‘Motorola keert terug op tablet-markt’

14 oktober 2014 1 Minuut 0 Reacties
Motorola-Xoom-2

Motorola wordt waarschijnlijk weer actief op de tablet-markt, maar wel pas wanneer de aankoop definitief voltooid is door Lenovo. Dat gebeurt naar verluidt nog voor het einde van het jaar, dus het duurt mogelijk niet lang meer.

Motorola als tablet-maker

Motorola is één van die smartphone-fabrikanten die al jaren afwezig is op de tablet-markt. De laatste keer dat we iets van Motorola in dat segment zagen was in 2011, toen het de Droid Xyboard-apparaten maakte en tegelijkertijd de Xoom 2 lanceerde. Met andere woorden: de geschiedenis van Motorola op de tablet-markt, lijkt op die van fabrikant HTC, die eveneens drie jaar al afwezig is en vermoedelijk met de Nexus 9 op de proppen komt. En dat zou nog wel eens snel kunnen gebeuren, nu HTC het bestaan van de tablet niet alleen erkent heeft, maar ook zei dat het snel op de markt komt.

Maar goed, Motorola is dus onlangs opgekocht Lenovo, die onder andere van die te gekke tablets met ingebouwde projectors maakt. Die aankoop is mogelijk voor het einde van het jaar voltooit. En in een recent interview met Lenovo’s bestuursvoorzitter, Yang Yuanquing, kwam naar buiten dat het bedrijf voornemens is daarna weer tablets te bouwen met het merk ‘Motorola’ op de voorkant; ook zou het niet stoppen met het ontwikkelen van smartphones. Dit betekent dat we straks kwalitatief goede tablets van zowel Motorola als Lenovo kunnen verwachten.

Voor Lenovo betekent dit waarschijnlijk meer marktaandeel. Ze kunnen dezelfde tablets onder twee namen uitbrengen en zullen altijd voor de meest populaire naam kiezen binnen een bepaalde regio. Maar het is ook heel goed mogelijk dat beide merken naast elkaar kunnen bestaan. Verder heeft Yuanquing niets bekendgemaakt over minimale specificaties of welke besturingssystemen de Motorola-tablets krijgen. Het is zelfs mogelijk dat beide merken elk voor een aparte markt gaan: Lenovo voor Windows en Motorola voor Android, bijvoorbeeld. We moeten het allemaal zien.

Reacties (0)