Review: Archos 101 en 70 Internet Tablets

24 oktober 2011 4 Minuten 0 Reacties
Archos-101-front

Archos is geen nieuwe speler in de tablet markt. Het bedrijf heeft een tijdje geleden al twee interessante budget tablets, naast andere budget modellen, op de markt gebracht in de vorm van de

De camera is ook niet bijzonder te noemen en doet puur goed zijn werk als camera voor videogesprekken. Voor het maken van foto’s is de camera niet op de meest ideale plek aangebracht. De luidsprekers zijn daarentegen redelijk goed en bovendien krijg je een (simpele) koptelefoon bij de tablets meegeleverd.

Archos 70 en 101: Software

Qua software valt natuurlijk meteen op dat de tablets beschikken over Android 2.2 Froyo. Dit is bij lange na geen Android 3.x Honeycomb maar daar betaal je dan ook niet voor. Het is duidelijk dat deze versie van het besturingssysteem is ingericht voor smartphones en ook de snelheid laat te wensen over. Daarnaast krijg je geen toegang tot de standaard Google apps als de Android Market en Google Maps. In plaats hiervan moet je het doen met de AppsLib bibliotheek. Deze is helaas wat minder uitgebreid dan de Android Market.

De standaard applicaties als een gallery, videospeler, taskmanager, filemanager, etc. worden door Archos meegeleverd waardoor je snel aan de slag kunt. Het ziet er allemaal niet super strak uit, maar het werk absoluut naar behoren. Deze applicaties, vooral de mediaspeler, werken erg soepel en intuïtief. Films worden zonder haperingen en in een goede kwaliteit weergegeven. Ondersteuning voor audio-, foto- en videobestanden is erg breed. Nagenoeg alle populaire bestandsformaten worden ondersteund waardoor de tablet ideaal is om als entertainment apparaat (ook voor onderweg) te gebruiken.

Zoals hierboven al aangegeven valt de snelheid van het systeem in zijn totaliteit wat tegen, wat vooral komt door de 256MB aan RAM geheugen. Het launchscherm werkt behoorlijk traag en ook het openen van applicaties vereist enig geduld. Maar, nogmaals, dat is nu eenmaal het nadeel wat aan vele budget tablets zit. Ook wanneer je veel applicaties open hebt staan of snel door websites bladert kan het systeem wat trager worden.

Het display van de 10.1 inch variant is vanzelfsprekend wat beter wanneer het aankomt op het kijken van films of bekijken van foto’s. De resolutie ligt iets hoger en dan is wel te merken. Toch geven beide displays een behoorlijk hoog contrast met aardig diepe zwartwaarden. Toch moet gezegd worden dat het absoluut geen IPS of TruBlack display is wat we van respectievelijk de iPad 2 en Sony Tablet S kennen. Opvallend is dat de kijkhoeken toch tegenvallen, vooral van de 10.1 inch variant. Wanneer de kijkhoek groter wordt verlies je erg veel contrast en helderheid.

Archos 70 en 101: Batterij

Een zeer positief punt van de Archos 70 en 101 tablets is de batterijduur. Wanneer je de tablets intensief gebruikt middels het afspelen van films, surfen op het internet of spelen van games krijg je gemakkelijk 6 tot 7 uur aan speel en/of kijkplezier. Bij minder intensief gebruik hoef je de tablet overdag niet op te laden en plug je hem gewoon in wanneer je naar bed gaat.

Archos 70 en 101: Conclusie

Het grote voordeel van beide apparaten is de prijs in combinatie met het grote aantal mogelijkheden die de tablet biedt. Je hebt geen beschikking over de nieuwste Android versies maar voor veel functies en voor veel consumenten zal dit weinig uitmaken. Wanneer je zo nu en dan een filmpje kijkt, je e-mail bijwerkt, een document aanpast of wat surft op het internet zijn beide tablets ideaal. Een groot pluspunt is de batterij, welke behoorlijk lang meegaat. Als er wat negatiefs over gezegd moet worden is dit het gemis van wijde kijkhoeken en ontbreken van de Android Market. Maar, mocht je perse over de Android Market functie willen beschikken kun je middels een simpele ‘hack’ toch toegang krijgen tot een grotere bibliotheek aan applicaties.

De 10.1inch variant is een stuk minder mobiel dan de 7 inch variant en zou vooral voor in huis een ideale aanvulling zijn. Ben je vaak onderweg dan is de 7 inch variant een goede optie. Kortom, beide modellen zijn complete multimedia entertainment apparaten die eigenlijk alles bieden wat de gemiddelde consument zoekt in een simpele tablet voor de simpele dagelijkse functies.

Benieuwd naar reviews van andere tablets zoals de Sony Tablet S en Acer Iconia Tab A100? Bekijk dan hier onze review sectie.