Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

300 apps voor de HP TouchPad bij lancering; maakt HP een kans?

Geschreven door
Geplaatst op29 juni 2011, 13:58 CategorieApplicaties

Komende vrijdag, 1 juli, wordt de HP TouchPad officieel gelanceerd in een aantal grote landen, waaronder de VS. Momenteel kunnen er al pre-orders geplaatst worden, maar de verkoop gaat vrijdag pas van start. Op deze dag zullen er volgens HP ongeveer 300 applicaties beschikbaar zijn die speciaal voor de TouchPad zijn ontwikkeld.

Vanaf volgende week kunnen we zien of de TouchPad echt dat succes gaat worden wat HP verwacht. Natuurlijk zijn er veel Palm en webOS fans die de TouchPad graag zouden willen hebben, maar we hebben bij de verkopen van de BlackBerry PlayBook gezien dat dit alleen niet voldoende is. HP moet ervoor zorgen dat de TouchPad boven de concurrentie uitspringt. Volgens HP moet de controle over de hardware en software voor een consistentere gebruikerservaring gaan zorgen dan bij Android. Het Android besturingssysteem bevat nu al zoveel versies en wordt gebruikt door tal van fabrikanten dat je qua software en hardware soms de bomen door het bos niet meer ziet. HP wil dus gedeeltelijk de kant van Apple op; totale controle over de hardware en software.

Apple heeft het een hoop succes gebracht, dus waarom geldt dit niet voor HP? Aan de andere kant; RIM heeft het ook geprobeerd met de PlayBook en dat blijkt geen groot succes. Het zal van verschillende factoren afhankelijk zijn, onder andere de hoeveelheid applicaties die beschikbaar zijn voor het webOS 3.0 besturingssysteem. HP zegt 300 applicaties (geoptimaliseerd voor de tablet en dus niet de standaard 3.000 webOS applicaties) klaar te hebben voor de eerste TouchPad gebruikers, wat wellicht wat aan de lage kant lijkt. Maar, kijk nu eens naar de Android Honeycomb geoptimaliseerde applicaties.. Dat zijn er nog steeds geen 300. Bij de introductie van Android 3.0 waren er maar een tiental applicaties beschikbaar.

Met steun van app ontwikkelaars en een (relatieve) openheid van HP moet het qua applicaties in ieder geval goed komen. De oordelen over de hardware zullen we de komende weken snel gaan zien, maar HP heeft zeker een kans om een unieke tablet in de markt te zetten, mits het algemene publiek – en niet alleen de Palm fans – ook wordt aangetrokken.

Bron: FastCompany

  • Delen:

Reacties

  1. sam
    29 juni, 2011 om 14:06

    Jammer dat hij te duur is (naar mijn smaak en verwachting) om echt te concurreren met een ipad. Verder ben ik wel redelijk enthousiast over de tablet en vooral het besturingssysteem.

    Succes hangt inderdaad voor een heel groot deel af van beschikbare apps dus daar moeten we nog zien wat er gaat gebeuren. 300 apps is in ieder geval een redelijk goed begin.

    Toch is mijn advies voor tablet kopers op dit moment nog onveranderd: iPad2.

  2. Ries
    29 juni, 2011 om 16:11

    Op verzoek verwijderd

    • Martijn
      29 juni, 2011 om 16:52

      Hoi Ries,

      Ik denk dat iedereen zijn mening mag hebben, dus ook Sam. Ik kan me voorstellen mensen die nog nooit met webOS gewerkt hebben de tablet te duur vinden.

      Overigens gaat dit artikel over voor tablets geoptimaliseerde applicaties en dat zijn er 300. Het totaal aantal webOS applicaties bedraagt inderdaad meer dan 3.000. Daarom ook de vergelijking met Honeycomb.

    • sam
      29 juni, 2011 om 17:05

      Hmm ik kreeg de mail van de reactie pas toen ook de Admin hier gereageerd had maar ik wil natuurlijk ook graag even zelf reageren op Ries.

      Ik word schijt en schijtziek van alle fanboys die ergens gebruik van maken en daar dan net over doen alsof het beste product ter wereld is en alle alternatieve merken 1. te duur 2. niet compleet 3. slecht 4. boven of 5 tot en met 999 een andere gestoorde reden bedenken om een ander af te zeiken.

      Zonder dat ik hier nu een heel artikel ga zitten schrijven wil ik wel vermelden dat ik zowel de Pre 1 als 2 heb gebruikt, en graag een 3 in gebruik ga nemen. Ik ben zoals gezegd redelijk positief over de webOS, meer dan welk alternatief voor iOS dan ook.

      Maar toch tik ik in de eerste reactie op dit artikel dat mijn advies nog steeds iPad 2 is voor de tablet kopers. Om dan ook die mening even te verdedigen.

      1. Een tablet is voor gemak, door A. de grote beschikbaarheid van allerhande apps heeft iOS daar een voorsprong. en B. Doordat er een enorm groot aantal mensen al bekend is met een iDevice is de learning curve heel (extreem) laag = gemakkelijk

      2. Om te kunnen concurreren op fatsoenlijke schaal moet je het niet van die 650 pro gebruikers hebben maar van het grote publiek. Zolang er geen overduidelijke verbeteringen zijn t.o.v. de iPad (1 of 2) dan zal je wel lager in de prijs moeten gaan zitten. Zolang het een product is met soortgelijke functionaliteit en op punten marginaal beter en ander punten marginaal slechter zul je het nooit meer kunnen winnen met een prijs hoger dan het meest bekende en populaire product.

      3. Door de enorme populariteit zijn zelfs de systeembeheerders van middel- en grote bedrijven bereid om ondersteuning te bieden. Iets dat voor heel veel zakelijk gebruikers een ENORM pluspunt is. Iedereen weet wel een uitleg van mail te geven maar zodra iemand zijn eigen exchange in moet stellen word het al lastiger. Support is key. Trouwens geldt het door de populariteit niet alleen voor zakelijke support, bijna iedereen heeft ook wel iemand in de familie met een iPad die vragen kan beantwoorden = gemakkelijk

      Dat je een linkje post met 9 functionaliteiten/apps die de touchpad heeft ben ik totaal niet van onder de indruk. Het zal (net zoals hij bij RIM was) een pure schande zijn als deze functionaliteiten er niet waren.

      Ik tik dit op mijn iPad en kan het even niet nalezen dus het zal allemaal wel van geen kant kloppen. Maar dat eeuwige gehuil door al die fanboys op het internet, die van enige nuance verstookt is ben ik gewoon zat.

      • Martijn
        29 juni, 2011 om 17:59

        Het was geen kritiek! :)
        Maar, ik snap je punt. Ieder heeft zijn voorkeur en voor elk apparaat zijn er grote fans die alles proberen te verdedigen, wat overigens niet zegt dat dat in dit geval ook zo is.

      • sam
        29 juni, 2011 om 18:00

        Jawel, in dit geval is Ries zo’n typische huilie waar ik zo moe van ben

      • Martijn
        29 juni, 2011 om 20:18

        Het valt wel mee. Laten we elkaars meningen respecteren.

      • sam
        29 juni, 2011 om 23:27

        Voor de duidelijkheid, ik respecteer een ieders mening. Maar als ik word verweten dat ik dingen niet begrijp of de moeite niet genomen heb me ergens op in te lezen dan kan je het krijgen ook (welke poster of fanboy dan ook). Mijn posts zijn deels direct van toepassing op types als Ries maar ook breder inzetbaar bij algemene fanboys. Ik erger me net zo hard aan iFanboys als Android fanboyisme.

        Maar steeds een admin die roept dat wel elkaar mening moeten respecteren schieten we juist in dit geval niet mee op. Je vraagt mij iemand te respecteren die mij zonder enige argumentatie juist dat verwijt waar ik mezelf bij andere aan erger.

        En dan staat er doodleuk dat Ries niet de moeite heeft genomen om mijn hele post te lezen. Ik beargumenteer het toch niet voor niets?

        Nee types als Ries zijn waarschijnlijk de aller en aller ergste. Van die jongens die net slim genoeg zijn om makkelijk mee te scoren argumenten herkennen, maar zodra er ook maar iemand de moeite neem tegengas te geven krijg je posts als “neemt niet weg dat ik Sam zijn verhaal niet volledig heb gelezen” srsly WTF?

        Nee dit zijn de opruiende types onder posts op sites als nujij.nl en op dragen 0,niets bij aan de discussie. Lekker makkelijk roepen en andere verwijten naar het hoofd gooien.

      • Martijn
        29 juni, 2011 om 23:47

        Ik begrijp je standpunt Sam. Maar, met respecteer elkaars mening bedoel ik in dit geval dat het gewoon netjes kan blijven, zonder alle verwijten. Ik zie het nu daarvan niet. Hij heeft ook zijn excuses aangeboden. Dat vind ik sowieso wel getuigen van respect.

        Maar, je punt is duidelijk. Laten we het daar op houden.

  3. Ries
    29 juni, 2011 om 19:54

    Op verzoek verwijderd

    • Martijn
      29 juni, 2011 om 20:17

      Nou, dat vind ik wel meevallen hoor. We hebben allemaal onze mening en die mag geuit worden. Kortom, ik vind het geen probleem. We hebben voorstanders en tegenstanders. Dat mag best een discussie opleveren.

      • Ries
        29 juni, 2011 om 20:42

        Op verzoek verwijderd