Column: Hoe Apple’s iPad de markt nog verder kan veroveren

09 augustus 2011 3 Minuten 2 Reacties
ipad2-bigger

Apple is nog steeds de grootste speler in de tabletmarkt en er gaan dit jaar naar alle waarschijnlijkheid zo'n 36 miljoen iPads over de toonbank. Sommige analisten zeggen dat Apple tegen verzadiging van de markt aanzit, maar er is nog een heel groot gat in de markt waar Apple optimaal van kan profiteren.

Voor een bedrag onder de 475,00 euro krijg je momenteel geen nieuwe iPad 2 en dat is voor veel mensen toch behoorlijk wat geld. Zeker gezien het feit dat de meesten de tablet puur willen gebruiken voor wat simpel surfen op het internet, een video kijken en een mailtje versturen. Waarom kom je dan op uit? Een goedkope Android 2.x tablet of een tablet met mindere specificaties. De budgetmarkt voor tablets is enorm, wat we kunnen zien in de verkopen van tablets van merken als ViewSonic en Archos. Toch hebben deze merken een mindere uitstraling en worden ze ook daadwerkelijk gezien als budgetmerk. Apple, daarentegen, zal ook met de lancering van een budget tablet nooit gezien worden als budgetmerk. Consumenten die zoeken in het budget segment zijn vooral geïnteresseerd in iOS door het gebruiksgemak en de hoeveelheid applicaties. Een budget iPad zou ook dan de ideale aanvulling zijn.

Maar, wat moet de budget tablet van Apple dan inhouden? Apple kan een compleet nieuwe budget tablet ontwikkelen met een minder snelle processor, zonder camera’s en met een standaard LCD display. Natuurlijk zijn er goedkopere componenten voor een budget iPad te vinden, maar Apple heeft tot nu toe altijd gekozen voor componenten van de beste kwaliteit. Wanneer Apple van dit principe afstapt, wat ik Apple overigens niet snel zie doen aangezien het merk graag de high-end uitstraling behoudt, is een budget tablet met iOS zeker mogelijk.

Eigenlijk had Apple de eerste generatie iPads niet moeten stoppen en moeten inzetten als budget tablet. Maar, Apple staat erom bekend de productie van een oude serie compleet te stoppen wanneer er een nieuwe serie verschijnt. Apple had ook de prijs van componenten voor de eerste generatie iPads naar beneden kunnen halen door de iPad te laten produceren door dezelfde fabrikanten die de iPad 2 maken. Dat is natuurlijk allemaal achteraf gesproken dus het hangt allemaal af van de plannen die Apple met de toekomstige generatie iPads heeft.

Ondanks bovenstaande argumenten die tonen dat de kans klein is dat Apple met een budget tablet komt ligt de kans om verder te groeien naar mijn mening toch in het budget segment van de tabletmarkt. Apple moet zijn tradities (en strategieën) doorbreken om verder te groeien. Wanneer er een budget iPad gelanceerd wordt voor zo’n 150 euro minder dan het goedkoopste huidige model dan zal Apple van menig consument de voorkeur krijgen boven tablets als die in de Archos Arnova serie. Wellicht dat Apple dit allang in de gaten heeft en er binnenkort een budget versie aan staat te komen. De geruchten zijn er dus laten we het hopen.

Reacties (2)