heel tevreden.
    Ik wil nu een 10.1 scherm kopen, misschien wel de”Archos 1101XS2, als deze uit komt.
    Als hij het net zo goed als mijn “Qware”, dan ben ik een teverden mens.