Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Vier dingen die je moet weten voordat je een Windows RT tablet koopt

microsoft Surface tablets   Vier dingen die je moet weten voordat je een Windows RT tablet koopt
Geschreven door
Geplaatst op19 oktober 2012, 11:53 CategorieBesturingssystemen

Op 26 oktober wordt Windows 8 officieel gelanceerd, maar er bestaat nog veel onduidelijkheid bij consumenten over de verschillende versies. Nou hebben we de verschillen tussen Windows RT en Windows 8 al een aantal keer behandeld maar toch wil ik in dit artikel vier belangrijke punten/nadelen geven die je MOET voordat je een Windows RT tablet koopt. Juist omdat de kans groot is (door het Windows wat we tot nu toe kennen) dat de verwachtingen niet overeenkomen met het uiteindelijke product is het verstandig deze nadelen van Windows RT tablets goed door te nemen.

Twee punten hebben we al meerdere malen besproken en zijn ook de belangrijkste beperkingen van een Windows RT tablet; de compatibiliteit met legacy apps (.exe bestanden) en het ontbreken van bepaalde functies en programma’s.

Geen ondersteuning legacy apps

Windows RT is geoptimaliseerd voor tablets met een ARM processor en kan daardoor geen ondersteuning bieden voor programma’s die we tot op heden binnen Windows gebruikten. Deze legacy software (.exe bestanden) kan niet in de desktop omgeving van een Windows RT tablet geïnstalleerd worden. Je moet het als Windows RT gebruiker dus doen met de apps die aangeboden (gaan) worden in de Windows Store en bent afhankelijk van het feit of bedrijven hun legacy software wel uit gaan brengen als app. De invulling van de Windows Store is momenteel nog minimaal, iets waar je rekening mee moet houden.

Ontbreken functies en programma’s

Niet alleen kun je geen legacy software draaien op een Windows RT tablet, ook bepaalde functies die wel in Windows 8 (Pro) te vinden zijn ontbreken in de RT versie. Zo moet Windows RT het doen zonder de Windows Media Player (wel alternatieven te downloaden in de Windows Store), Windows Media Center, Remote Desktop, Storage Spaces en Encrypting File System. Voor de gemiddelde consument zijn deze functies wellicht niet van groot belang, maar er zijn een hoop Windows gebruikers die afhankelijk zijn van een of meerdere van deze functies.

De twee nadelen die ik hierboven noem waren al een tijdje bekend en zijn nadelen waar je wellicht nog mee kunt leven. Toch zijn er gisteren nog twee extra beperkingen opgedoken die van belang zijn om de juiste keuze te kunnen maken.

Office 2013 RT niet voor zakelijk gebruik

Een van de voordelen van Windows RT tablets is dat je hier de RT versie van Office 2013 op meegeleverd krijgt. Deze versie is een uitgeklede variant van het volledige Office 2013, zonder onder meer macro’s en add-ins. Maar, dat is niet het enige. Office 2013 RT mag namelijk niet zomaar voor zakelijke doeleinden gebruikt worden, zo blijkt uit informatie van ZDnet. Voor commercieel gebruik vereist Microsoft namelijk een extra licentie. Gebruikers die Office 2013 RT voor zakelijke doeleinden willen gebruiken moeten een licentie voor Office 365 of voor Office Standard/Professional Plus 2013 aanschaffen. Daarnaast kan met kiezen voor een zogenaamde Volume License.

Office 2013   Vier dingen die je moet weten voordat je een Windows RT tablet koopt

Overigens is de versie van Office 2013 RT die momenteel op Windows RT tablets te vinden is nog een preview versie. De volledige versie kan in november kosteloos gedownload worden.

Randapparatuur moet Windows RT gecertificeerd zijn

De laatste reden die vandaag opdook is nogal een opvallende, vooral omdat Microsoft eerder deze week bevestigd zou hebben dat randapparatuur als printers, toetsenborden, webcams en scanners zonder problemen en extra software op een Surface tablet zouden werken. Op de website van Microsoft’s Surface tablets staat namelijk in de kleine lettertjes beschreven dat muizen, toetsenborden, printers en andere apparatuur gecertificeerd moeten zijn voor Windows RT. Dit zou inhouden dat fabrikanten van deze producten een certificaat moeten halen bij Microsoft en wellicht ook nieuwe drivers moeten ontwikkelen. Het is dus niet meer zo zeker dat al je huidige Windows accessoires direct werken met je Windows RT tablet.

Wel of geen Windows RT tablet?

Natuurlijk zitten er ook voordelen aan een Windows RT tablet, waaronder de prijs die vaak lager ligt en de batterijduur de vaak een stuk langer is dan die van een Windows 8 variant. Toch is het belangrijk bovenstaande beperkingen goed te begrijpen voordat je voor een Windows RT tablet gaat. Als deze redenen voor jou niet belangrijk zijn dan kan een Windows RT tablet zeker voldoen.

Zoals ik in eerdere artikelen al aangaf; een Windows RT tablet is een tablet met een mobiel OS die je naast je Windows PC of laptop gebruikt en is te vergelijken met een iPad of een Android tablet, met wat extra laptop functies. Een Windows 8 (Pro) tablet is een tablet met een desktop OS en kan als vervanging van je laptop of PC gezien worden en biedt extra tablet functies.

Meer informatie

Meer informatie over Windows 8, de functies, de versies en de prijzen vind je in onze complete Windows 8 gids.

  • Delen:

Reacties

  1. jan
    19 oktober, 2012 om 16:11

    Nou nou… wat een negatieve instelling.
    Dan moet je de vraag ook eens voor Android & Apple tablets stellen.

    Vier redenen om niet voor een Windows RT tablet te kiezen
    Vier redenen om niet voor een Android tablet te kiezen
    Vier redenen om niet voor een Apple tablet te kiezen

    En ga daaarna pas kijken wat het grootste probleem is.
    Ik denk ook dat sommige problemen van tijdelijke aard zijn.

    • Martijn Chel
      19 oktober, 2012 om 16:16

      Waarom is dit nou weer een negatieve instelling? Ben je een keer kritisch.. Het is ook nooit goed..
      Dit is puur informeren over de beperkingen (feiten!). Als je goed rondkijkt zie je dat we ook veel schrijven over alle mooie mogelijkheden, functies, etc van Windows 8.
      Het is juist goed dat deze punten behandeld worden zodat consumenten de juiste keuze kunnen maken. Daarbij wordt duidelijk gezegd dat als de beperkingen, ongeacht of ze van tijdelijke aard zijn, geen probleem voor je zijn dat RT een mooie optie is.
      En ja, die vraag hebben we al meerdere malen (in andere vormen) voor andere tablets behandeld.

    • delacosa
      20 oktober, 2012 om 8:15

      JAN je hebt echt gelijk. Praat zo ook over een ipad of Android de problemen zijn precies hetzelfde. Maar toch worden deze massaal gebruikt.

      Misschien is RT juistbl veel meer geliefd bij de meeste consumenten. Geen gedoe met installeren. Gelijk opgestart. 80% van de normale windows gebruikers deden voorheen enkel Internet ten emailed foto’s MSN faebook muziek enz.
      ?
      Waarom denk jij dat het zo slecht gaat met pc’s (windows EXE>?

      Waarom denk je dat het zoooo super goed gaat met Android en ios?

      Mensen hebben voor hun dagelijkse gebruik geen ingewikkelde WINDOWS Pc of tablet nodig.

      Al hun taken en bezigheden zijn vervangen Door tablets ios en Android.

      Ik denk juist dat de RT variant het misschien commercieel en qwa eenvoud net als Android en ios een groter succes word dan de PRO versie.

      Want tenslotte die kloten EXE bestandjes waar je over Door dramt steeds is So 90’s!!

      • Martijn Chel
        20 oktober, 2012 om 12:22

        Wat een slap nagepraat weer. Denk toch gewoon even na en lees ook echt eens wat er in het artikel staat. Gooi niet meteen alles op één hoop.
        Nog een keer; de verwachting van Windows 8 is veel anders dan die van mensen die een Android of iOS apparaat kopen, alleen al omdat dit Windows bekend staat voor juist wel ondersteuning op al deze gebieden!
        Simpel voorbeeld; Als ik nu iemand op straat vraag of hij weet wat de nieuwe Surface tablet is dan is de kans groot dat hij zegt; een tablet met Windows! En daar gaat het dus fout.. Komop jongens; het gaat om verwachtingen en deze info helpt consumenten die verwachtingen goed af te stemmen op wat ze krijgen.

      • Jaapster
        20 oktober, 2012 om 12:51

        Ik ben het er wel mee eens dat er veel verschillende versies zijn die consumenten teleur kunnen stellen. Daarom is het juist handig dit duidelijk te maken. Een Windows RT tablet is nog steeds een goede optie maar heeft zijn beperkingen mbt Windows 8.

      • Martijn Chel
        20 oktober, 2012 om 12:52

        Fijn dat er iemand wel snapt waar het om draait :)

    • Jaap
      31 mei, 2014 om 12:31

      Ik heb een windows RT gehad. En ik ben verdomd blij dat ik hem binnen een maand kon retourneren. Wat een waardeloos ding als je alleen aan Microsoft software hangt…met als toppunt dat er geen video of film of tv mee te bekijken is, omdat je daarvoor silverlight moet downloaden (van microsoft…) wat onmogelijk is. Verder had ik in eerste instantie mijn locatie niet opgegeven bij mijn instellingen. Hierdoor werkt er geen enkel kaartenprogramma. Maar als je dat wilt wijzigen dan moet je wel win8 compleet opnieuw installeren. Tot slot de camera. Je kan in de store een programma downloaden om die camera van extra instellingen te voorzien. Maar helaas. Na 23 keer proberen heb ik dat downloaden opgegeven. Je kan dus geen enkele camera instelling zien of vinden. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als aanvulling op het prima artikel hierboven. Kortom: Iedereen die klaagt over een negatieve instelling van de schrijver moet vooral een Windows RT tablet kopen. Slaap zacht.

  2. Wesley Wearts
    24 oktober, 2012 om 21:03

    Beste Martijn,
    Ik vind het artikel in principe goed, echter vind ik de titel niet toepasselijk. Het zijn namelijk overwegingen en niet per definitie redenen om geen Windows RT tablet aan te schaffen. Ik snap de intentie waarmee het artikel geschreven is en heb daar ook geen verder commentaar op. Daarnaast zitten aan Android tablets en iPads de zelfde gebreken, maar daar weet de consument was zij in huis halen (zoals jij beschreef in je artikel). Goed om te weten is dat een tablet met Windows RT een tablet is met enkele toevoegingen van een laptop maar geen laptop met toevoegingen van een tablet, als je begrijpt wat ik bedoel ;).

    • Martijn Chel
      24 oktober, 2012 om 21:11

      He Wesley,
      Ik snap wat je bedoelt maar dat is dus niet wat Microsoft en andere fabrikanten laten zien. En dat is niet wat de consument verwacht. De titel is zeker toepasselijk omdat het gewoon vier redenen zijn om het niet te doen. Dat het niet goed valt bij diegenen die graag Windows 8 tegemoet zien en waarvoor alle verschillende versies duidelijk zijn is iets waar ik niks aan kan doen. Een overweging resulteert toch in een reden om iets wel of niet te kopen? Het is een harde titel die het wel in één keer duidelijk maakt. Maar, heb het wat vriendelijker gemaakt nu. Wellicht dat dit iedereen weer wat vrolijker maakt.

      • Wesley Wearts
        25 oktober, 2012 om 20:10

        Haha fijn dat je de titel tóch hebt aangepast! Ben er niet direct vrolijker van geworden haha. Maargoed wat ik dus eigenlijk bedoelde met mijn vorige reactie is dat de titel deed vermoedde dat een tablet draaiend op RT per definitie een slechte koop was, terwijl het artikel in feite 4 overwegingen benoemd en verder toelicht. Een overweging resulteert dan wel in een reden om iets wel/niet te kopen maar dit is voor iedereen anders terwijl het afraden van iets op basis van een zodanige beperking vaak als direct minpunt geld van toepassing op alle potentiële kopers. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een besturingssysteem dat om de haverklap vastloopt of een erg instabiele tabletbehuizing. Ten slotte was de titel subjectief en het verdere artikel objectief, vandaar mijn commentaar. Naar mijn mening nu een heel goed artikel en zeker de moeite waard voor mensen die in de toekomst mogelijk een tablet draaiend op Windows RT willen aanschaffen!! ;-)

  3. aviva
    27 maart, 2013 om 11:32

    Hoe dan ook, de Surface RT is FANATSTISCH. Hetgeen hier opgesomd worden als nadelen zijn helemaal geen nadelen, het zijn verschillen tussen RT en de reguliere Windows 8. Ja, ook het taalgebruik maakt dus een ‘verschil’ :) – het zou pas echt objectief zijn als de artikels niét het woord nadeel zouden zouden gebruiken, maar het woord verschil … een gemiddelde ‘gebruiker’ leest ook het woord ‘waarschuwing’ als ‘afblijven dan maar’, dus ipv waarschuwing komt het in concreto op afleiden van aankoop aan.

    • Martijn Chel
      27 maart, 2013 om 11:43

      Het ligt er maar net aan hoe je het ziet. Je kunt ook zeggen dat jij niet objectief bent omdat je simpelweg een fan van de Surface bent. Geen aanval hoor, maar puur dat de insteek bij iedereen anders is. Het gaat er hier om dat de meeste mensen inmiddels iets van Windows verwachten en het duidelijk moet zijn dat Windows RT duidelijk afwijkt op bepaalde punten. Microsoft geeft weinig informatie over de verschillen dus moet iemand die consument waarschuwen. En ja, als je er naar vraagt zou ik op dit moment Windows RT afraden om meerdere redenen.

  4. Linh Nguyen
    11 mei, 2013 om 0:18

    Ben ik even blij dat ik dit artikel heb gelezen :) ik wou deze tablet/laptop dus aanschaffen omdat het me zo ideaal leek, laptop en tablet in 1. Maar de nadelen wat in het artikel staan heeft mij wat meer duidelijkheid gegeven over het product. Dit artikel is wel toepasselijk, vooral omdat het gaat om een laptop/ tablet. Android, ipad etc hebben die functies van die laptop helemaal niet, dus gaat net even over iets anders. Prima artikel. Goed gedaan!

  5. marc
    15 januari, 2014 om 1:06

    windows 8 is beter dan windows 8 rt?

    marc

    • Martijn Chel
      15 januari, 2014 om 1:11

      Beter niet, het is een ‘ander’ besturingssysteem met zijn voordelen en nadelen.

  6. marc
    15 januari, 2014 om 1:07

    w8 is beter dan w8 rt?

    marc

  7. marc
    15 januari, 2014 om 1:23

    waar gebruiken we exe bestanden voor?

    en hebben we die echt nodig?
    marc

    • Martijn Chel
      15 januari, 2014 om 10:32

      Die gebruikt iedereen al jaren om programma’s onder Windows te installeren. Zonder .exe bestanden geen programma’s.

      • marc
        15 januari, 2014 om 10:51

        kan ik dus beter kiezen voor w8 volledige versie ipv w8 rt op 1 tablet
        marc

  8. marc
    15 januari, 2014 om 10:52

    kan ik dus beter w8 volledige versie nemen ipv w8 rt.

    marc

    • Martijn Chel
      15 januari, 2014 om 10:59

      Als je .exe programma’s wilt installeren wel. Als je denkt voldoende te hebben aan de apps in de Windows Store dan kun je ook voor RT gaan.

  9. marc
    15 januari, 2014 om 11:02

    wil kunnen mailen sociaal media en skype en kunnen surfen op internet

    marc

    • Martijn Chel
      15 januari, 2014 om 11:12

      Dan is RT voldoende.

  10. marc
    15 januari, 2014 om 11:18

    komen die programma s op bureaublad te staan net zoals bij gewone pc w8 of alleen via app s. wil ook programma s zoals kieskeurig internet bankieren en marktplaats e.d.

    marc