Microsoft denkt aan abonnementen voor Windows 10

09 december 2014 1 Minuut 2 Reacties
Windows-10

Omdat het Windows-platform gratis wordt aangeboden, moet Microsoft kijken naar andere verdienmodellen voor het populaire platform. Microsoft wil voorkomen dat Windows 10 straks een verlieslijdende marktleider is.

Windows 10

Hoewel Microsoft ervoor gekozen heeft het Windows-platform gratis aan te bieden voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, is het bedrijf nog steeds op zoek naar manieren om alsnog geld te verdienen aan het platform. Dat zegt Chief Operating Officer Kevin Turner tegenover investeerders: winst maken is nog steeds een doel. Dat is natuurlijk logisch voor een commercieel bedrijf, maar de vraag is nu: hoe gaat Microsoft dat bewerkstelligen? Turner geeft aan dat meerdere abonnementen aanbieden nog wel eens het antwoord kan zijn.

Turner geeft echter niet direct aan wat hij daarmee bedoelt of wat Microsoft voornemens is, maar vertelt wel dat we daar wellicht in de lente of de zomer zullen achter komen. De hint die Turner echter gaf, luidt als volgt: […] finding new ways to monetize the lifetime of that customer on those [zero cost Windows license] devices. Daarmee impliceert de financiële topman dus dat Microsoft momenteel op zoek is naar manieren om de initiële aanschaf te vervangen met diensten die mensen gaan / willen gebruiken zolang ze Windows hebben.

Eerder wees Microsoft al naar abonnementsdiensten en het bedrijf heeft met bestaande abonnementen kleine successen geboekt. Zo heb je bijvoorbeeld de abonnementendienst Office 365, waar je meer functies in terugvindt dan in de gratis variant. Ook heb je het optionele OneDrive-pakket, waarmee je meer online opslagruimte kunt bezitten. En in Noord-Amerika kun je zelfs het Work & Play-pakket aanschaffen: daarin zit Office 365, Xbox Live Gold, Skype-tegoed en toegang tot Xbox Music. Microsoft lijkt dus al op het goede pad te zitten.

Reacties (2)