Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Microsoft Surface: 500 euro voor een speeltje?!

Geschreven door
Geplaatst op17 oktober 2012, 18:39 CategorieMicrosoft

Gisteren heeft Microsoft de prijzen van de Surface voor Windows RT tablet bekend gemaakt. Als we het makkelijk houden en ons tot dollars beperken is het 499 dollar voor de 32GB Surface voor Windows RT tablet, 599 dollar voor de 32GB tablet + Touch Cover (keyboard). Mijn eerste reactie was ietwat teleurgesteld.

Nu ik er een dag over na heb kunnen denken heb ik een beter idee waar dat teleurgestelde gevoel vandaan komt. Dat ik andere verwachtingen had dan Microsoft is natuurlijk niet zo heel raar, maar de discrepantie geeft wel weer dat Microsoft de verwachtingen niet zo gemanaged heeft. Er waren immers geruchten dat de Surface RT tablet die prijzen tussen de 199 dollar (!) en 799 dollar (!!) ‘beloofden’. Een stil Microsoft gaf iedereen de kans een eigen voorkeur binnen dat spectrum te kiezen, en als Nederlander mag het geen verassing zijn welke kant ik op neigde.

Maar prijzen die te mooi om waar te zijn, zijn dat meestal ook. Eigen schuld, dikke bult. Maar naast mijn eigen gierigheid is er nog een factor die meegespeeld heeft bij het vormen van mijn verwachtingen voor de Surface voor Windows RT prijsstelling: De manier waarop tot nu toe door Microsoft (en fans) gecommuniceerd is over de Windows 8 tablets. Ik denk dat het volgende iedere frequente lezer bekend voorkomt:

Windows 8 is niet alleen voor consumptie van content maar vooral ook voor creatie van content. Het is een productief apparaat. Maak je geen zorgen over apps, door de lange geschiedenis en populariteit van het Windows OS is er voor bijna alles wat wat beschikbaar. Windows 8 is voor de professional en pro-sumer die graag wat doet/maakt!

Als je dan de marketing afbeeldingen van de Surface en alle andere Windows 8 tablets zou bekijken – onze tablet database is daar handig voor – zie je dat bijna alle Windows 8 tablets inclusief toetsenbord afgebeeld worden. De combinatie tussen de boodschap en de plaatjes communiceerde in mijn beleving dat iOS en Android tablet er voor de fun zijn. Voor consumptie. Als een soort speeltje. Windows 8 is voor de professional.

Maar de prijzen zijn nu bekend en de 499 dollar (479 euro) zijn voor de Surface tablet die op Windows RT draait, zonder toetsenbord. Windows RT is de versie van Windows 8 die speciaal en alleen voor tablets is, zonder de ondersteuning voor .exe apps (noemen we dat eigenlijk niet gewoon nog ouderwets software?) en dus zonder toetsenbord. Microsofts versie van het ‘speeltje’. Maar wel een speeltje waar nog lang niet zoveel apps voor beschikbaar zijn als voor iOS en Android.

Ik had door de boodschap verwacht dat het juist de Intel versie van de Surface tablet zou zijn die prijs-competitief was met de iPad en de luxere Android tablets. Of op z’n minst dus gehoopt. Want in de productiviteit/professionaliteit van Windows 8 zat toch immers de toegevoegde waarde? Een tablet die omennabij net zo duur is als een iPad maar waar je ook nog echt iets mee kan.

De Surface voor Windows RT tablet met een toetsenbord cover kost 599 dollar maar biedt nog steeds geen ondersteuning voor legacy softwate (.exe). Die Surface voor Windows 8 Pro (Intel versie) doet dat natuurlijk wel. Maar die versie heeft een beter scherm (hogere resolutie), een Intel processor, begint bij 64GB geheugen en komt met een stylus pen. Dure componenten die er zomaar eens voor kunnen zorgen dat de Intel Surface 250 tot 350 euro duurder kan zijn dan de Surface voor Windows RT. Alles tot 400 dollar extra zou mijn niet (meer) verbazen in ieder geval.

Dat maakt de Intel versie dus ergens tussen de 800 en 1000 euro, een hele berg geld. Prijzen waarmee je concurreert tegen (semi tot high-end) laptops/Ultrabooks zelfs! En dan hebben we nog niet eens over prijzen dat een super professionele Surface tablet met mobiel internet zou gaan kosten!

De afgelopen dag ben ik erachter gekomen dat mijn teleurgestelde gevoel vooral voorkomt uit juist deze observatie; de serieuze Surface gaat veel te duur worden. In ieder geval voor mij. Het speeltje is echter redelijk competitief met Android en iOS. Maar ook met de tegeltjes interface associeer ik Windows (nog) niet met plezier.

  • Delen:

Reacties

  1. Andre Woons
    17 oktober, 2012 om 19:06

    Ik denk dat ze de Surface ook meer moeten communiceren als vervanger van een laptop, waarbij je dan ook touch kunt gebruiken en het toetsenbord kunt loskoppelen.

    Want dat is het in feite ook. En dan wordt de prijs ineens heel interessant.

    • Sam Rijver
      17 oktober, 2012 om 19:12

      Er is denk ik maar een vrij kleine groep is die deze prijzen voor een laptop gewoon vinden, laptops zijn nu eenmaal slachtoffer geworden van keiharde prijsconcurrentie. Dit zijn al prijzen van rond de ultrabook markt. Dus ‘zomaar een laptop vervanger’ zie ik niet gek veel mensen denken.

      • Andre Woons
        17 oktober, 2012 om 19:34

        Niet mee eens. Voor 479 euro koop ik een prima laptop en het prijskaartje voor 799 euro is niet zo gek vreemd. Je koopt een laptop met daarbij een touchscreen, waarbij alles ook nog in een veel dunnere behuizing is gezet. Het kan denk ik niet goedkoper, tenzij Microsoft verlies wilt draaien. Waarschijnlijk pakken ze op de Surface reeks een minimale winst (als je kijkt naar de prijzen van andere fabrikanten die hoger liggen), omdat hun main income natuurlijk van Windows 8 zelf komt.

        799 euro is misschien net aan de ultrabook kant van het laptop spectrum maar men is wel bereid om veel geld neer te tellen voor een iPad, dus dan zou dit ook geen probleem moeten zijn (meer functionaliteiten en betere specs).

      • Sam Rijver
        17 oktober, 2012 om 19:37

        Ik zie mensen hun windows laptop (15″ de populairste) niet vervangen door een 10″ touchscreen ding dat niet als laptop (op schoot) te gebruiken is. Het blijft ook dan nog een extra device die misschien uitgroeit tot ‘the one to rule them all’ maar zo stappen mensen de winkel niet in lijkt mij.

        Vooral excel op een 10″ ding doet veel mensen denken in angst beven.

      • Martijn Chel
        17 oktober, 2012 om 20:38

        Ik denk dat de prijs van 479 en 579 euro op zich zo slecht nog niet is, het probleem is alleen dat mensen hier niet het Windows voor krijgen dat ze kennen (geen .exe) en aan een compleet nieuw ecosysteem beginnen. Dat maakt de drempel vele malen hoger.
        Het vervangen van de laptop vind ik niet echt voor de RT versie gelden, dan heb je (nu nog) echt de .exe ondersteuning nodig. Kortom, dan moet je al richting 799/899/999 euro denken.
        Ik denk dat de RT versie echt een tablet voor bij de laptop/pc is, net als een Android tablet of iPad. Een ‘speeltje’ dus eigenlijk zoals Sam (en Microsoft indirect) het noemt. Het opvallende dan is dat Windows juist gepositioneerd wordt als meer dan dat.
        Daar zit hem denk ik het belangrijkste punt.

  2. Tuur
    17 oktober, 2012 om 19:10

    waarom toch al die kritiek op MSFT over die prijzen?
    Als Apple morgen een iPad in een roze verpakking van 1000 EUR lanceert dan holt iedereen naar de winkel om er een aan te schaffen.
    Zij kunnen zich blijkbaar alles permiteren maar je kan er minder mee dan een W8 tablet.
    Als je dat geld niet over hebt voor de Surface kan je ook naar andere leveranciers kijken: Samsung, Lenovo, Asus, … gaan allemaal zeer mooie toestellen afleveren.

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2012 om 19:13

      Volgens mij is ‘t geen kritiek, maar andere leveranciers? Die zijn allemaal (met één uitzondering) duurder.

    • Woout
      17 oktober, 2012 om 19:31

      dat is omdat je er er bij een iPad stickers bij krijgt, en dat zie ik bij Microsoft tablets niet zo snel gebeuren.

    • delacosa
      18 oktober, 2012 om 8:49

      Juist. Bij de aankondiging van de surface werd het al duidelijk gezegt dat de pro versie rond het zelfde bedrag als een ultra book zou komen. Men betaald wel zonder te piepen 1400 euro voor een mac book air. De specs zijn hetzelfde oftewel nog hoger touchscreen etc.

      Dus het teleurgesteld vind ik een beetje overdreven. Een nette ipad kostje ook rond de 700 euro daar word men niet teleurgesteld van? Kan je op een 700 euro ipad exe of dmg bestanden installeren? Nee

      De surface pro wordt een uiterst productief apparaat. Alle contents wat op een Android of ipad loopt zalbook alsmetro app beschikbaar komen en onderliggend een volledige windows systeem i7 4gig ram dikke videokaart wacom digitizer etc.

      • Martijn Chel
        18 oktober, 2012 om 9:47

        Kan het nog wel een keer zeggen, maar het gaan om verwachtingen van consumenten mbt Windows. Zie m’n reactie onderaan. Daar loopt het fout, niet bij de specs, de prijs, etc.

  3. karim
    17 oktober, 2012 om 20:12

    hey ik heb een nieuwe update gekregen voor mijn asus transformer pad infinity.. wat is er nieuw?? v10.4.4.18 net geinstalleerd, sorry dat ik dit hier plaats maar het laatste infinity nieuws is zo ver scrollen..

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2012 om 20:32

      Gebruik dan even de productpagina van de Infinity. :) Overigens geen idee, nog niets over gehoord.

    • Sam Rijver
      17 oktober, 2012 om 20:38

      Is je Android tablet zo beroerd dan dat zelfs scrollen je te veel is?

      • karim
        17 oktober, 2012 om 20:46

        wie zegt dat ik dit niet op mij computer typ??? en je moet er ook even bij zetten dat het een ‘android’ tablet is… jij maakt mij boos, net als dat alle androidtablets jouw boos maken dus wees maar gewoon weer stil ok???

      • Sam Rijver
        17 oktober, 2012 om 20:52

        Haha en jij maakt mij boos door onder mijn artikel te spammen.

  4. karim
    17 oktober, 2012 om 20:53

    ja dat zal maar ik doe gewoon normaal en jij begint ineens mijn (superawesome) tablet af te zeiken dus wie is er nou de spammer???

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2012 om 20:55

      Ok, back to topic (Windows 8, Surface, prijzen, etc.) aub.

      • karim
        17 oktober, 2012 om 21:00

        ok srry, die windows rt tablets zijn echt overpriced maar wel mooi! velle kleurtjes enzo!!! qq mijn tab is niet beroerd (moest ik nog ff kwijt aan sam). Maar nog ff vraagje, die windows 8 tablets hebben een andere soort processor, maar maken die dan ook meer lawaai? zoals een laptop???

      • Martijn Chel
        17 oktober, 2012 om 22:33

        Als het goed is heeft Intel (en anderen) dat onder de knie. Dus een actieve koeling zou in veel gevallen niet meer nodig zijn.

  5. Ludo
    17 oktober, 2012 om 22:16

    Dag Sam, Je moet wel peren met apples vergelijken. Een vergelijkbare iPAD met 32 Gb kost namelijk veel meer: €579,- En die is ook zonder toetsenbord. The battle gaat nu eindelijk beginnen!

    • Sam Rijver
      17 oktober, 2012 om 22:18

      Dat is het hele punt niet, en ik zeg dat de rt versie prijs competitief is.

    • Martijn Chel
      17 oktober, 2012 om 22:37

      De vraag is dan eigenlijk; is Windows RT (en Windows 8 gedeeltelijk) wel geschikt voor die ‘battle’? Kijkend naar het ecosysteem, de focus op productiviteit en de beperkingen qua desktop interface en software wordt het denk ik nu nog lastig.
      Moeten we deze tablets dan wel als geduchte concurrent voor de iPad en Android tablets zien? Dat zal de tijd uitwijzen maar daar ben ik erg benieuwd naar.

      • Andre Woons
        17 oktober, 2012 om 22:56

        De focus ligt zowel op productiviteit als op media gebruik. Alleen al de integratie van Xbox zorgt er voor dat de mogelijkheden qua gaming zeer groot zijn/worden. Je kunt er een controller op aansluiten. Daarnaast is het systeem niet zo gesloten als iOS waardoor alle gangbare en niet-gangbare (bijv. na downloaden van VLC Player in app vorm) bestandstypes af te spelen zijn.

        Beperkingen qua desktop interface: deze is niet eens aanwezig in Android / iOS dus dat kan je niet vergelijken denk ik. Alleen het ecosysteem is inderdaad onderontwikkeld, maar omdat Win 8 een potentieel veel grotere gebruikersgroep heeft zullen de apps wel komen.

      • Martijn Chel
        17 oktober, 2012 om 23:45

        Ja, maar dat is dus de valkuil. Je zegt dat Android die desktop interface niet heeft, klopt. Maar iedereen Windows kent ‘gaat uit’ van die desktop interface en heeft waarschijnlijk een hele zooi software die op een RT tablet niet bruikbaar is.
        Je begint dus helemaal vanaf 0, moet andere verwachtingen hebben, goed weten wat je koopt en het niet zien als vervanging van je huidige pc of laptop. Zodra je dat doet/weet kan een RT tablet interessant zijn.
        Ik ben het absoluut met je eens dat er zeker media en entertainment mogelijkheden zijn, maar dat is een stap verder.

  6. Martijn Chel
    17 oktober, 2012 om 23:49

    Eigenlijk is het vrij kort samen te vatten; Windows RT is een (mobiel) OS op zich dat op 0 begint en moet niet gezien worden als een versie van Windows 8. Microsoft moet dus die userbase opbouwen zodat Windows RT kan uitgroeien tot mobiel OS dat naast Android en iOS bestaat.
    Voor diegenen die het bekende Windows niet kunnen achterlaten, meer mogelijkheden willen en een laptop of PC willen vervangen is het desktop OS Windows 8.

    • nathan
      18 oktober, 2012 om 12:46

      Leuke discussie,

      Toch denk ik zelf dat het wel mee gaat vallen met de 0.
      Ik geloof dat Software ontwikkelaars er snel voor zullen zorgen dat hun software ook RT ready is. Zoals ik het altijd begrepen heb is Windows 8 en Windows RT wel opgebouwd met dezelfde basis, dus heel veel aanpassingen zouden er niet voor nodig zijn lijkt mij.

      Eens met het feit dat Microsoft heel snel een grote userbase moet krijgen voor Windows RT, want anders gebeurd er hetzelfde als met Windows Phone 7. Top OS, maar geen interesse van ontwikkelaars omdat er te weinig gebruikers zijn. Gevolg: Als allerlaatste een app in de Windows Store of helemaal niet en dan graaft Windows RT hun eigen graf…