Review: Consumentenbond bekijkt de Sony Tablet S en Tablet P

14 september 2011 3 Minuten 0 Reacties
Sony-S1-S2-feature

Twee van de meest interessante tablets die de komende maanden in de winkels zullen verschijnen zijn de Tablet S en de Tablet P van Sony. Beide tablets zijn uitgerust met het Android Honeycomb besturingssysteem, meerdere aansluitingsmogelijkheden, PlayStation certificering, en beschikken over een apart design. De Consumentenbond heeft beide tablets al aan een korte review onderworpen.

De Sony Tablet S komt het minst positief uit de test. Zo wordt vooral het design beoordeeld als onhandig en oncomfortabel. Ook is de tablet iets de zwaar op met één hand vast te houden. Volgens Sony zou de vorm van een opgevouwen magazine juist voor een comfortabelere tablet-ervaring moeten zorgen, vooral wanneer de tablet op een tafel ligt. Wel wordt de tablet geprezen voor de aansluitingsmogelijkheden als microUSB en de SD card reader.

Bekijk hier meer uitgebreide eerste reviews en video’s van de Sony Tablet S.

Over de Tablet P is de Consumentenbond een stuk positiever wat het design betreft. Het brillendoos design maakt het gemakkelijk e-books te lezen en games te spelen. Voor mensen die lever video’s bekijken of surfen op het internet is het een betere keus voor de Tablet S. Deze tablet beschikt over een groter display en je hebt dan geen last van de zwarte rand die de twee display scheidt.

Ook de verschillende toepassingen van de twee schermen worden als positief ervaringen. Zo krijg je bijvoorbeeld bij de email applicatie op het ene display al je emails te zien terwijl je op het andere display een individuele email kunt lezen. Bij het spelen van games functioneert het onderste display als controller en het bovenste display toont de gameplay.

Bekijk hier een uitgebreid artikel over eerste uitgebreide ervaringen met en hands-on video’s van de Sony Tablet P.

Een groot nadeel van de SD card reader is dat het bij beide tablets alleen mogelijk is om bestanden via de geheugenkaart op het interne geheugen van de tablet te plaatsen of andersom. Je kunt het geheugen dus niet simpelweg uitbreiden. Ook is de USB aansluiting niet bedoeld voor het opladen van het apparaat, waar een speciale connector voor vereist is. Android is bij beide tablets nagenoeg in originele vorm gebruikt door Sony, met hier en daar wat visuele aanpassingen en eigen applicaties.

Overigens beschikt de Tablet S die de Consumentenbond in handen heeft gehad nog over Android 3.1. Sony heeft aangegeven dat de 3G versie van de Tablet S reeds over Android 3.2 beschikt en dat de andere modellen snel een update zullen ontvangen naar de laatste Android versie. Ook krijgen beide tablets een update naar Android Ice Cream Sandwich zodra Google dit besturingssysteem beschikbaar maakt.

De Tablet S is inmiddels in Nederland te bestellen en zal later deze maand daadwerkelijk te koop zijn. Bekijk hier alle prijzen en specificaties, plus de meest recente artikelen en reviews, van de Sony Tablet S. De Tablet P laat wat langer op zich wachten.

Over de lancering van de Tablet P zijn er verschillende berichten, maar hij moet ergens tussen november en eind januari in Nederland arriveren. Bekijk hier alle prijzen en specificaties, plus de meest recente artikelen en reviews, van de Sony Tablet P.