Review: Grand Theft Auto III vs GTA Vice City

09 juni 2013 6 Minuten 0 Reacties
GTA

Een aardige tijd geleden kwam Rockstar uit met de eerste Grand Theft Auto - GTA genoemd - voor iOS en Android. Dit was Chinatown Wars. Deze was al eerder uitgekomen voor de Nintendo DS en de Playstation Portable. Echter was GTA Vice City de eerste van de reeks die ook met third-person point of view uitgerust is. Dit houdt in dat je de speler ziet net zoals op de Playstation vroeger en niet van bovenaf zoals met Chinatown Wars het geval was.

Verhaallijn Grand Theft Auto

GTA III

In deze versie van GTA speel je Claude. Claude praat in het spel niet en toont ook geen gevoelens. In de openingsscène zie je dat hij een bankoverval pleegt. Claude rent weg met zijn ‘collega’, echter wanneer ze bijna bij de vluchtauto aankomen schieten ze hem neer. Vervolgens zie je een krantenartikel waarin staat dat hij is opgepakt en voor een lange tijd de gevangenis in moet. Wanneer hij samen met twee anderen naar de gevangenis wordt vervoerd, wordt het konvooi gestopt door vrienden van zijn medegevangenen. Één van de gevangenen was namelijk lid van het Colombiaanse Kartel. Claude en 8-Ball blijven over. Samen vluchten ze.

GTA Vice City

Je speelt Tommy Vercetti, die vijftien jaar in de gevangenis van Liberty City heeft gezeten. Hij heeft echter niets losgelaten over de maffiafamillie Forelli. Nu hij weer vrij is vraagt zijn oude baas zich af of hij hem wel in de hand kan houden. Daarom stuurt hij hem naar Vice City om een drugsdeal te sluiten. De deal mislukt en Tommy is één van de drie overlevenden. Met behulp van Ken en Lance gaat Tommy op zoek naar degene die hun erin heeft geluisd, om zijn naam te zuiveren bij Sonny en om wraak te nemen.

Het spel

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk de baas te worden over de criminelen in de stad. In GTA III doe je dit doormiddel van ‘gangs’, dit zijn groepen criminelen die je groep voor groep veroverd, en in Vice City doe je dit met bedrijven, die val je om de beurt aan en maakt er criminele witwas-bedrijven van met gangsters voor de deur. De levels zijn heel gevarieerd, in sommige levels moet je alleen maar iemand ophalen en je moet ook een gebouw opblazen met TNT dat je met een RC helikopter plaatst. Een level kan dus twee minuten maar ook een half uur duren.

Naarmate het spel vordert speel je steeds meer huizen vrij, hier kan je de game opslaan en auto’s in de garage parkeren. Het spel zelf is niet zo heel moeilijk, het is niet moeilijker dan een gemiddeld iPad spel. Als je er nog niet zo goed in bent doe je er wat langer over, maar als je het wat beter kan dan speel je het uit in ongeveer twintig uur. Rond die tijd zat ik ook ongeveer voor beide spellen. Vice City is wat leuker door de bedrijven en het realisme. Je kan toch goed merken dat het spel later is uitgekomen dan III want de grafische elementen en missies zijn ook iets gevarieerder en spannender.

Besturing

Toen GTA III op iOS kwam ging de meeste kritiek over de besturing. Op zich ook logisch, aangezien dit het enige punt is waarop de originele van de mobiele versie verschilt. Als je de spellen op een console gespeeld hebt, zoals ik, is het even wennen om over te schakelen op de touchscreen variant. Je voelt namelijk niet waar de knoppen beginnen en ophouden, dat zorgt soms voor de nodige irritatie. De ‘stap-uit-je-auto knop’ bijvoorbeeld zit boven de handrem knop, die je veel gebruikt als je door de stad racet. Doordat je niet weet waar de knop stopt glijdt je vinger soms naar boven en spring je uit je auto, en dan is het vaak ‘busted’. Hier is aan te wennen. Nadat ik het spel een paar uur achter elkaar had gespeeld was ik er volledig aan gewend.

Het is dan ook weer even wennen als je omschakelt van III naar Vice City omdat daar de knoppen net een slagje kleiner zijn. Vice City heeft nog een voordeel ten opzichte van III, er zit een tap to shoot functie in. Met deze functie kan je heel simpel op iemand schieten door op het personage te tikken. Dit is alleen irritant als het heel druk is, dan moet je heel precies tikken. Je kan uiteraard ook sturen door je iPad of Android tablet te draaien, dit gaat alleen een stuk slechter dan met de gemiddelde racegame. De ene keer schiet je door een bocht en de andere keer maak je een flauw bochtje bij dezelfde beweging.

Nieuwe functies

Een iPad heeft natuurlijk meer mogelijkheden dan een Playstation (of Android tablet), dat heeft Rockstar ook door. Beide spellen bieden iCloud ondersteuning. Zo kan je op je iPhone of tweede iPad verder gaan waar je gebleven was. Als je opslaat zijn er ‘gewone’ slots voor savegames en onderaan staan er twee met iCloud support. Nog een nieuwe functie is de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren terwijl je het spel speelt. Als je in iTunes een playlist maakt die ‘ViceCity’ heet herkent GTA dat en komt er een radiostation bij met je eigen muziek. Ik vind het een leuke toevoeging. Één puntje van kritiek, beide games hebben geen Game Center ondersteuning, je kan dus niet je achievements vergelijken met die van je vrienden.

Conclusie

Voor niet teveel geld heb je twee prima spellen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar Vice City. De missies zijn wat moeilijker en daardoor zit er meer uitdaging in het spel. Als je deze hebt uitgespeeld en je hebt nog niet genoeg GTA gespeeld zou ik zeker III overwegen. De spellen bevatten veel geweld en zijn daarom niet aanbevolen voor kinderen onder de achttien jaar.

Grand Theft Auto III (Android / iOS) en Vice City (Android / iOS) zijn voor €4,49 per stuk te downloaden op iOS en Android