Review: iTeufel Air speaker met AirPlay

06 november 2012 9 Minuten 0 Reacties
iTeufel-Air

Muziek moet in huis natuurlijk via fatsoenlijke speakers afgespeeld worden en tegenwoordig zijn er diverse technieken om je muziek vanaf je smartphone, tablet of PC naar een home cinema systeem of speaker te streamen. Apple heeft voor haar eigen producten AirPlay ontwikkeld en door de populariteit van onder andere iPhones en iPads schieten ook AirPlay speakers als paddenstoelen uit de grond.

De iTeufel Air is een product van de Berlijnse audiofabrikant Teufel, bekend van hoge kwaliteit audiosystemen en speakers. Teufel heeft een zeer groot assortiment aan audioproducten en is in Europa zelfs de grootste speler op het gebied van online speakerverkoop. De audiosystemen van het bedrijf zijn dan ook alleen via de eigen website te koop.

iTeufel Air – Wat is het?

AirPlay

Je kent vast DLNA en Bluetooth wel. Deze technieken (standaarden) kunnen gebruikt worden om onder andere muziek van het ene apparaat naar het andere apparaat te streamen. Speciaal voor haar eigen producten heeft Apple AirPlay ontwikkeld. Middels deze techniek is hetzelfde mogelijk; draadloos media streamen tussen twee apparaten die AirPlay ondersteunen. Hiervoor moeten beide apparaten wel verbonden zijn met hetzelfde Wifi netwerk. Alle producten van Apple zelf zijn uitgerust met AirPlay maar om de techniek bruikbaar te maken worden er ook steeds met receivers, home cinema systemen en losse speakers uitgerust met AirPlay ondersteuning. Vervolgens kun je met één druk op de knop je muziek draadloos weergeven via je audiosysteem. Overigens kunnen apparaten met iOS alle audio richting een AirPlay speaker streamen (ook games bijvoorbeeld), terwijl je van een Mac of PC alleen content uit je iTunes bibliotheek kunt streamen.

iTeufel Air

De iTeufel Air is een stand-alone AirPlay speaker die voorzien is van een eigen versterker met twee 2-kanaals luidsprekers en een ingebouwde 130mm subwoofer die samen een vermogen van 100 Watt leveren. De speaker hoeft alleen op een stopcontact aangesloten te worden, de rest gebeurt compleet draadloos. Het apparaat heeft een afmeting van 17.5 x 43.5 x 27 centimeter en weegt 5,7 kilogram. Het geheel heeft een plastic behuizing meegekregen en ook de voet is van plastic, al heeft deze een aluminium look. De voorzijde en zijkanten van de speaker zijn afgewerkt met zwarte stof waarop ook, in het klein, het logo van Teufel te zien is. Aan de achterzijde vind je de set-up knop om het apparaat in te stellen, een line-up (3.5mm) ingang voor het direct aansluiten van bijvoorbeeld een MP3 en natuurlijk de AC input. Bovenop het apparaat vind je drie knopjes; twee volumerockers en een aan/uit knop.

Niet geheel onbelangrijk is dat de speaker in stand-by modus minder dan 0,5 Watt aan energie verbruikt. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over een hogere energierekening. Een voordeel is dat de Wifi ontvangen actief blijft in stand-by modus en de speaker automatisch ingeschakeld wordt zodra je deze selecteert op een iPhone, iPad, iPod, Mac of PC. Wanneer er 20 minuten geen signaal ontvangen is wordt de speaker ook automatisch weer in stand-by modus gezet. Laatste belangrijke punt is dat de speaker ook overweg kan met Spotify waardoor je niet alleen maar afhankelijk bent van de muziek die op je iOS apparaat of PC staat.

De iTeufel Air ziet er netjes afgewerkt uit, maar een kleine tegenvaller is dat de voet ook van plastic is. Op het eerste gezicht lijkt dit namelijk een compleet aluminium voet. De speaker voelt redelijk solide aan en valt door de overwegend zwarte kleur niet teveel op in de huiskamer. Mocht je overigens in meerdere kamers dezelfde muziek willen horen dan kun je meerdere iTeufel Air systemen toevoegen aan je netwerk die vervolgens als één functioneren.

iTeufel Air – Hoe werkt het?

Instellen van de iTeufel Air

Eenmaal uit de doos wil je natuurlijk zo snel mogelijk je muziek weergeven via de speaker en gelukkig wordt helder uitgelegd hoe je de speaker snel en eenvoudig kunt koppelen met je thuisnetwerk en Apple apparaten. Zodra je het apparaat aanzet is het de bedoeling dat je de set-up knop ingedrukt houdt waardoor de iTeufel Air een eigen Wifi netwerk aanmaakt. Vervolgens moet je dit Wifi netwerk selecteren op je iPad, iPhone, iPod, PC of Mac en het IP-adres (192.168.1.1) invoeren in je browser. Daar krijg je dan een eenvoudig stappenproces te zien waarmee je de iTeufel Air aan je bestaande Wifi netwerk kunt koppelen. Eenmaal gekoppeld kun je weer verbinding maken met je eigen Wifi netwerk en meteen muziek richting de speaker streamen.

Streamen via AirPlay

Het streamen van muziek richting de speaker is vrij eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is op je iOS apparaat, Mac of PC de juiste afspeelbron kiezen. Vervolgens wordt er verbinding gemaakt met de iTeufel Air en zul je binnen een paar seconden de muziek kunnen beluisteren. De speaker zelf is vrij minimaal uitgerust qua bediening, zo kun je het apparaat alleen aan- of uitzetten en het volume regelen.

Echter, dit volume kan niet via de speaker geregeld worden wanneer je muziek vanuit iTunes afspeelt en dat is wel een nadeel. Toen ik de muziek voor de eerste keer vanuit iTunes richting de speaker stuurde stond het volume van de speaker veel te hoog, terwijl het volume op mijn Mac normaal was. Ik ging dus snel richting de speaker maar tot mijn verbazing werkten de volumeknoppen niet. Het volume is blijkbaar alleen via iTunes te bedienen. Dit is in mijn ogen een nadeel omdat je juist je Mac of PC niet echt ‘bij de hand’ hebt om het volume te regelen, in tegenstelling tot je iPhone of iPad. Wanneer je via deze mobiele apparaten muziek beluistert is het volume wel op de speaker aan te passen. Daarbij is de volumeregelaar in iTunes en op je iOS apparaat te gevoelig voor de iTeufel Air. Een kleine verandering op je apparaat kan een grote verandering in volume bij de speaker teweeg brengen. Kortom, hou daar rekening mee.

Het is overigens niet alleen mogelijk om muziek via de speaker te beluisteren. Wanneer je een filmpje op je iPad of iPhone kijkt kun je de audio ook via de speaker weergeven. Echter is de plaatsing van de speaker dan wel van belang. Je wilt het geluidseffect dan namelijk wel optimaal hebben. Gelukkig is de speaker redelijk mobiel waardoor je ook een film met hogere kwaliteit audio kunt bekijken.

iTeufel Air – Hoe klinkt het?

Als je bijna 500 euro uitgeeft aan een speaker dan wil je natuurlijk dat deze een hoogwaardig geluid voortbrengt. Gelukkig is dat iets waar de iTeufel Air, met een vermogen van maximaal 100 Watt, weinig moeite mee heeft. Ik heb de speaker zowel in de huiskamer (30m2) als in de slaapkamer (25m2) geplaatst en die ruimten werden zonder problemen gevuld met een dynamisch en vol geluid. Ik heb zelf geen grotere ruimen maar een wat grotere kamer zou naar min idee ook geen problemen opleveren.

Voornamelijk de weergave van hoge tonen en midden tonen worden helder en goed weergegeven. De lage tonen blijven helaas wat achter, met name wanneer je het volume wat lager hebt staan. Als je dus een feestje wilt bouwen en graag wat laag in je dancemuziek terughoort dan mis je met deze speaker wel wat. Een indirect gevolg hiervan is dat de audio ook niet bijzonder warm klinkt. Het is absoluut helder en dynamisch maar er ontbreekt wat aan de onderkant van het bereik. Daarbij lijkt de speaker te oversturen zodra je het volume ver opendraait, bijvoorbeeld wanneer de ruimte wat groter is of je een feestje bouwt.

Nou geldt bovenstaande voor wanneer je de muziek direct vanaf je iOS apparaat of PC richting de speaker stuurt. Gelukkig kun je zelf nog aan de slag met den equalizer die in iTunes en op iOS apparaten te vinden is. Hiermee kun je de lage tonen wat meer benadrukken, zonder aan kwaliteit of helderheid in te leveren. Het is wel aan te raden kleine stappen te nemen in de aanpassingen omdat grote stappen de speaker eerder geluid laten vervormen.

iTeufel Air – Conclusie

De iTeufel Air is absoluut een fraai vormgegeven en high-end audiosysteem dat de muziek die op je iOS apparaat, Mac of PC staat vele malen beter laat klinken dan ingebouwde speakers of zelfs externe speakersetjes. De speaker is zeer eenvoudig in te stellen en is daardoor binnen 2 minuten klaar voor gebruik. Het gebruik zelf is ook eenvoudig maar heeft wat nadelen zoals niet werken volumeknoppen wanneer je vanuit iTunes muziek streamt en de zeer gevoelige volumeregeling op je iOS apparaat of PC.

De audioweergave van de iTeufel Air is van hoog niveau; het geheel klinkt dynamisch, helder en overtuigend en is daardoor zeer aangenaam. Toch ontbreekt het wat aan lage tonen en warmte, iets dat gedeeltelijk via de equalizer op te vangen is. Het systeem kost 499,99 euro maar daar krijg je wel Hifi geluid, een compacte speaker, hoge kwaliteit AirPlay streaming en een eenvoudige bediening voor. Echter, heb je al een goed audiosysteem in de kamer waar je geluid wilt maar geen AirPlay? Dan zijn er goedkopere oplossingen zoals een AirPort Express station.

De iTeufel Air is via de website van Teufel te bestellen voor een prijs van 499,99 euro.