Google Search maakt ‘mobiel vriendelijk’ een ranking signaal

27 februari 2015 1 Minuut 1 Reacties
google-search

Google heeft bekendgemaakt dat het kenmerk 'mobiel vriendelijk' een belangrijk ranking signaal wordt in een zoekopdracht op een mobiel apparaat. Met ranking signalen bepaalt Google wat je ziet in de zoekresultaten.

Google past zoekalgoritmes aan op mobiele apparaten

Google maakt bekend dat vanaf 21 april de zoekresultaten behoorlijk anders kunnen zijn via de Google-zoekmachine, wanneer je op een smartphone of tablet gebruikmaakt van die zoekmachine. Het label ‘mobiel vriendelijk’, dat eind vorig jaar bij een aantal mensen getest werd, wordt dan namelijk een belangrijke factor voor het ranking signaal. Middels die signalen bepaalt Google wat je op welke plek binnen de resultaten te zien krijgt, dus dit is een duidelijke boodschap voor sitebouwers om altijd voor een mobiele website te zorgen.

Daarnaast maakt Google bekend dat we straks ook vaker informatie gaan tegenkomen die betrekking hebben tot apps en die apps zullen dan als zoekresultaat tevoorschijn komen. De zoekmachinegigant maakt daarvoor gebruik van deep links: een zoektechniek die direct gelinkt zijn aan een specifieke pagina binnen mobiele applicaties. Mocht een ontwikkelaar ervoor hebben gekozen een deep link toe te voegen aan hun apps, dan is Google straks in staat die te indexeren binnen de zoekresultaten, zoals het bedrijf dat nu doet met websitepagina’s.

Deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat de zoekervaring op mobiele apparaten, zoals een smartphone of tablet, gestroomlijnder wordt. Eerder voerde Google al andere veranderingen door, waaronder eentje die ervoor zorgde dat sommige pagina’s niet getoond werden, wanneer er een techniek gebruikt werd die niet ondersteund werd door een mobiel platform. Ook haalde het links naar websites weg die claimde naar een specifieke pagina te gaan, maar eigenlijk naar de homepage van die desbetreffende website gingen.

Reacties (1)