Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

iOS 5: Wat is iMessage en hoe werkt het?

Geschreven door
Geplaatst op16 oktober 2011, 14:43 CategorieApple

iOS 5 is inmiddels een paar dagen voor iedereen en de meest belangrijke functies hebben we in voorgaande artikelen reeds behandeld. Toch is er nog één zeer interessante nieuwe feature die wat aandacht verdient; iMessage. Het idee is niet helemaal nieuw aangezien we bijvoorbeeld de What’s App applicatie al langere tijd kunnen downloaden, maar nu is het idee van gratis berichten sturen geïntegreerd in het besturingssysteem.

Het mooie van iMessage is dat je altijd gratis berichten (inclusief foto’s en video’s) kunt sturen naar iedere andere iPhone, iPod of iPad met iOS 5. Hiervoor heb je geen speciale of nieuwe applicatie nodig. Je gebruikt simpelweg de Berichten app die je al gebruikte voor het verzenden van SMS berichten. Om iMessage te gebruiken moet je het eerst aanzetten, al staat het standaard al aan. Ga naar de instellingen en klik op ‘berichten’. Hier vind je de optie om iMessage aan of uit te zetten. Ook vind je hier de optie om leesbewijzen te versturen wanneer iemand je een bericht stuurt en je het leest.

Lees ook:
iOS 5 notificaties en berichtencentrum: Hoe werkt het?
iOS 5: Nieuwe Mail functies, iCloud beheer en synchroniseren via Wifi
iOS 5 Kiosk: Wat is het, hoe werkt het en hoe verberg je het?

Hoe werkt iMessage?

iMessage werkt momenteel alleen wanneer je verbonden bent met 3G of Wifi en daarom kun je de optie aanzetten om een bericht als SMS te sturen wanneer iMessage niet beschikbaar is. Dit is dan het normale SMS’en wat we voor iOS 5 kenden. De laatste optie is de ‘ontvang op’ optie. Hier kun je het adres of de adressen invoeren waarop je iMessages wilt ontvangen. Op je iPhone is je telefoonnummer het standaard adres (nummer) waarop je iMessages ontvangt. Daarnaast kun je een e-mail adres toevoegen om de iMessages ook op te ontvangen. Voor de iPod en iPad geldt dat je een geldig e-mail adres in moet voeren om iMessages op te ontvangen. Binnen de ‘ontvang op’ optie kun je ook de belherkenning veranderen. Hier selecteer je het adres of nummer wat anderen zien wanneer je een bericht stuurt via iMessage. Het is aan te raden voor al je iOS apparaten hetzelfde adres te gebruiken aangezien dan alle berichten real-time gesynchroniseerd blijven. Een gesprek begonnen op je iPhone kun je dus voortzetten op je iPad.

Berichten versturen via iMessage

Wanneer je in de Berichten applicatie zit kun je eenvoudig zien wanneer je een gewoon SMS bericht stuurt tegen het tarief van je telecomprovider en wanneer je een gratis iMessage kunt sturen. In het veld waarin je een bericht typt verschijnt namelijk ‘iMessage’ of ‘Bericht’. Ook komt de ‘Stuur’ knop in twee verschillende kleuren. Groen is voor gewone SMS berichten en blauw is voor gratis iMessages. Wanneer je een gesprek aan het voeren bent via iMessage zul je ook zien dat de gespreksballonnen van jezelf blauw zijn. Gewone SMS berichten geven groene gespreksballonnen.

Ook wanneer je een bericht opstart en een contact intypt zie je meteen of deze persoon beschikbaar is om via iMessage een bericht te sturen. De naam van de personen wordt namelijk blauw indien iMessage beschikbaar is en groen wanneer dit niet het geval is. Wanneer je een gesprek via iMessage voert zie je ook onderaan je laatst verstuurde bericht of het is afgeleverd. Als de persoon waar je het bericht aan verstuurd hebt de ‘Stuur leesbewijzen’ optie aan heeft staan zal er vanzelf  ‘gelezen’ verschijnen wanneer het bericht gelezen is. Wanneer iMessage in gebruik is kun je ook zien (door een tekstballon met drie puntjes) dat de andere persoon bezig is een bericht terug te typen.

  • Delen:

Reacties

  1. Christiaan
    18 oktober, 2011 om 13:19

    Waarom moet ik dan in godsnaam nog betalen voor sms !?!

    • Martijn
      18 oktober, 2011 om 13:20

      Je zou kunnen zeggen dat een internet abonnement voldoende is… Ook bellen kan via 3G tegenwoordig. Te gek voor woorden eigenlijk.

  2. claire
    20 oktober, 2011 om 11:40

    mijn emailadres wordt geweigerd om het in gebruik is??

    • Martijn
      20 oktober, 2011 om 14:19

      Heb je het over iMessage op de iPad?

  3. felix anthonissen
    05 november, 2011 om 17:29

    hoe kan ik mijn nummer registreren bij iMessage?

    • Marc
      14 februari, 2012 om 9:31

      Als ik via berichten een sms stuur naar een vriend met een iphone, krijg ik wel de blauwe schermpjes en hij niet. Volgens mij gaat het bij hem dus wel van zijn beltegoed af.
      Hij heeft wel imessage ingeschakeld, want naar andere iphone gebruikers krijgt hij dat wel. Ik heb het zelf ook bij andere mensen met een iphone dat ie niet altijd via imessage gaat.
      Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?

      • Alexander
        18 november, 2013 om 20:51

        Ik heb hetzelfde probleem, weet iemand een oplossing

  4. Wim
    06 februari, 2012 om 11:10

    Als ik een iMessage verstuur via 3G (wanneer geen WIFI beschikbaar is) gaat het dus wel nog van mijn databundel af?

    • Martijn
      06 februari, 2012 om 11:51

      Alleen het gebruik van je internet bundel, niet van je databundel.

      • Wim
        06 februari, 2012 om 13:36

        Bedoel ik ook. Dus het is toch niet helemaal gratis zoals beweerd wordt. Al zal een iMessage met alleen maar tekst natuurlijk maar één of enkele kb groot zijn. Toch?

      • Martijn
        06 februari, 2012 om 13:42

        Nou, dat is aardig gratis hoor :) Het zal inderdaad een paar kb zijn.

  5. Johan
    02 april, 2012 om 20:21

    ander probleem. Verzendknop is blauw, ‘iMessage’ staat in t tekstvak. Als ik verzend via 3G duurt ’t een eeuwigheid en daarna is het bericht niet verzonden. Dit gaat zo bij alle contacten waarnaar ik via WiFi eerder een iMessage verstuurde.

    Oftewel: iMessage werkt alleen over WiFi, en als ik vervolgens op 3G wil verzenden, moet ik eerst wachten tot de iMessage is gecrasht voordat ik er een SMS van kan maken. ‘Irritant’ is nogal zwak uitgedrukt…

    Voor zover ik kan zien kloppen al mijn instellingen, mijn nummer is gekoppeld aan mijn iTunes account, enz.

    Volgens mij is het een service-instelling bij T-Mobile. Iemand hier ervaring mee?

    Alvast bedankt!

    • Sam
      02 april, 2012 om 20:43

      Ik heb al eerder gehoord dat providers dit blokkeren, of T-mobile dit ook doet durf ik niet zomaar te zeggen. Maar het lijkt er door jou bericht wel op!

    • Johan
      13 april, 2012 om 10:52

      Reactie op de eerdere post omdat mijn probleem is opgelost. Door de technische netwerkafdeling van t-Mobile.
      De oplossing: mijn probleem was blijkbaar ontstaan door een (onbekende) app die het onmogelijk maakte om iMessage buitenshuis over 3G verbinding te gebruiken om te verzenden. Wellicht is deze al uit iOS 3.xxx blijven hangen omdat ik mijn vroegere 3GS vanuit iOS3 naar 4 naar 5 heb geüpgraded.
      Ik heb op mijn 4S mijn contacten, foto’s, filmpjes, agenda’s etc naar iCloud gesynct. Daarna de gehele telefoon gereset naar fabrieksinstellingen en vervolgens ingesteld als nieuwe telefoon. Wanneer je daarna weer op de telefoon aanmeldt met je iTunes account, kun je je contactgegevens, agenda’s, apps etc allemaal opnieuw downloaden zonder dat je daadwerkelijk een complete systeembackup uit iTunes terugzet (waarmee de corrupte instelling weer mee was gekomen).
      De oude backups in iTunes heb ik vervolgens weggegooid en daarna heb ik van de ‘nieuwe telefoon’ weer een backup gemaakt, mijn muziek vanuit iTunes teruggezet etc.
      Dit alles met dank aan een hulpvaardige medewerker van t-Mobile die dit als waarschijnlijke oplossing aandroeg. Het bleek goed te werken, ik kan nu overal probleemloos iMessage gebruiken, zowel op 3G buitenshuis als op WiFi thuis en mijn werk.
      Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan!

    • Shez
      16 mei, 2012 om 9:49

      iMessage werkt bij mij over wifi en 3G dus het moet wel kunnen. En ik heb t-mobile

  6. Johan
    02 april, 2012 om 22:00

    Inmiddels heb ik op de supportpagina van Apple mijn nummer goedgezet want dat sloeg nergens op. Kon een kwartier wachten tot iMessage en FaceTime weer werden geactiveerd maar het maakte geen verschil.

    Ik ga iMessage laten voor wat t is en stap over op WhatsApp en Viber, die doen het overal. Met Viber is zelfs bellen gratis…

  7. Sonja
    13 april, 2012 om 10:26

    Iemand enig idee hoe ik me überhaupt moet aanmelden bij iMessage? Want mijn mijn id lukt t niet. Staat controleer de verbinding. Gebruik Wifi. Het dus ook niet dat ik iets in uit kan schakelen of iets wat ik wel overal lees…

  8. Johan
    13 april, 2012 om 10:42

    Sonja,

    Check eerst of je wel iOS5 op je toestel hebt. Onder Info in je instellingen kun je zien welke versie software je hebt. Op versies eerder dan iOS5 is iMessage niet beschikbaar. Dan zul je via iTunes moeten upgraden naar de nieuwste versie. Da’s gratis, maar de iPhone 2 en 2G worden niet ondersteund. De iPhone 3G kan traag worden, de 3GS kan iOS5 wel aan. Met de iPhone 4 en 4S is het geen probleem.

    Op iOS5 kun je in de instellingen van je toestel aangeven dat je iMessage wilt gebruiken. Je moet dan wel een iTunes account hebben ingegeven op je toestel (en in iTunes) want die wordt gelinkt aan iTunes, iMessage en FaceTime (videobellen).

    Apple heeft een supportpagina voor Apple ID (http://www.apple.com/support/appleid/manage/) waar je kunt inloggen met je iTunes account om te checken of alles daar goed staat. Bij mij stond de landcode van mijn mobiele nummer verkeerd en dan werkt het nooit.

  9. Eline
    20 april, 2012 om 13:10

    Ik verstuurde berichtjes via imessage ze werden ook blauw verstuurd maar daarna werden ze groen en als tekstbericht weergegeven, dan betaal ik er in een keer wel voor ofniet?

    • Martijn
      20 april, 2012 om 19:19

      Ja, dat klopt. als ze groen worden betekent dit dat de andere persoon (op dat moment) niet over iMessage beschikt. Hij of zij is dan niet binnen bereik van een Wifi of 3G netwerk.

  10. anoniem
    20 mei, 2012 om 11:29

    weet iemand hoe je een pers bij imessage toevoegt?

  11. Linsy
    29 mei, 2012 om 16:28

    Hallo. Ik heb een vraag ik heb de ipad 3. En kan via imessage maar naar 1 persoon berichten sturen, hoe kan dit?

    • Martijn Chel
      29 mei, 2012 om 19:17

      Wellicht heel vanzelfsprekend maar de andere personen gebruiken wel iMessage?

  12. Fons Tinga
    24 juni, 2012 om 9:57

    Ik heb een nieuwe iPad2 en er een kleine twee weken mee gewerkt.
    Toen was de iPad leeg en heb ik hem opgeladen. Nadat hij was opgeladen krijg ik de melding
    iMessage-wachtwoord, daaronder mijn email adres, daaronder moet ik een wachtowoord intikken (zou niet weten welk?) en daarinder staat naast elkaar
    annuleren Log in
    Maar, er gebeurt niets als ik op de knoppen tik.
    Heeft iemand een idee hoe ik verder moet?
    Alvast bedankt,
    Fons Tinga.

  13. Cor
    30 juni, 2012 om 21:44

    Ik heb hetzelfde probleem. Het vreemde is dat het tot enige tijd geleden wel goed functioneerde en nu niet meer. Heb jij al suggesties ontvangen wat de oorzaak zou kunnen zijn?

  14. Anoniem
    22 juli, 2012 om 14:20

    Als ik met iemand een nieuw bericht wil aanmaken zegt hij soms dat het nummer nietgeregistreert is bij iMessage , moet ik dat dan doen.

  15. Saskia
    29 juli, 2012 om 22:53

    Wel fijn voor iPod en iPad maar als je een iPhone hebt gebruik je toch al whatsapp dus ik Zie niet echt de meerwaarde ervan voor de iPhone alleen

  16. Henriëtte
    23 augustus, 2012 om 23:53

    Waarom kan ik wel op de iPhone een iMessage bericht versturen en niet via de iPad ?? Op de ipad kent hij de ontvanger niet als geregistreerde gebruiker.

    • Sam Rijver
      24 augustus, 2012 om 8:15

      Gebruik je op de iPad wel het e-mail adres of probeer je een telefoonnummer te gebruiken? In iOS5 werkt alleen het mail adres maar daar lijkt in iOS6 verandering in te komen.

  17. Franky Truck
    06 januari, 2013 om 19:42

    Hoe kan ik een adres registreren bij i MessagePad?

  18. Ej stam
    01 maart, 2013 om 11:16

    Ik stuur nou berichten via Facebook.. Kan ik ook een app downloaden waarmee ik via die app kan whatsapp-en?
    Welke app moet ik dan downloaden en hoe dan verder of werkt het dan automatisch.

  19. LdB
    22 maart, 2013 om 1:11

    in mijn 1-message op mijn i-pad weigert foto’s te verzenden sinds laatste twee dagen, hoe kan ik dit herstellen

  20. Debbie
    07 augustus, 2013 om 10:42

    Is i message van nederland naar iemand in het buitenkand met i message ook gratis?

    • Martijn Chel
      07 augustus, 2013 om 12:35

      Jep, zolang beiden maar een internetconnectie hebben.

  21. alexandra
    24 november, 2013 om 16:57

    Vanuit het buitenland ontvang ik grijze tekstballonnen. Wat betekent dit?

  22. Jack raas
    15 december, 2013 om 12:03

    Sinds ik de Ipad heb geupgraded naar 7.04 kan ik geen berichten meer sturen via …berichten
    Kan iemand mij helpen?