Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Dell XPS 10 Windows RT tablet begin volgend jaar te koop voor 479 euro

Dell XPS 10   Dell XPS 10 Windows RT tablet begin volgend jaar te koop voor 479 euro
Geschreven door
Geplaatst op24 oktober 2012, 12:00 CategorieHardware

De Dell XPS 12 convertible tablet is inmiddels al te koop in Nederland, maar op de XPS 10 tablet moeten we nog even wachten. Dit 10.1 inch model draait op een Qualcomm Snapdragon S4 ARM processor en beschikt dus over het voor ARM processors geoptimaliseerde Windows RT besturingssysteem. De XPS 10 moet begin volgend jaar te koop zijn voor een prijs vanaf 479 euro.

Windows RT

De Dell XPS 10 is een van de weinige Windows RT tablets die we tot nu toe voorbij hebben zien komen. Zo gaat de tablet de concurrentie aan met onder meer de ASUS Vivo Tab RT en de Microsoft Surface voor Windows RT. Het Windows RT besturingssysteem is de ‘mobiele versie’ van Windows 8, wordt gratis met Office 2013 RT geleverd en ondersteunt geen legacy (.exe) programma’s.

Dell XPS 10

De XPS 10 beschikt over een 10.1 inch display met een resolutie van 1.366 bij 768 pixels en kan uitgerust worden met een keyboard dock. Verder is de tablet onder meer voorzien van een microUSB poort, een microSD card reader, Bluetooth 4.0, Wifi en twee camera’s. De batterijduur zonder dock zou 10 uur moeten zijn, met dock kun je volgens Dell 20 uur vooruit. In onderstaande video van Notebookitalia worden de belangrijkste features en functies getoond.

Prijs en beschikbaarheid

Op de Nederlandse website van Dell is de tablet nog niet verschenen, maar Dell laat weten dat de tablet half januari zal verschijnen. De prijs ligt waarschijnlijk op 479 euro voor de 32GB variant zonder dock. De 64GB variant zonder dock gaat waarschijnlijk 579 euro kosten. Wil je de XPS 10 met dock kopen dan kost je dit 649 euro (32GB) of 749 euro (64GB).

  • Delen:
Dell-XPS-10
Dell XPS 10
Windows RT

Reacties

  1. Harold
    01 november, 2012 om 22:55

    Denk dat de Acer Iconia Tab W510 voor € 499,– met keybord en Z2760 processor 32 GB en Windows-8 (geen RT) ook best als concurrent mag worden bezien.

    Deze is volgende week te koop bij een aantal winkels.

    • Martijn Chel
      01 november, 2012 om 23:06

      Ja, maar wat je zegt; geen RT en ik heb me aangeleerd (om verwarringen te voorkomen) dat dat echt twee verschillende OS’en zijn :)

  2. Harold
    01 november, 2012 om 23:48

    Ben ik het helemaal mee eens Martijn, maar wilde het toch even melden. Ik ben er nog niet uit welke ik ga kopen, omdat er zoveel nieuwe tablets op de markt komen die ik eerst wil zien en er mee wil spelen. Jullie aankondigingen over nieuwe tablets volg ik met regelmatige aandacht.

    Ga zo door zou ik zeggen.

    • Martijn Chel
      01 november, 2012 om 23:54

      O absoluut, daar heb je gelijk in hoor. Ik vind de Acer modellen qua prijs en mogelijkheden twee van de meest interessante Windows 8 tablets.
      Ik hoop dat we snel wat modellen ter review krijgen, kunnen wij ook wat beter adviseren :)
      Thanks voor het compliment!

  3. Manfred
    07 november, 2012 om 21:35

    Hmm. Op de foto’s die ik gezien heb vind ik de Acers nogal lomp ogen. De cijfers ondersteunen dat ook een beetje. 11,6mm dik en bijna één hele kilogram.(950gr) De 510 is zelfs 1260 gram! En die docks – niet echt toonbeeld van elegantie. Net of er een stuk is afgezaagd. De prijs is dan wel weer aantrekkelijk, dat wel.
    Persoonlijk vind ik de Samsung Ativ SmartPC’s wel mooi, of de Asus VivoTab’s, hoewel die laatste RT’s zijn en geen volledige win8. Maar wel als een van de zeer weinigen echt leverbaar sinds vandaag. Bij Alternate zag ik ze voor 100 euro onder de adviesprijs.
    Keuzes… Keuzes… Kom op met die dingen!!!

    • Harold
      07 november, 2012 om 22:47

      Misschien een kleine correctie Manfred voor de Acer W510 omdt je het gewicht incl. dock neemt. De tablet zelf weegt 576 gr. en is 8,9 mm dik, dus…………. Ben vanmorgen bij Alternate geweest en heb met de Asus Vivi Tab RT mogen spelen. Niet mijn keuze vanwege de .exe files die niet werken, alsmede Video_TS films die niet afspelen. Qua vormgeving wel een mooie tablet.

      Ik heb 3 opties:
      1) HP Envy X2,
      2) Samsung Ativ Smart PC,
      3) Asus Vivo Tab.

      Ik denk dat ik voor de HP Envy ga. Mooie specs en helemaal van aluminium, dus geen plastic zoals de andere tablets.

      We wachten af…………..

      • Manfred
        07 november, 2012 om 23:30

        Je hebt gelijk Harold! Maar het gewicht van de 710 klopt wel. Nog meer foto’s gezien ook: lomp en dik, zoals ik al eerder dacht te zien. Las net even verder over de Samsung. Tweakers.net was er bij nader inzien niet heel lovend over. Voelt erg plastic aan, en met keyboard dock topzwaar omdat er in het keyboard geen extra accu zit.
        Inderdaad, die Envy X2 ziet er goed uit. Ik heb zelf een HP Elitebook Workstation, en ik moet zeggen: geweldige bouwkwaliteit, geweldig keyboard ook, dus van de Envy (met zelfde keyboard in het dock) verwacht ik niets minder. Van de Vivo Tab komt ook een W8 versie, over de RT versie was Tweakers.net positief. Voorlopig is die toch wel mijn favorietje. Op de Surface Pro na dan. ALS die hier überhaupt ooit nog geleverd word… want tjonge, wat doet Microsoft er lang over om daar alleen al zoiets simpels als duidelijheid over te geven. Slecht hoor. Ik vind dat de andere merken er trouwens ook een potje van maken. Gezien de lange voorbereidingstijd die de fabrikanten toch hebben gehad, en kinderziektes bij recente hands-ons die ik op verschillende video’s zag vermoed ik dat het ze moeite kost om met een stabiel product te komen… Je zou toch denken dat ze gebruik willen maken van het momentum van het nieuwtje, nietwaar? Het is nu bijna twee weken na de introductie van W8, en het aanbod is nog akelig mager in de webshops. Alleen de VivoTab RT is pas sinds vandaag leverbaar. Er worden kansen gemist.
        Er zit inderdaad niets anders op dan afwachten…

      • Martijn Chel
        07 november, 2012 om 23:48

        Hoe kun je de Vivo Tab RT en Surface Pro naast elkaar zetten? Dat zijn twee (qua software) zeer verschillende apparaten.
        Daarbij zou ik wel afgaan op volledige reviews voor de ervaringen met de Vivo Tab en Iconia Tab. Het gevaar zit hem namelijk in het feit dat de software veel invloed heeft hier en een hands-on ook maar een hands-on is.
        De Iconia Tabs krijgen qua bouwkwaliteit geen hoge score, maar qua software/hardware integratie en prijs zijn ze zeker niet slecht.

  4. Manfred
    08 november, 2012 om 10:37

    Hi Martijn,
    Je zou inderdaad mijn stukje kunnen lezen alsof ik VivoTab RT en Surface Pro vergelijk. Zo bedoel ik het niet, maar toch zit er wel wat in. Het gaat mij om de fysieke eigenschappen van het ding. Materiaalkeuze, soliditeit, schermkwaliteit, gewicht. Dát bepaald voor mij voor een belangrijk deel de keuze. De VivoTab RT zal voor een aantal van de genoemde kwaliteiten niet afwijken van de VivoTab ‘Pro’. Dus ik wil die pro waarbij de goede kwaliteit van de RT gehandhaafd blijft. En dat ligt wel in de verwachting. Dus vandaar: voorlopig mijn favorietje.
    Over software kunnen we volgens mij kort zijn: op de ene w8 tablet draait hetzelfde als de andere w8 tablet.
    Toch zal ik niet gaan voor de iconia. Te lomp, te zwaar. Dat is te zien in de specs, de foto’s en te horen in de schaarse handson reviews. Maar: dat is natuurlijk mijn eigen keuze.

    • Martijn Chel
      08 november, 2012 om 13:44

      Ja, wat dat betreft heb je gelijk hoor. En het mag absoluut :)