Adobe Flash Player installeren op je Android (Jelly Bean) tablet

Adobe Flash player 10.2 Android   Adobe Flash Player installeren op je Android (Jelly Bean) tablet
Geschreven door
Geplaatst op2 december 2012, 14:00 CategorieAndroid

We weten al een tijdje dat het einde van Flash nabij is. Apple ondersteunt Flash al vanaf het begin af aan niet, binnen Android is de ondersteuning sinds Android 4.0 ICS verdwenen en Microsoft legt met Windows 8 beperkingen voor het gebruik van Flash op. Maar, het probleem is dat nog veel websites gebruik maken van Flash content waardoor je Flash ondersteuning nodig hebt.

HTML5 is de beoogde vervanger van Flash en wordt door de moderne browsers perfect ondersteund. Echter spelen nog niet alle websites die van Flash gebruikmaken hier op in waardoor je op mobiele apparaten content soms niet kunt zien. Eerder heb ik het gebruik van Flash binnen Windows 8 al behandeld en vandaag kijk ik naar het gebruik van Flash op Android tablets zonder Flash ondersteuning.

Pas een instelling aan

De Flash applicatie was tot voor kort via de Google Play Store te downloaden waardoor het toevoegen van Flash ondersteuning niet zo lastig was. Helaas heeft Adobe deze applicatie verwijderd waardoor je aangewezen bent op een andere manier om toch Flash content te kunnen bekijken. Gelukkig zijn er diverse ontwikkelaars en anderen binnen de open-source community die jou als Android gebruiker graag helpen.

Hiervoor moet je wel een simpele instelling op je tablet aanpassen. Ga naar ‘instellingen’ en ‘beveiliging’. Vink hier de optie ‘Onbekende bronnen’ aan. Let wel; hiermee omzeil je de controle van de Play Store waarmee je geen garantie hebt dat een app geen risico’s met zich meebrengt met betrekking tot kwaadaardige software of het gebruik van je persoonlijke gegevens.

Flash Android installeren 2   Adobe Flash Player installeren op je Android (Jelly Bean) tablet

Flash Player downloaden

Een interessante website waar je vaak veel informatie kunt vinden over extra mogelijkheden binnen Android, het rooten van je tablet en het installeren van apps die niet in de Play Store te vinden zijn is XDA Developers. Daar is al een tijdje een thread (tweede thread) te vinden over het installeren van Flash op je Android (Jelly Bean) tablet. Binnen de thread, welke up-to-date gehouden wordt, vind je de meest recente Flash Player versie voor Android. Momenteel is via deze directe links (Android 4.0 en hoger, Android 2.x en 3.x)  de meest recente Flash Player versie te downloden. Navigeer met je tablet naar deze link en download het bestand of download het bestand op je computer en zet het over naar je tablet.

Flash Player installeren

Eenmaal gedownload kun je de applicatie installeren. Mocht het zo zijn dat je het APK bestand niet kunt vinden en je ook geen melding krijgt dat het bestand geopend of geïnstalleerd kan worden, download dan een bestandsmanager applicatie (bijvoorbeeld File Expert) waarmee je het APK bestand opzoekt en installeert. Wanneer Flash geïnstalleerd is heb je alleen nog een web browser nodig die het ondersteunt, bijvoorbeeld Firefox of Dolphin browser. Wanneer je content op een Flash website wilt bekijken zul je de website via een van deze browsers moeten openen.

Flash Android installeren   Adobe Flash Player installeren op je Android (Jelly Bean) tablet

Note: Flash voor Android wordt niet meer ondersteund door Google en/of Adobe waardoor er geen garantie is dat alles 100 procent werkt, 100 procent veilig is en ook snel werkt.

Meer tips en tricks

Bekijk meer tips, adviezen en tricks voor Android tablets in onze uitgebreide tips database of bekijk de recente tips in ons tips archief.

Ook kun je terecht in de tablet database om tablets te vergelijken en artikelen per tablet op te zoeken.

  • Delen:

Reacties

  1. marion
    24 februari, 2013 om 17:57

    Wanneer is het flash probleem nou opgelost op android cq een ver angend programma te downloaden? Ik vind dit toch echt een onbegrijpelijke zaak.

    • Martijn Chel
      24 februari, 2013 om 23:52

      Flash is verleden tijd dus het is aan websites zich aan te passen. Flash wordt immers door Adobe zelf niet meer door ontwikkeld.

      • marion
        24 februari, 2013 om 23:57

        Ja dat heb ik inmiddels begrepen maar nu zitten we dan toch wel plots met heel veel vilmpjds die we niet meer kunnen kijken en dat vind ik toch wel erg cru zeg maar.

      • Martijn Chel
        24 februari, 2013 om 23:59

        Alles via YouTube is bijvoorbeeld gewoon te bekijken, probeer ook de app. Veel websites zijn al overgestapt op HTML5 en andere technieken waardoor je er niet heel veel last meer van zou moeten hebben.

    • minoe
      24 mei, 2014 om 17:21

      Ik heb hetzelfde probleem 1 spel vraagt adobe flash player installeren , telkens mislukt dat , is er een ander in de plaats?

      • Martijn Chel
        24 mei, 2014 om 20:46

        Een andere optie voor het spel of voor Flash?

    • marc
      03 juni, 2014 om 12:37

      Sorry maar ik kijk soms flirmee en nu komt er steeds dat deze plug niet ondersteund kan er mij iemand verder helpen AUB

  2. Marion Landman
    25 februari, 2013 om 11:18

    Oke thanx (heeft het zin om de html 5 app te downloaden)

  3. Anoniem
    22 maart, 2013 om 9:55

    HEEEL erg bedankt, ik was op zoek naar flashplayer voor android!!

  4. Rob
    25 maart, 2013 om 11:54

    Bij mij werkt de YouTube app niet meer na bovengenoemde truuk. En Firefox hapert soms ook even (ICS)

  5. sureyya
    05 april, 2013 om 20:03

    het heeft heel erg geholpen

  6. Buz
    12 april, 2013 om 16:25

    Het is voor mij te hoog gegrepen, nadat ik een aantal pogingen heb gewaagd. Ik begrijp dat het aan de websites ligt, niet aan Android, maar ondertussen is het een serieus irritant probleem zeg.
    Juist met de tablet wil ik filmpjes of gemiste uitzendingen zien en niet via de pc, en het lukt 9 van de 10 keer niet om iets te zien.

  7. zaal
    16 april, 2013 om 2:29

    Tnx man ik kon heel veel oude dingen op mijn s3 niet bekijken en nu gelukkig wel 1000 maal bedankt :)

  8. lucas
    16 april, 2013 om 17:04

    Om horizon tv via tablet te kijken heb je toch flash player nodig, altans word aangegeven dat die eerst geinstallerd moet worden??

  9. Dan
    17 mei, 2013 om 16:31

    Mijn Android virusscanner Lookout meldt “Malware. Flash player is a Trojan”

  10. wim
    03 juni, 2013 om 9:55

    Ik koop nooit geen samsung meer.ik wil gewoon simpel uitzending gemist kunnen luisteren.

    • Butch3225
      07 juni, 2013 om 13:27

      Koop een I-pad en je hebt hetzelfde probleem……..

      Ligt aan websites die niet willen of kunnen investeren door om te schakelen……

      Helaasssss

      Moet je niet android of apple de schuld geven als zelfs de ontwikkelaar de stekker eruit heeft getrokken.

      • Sam Rijver
        08 juni, 2013 om 17:11

        Uitzending gemist werkt gewoon op de iPad. Misschien wordt de Android tablet (in kwestie) niet als mobiel apparaat herkend en dus de juiste website geserveerd. Of mis ik iets?

    • john
      22 juni, 2013 om 19:48

      Kneus

      Eerst lezen dan wat zeggen

      • john
        22 juni, 2013 om 19:49

        En uit zending gemist kijk je

    • pm
      21 februari, 2014 om 10:28

      Ongeveer toen jij deze opmerking plaatste heb ik mijn samsung galaxy gekocht en kort daarna via de site van uitzending gemist, gedownload. Werkt prima.
      Groetjes pm

  11. Bob
    08 juni, 2013 om 19:18

    Jammer, Is een verouderde versie, bv spelpunt needs 11.2 en dit is van 2012 11.1.

    • Martijn Chel
      09 juni, 2013 om 11:29

      Ik heb even gezocht maar het lijkt erop dat er geen nieuwere versie is op dit moment.

      • Bob
        09 juni, 2013 om 11:48

        Bedankt, ik zag dat ook. Er wordt een alternatieve methode geadviseerd op XDA developers, maar dat vergt me te veel, om een bepaald spel te spelen.
        Het wordt -na een jaar- voor dergelijke flashsites eens tijd om over te gaan op HTML5.

  12. Michel
    19 juli, 2013 om 14:57

    Bedankt voor de uitleg. Alhoewel flash een aflopende zaak, is het toch wel handig om deze geïnstalleerd te hebben op mijn Galaxy Tab2 10.1. Dit voornamelijk voor sommige spellen die bijv. via Facebook gespeeld worden door mijn kids. :)

    • elos
      19 juli, 2013 om 16:14

      Eerst zien dan geloven. Vooralsnog is het alles behalve verdwenen.

    • Els
      04 augustus, 2013 om 20:57

      Hoi Michel
      Heb net ook ‘n galaxy Tab2 10.1 gekocht en speel veel op facebook.
      Heb jij wel flash geinstalleerd en zo ja wil jij me dan uitleggen hoe?
      Alvast bedankt en groetjes Els

      • Els
        04 augustus, 2013 om 21:00

        Hoi Michel
        Zal het nog ‘n keer uitleggen want denk dat er iets fout is gegaan.
        Heb ook zo’n tablet en wil ook graag flash installeren omdat ik ook veel speel op facebook.Kun jij me vertellen hoe ik dat moet doen?
        Alvast bedankt en groetjes Els

    • henriette
      03 oktober, 2013 om 16:17

      hoe heb je dat gedaan??? ik speel zelf graag op spelpunt en krijg het niet voor elkaar…..alvast bedankt
      groetjes heniette

  13. Mark
    04 augustus, 2013 om 16:21

    Ik heb een samsung tab 3 en probeer flashplayerte installeren.
    APK bestand downloaden gaat prima en installeren deels.
    Totdat flashplayer naar internet gaat (https://settings.adobe…….) gaat.
    Dan gebeurt en niets meer.
    Scherm blijft zwart en flashplayer is niet geinstallerd.
    Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of weten hoe ik dit opgelost kan krijgen?

    • Dirk
      26 september, 2013 om 10:11

      Ik heb hetzelfde probleem met mijn Samsung TAB 3 en weet niet hoe ik het moet oplossen.
      Graag info indien men een oplossing heeft.

      • Christiaen.pauly
        11 oktober, 2013 om 9:50

        Ik ben 80 jaar en ben in het bezit van een samsung Galaxy Tab 2 Ik vraag hulp om mij te helpen starten met mijn tablet op eenvoudige wijze ? Graag hulp

      • Sterre
        07 april, 2014 om 17:16

        Ik heb hetzelfde probleem, het apk bestand is geinstalleerd maar als ik naar de website ga zegt hij dat er een plugin nodig is om de inhoud te weergeven. (tja, daar heb ik dus net adobe voor geinstalleerd maar blijkbaar pakt hij hem niet) Hebben jullie hier een oplossing voor?

  14. monique
    07 augustus, 2013 om 19:09

    Hallo mensen kan iemand mij als leek vertellen hoe ik flashplayer 11.2 of hoger voor mijn samsung tablet kan downloaden om spelpunt.nl te kunnen spelen?
    Alvast bedankt

    • zaal
      09 augustus, 2013 om 13:46

      Beste Monique dat kan helaas niet dit is helaas de laatste recebte andriod versie.

    • emmy
      10 augustus, 2013 om 12:04

      hier heb ik dus ook last van zou ik weleens willen weten hoe je er anders op kan komen

      • Martijn Chel
        10 augustus, 2013 om 13:37

        Het is een lastige situatie maar je moet ook begrijpen dat het de website is die niks doet. Zij moeten inmiddels echt een oplossing bedacht hebben voor Flash-games. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voor HTML5 gaan zoals vele andere sites doen. Doordat zij stilzitten zitten jullie met het probleem. Dat Flash stopt is al lang genoeg bekend.

  15. nele
    07 oktober, 2013 om 18:22

    Ik hem een samsung tab 3.
    Flash player staat er nu op maar werkt enkel met Firefox. 1 probleem Firefox is ongelooflijk traag, dolphin browser is veel sneller, maar het lukt niet.
    Hier zou het ook moeten lukken voor spelletjes via facebook. iemand raad ?

  16. Vincent
    18 oktober, 2013 om 9:56

    Bedankt het werkt goed

  17. Richard
    19 november, 2013 om 22:38

    Me Windows surface RT tablet speelt standaard flash, geen probleem. Ideaal voor te surfen. Maar ik gebruik deze wel naast me android telefoon en ipod. Deze hebben ruim voldoende apps aanbod.

  18. esnej
    24 november, 2013 om 17:03

    De link die in de bovenstaande tekst staat voor flash voor android vraagt om je eerst aan te melde, maar je moet ook creditcard gegevens invullen. Handig is dat als je die niet hebt.

    Is er nog een andere link die flash op een asus TF 101 4.0.3 werkend krijgt?

    • Martijn Chel
      24 november, 2013 om 17:26

      Ik heb de links aangepast met (volgens verschillende gebruikers) werkende versies. Het valt te proberen, maar let op; er is geen garantie en de kwaliteit van de bestanden kan ook niet gegarandeerd worden.

    • Marcel
      09 december, 2013 om 12:27

      Ik heb voor een spel via facebook flashplayer nodig op mijn asus phone pad,Android 4.2.
      Hiervoor moet een en ander aangepast worden.
      Kan iemand dit eens simpel in ook voor 60plussers bergrijpelijke taal uitleggen?
      Dank

  19. IVDB
    12 januari, 2014 om 14:22

    Ik heb net uiteindelijk de laatste APK gedownload op mn tablet (Empire Archos, Android 4.2.2) maar hetlukt niet om de apk te installeren. De installatie wordt steeds afgebroken en ik kan niet zien waardoor. Ik heb verschillende APK installers en/of explorers geprobeerd. Is mijn Android-versie misschien te hoog om die APK te installeren?? Of waar zou het anders aan kunnen liggen??

    • Martijn Chel
      12 januari, 2014 om 15:13

      Het is erg lastig bij te houden wat er allemaal met Flash op Android gebeurt, met name omdat het niet meer ondersteund wordt. Het is dus een kwestie van proberen wat je tegenkomt. Probeer daarnaast ook verschillende browsers als Firefox en Dolphin.

      • IVDB
        12 januari, 2014 om 19:43

        ja ik heb wel firefox geprobeerd, maar wil het gebruiken voor UPC horizon tv kijken via de browser dus (aangezien UPC nog steeds geen app voor Android heeft!!). Maar het eerste probleem is dus dat ik die .apk niet geinstalleerd krijg. Waar kan dat aan liggen?

      • Martijn Chel
        12 januari, 2014 om 19:46

        Dat is lastig te zeggen omdat dus geen enkele werking gegarandeerd is. Je kunt eens proberen de KitKat apk te installeren. Even hier op de site zoeken met ‘KitKat flash’.

  20. beppie
    14 januari, 2014 om 8:38

    Ik heb een medion tablet en wil graag app downloaden van weight watchers, helaas heb ik dus die flash player nodig wat hij niet ondersteunt.
    Kan iemand mij helpen?

    • Martijn Chel
      14 januari, 2014 om 10:05

      Een app (die je downloadt uit de Play Store) maakt als het goed is geen gebruik van Flash. Een website zou wel kunnen. Apps moeten dan ook zonder Flash plugin kunnen werken.

      • beppie
        14 januari, 2014 om 12:34

        Klopt martijn ,op de site van WW heb ik flash nodig, maar ik krijg de app van ww mobile ook niet terwijl mijn vriendin met haar Samsung tab geen problemen heeft.

      • Martijn Chel
        14 januari, 2014 om 13:27

        Ik vraag me af of het dan aan Flash ligt.

  21. beppie
    14 januari, 2014 om 12:37

    Martijn,
    Heb jij een tip om de site toch volledig te kunnen gaan gebruiken terwijl ik geen flash kan installeren op mijn tab.

    • Martijn Chel
      14 januari, 2014 om 13:27

      Heb je met bovenstaande informatie Flash proberen te installeren? Als dat niet lukt is het helaas lastig.

  22. chrisje65
    01 februari, 2014 om 17:12

    Ik heb hetzelfde probleem, heb een acer 200 en krijg de Apple ook niet geinstaleerd.

    • chrisje65
      01 februari, 2014 om 17:13

      Ik bedoel dat ik de app van weight watchers ook niet krijg geinstaleerd.

  23. hoogers
    04 mei, 2014 om 13:33

    hallo heb sinds kort een samsung tb 3 10.1 maar kan geen films er op zetten ze spelen niet af wat ik ook doe help

  24. k-ice
    18 mei, 2014 om 16:48

    Zoek en gij zult vinden. bij mij werkt Flash weer.

  25. joy
    21 mei, 2014 om 16:14

    Thanks