Niet meer per ongeluk mobiele ads openen dankzij Google

29 juni 2015 1 Minuut 0 Reacties
google-search

Google wil ervoor gaan zorgen dat je straks niet meer per ongeluk op die mobiele advertentie tapt, wanneer je duim toch in de buurt is. Het is één van de grootste frustraties van mensen die vaak mobiel internet gebruiken op een tablet of smartphone.

Google zorgt ervoor dat je niet meer per ongeluk op ads tapt

Je bent er misschien wel mee bekend: je bezoekt wat pagina’s op het internet vanaf je mobiele telefoon of tablet en schuift met je vinger of duim de pagina omhoog en omlaag. Maar omdat er een advertentie in de buurt van die vinger is, schuif je de pagina niet verder en open je in plaats daarvan per ongeluk een advertentie. In het ergste geval in dezelfde tab, waardoor je ontzettend gefocust op die terug-knop aan het drukken bent, hopend dat je niet verder teruggaat dan waar je vandaan kwam. Of een tweede tab opent – ook zo irritant.

Google heeft dit weekend laten weten iets aan die frustratie te willen doen, waardoor je straks niet meer per ongeluk tapt op die alom aanwezige advertenties op een mobiele website. Voor nu geldt dat wanneer je een tap maakt die dichtbij de randen van een advertentie staat, dat de advertentie dan geopend wordt. Die rand wordt straks veel dunner gemaakt, zodat je vingers iets meer bewegingsvrijheid hebben. Ook is het zo dat je niet ineens meer applicaties zult installeren, voordat je daarvoor de app store bezocht hebt en die keuze zelf maakt.

Daarnaast wil Google veranderen dat je niet meer op een ad kunt tappen op het moment dat een pagina nog niet geladen is. Wanneer je bijvoorbeeld een witte pagina op je scherm ziet, omdat de website nog niet geladen is, kan het zijn dat er al wel een advertentie geactiveerd is, waar je per ongeluk op kunt tappen wanneer je ongeduldig met je vinger op het scherm schuift. Voor adverteerders betekent dit straks dat ze veel accurater kunnen inzien wie wanneer op welke advertentie tapt en de pagina niet direct weg klikt wanneer die geopend wordt.

Reacties (0)