“BlackBerry 10 tablet moet zich onderscheiden van de concurrentie”

19 maart 2013 2 Minuten 1 Reacties
playbook-RIM

RIM, dat tegenwoordig gaat onder de naam BlackBerry, heeft haar in 2011 gelanceerde BlackBerry PlayBook tablet nog niet helemaal afgeschreven maar zou wel al werken aan een volgende generatie. Een topman van het bedrijf zou afgelopen week de komst van een nieuwe tablet bevestigd hebben en CEO Thorsten Heins gaf aan verder dan de pure tablet ervaring te willen gaan.

Nieuwe PlayBook in 2013

Er gaan al tijden geruchten over een nieuwe tablet van BlackBerry maar elke keer worden deze geruchten door het hoofdkantoor weer ontkend. Afgelopen week sprak Mike Al Mefleh, hoofd productmanagement van BlackBerry in het Midden-Oosten, tijdens een congres en gaf aan dat er in 2013 zes nieuwe producten met het nieuwe BlackBerry 10 gelanceerd zullen worden. Eén van deze producten zou volgens Al Mefleh een nieuwe PlayBook tablet zijn.

BlackBerry 10

BlackBerry 10 is het nieuwe besturingssysteem dat zowel op smartphones als tablets moet gaan draaien en is gebaseerd op de software die voor de eerste generatie PlayBook ontwikkeld is. Belangrijke speerpunten van het nieuwe besturingssysteem zijn social media integratie, productief gebruik en optimaal gebruiksgemak. De eerste smartphones met BB10 zijn inmiddels al aangekondigd en de lancering van een tablet zou dus niet lang op zich laten wachten.

Overigens heeft BlackBerry al een aantal keer bevestigd dat de in 2011 gelanceerde PlayBook tablet een update naar het nieuwe BlackBerry 10 zal krijgen. De eerste generatie PlayBook, welke nooit een groot succes geworden is, wordt inmiddels voor een schijntje verkocht in Nederland.

Meer dan de standaard tablet ervaring

Ook de CEO van BlackBerry, Thorsten Heins, heeft van zich laten horen afgelopen week. Hij gaf aan dat winst maken in de tabletmarkt een grote uitdaging is en gaf complimenten aan Apple voor hoe zij dit voor elkaar krijgen. Heins denkt Apple haar ‘eigen markt’ opgezet heeft en dat het weinig zin heeft daar de directe concurrentie mee aan te gaan. BlackBerry wil daarom uitvogelen hoe het bedrijf haar (zakelijke) klanten kan voorzien van een mobile computing experience in de vorm van een tablet die verder gaat dan de pure tablet ervaring. De nieuwe tablet zou zich op verschillende fronten moeten onderscheiden van de concurrentie en een unieke ervaring moeten bieden aan gebruikers.

if I do something around tablets, I want it to be really substantial and meaningful, and quite frankly it would need to be profitable as well

Bron: AFR, Emirates, Ubergizmo

Reacties (1)