Nintendo laat zich niet leiden door mobile gaming trends

15 mei 2015 2 Minuten 0 Reacties
nintendo-dena

Nintendo heeft aangegeven zich in de ontwikkeling van games voor mobiele platformen, zich niet te laten leiden door mobile gaming trends. En dat terwijl trends, cijfertjes en analyses vaak enorm belangrijk zijn voor het succes van je mobiele game.

Nintendo gaat zijn eigen weg, zoals altijd

Vaak is het zo dat het succes van een game voor smart devices afhangt van cijfertjes, analyses en trends. Maar Nintendo staat daar sceptisch tegenover en betwijfelt of dat allemaal van waarde is voor de toekomstige apps van het bedrijf. Dat geeft Nintendo-directeur en -bestuursvoorzitter Satoru Iwata aan tijdens een investeerdersbijeenkomst. Daar geeft Iwata ook aan dat het wel belangrijk is om te weten wat gamers op hun smartphones en tablets spelen, maar hij ziet liever niet dat zijn teams een game maken naar alle beschikbare data.

Even though this data may be an indicator, if we focus on such numbers alone as the basis of our thinking about what actions will be most effective, it means that we will analyze why certain game applications are selling well in order to make one with a similar structure. [And that] means we will end up copying exactly what is already happening in the market for smart devices.

Verder geeft Iwata aan dat vroege successen op de mobiele platformen allerlei apps zijn die simpelweg kwaliteit afleverden. Maar hij is er zich wel van bewust dat die tijden voorbij zijn en zegt daarover dat Nintendo niet zomaar andermans ideeën gaat kopiëren voor het eigen succes.

With intense competition, generating revenue on smart devices is no longer easy. “I don’t think we can realize what we aspire to by simply imitating a past success formula.

Deze strategie wijkt af van de strategie die andere game-uitgevers hanteren die zowel actief zijn op de console- als de mobiele markt. Bedrijven zoals Electronic Arts en Square Enix hebben bijvoorbeeld wel populaire gameconcepten, zoals die van Clash of Clans of Candy Crush Saga, gebruikt en gecombineerd met de eigen, populaire franchises. Maar Nintendo wil dat niet eens gaan proberen. De mantra van Nintendo is dit jaar ‘individualiteit’. En dat merken wel al op de eigen spelcomputers en zien we straks dus terug op Android en iOS.

Reacties (0)