iPad Mini moet iPad-verkoop stimuleren

20 oktober 2014 1 Minuut 0 Reacties
ipad-mini

Apple verlaagt de prijs van de iPad Mini en hoopt je daarmee naar de winkel te lokken... Waar je dan weggaat met een duurdere iPad. Dat is het idee achter de prijsverlaging van de eerste kleine iPad.

Apple vecht tegen stagnerende iPad-verkoop

Ook Apple heeft last van een stagnerende tablet-verkoop, omdat lang niet iedereen zo vaak een tablet koopt of vervangt als gedacht. Daarom probeert het bedrijf uit Cupertino een nieuwe strategie uit. Apple verkoopt de iPad Mini nu namelijk voor 249 dollar, wat vijtig dollar minder is dan voorheen. Daarmee treedt het bedrijf het goedkopere segment van de markt in, wat het eigenlijk voor het eerst doet. Apple-producten zijn altijd duurder dan de concurrent; hiermee wil Apple kwaliteit en woorden als premium uitstralen.

Het is nu dan ook voor het eerst dat er niet vier, maar vijf verschillende iPads verkrijgbaar zijn. Maar Apple heeft nog een andere plan achter de hand om meer iPads te verkopen. Met de lage prijs van de Mini wil het consumenten naar de winkels lokken, om hen vervolgens met een duurdere iPad weer naar huis te laten gaan – zoals de onlangs aangekondigde iPad Air 2 of de iPad Mini 3. Bovendien heeft Apple ook last van de phablet-markt; phablets worden onderhand zo groot dat een tablet overbodig lijkt. Apples eigen phablet is sinds september verkrijgbaar.

Apple baseert z’n strategie op de gedachtes van marktanalisten. Zij verwachten namelijk dat mensen inderdaad naar de winkel komen om te kijken naar die goedkopere iPad Mini, maar bereid zijn gemakkelijk vijftig tot honderd dollar meer uit te geven dan aanvankelijk gepland. De gedachte die de verkopers bij de klanten moeten zien over te brengen is: als je dan tóch voor een duurder product gaat (Android-tablets zijn gemiddeld genomen goedkoper), waarom besteed je dan net niet iets meer voor een veel nieuwer model, met meer functies en (ietwat) betere specs?

Het is nog afwachten wat dit wereldwijd voor effect gaat hebben.

Bron CNET

Reacties (0)