Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300

Asus Transformer 300 Android Jelly Bean   Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300
Geschreven door
Geplaatst op25 augustus 2012, 11:53 CategorieAndroid

Gisteren was het voor Nederlandse gebruikers van de ASUS Transformer Pad 300 feest omdat ASUS de Android 4.1.1 Jelly Bean update beschikbaar stelde als een OTA (over the air) update. Het moet gezegd worden dat ASUS een pluim verdient voor de snelheid waarmee ze deze update beschikbaar hebben gemaakt, maar presteert de tablet ook beter?

Zoals de meeste oplettende lezers weten ben ik doorgaans niet heel positief over Android en Android tablets. Vooral een stukje dat ik deze week hier op Tablets Magazine heb gepubliceerd heeft nogal wat reacties (en boze e-mailtjes) veroorzaakt. Een flink deel van mijn kritiek komt voort uit de belachelijk slechte stabiliteit van Android 4.0.3. software op ASUS hardware waardoor de gebruikservaring – zeker in mijn beleving – ver onder de maat is. En net als bij alle voorgaande Android versies was de belofte dat het bij een volgende versie beter zou zijn. Ik ben daar te vaak ingetrapt en bevond mezelf in het ‘eerst zien en dan geloven’ kamp.

Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300

Nadat ik gisteren via Martijn begreep dat de Jelly Bean update uit was ben ik natuurlijk meteen gaan controleren of ik hem ook al op mijn Tranformer 300 had ontvangen. Na één teleurstelling was de tweede check een half uur later positief. Het downloaden en upgraden/updaten van de software heeft in totaal denk ik zo’n half uur in beslag genomen. Na een reboot had ik dus Android 4.1.1 Jelly Bean op de tablet staan. Hieronder zal ik mijn eerste indrukken bespreken, wie weet volgt een volledige review van Android 4.1. op de Transformer Pad 300 later.

Asus Transformer 300 Android Google Now   Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300

Zo op het eerste gezicht is er weinig veranderd aan het design van Android en lijkt de update niet zo groot en ingrijpend. Het lockscreen heeft een extra mogelijkheid erbij gekregen om direct in Google Now te komen maar verder is er visueel niet heel veel anders. Er zijn een paar nieuwe widgets beschikbaar die o.a. de content van de Play Store wat beter naar voren brengen of je inzicht geven in al gemaakte aankopen. ASUS is altijd heel beperkt geweest in het toevoegen van eigen onderdelen aan de Android skin en in Jelly Bean is dit niet anders. Het belangrijkste dat ASUS heeft gedaan in eerdere versies is nog steeds beschikbaar, via de notificaties zijn een zooitje toggles beschikbaar om dingen als WiFi, Bluetooth en schermhelderheid in te stellen.

Maar het gaat natuurlijk helemaal niet om de nieuwe onderdelen in Android 4.1 maar juist om de stabiliteit die verbeterd moest worden. Ik heb deze update nog geen 24 uur dus ik heb het hier over mijn eerste indrukken. Maar zover ik het nu in kan schatten is de stabiliteit enorm verbeterd. Ik ben echt onder de indruk en had eerlijk gezegd niet verwacht dat ASUS zo snel een dergelijk bruikbare update kon uitbrengen. In de afgelopen uren heb ik maar één enkele crash (Google Now) gehad en heb ik zelf een keer de tablet laten rebooten omdat het allemaal wat langzamer ging lopen. De crash was jammer maar dat het systeem langzamer wordt i.p.v. er steeds uitvliegt (“Deze app reageert niet, wachten of ok”) is wat mij betreft enorm positief. Sowieso lijk ik de slowdown zelf geforceerd te hebben door de Google Plus app te openen waarna het leek alsof 3 van de 4 cores van de Tegra 3 processor opeens druk waren. En bleven.

Project Butter is de verzamelnaam die Google heeft gegeven voor alle verbeteringen die met de snelheid van het OS te maken heeft. Zover ik in kan schatten is Project Butter merkbaar in grote delen van het OS. Het switchen tussen panelen gaat sneller, het selecteren van een icoon geeft directe feedback en scrollen in vooral de Chrome browser is een stuk fijner. Er zijn ook onderdelen die langzamer lijken te zijn zoals de Galerij, de multitask bar en het sluiten/verwerpen van notificaties. Hoe het allemaal precies zit ga ik de komende dagen uitzoeken en testen maar deze slowdowns in bepaalde onderdelen van Android zijn wat mij betreft niet super storend. De stabiliteit in het algemeen maakt namelijk enorm veel goed.

Video

Mijn eerste indruk van Android 4.1 Jelly Bean op de Transformer Pad 300 is dus positief. Ik heb verschillende standaard apps geprobeerd zonder noemenswaardige problemen en heb lekker kunnen internetten en met Google Now kunnen spelen zonder frustratie. Belangrijker is dat ik met vertrouwen dit artikeltje op de Transformer Pad 300 heb getikt, iets dat ik voor deze update niet eens aandurfde.

Voor nu kan ik iedereen met een ASUS Transformer Pad 300 de update naar 4.1 Jelly Bean van harte aanraden en hoop ik dat ASUS snel met updates uitkomt voor de andere tablets uit hun Transformer lijn. Waar ik deze tablets namelijk vorige week nog allemaal zonde van je geld vond, kan daar nu zomaar eens verandering in komen.


logo small tablets magazine   Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300


logo small tablets magazine   Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300


logo small tablets magazine   Eerste indruk: Android 4.1 Jelly Bean op de ASUS Transformer Pad TF300

  • Delen:

Reacties

  1. Marian Harms-Nijman
    25 augustus, 2012 om 13:21

    Hallo,

    Sinds 2 maanden ben ik het bezit van een Asus Transformer Pad TF300T.
    Nu heb ik de upgrade ontvangen, waarin ook gesproken wordt over Adobe Flashplayer en Wifi. Als ik het kommentaar hierboven lees, lijkt het me een goed idee om over te stappen. Mijn vraag is echter of dat ook mogelijk is voor mij, aangezien ik een dummie ben op dit gebied.
    Bestaat er ook een handleiding hoe ik het allemaal moet doen?
    Vooral Wifi is voor mij zeer belangrijk.

    Vriendelijke groeten Marian

    • Martijn Chel
      25 augustus, 2012 om 13:27

      Hoi Marian,
      Wifi is niks om je zorgen over te maken. Het gaat om een soort verbinding (Wifi Direct) om te communiceren tussen twee apparaten, iets dat je waarschijnlijk niet gebruikt aangezien het nog amper beschikbaar is. Het normale Wifi werkt gewoon.
      Flash ondersteuning zal in de Chrome browser niet beschikbaar zijn.
      Het ‘overstappen’ is een kwestie van de update gewoon installeren. Daar hoef je verder niks voor te doen en als het goed is werkt dit allemaal meteen goed zodra de update klaar is.

      • Marian Harms-Nijman
        25 augustus, 2012 om 13:35

        Bedankt voor deze snelle reaktie.
        Ik zal binnenkort overstappen, na deze geruststellende mail.
        Groet Marian

    • Daika
      25 augustus, 2012 om 13:40

      Vrijdag ook geüpdatet naar “jelly bean”. Je kunt het gewoon updaten, flash en wifi “instellingen” blijven behouden. Flash zal het blijven doen na de update, als dat al op je tablet stond met de bijgeleverde browser (die icoontje met blauwe wereldbol). Mocht je gebruik maken van een andere browser zoals Chrome, dan zal flash er niet meer zijn. Wen er maar vast aan dat flash verdwijnt, ik dacht dat men de oorspronkelijke browser bij de update zou vervangen door chrome. Blijkbaar is dit niet het geval want ik heb de “stock” browser en flash ondersteuning.

    • monique
      28 november, 2012 om 14:53

      Hallo, sinds een paar maanden (eind september aangekocht) in bezit van een android 4.1.1 Jelly Bean…. maar nu helemaal niet meer zo happy met de aankoop… de battery heeft het namelijk laten afweten op de kop van de garantie vervaldag… 12 maanden voor heel de tablet maar de accu is al naar de knoppen… Zoals ik opgetogen was bij de aankoop ben ik nu bitter met de maar half werkend tablet…

  2. Henri
    25 augustus, 2012 om 16:41

    Ik heb een jaar geleden de TF101 aangeschaft, ik word gek van de reboots in de standby stand. Dit gebeurt zeker 6 keer per dag. Komt jellybean ook uit voor mijn model transformer of blijf ik met deze ellende zitten? Ik hoop een antwoord te krijgen want tot nu toe loop ik met al mijn vragen tegen een blinde muur.

    Vriendelijke groten, Henri

    • Martijn Chel
      25 augustus, 2012 om 16:45

      Ik kan je daar helaas geen duidelijkheid over geven. ASUS speelt een spelletje wat dit betreft maar ik denk dat het uiteindelijk geen goed nieuws gaat zijn.
      De andere optie is natuurlijk je tablet rooten en een Jelly Bean ROM installeren.

  3. Henri
    25 augustus, 2012 om 16:50

    Bedankt voor de snelle reactie. Hier was ik al een beetje bang voor. De oplossing die je geeft klinkt moeilijk, ik ben niet zo’n techneut met dit soort dingen. Maar ik ga het proberen! Dank je wel, groeten Henri

  4. Marian Harms-Nijman
    25 augustus, 2012 om 17:04

    Nou ik heb de upgrade gedaan en ben zeer tevreden over d internet verbinding. De Facebook pagina heeft eindelijk opgehouden met gekkigheid. Prima, het enige wat ik heb hoeven te doen is in te stellen hoe je wilt brouwsen i.v.m. flash. Aangezien ik wist dat Crome het niet deed, was de keuze eenvoudig.
    Alle nieuwtjes op deze pagina ga ik nog wel volgen. Je wordt er altijd wijzer van. Groet Marian

    • Martijn Chel
      25 augustus, 2012 om 17:12

      Dat is goed om te horen Marian!
      Mocht je vragen hebben, je weet ons te vinden.

  5. kevin
    25 augustus, 2012 om 19:20

    Op onze asus tf300t is er sinds de jelly bean update geen gps signaal meer. Elke app die met gps werkt, werkt nu opeens niet meer. Iemand een gedacht hoe dit komt?

    • Sam
      25 augustus, 2012 om 21:57

      Hmm het enige dat ik zo snel kan bedenken dat het lijkt alsof je locatievoorzieningen hebt uitgezet. Kijk eens in het settings menu of daar alles goed ingesteld staat.

  6. Glenn
    26 augustus, 2012 om 9:18

    Heb gisteren de update gedaan naar 4.1.1. Blij met project butter alleen iets minder met google nu. Elke keer als ik nu iets vraag hoort ie het wel alleen zoekt ie het steeds gewoon op google in plaats van dat hij kaarten laat zien. Zelfs bij zoiets simpels als het weer. Heeft iemand anders hier ook nog problemen mee of staat bij een instelling niet goed? alvast bedankt

    • Sam
      26 augustus, 2012 om 9:22

      Het is een beetje hit or miss met Google Now hier. De eerste dag kreeg ik ook geen kaarten en gisteren wel even. Nu weer niet. Ben aan het rommelen met de instellingen en als ik iets goed werkend heb zal ik het hier ook delen.

      • Glenn
        26 augustus, 2012 om 9:28

        bedankt voor de snelle reactie (een paar minuten :o).
        Ik zal het dus maar even afwachten of je de goede instellingen kan vinden en anders maar hopen dat dat bij mij maar gewoon in een keer goed komt. in ieder geval bedankt

    • Martijn Chel
      26 augustus, 2012 om 11:54

      Hou er rekening mee dat het inspreken van zoekopdrachten heel nauwkeurig komt. Bij de video die ik gemaakt heb over Google Now was het ook vaak dingen opnieuw proberen zodat het wel opgepakt werd. Uiteindelijk lijk ik aan Now gewend te zijn en Now aan mijn stem gewend te zijn en werkt het redelijk goed.
      Daarbij is voor lang niet alle informatie een card beschikbaar maar zou een vraag als ‘What’s the weather in Amsterdam tomorrow?’ toch moeten werken.

      • Glenn
        26 augustus, 2012 om 15:32

        Bij mij werkt ook dat niet. Ik blijf een google-search krijgen. Mijn stem herkent hij perfect alleen geen kaart.

      • Martijn Chel
        26 augustus, 2012 om 15:36

        Gebruik je dan wel echt de juiste zinnen? Dit komt heel nauw.

      • Glenn
        26 augustus, 2012 om 15:46

        Wat is dan de juiste zin? ‘What’s the weather in Amsterdam tommorow’? (Ik heb m trouwens op engels gezet)

      • Martijn Chel
        26 augustus, 2012 om 15:49

        Volgens mij klopt dat wel ongeveer, check voor de zekerheid deze video even;
        http://www.tabletsmagazine.nl/2012/07/review-google-now-google-nu-op-de-nexus-7/
        ‘What’s the weather like in Amsterdam tommorow’

  7. Erik
    26 augustus, 2012 om 11:09

    Op mijn Galaxy note 10.1 zit ook een andere browser, maar Flash is niet standaard meer beschikbaar. Chrome kun je overigens sowieso al installeren, hele fijne browser!

    Of we nu al blij moeten zijn dat Flash gaat verdwijnen weet ik nog zo niet. Er is een hoop content wat Flash gebaseerd is en al de eerste dag met mn nieuwe Galaxy Note 10.1 ging ik op zoek naar de Flash apps.

  8. Sam Rijver
    26 augustus, 2012 om 12:33

    Deze post is geupdate met een filmpje.

  9. Peter
    26 augustus, 2012 om 13:15

    Mijn Asus TF101 verlangt naar Android 4.1 Jelly Bean, pls ASUS ?? Pls ASUS ??

    • Sam Rijver
      26 augustus, 2012 om 16:17

      Hou je adem maar niet in. In ga er nog steeds van uit dat de 101 en Slider geen update zullen krijgen. Misschien moet iets van een custom rom oid dat er nog mogelijkheden liggen.

  10. Erik
    28 augustus, 2012 om 2:01

    ‘Waar ik deze tablets namelijk vorige week nog allemaal zonde van je geld vond, kan daar nu zomaar eens verandering in komen.’

    Om maar eens te onderstrepen hoe groot het verschil is, is zo’n opmerking een prima afsluiter, maar wanneer stabiliteit al geen issue is op andere tablets met ice cream sandwich is het misschien wat makkelijker om te begrijpen waar mijn stellige mening vandaan komt dat android al ruimschoots stabiel genoeg is. Misschien dat de Asus combi van hardware en Android minder werkte voordat er Jelly Bean kwam en dat geloof ik ook best wel. Maar volgens mij is je voornaamste probleem een hardnekkige afkeer van Android zelf. :p

    Sam, ik zie ook nooit dat je in de videos apps afsluit zoals dat hoort via de task manager. Slowdowns mogen misschien niet heel vervelend zijn, maar kunnen voor een groot deel voorkomen worden door apps goed af te sluiten. Of er grote memory leaks in Google Now zitten weet ik niet, maar dat of vergelijkbare bugs kom je inderdaad heel soms tegen. In de regel is een app update genoeg om zoiets te verhelpen, maar soms kost dat een paar dagen tijd.

    • Martijn Chel
      28 augustus, 2012 om 9:58

      Erik,
      Je zegt steeds dat je niet generaliseert en alleen praat over je eigen ervaringen. Toch valt het me nu wederom op dat je zegt dat “android al ruimschoots stabiel genoeg is.” Als je Sam niet gaat geloven, dan snap ik niet wat je hier nog doet. Hij heeft zijn mening, wij hebben onze mening en jij hebt jouw mening.
      Ik wil nog één ding zeggen; Dat je apps MOET afsluiten in een (of de) task manager voor betere prestatie is een fabeltje. Men denkt vaak dat het de accuduur kan besparen of de prestaties kan verbeteren, maar Android zorgt zelf voor optimale prestaties door een management systeem.
      Ik denk dat ik gisteren ook wel duidelijk was dat ik er op deze manier genoeg van heb.

  11. Marian Harms-Nijman
    01 september, 2012 om 13:23

    Tja, daar ben ik dan weer. Allereerst: 4.1 geeft een paar veranderingen (wat me overigens niet echt stoort) de taskmmanager is niet meer met 1 klik schoon te maken. Boeken die je met iets grotere letter leest daarvan blijft die instelling niet in het geheugen (voordeel is dat ie als een razende de paginaᷰs opnieuw pagineert), dus allemaal geen echt probleem.
    Wat ik wel een probleem vind: Hoe verwijder ik de updates uit de lijst met updates. Heb op internet gekeken en heb gezien dat je dit kunt oplossen door een programma te installeren. Mijn vraag is:
    a) welk programma kan ik hiervoor het beste kiezen
    b) zit er niet gewoon een knop op het ding (Asus TF 300 T)
    Ik denk dat je een dummie als ik vast wel kunt helpen.
    Bijvoorbaat dank.
    Groet Marian

    • Sam Rijver
      01 september, 2012 om 13:31

      Welkom terug Marian,

      1. Het schoonmaken met een klik van de draaiende taken kan via een widget. Deze kan je naar een van je homescreens slepen en daar is dan een ‘one click clean’ optie zichtbaar.
      2. Je vraag over de stickiness van een lettertype beschrijft denk ik een bug, hopelijk komt daar snel een udpate voor!
      3. De updates die steeds als notificatie komen worden waarschijnlijk vanuit de Play Store aangemaakt. Open de play store (de app store) en klik rechtsbovenin je scherm op het pijltje dat naar beneden richting een streeptje wijst. Daar krijg je een overzicht van de door jou geinstalleerde apps maar ook de beschikbare updates. Je kan daar op update all of update per app drukken. Nadat de bestanden zijn bijgewerkt zijn de notificaties over die updates ook weg.
      a. Ik zou niet weten welk programma en volgens mij is het nergens voor nodig, gewoon via de Play Store app aan de gang.
      b. Nope. Je kan wel per app instellen dat ze automatisch updaten, zodat je geen notificaties meer nodig hebt om je op die updates te wijzen.

      Hoop dat dit wat helpt

      • Marian Harms-Nijman
        01 september, 2012 om 19:58

        Bedankt voor bovenstaande reaktie, maar ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Voor het opruimen van de taken heb ik het over de widget, juist dat werkt niet meer na de upgrade.
        En v.w.b. de updates heb ik het over de reeds geïnstalleerde apps. De apps die ikzelf heb gedownlosd vormen geen enkel probleem. Maar bij de reeds geïnstalleerde krijg ik de updates niet weg. Wil jij b.v. dat een machine je gebruikersnaam en password gaat onthouden? Nou ik niet, dan wil ik die update niet. Maar in geen enkele gebruikers handleiding, noch van het tablet, noch van Android, kan ik vinden hoe ik dit aanpak. Ik had gedacht, goed ik verwijder de hele geïnstalleerde app, en downlosd hem opnieuw. Ook dat is niet mogelijk, wat erop zit valt niet te verwijderen.
        Van een eventuele oplosing ben ik niet vies!
        Groet Marian

  12. Bert
    01 oktober, 2012 om 21:07

    1 Na de upgrade van Jelly Bean heb ik dat bij het uitzetten van mijn asus tf201 dat ik twee schermen moet door lopen om hem uit te zetten is dit te wijzigen.
    2 In mijn boeken kast heb ik al diverse keren het boek allice’s Adventures in wonderland verwijderd maar na het opnieuw opstarten van de asus is het boek weer aanwezig is dit niet voorgoed te verwijderen.

    Met vriendelijke groet Bert

  13. Leandra
    09 oktober, 2012 om 14:07

    Hoi,

    Over die taken gesproken, bij mijn asus tf300t kan ik wel de taken beeindigen met ᷰeᷰen klik, maar sommige taken heb ik niet eens geopend en staan wel bij de takenlijst. Hoe kan ik ervoor zorgen dat bepaalde taken uberhaupt niet opgestart worden?

    Groeten,

    Leandra

  14. Jan
    17 oktober, 2012 om 19:10

    Ik bezit de Asus Eeepad Transformer Ft201 Prime en heb sinds Jelly Beans(vorige week) problemen met het toetsenbord. Kan b.v. geen trema meer maken op de a of de e.

    Zijn er meer gebruikers die dat zelfde probleem hebben en is daar voor een oplossing,

    Groeten,

    Jan

  15. Ricardo
    28 oktober, 2012 om 13:30

    Beste Jan, daar heb ik ook last van. Ook de backspacetoets werkt dan weer wel, dan weer niet. Martijn, weet jij een oplossing?