Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Je Android tablet rooten: Wat is het en waarom zou je het doen?

Geschreven door
Geplaatst op11 september 2012, 11:30 CategorieAndroid

We zien het steeds vaker voorbij komen; extra functies of features aan je Android tablet toevoegen door deze te rooten. Maar wat is rooten precies en waarom zou je een tablet rooten? Aangezien we deze vragen vaak gesteld krijgen heb ik in dit artikel kort omschreven wat het rooten precies is en waarom je het wel of niet moet doen.

Datgene wat veel mensen naar Android trekt is de openheid en zijn de aanpassingsmogelijkheden die het besturingssysteem met zich meebrengt. Android biedt zowel ontwikkelaars als gebruikers veel ruimte, maar toch binnen bepaalde grenzen. Wanneer je nog meer uit een tablet wilt halen, en dus buiten de gestelde grenzen van een fabrikant of van Android zelf wilt treden, kun je een tablet rooten.

Wat is rooten?

Natuurlijk is Android niet compleet open; zowel Google als de fabrikant van de tablet heeft bepaalde onderdelen verborgen of op slot gezet zodat je er als onervaren gebruiker niet aan kunt sleutelen. Op zich niet verkeerd want als je hier geen ervaring in hebt is de kans groot dat je de tablet compleet of gedeeltelijk verpest. Toch zijn deze verborgen of vergrendelde onderdelen wel toegankelijk, middels het rooten van je tablet. Hiermee worden de beperkingen verwijderd en krijg je als gebruiker toegang tot belangrijke systeembestanden, de root (wortel) van het besturingssysteem.

Voordelen rooten

Het rooten van je Android tablet heeft natuurlijk zijn voordelen. Zo kun je bepaalde functies en features aan je tablet toevoegen die normaal gesproken niet op de tablet beschikbaar zijn. Ook vind je in de Google Play Store heel wat applicaties die alleen draaien op tablets die geroot zijn. Denk bijvoorbeeld aan een screenshot app (voor eerdere Android versies) en apps voor het aanpassingen van de user interface. Met de standaard configuratie van de tablet kunnen deze apps niet draaien (worden ze niet ondersteund) maar na het rooten is dit wel mogelijk.

Een ander voordeel is dat je de laatste versie van Android kunt installeren nog voordat de fabrikant deze uitrolt. Ontwikkelaars (hackers) besteden veel tijd aan het opstellen van custom ROMs waarmee je de nieuwste Android versie snel na de release van Google op je tablet kunt laten draaien. Ook worden deze ROMs gemaakt door een grote community ontwikkelaars die zowel jou als elkaar ondersteuning bieden en je meestal voorzien van de laatste updates. Let wel dat je systeem vaak compleet gereset wordt en je dus al je bestanden kwijt bent wanneer je geen back-up maakt.

Lees meer over de voordelen en nadelen van een custom ROM.

Daarnaast zijn er nog een hoop tweaks die je door kunt voeren wanneer je tablet geroot is. Zo kun je de snelheid verbeteren, betere back-ups uitvoeren, de batterijduur optimaliseren en ook extra functies aan bijvoorbeeld de USB uitgang toewijzen.

Nadelen rooten

Dat klinkt natuurlijk allemaal erg mooi, maar het moet gezegd worden dat er ook nadelen aan het rooten van je tablet zitten. Als simpele consument is het belangrijkste wellicht dat je in 9 van de 10 gevallen de garantie op je tablet verliest. Fabrikanten geven tegenwoordig duidelijk aan dat het rooten van een tablet risico’s met zich meebrengt en daardoor komt de garantie te vervallen.

Een ander nadeel is dat automatische updates vanuit de fabrikant vaak ook tot het verleden behoren. Zodra je de tablet geroot hebt ben je in de meeste gevallen aangewezen op updates via custom ROMs of andere methoden die via diverse fora en websites aangeboden worden. Kortom, je zult zelf achter de nieuwste versies van Android en andere software updates aan moeten gaan. Toch bieden veel custom ROMs tegenwoordig wel automatische updates, al komen deze dus niet van de fabrikant of van Google maar vanuit de community die de ROM ontwikkeld heeft.

Ook een nadeel is het risico dat rooten met zich meebrengt. Wanneer je een onervaren gebruiker bent en iets fout doet tijdens het rooten van je tablet bestaat de kans dat de tablet wat de software betreft beschadigd raakt. Dit kan er toe leiden dat bepaalde onderdelen niet meer werken of dat de tablet in zijn geheel niet meer werkt.

Wel of niet rooten?

Zoals je ziet zijn er zowel voor- als nadelen die zeker meegenomen moeten worden in de overweging of je een tablet wilt rooten of niet. Mijn persoonlijke advies is dat wanneer je tevreden bent met je tablet en niet perse alles tot in de systeembestanden wilt beheren een root niet nodig is. Wil je het toch dan is mijn advies dat wanneer je een beginnende Android gebruiker bent het rooten wellicht nog wat te vroeg komt. Lees je even in op diverse websites en fora (zie hieronder) over wat rooten met je tablet doet en hoe het precies werkt. Wanneer je wat bekender bent met Android en ook wat achtergrondinformatie gelezen hebt zou je de stap kunnen wagen. Let wel; je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de root, niet de website waar je de informatie gevonden hebt of de fabrikant van je tablet.

Meer informatie

Er zijn een aantal interessante fora en websites waar je meer informatie over het rooten van je tablet kunt vinden. Het XDA-Forum is een van de grootste fora waar consumenten en ontwikkelaars samenkomen en ideeën over extra functies, roots en custom ROMs uitwisselen. Hier vind je ook vaak een uitgebreide uitleg over hoe je jouw apparaat kunt rooten en welke custom ROMs (nieuwe Android versies) je kunt installeren. Ook op het Nederlandse forum van Tweakers is een hoop informatie te vinden over het rooten van je tablet en het installeren van een custom ROM.

Voor alle Android tablets die momenteel in Nederland te koop zijn kun je terecht in onze tablet database en tablet vergelijker.

  • Delen:

Reacties

  1. Lars
    11 september, 2012 om 13:24

    Ik ben tevreden met mijn niet-gerootte Samsung Galaxy Tab 2 7.0 wifi. De (minimale) voordelen van rooten wegen voor mij persoonlijk niet op tegen de nadelen, gevaren en het verliezen van de garantie van rooten. Gr. Lars

    • Martijn Chel
      11 september, 2012 om 18:55

      Snap ik, het is dan ook voor veel mensen niet de meest interessante optie. Pas als je echt meer controle en mogelijkheden wilt hebben.

  2. josje
    01 oktober, 2012 om 23:52

    Mooi duidelijk beschreven, drankje voor de duidelijke info. Ik ga dus niet rooten .

    Groet

    J. Numerus

    • Martijn Chel
      01 oktober, 2012 om 23:57

      Graag gedaan!

  3. joeri
    28 oktober, 2012 om 16:09

    ik had hem al een keer geprobeerd te rooten zonder enige info, dit was goed gegaan, alleen apps zoals bij bijv. play store en youtube crahste hem elke keer. bij de iphone als die gejaillbreakt is kan je via cydia een fixer downloaden die ervoor zorgt dat de apps die crashen door een jaillbreak het weer doen, is dit ook mogelijk in android als je tablet is geroot?

    • pipo
      18 februari, 2013 om 5:53

      dan heb je het niet goed geroot, waarschijnlijk verkeerde rom of kernel. google play zou ten alle tijde moeten werken, heb al meerdere roms en kernels uit geprobeert tot ik bij de juiste kwam, aangezien je met een creditcard moet betalen op gp is rooten een grote voordeel voor mij geweest, garantie is makkelijk te omzeilen met een usb jigg. aangezien veel spellen een snelle cpu en gpu nodig hebben is overclocken ook alleen met root mogelijk. ik gebruik mijn s2 ook als een gaming console en speel het op mijn tv met een ps3 controller, oneindige mogelijkheden met root dan de standaard, lees wel eerst hoe je het moet doen want een verkeerde rom of kernel kan je apparaat bricken, maar ook daar zijn oplossingen voor, is een hele gedoe om het te unbricken dus weet wat je doet. android rulezzz ios suxxxx

  4. Déugenietje
    04 maart, 2013 om 20:18

    Maar je wordt gewoon gedwongen om te rooten als je niet op een normale maniet over whatsapp op je nieuwe samsung galaxy tab 10.1 kan beschikken. Helaas weet ik nog niet hoe ik dat moet doen.

    • android poweruser
      03 augustus, 2014 om 13:16

      Whatsapp heeft een simkaart en telefoonnummer nodig, dus werkt niet op een tablet, behalve als je een vast telefoonnummer gebruikt of ook kan bellen met je tablet

  5. marie
    22 maart, 2013 om 15:14

    hallo …..graag zou ik willen weten hoe ik weer op me tablet kan komen….hij is waaschijndelijk helemaal leeg geraakt …..en nou doet ie niks meer……krijg alleen balk te zien waar ik iets moet in typen ….maar ik weet niet wat….heb al vanalles gepobeerd ….pleassss helpppp….gr marie

  6. marie
    22 maart, 2013 om 15:24

    hallo …..graag zou ik willen weten hoe ik weer op me tablet kan komen….hij is waarschijndelijk helemaal leeg geraakt …..en nou doet ie niks meer……krijg alleen balk te zien waar ik iets moet in typen ….maar ik weet niet wat….heb al van alles geprobeerd ….pleassss helpppp….gr marie

  7. Ivo Joris
    04 april, 2013 om 17:10

    Ik kocht onlangs een tablet bij Kruidvat en ben er supertevreden van. Snel en vlot werken onder android 4.1.
    Nu kon ik al enkele dagen geen televisie meer kijken via Yelo tv, vanwege een streamingsprobleem (probeer later nog een keer)
    Vandaag moest ik een update installeren van yelo en dacht dat het opgelost ging raken, maar nu komt er een melding dat ik een ‘rooted tablet’ heb en dat yelo niet werkt op rooted tablets en smartphones.
    Ikzelf heb mijn tablet niet geroot nochtans…
    Kan ik ook unrooten?

    • Martijn Chel
      04 april, 2013 om 17:23

      Dat is zeer vreemd, lijkt me een bug. Je kunt proberen de tablet naar de fabrieksinstellingen terug te zetten, wellicht dat dat helpt. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als ‘unrooten’.

    • Roland
      04 april, 2013 om 20:24

      Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Heb mijn tablets niet geroot. Zou niet eens weten hoe het moet. Als je een oplossing hebt, hoor ik het graag.
      Roland

      • Martijn Chel
        04 april, 2013 om 20:46

        Allereerst terugzetten naar fabrieksinstellingen.
        Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem bij Yelo ligt en niet bij de tablet.

  8. senne
    10 april, 2013 om 16:13

    dankje hiervoor want ik wist nou niet zeker of ik het zal doen ik ben dan wel ervaren en de garantie maakt me ook niet echt uit ik doe het niet want je kan geen gratis rechtstreeks uit de play store downlaoden
    en dat wil ik maar ik ga wel verder met 4shared ik vind dat niet handig want je kan niet de allerlaatste versie hebben en niet goed update en dat is met jailbreak wel

  9. Renkjan
    12 april, 2013 om 20:29

    Bedankt voor je duidelijke uitleg!

    Ik neem het risico niet om te rooten, al vind ik het wel vervelend dat ik sommige apps niet kan downloaden op mijn Samsung Galaxy Tab 2 omdat hij “niet compatibel is met deze versie”

    Weet jij toevallig wat dit is en of ik dit kan oplossen?

    • Martijn Chel
      12 april, 2013 om 20:58

      Graag gedaan.
      Dat kan soms door beperkingen van de fabrikant, eisen van de app of simpelweg de Android versie. Is lastig in te schatten. Als je een app per se wilt kun je Googlen op de “naam + apk”. Dan kom je waarschijnlijk bij het bestand zonder Play Store. Echter is er de kans dat installatie dan nog niet lukt.

  10. murdock
    12 mei, 2013 om 22:52

    ook ik heb een tablet in het Kruidvat gekocht en de yelo app wil niet werken,ik krijg melding ik een rooted tablet gebruik. Hoe kan ik dit oplossen?

  11. tuur
    13 mei, 2013 om 1:46

    Ik heb zonder het te beseffen mijn tablet geroot denk ik, kende er ook te weinig van, had nog nooit van rooten gehoord. Heb tablet dan geriset, maar ook dit heeft niets uitgehaald, want de yelo tv app werkt nog steeds niet omdat ik een rooted tablet zou hebben. Zijn er nog andere opties? Of heb ik iets niet juist gedaan? Bedankt

  12. murdock
    14 mei, 2013 om 20:19

    ik heb zelfde voor en ik heb niks aan mijn tablet gedaan. heb al veel zitten opzoeken op het net en geraak geen stap wijzer. ik hoop er iemand ons helpen kan.

    • Maurits
      11 april, 2014 om 18:36

      Sommige tablets worden al geroot door de fabrikant zelf. Zonder dat je het weet is je tablet dan dus al geroot.
      Wat je moet doen is je tablet unrooten, maar ik weet niet hoe je dat in dit geval moet doen.

  13. André
    26 mei, 2013 om 1:21

    Mijn tablet reboot als ik apps naar de sd kaart wil verplaatsen en het verplaatsen lukt niet. Okk net met apps als app2sd. Zou rooten dit probleem kunnen verhelpen?

    • Martijn Chel
      26 mei, 2013 om 12:43

      Welke tablet heb je?
      Het lijkt op een bug in de software maar er is nooit garantie dat een root dit oplost. Ik zou het eerst via de fabrikant proberen.

    • Romano
      14 februari, 2014 om 2:49

      Nee daar kan je niets aan doen diverse telefoons van Samsung hebben dat ook het eenigste wat je kan doen is cyanogenmod er op installeren

  14. Jemoederr
    03 juni, 2013 om 12:52
  15. Yolo anoniem
    20 juni, 2013 om 22:05

    Hallo iedereen ik zal graag willen rooten heb al geroot met update.zip en wil graag de rom clockworkmob een vriend van mij zegt dat die fijn is maar ik krijg hem niet kan irmand helpen met het verder te rooten???
    Alvast bedankt als ik reactie krijg

    Gr.anoniem

    • Romano
      14 februari, 2014 om 2:46

      Download odin
      En dan aperaat in download dan moet het lukken

  16. Yasminaa
    23 augustus, 2013 om 17:29

    Euh , als je hebt geroot krijg je dan apps die geld kosten , gratis ?

    • Martijn Chel
      23 augustus, 2013 om 17:33

      Er zijn omwegen waardoor je sommige apps die normaal gesproken betaald zijn gratis kunt vinden, maar hou er wel rekening mee dat dan updates soms niet werken. Ik zou sowieso gewoon netjes uit de Play Store downloaden.

      • anon
        23 augustus, 2013 om 20:42

        Om te rooten moet je dan een computer voor nodig hebben ?

      • Martijn Chel
        24 augustus, 2013 om 3:57

        Dat is idd wel handig, zeker ook voor back-up en downloaden van bestanden.

  17. anon
    23 augustus, 2013 om 20:35

    Ken je website’s/apps waar je apps kunt downloaden die geld kosten gratis kan vinden
    ? groetjes

    • Martijn Chel
      24 augustus, 2013 om 3:56

      Helaas heb ik die zo niet voor je. Dat is op specifieke apps Googlen.

    • Hoera
      25 augustus, 2013 om 19:51

      Ik gebruik ares en 4shared ares op pc en 4shared op tablet en het werkt maar zit ook spyware tussen

    • Romano
      14 februari, 2014 om 2:43

      Aptoide.com

    • lucas
      28 februari, 2014 om 18:16

      Zoek een app via Play Store die je wilt hebben.
      Een app waar betaalde apps gratis zijn is BLACKMART.
      Google op deze naam in je telfoon of tablet. Download de app via de telefoon of tablet en installeer de app.
      Zowel in je telefoon of tablet dien je de beveiliging van onbekende bronnen aan te vinken. Deze is meestal te vinden onder instellingen – beveiliging.

      Succes.

  18. Yasminaa
    24 augustus, 2013 om 18:24

    Beste,
    Dit heeft niets met rooten te maken maar ,
    Mijn tablet (Samsung Galaxy tab 2 10.1) word trager en trager ?
    Op het net is dat ook , als ik bv op : Tabletsmagazine wil dan laad het heel traag. Weet u waarom ? En kan ik het versnellen ?
    Alvast bedankt met vg Yasmina

    • Hoera
      25 augustus, 2013 om 17:53

      Het kan aan meerdere dingen liggen dat er veel op 1 netwerk zit daarom knalt die bij ons er soms uit waarschsijnlijk of je hebt nouwelijks ruimte over of je hebt zwaren spellen der op zoals gta … of je hebt een goed koop pakket van niet snel interenet maar de server kan ook overbelast zijn waar ik van denk dat dat hem hoe dan ook niet is

  19. Hoera
    25 augustus, 2013 om 17:56

    Vraag voor de website zouden jullie hem aan willen passen dat je bij de forum een bijlage bij kan doen

  20. sam
    31 augustus, 2013 om 17:27

    Beste gebruikers’

    Mijn tablet is geroot . De reden dat ik de tablet tweedehands gekocht had is om ziggo tv te kunnen kijken. Nu is het zo dat Ziggo dat niet ondersteund. Mijn vraag is of je een tablet ook kunt unrooten en hoe je dat kunt doen.

    Gr sam

  21. Hoera
    01 september, 2013 om 22:44

    Het kan weet niet precies hoe maar ik vind mijn root tot nu toe nog

  22. Peter
    30 oktober, 2013 om 14:41

    Hallo ik heb sinds kort de nieuwe Empire Electronics tablet M785K 7inch Touch screen CPU rockchip3168 cortext A9,12GHz met Android4.2.2 8gb ingebouwd flash geheugen ondersteunt met 128mb-16gb tf kaart. ram DDR 3 512 mb.

    heb deze speciaal gekocht om het spel real racing 3 op te spelen maar krijg het niet fatsoenlijk geïnstalleerd nu wil ik hem rooten zodat ik alleen het spel er op kan zetten en facebook. hoe kan ik dit doen ??

    • Martijn Chel
      30 oktober, 2013 om 14:50

      Helaas kunnen wij geen informatie geven over hoe je jouw tablet exact moet rooten. Hiervoor kun je terecht bij de websites die we in het artikel noemen.

      • Romano
        14 februari, 2014 om 2:39

        Je moet je tablet in de download stand zetten al het goed is doe je dat bij diverse merken met de power knop en de volume knop naar beneden ingedrukt te houden

  23. Ben
    06 december, 2013 om 10:05

    Kan je na het rooten ook programma’s verwijderen die normaal geblokkeerd zijn zoals Facebook, Twitter en dergelijke?

  24. jooo
    03 februari, 2014 om 23:35

    Je kan facebook en twitter gewoon uitschakelen via instellingen, apps, alle apps en daar zoek je de desbetreffende app. eerst gegevens wissen, dan stoppen, dan uitschakelen dan heb je gelijk wat vrije ruimte ;) werkt bij al mijn sony android devices. suc6

  25. Romano
    14 februari, 2014 om 2:37

    Ik heb me Samsung Galaxy s3 mini geroot en een custorm ROM hij dreid nu kitkat ben zeer te vrezen vont het een beetje te lang duuren dat Samsung het als updata op gaf dus ben het zelf maar gaan uit zoeken zo twee weken terug root hat ik al eerder gedaan voor anderen di gen als je veel spelletjes doet en je zit vast in het spel is heb best handig als die geroot is download dan gamekiller en het woord opgelost maar een nadeel is is dat je alles kwijt bent in het begin em dat je moet wennen aan een andere besturings systeem en je batterij kan langer mee gaan of iets sneller leeg zij raad je alleen een din aan niet aan je ram zitten want je kan ook gewoon gelijk je tel of tablet weggooien ia het zelfde gaat 9 op de 10 keer fout

  26. Henk
    09 april, 2014 om 8:57

    Begrijp ik goed dat rooten ook moet als ik een complete backup wil maken van mijn tablet na alles geïnstalleerd te hebben ?
    Ik bedoel een soort backup zoals ik het met acronis doe bij mijn thuis pc met Windows 7.
    Ik wil graag een backup maken van de hele tablet zoals deze nu is, en alles gewoon terug kan zetten.
    Dan kan ik een exacte zelfde tablet kopen en simpel 2 gelijke maken.
    Ik hoop dat iemand mij uit deze droom helpen kan.

  27. Henk
    23 april, 2014 om 15:59

    Ik hoor niets….ballentent hier

    • Martijn Chel
      23 april, 2014 om 16:01

      Prima, met een dergelijke reactie houden we het dan ook zo.

  28. Henk
    23 april, 2014 om 16:00

    Elke volgende reactie lees ik niet meer omdat het niet werkt.
    Groeten van Henk….

  29. Manon
    28 april, 2014 om 14:00

    Die vraag van Henk is eigenlijk wel interessant, want ik dacht ook aan een tweede tablet die precies gelijk moet zijn.

  30. Lene
    01 september, 2014 om 8:00

    Hoe kan ik mijn levono tabet omzetten naar het Nederlands. Bij de installatie stond bij taal alleen Engels in geen andere taal.

  31. tets b
    24 september, 2014 om 20:06

    Hoi ik ben terry en ik heb mijn tablet nexus 10 zonder benul geroot, please help me

  32. peter
    02 december, 2014 om 12:23

    Ik heb een probleem en denk dat vele mensen dit ook hebben.
    Ik heb een Nexus 10 met daarvoor Android KitKat en heb yelo TV en dat werkte heel goed.
    Nu kreeg ik de officiële update lolliepop en yelo TV werkt niet meer.
    Ik denk eraan om mijn tablet te rooten en downgraden naar KitKat maar ik vrees dat dat ook niet gaat helpen omdat yelotv geen rooted Android ondersteund.
    Weet iemand raad voor mij en ook voor anders lollypop gebruikers.
    Dank

  33. antoine
    06 december, 2014 om 15:50

    Kan real racing 3 niet meer spelen op tablet galaxy tab 3 10.1 na updaten naar 4.4.2 kitkat.
    Bij opstarten app komt steeds op het scherm real racing 3 is gestopt rapport ok.
    Heeft iemand hier een oplossing voor???
    B.v.d