Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

ASUS Eee Pad Transformer Prime: De eerste reviews

Geschreven door
Geplaatst op1 december 2011, 11:57 CategorieAndroid

Het is zover. De eerste reviews van de ASUS Eee Pad Transformer Prime zijn gepubliceerd. Nog niet in Europa maar wel in de VS en Azië. In Taiwan is de tablet inmiddels verkrijgbaar en in de VS wordt de Transformer Prime binnen twee weken verwacht. In Nederland kunnen we helaas pas begin januari naar de winkel. Hieronder vind je de belangrijkste conclusies van de gepubliceerde reviews.

Voordat we met de reviews beginnen nog even de belangrijkste specificaties: De Eee Pad Transformer Prime beschikt over een 10.1 inch Super IPS + display met wijde kijkhoeken en een hoog contrast, een resolutie 1.280 bij 800 pixels, een quad-core Tegra 3 processor, 1GB aan werkgeheugen, een 1.2 megapixel camera aan de voorzijde en een 8 megapixel camera aan de achterzijde met Full HD opnamen. Qua aansluitingen krijg je microSD card reader en een microHDMI poort op de tablet zelf en een volwaardige SD card reader en een USB poort in het dock. Verder is de tablet een stuk lichter en slanker dat de huidige Eee Pad Transformer. De tablet wordt in eerste instantie met Android 3.2 Honeycomb geleverd maar zal binnen niet al te lange tijd voorzien worden van Android 4.0 Ice Cream Sandwich via een update.

NetbookNews

Qua uiterlijk ziet de tablet er fraai en chique uit en ook voelt het apparaat stevig en kwalitatief hoogwaardig aan. Het design is volgens Netbooknews waar de Transformer Prime de iPad 2 overtreft. Ook het display maakt zijn beloften waar. De kijkhoeken zijn erg wijd en de kleurweergave natuurlijk en dynamisch. De reactiesnelheid van het touchscreen voelt goed aan wat de tablet al een gevoel van snelheid meegeeft. De 8 megapixel camera aan de achterzijde is een van de beteren in de markt. Full HD opnamen zijn scherp en natuurgetrouw, wat indrukwekkende video’s geeft.

Bij Netbooknews zijn ze in ieder geval helemaal overtuigd van de Eee Pad Transformer Prime. De tablet is snel, heeft een indrukwekkend design, biedt veel aansluitings- en uitbreidingsmogelijkheden en maakt het mogelijk zeer productief te zijn. Het gevoel en de ervaring maken deze tablet high-end.

Bekijk de volledige review hier.

The Verge

Ook the Verge komt niet onder het feit uit dat deze tablet zeer fraai ontworpen is. Het design voelt high-end aan en is zelfs te vergeleken of misschien mooier dan dat van de iPad. Wat ook een goede indruk achterlaat is het dunne en lichte design terwijl de tablet beschikt over een quad-core processor. Het display geeft een breed contrast en de kijkhoeken zijn zeer wijd. Ook in zonlicht vallen knoppen en teksten beter op, wat de tablet geschikter maakt voor buitenshuis. Klein nadeel is dat de vingerafdrukken toch nog snel zichtbaar zijn op het scherm. Een klein negatief punt is de plaatsing van de luidspreker aan de rechterzijde. dit is eigenlijk de plaats waar je de tablet vast zou houden en dus het geluid kan bedekken met je hand. Wat betreft de camera is de Transformer Prime volgens The Verge de beste tablet in de markt. Helaas is er nogal eens spraken van uitgewassen kleuren of iets onscherpe beelden maar de tablet kan eenvoudig de concurrentie aangaan met high-end smartphones.

Een van de belangrijkste punten is natuurlijk de quad-core processor. Hier had The Verge meer van verwacht. De tablet is hier en daar iets sneller dan de huidige Transformer of een andere Android tablet maar het verschil is niet zo groot als verwacht werd of als Nvidia aangaf. Bij zware applicaties of intensief multitasken voelt het net iets sneller maar het voelt in ieder geval geen 3 tot 5 keer sneller dan de Tegra 2 processor. Oo de browser-ervaring viel wat tegen. Dit is te vergelijken met andere Android tablets en heeft nog steeds last van wat haperingen bij pinch-to-zoom acties. Een punt waar de Tegra 3 processor wel laat zien wat hij kan is bij de weergave van Full HD materiaal. Ook gaming is indrukwekkend, vooral met de demo games die vooraf geïnstalleerd zijn. Het is alleen jammer dat het demo games zijn en dat ‘normale’ games nog niet zoveel profiteren van de Tegra 3 processor.

Qua software, in dit geval Android Honeycomb nog, is er niet veel veranderd ten opzichte van de Eee Pad Transformer of Eee Pad Slider. hier en daar zijn er wat tweaks doorgevoerd, zoals in het menu, maar we wachten natuurlijk allemaal op Android 4.0 Ice Cream Sandwich. De hardware is nagenoeg perfect maar Honeycomb kan hier geen invulling aan geven. Hopelijk kan Android 4.0 dit wel.

De ervaring met het keyboard dock is overwegend positief. Het dock voelt stevig en degelijk aan, ondanks de plastic knoppen. De bovenste rijd knoppen bevatten een aantal handige shortcuts naar belangrijke functies van de tablet. Een nadeel van het keyboard dock is dat je deze op de tablet moet aansluiten om hem op te laden. Er wordt geen aparte adapter meegeleverd.

Bekijk de volledige review hier.

Engadget

Net als de bovenstaande review is Engadget zeer enthousiast over het design en de bouwkwaliteit. De tablet is ontzettend licht en voelt goed aan in de hand. Toch zit er een klein nadeel aan het design en dat zijn de wat scherpe randen. Dit kan vervelend zijn wanneer je langdurig werkt met de tablet in de hand. Net als The Verge ziet ook Engadget de luidspreker als negatief punt. Deze is geplaatst exact waar de handpalm de tablet pakt. Verder is de audiokwaliteit wel positief.

Het scherm is een zeer positief punt. De verbeterde helderheid valt meteen op een ook het dynamische contrast en de diepe zwartwaarden zijn indrukwekkend. Ook zonder de 50 procent extra helderheid optie geeft het scherm een zeer aardig plaatje. Toch lijkt hier en daar de kleur niet helemaal natuurgetrouw te zijn. Wit lijkt soms zelfs naar geel getrokken te worden. De kijkhoeken zijn zeer wijd. Zelfs wanneer je horizontaal op het scherm kijkt valt er meer te zien dan op menig laptop, zonder dat het contrast totaal verdwijnt.

Een groot voordeel van het keyboard dock is het lichte gewicht en het slanke design. Hierdoor is het complete apparaat dunner dan menig laptop en gemakkelijk mee te nemen. Met het keyboard dock aangesloten voelt de tablet degelijk aan. Daarnaast geeft het dock je aardig wat extra mogelijkheden met een volwaardige SD card reader en een USB aansluiting. Het trackpad reageert, ondanks het kleine oppervlak, zeer snel, soms zelfs te snel. Nadeel is dat je het trackpad niet kunt uitschakelen wanneer je aan het typen bent. Hierdoor kun je nog wel eens ongewenst iets aanklikken. De keyboard-ervaring is redelijk goed maar verre van perfect. De knoppen zijn soms wat kleine en zitten te dicht op elkaar. Ook de rechter Shift-knop is aan de kleine kant, wat even wennen zal zijn. Een groter nadeel is dat de tablet zelf een stuk zwaarder is dan het keyboard dock. Hierdoor kan het hele apparaat snel achterover vallen wanneer het op je schoot staat.

De prestaties van de tablet zijn goed, ondanks dat Android Honeycomb nog steeds het besturingssysteem is. Het navigeren door menu’s en openen van apps gaat vlekkeloos. De 3D animaties van Honeycomb waren al goed met de Tegra 2 processor dus wellicht dat we de echte kracht van de Tegra 3 processor pas gaan zien met Android 4.0 Ice Cream Sandwich. Toch heb je hier en daar nog last van haperingen en wat trage laadtijden, iets wat we tot nu te nog op elke Android tablet gezien hebben. Qua graphics wordt met de vooraf geïnstalleerde games getoond wat de Tegra 3 processor allemaal kan. Toch is het niet zo high-end als de betere PC games maar absoluut beter dan elke andere tablet.

Qua batterijduur ligt de Eee Pad Transformer Prime aardig in de buurt van de iPad 2. Meer dan 10 uur zijn er bij ‘normaal’ gebruik uit de tablet, zonder dock te halen. Met dock zou je hier nog zes extra uren uit moeten kunnen halen.

Bekijk de volledige review hier.

Slashgear

Slashgear heeft nog geen volledige review online staan maar wel een unboxing en eerste indruk. In onderstaande video vind je een korte vergelijking met de huidige Eee Pad Transformer en worden wat software features van de Eee Pad Transformer Prime getoond.

In onderstaande video wordt er uitgebreid gekeken naar het keyboard dock van de Eee Pad Transformer Prime.

Inmiddels heeft ook Slashgear de volledige review online staan. De conclusies die zij trekken zijn zeer positief. Het design spreekt voor zich en is buitengewoon chique en degelijk, de batterijduur is langer dan de meeste Android tablets, het display is zeer contrastrijk en helder (wat vooral te zien is in zonlicht), en de gaming-ervaring laat pas echt zien wat de Tegra 3 processor kan. De Transformer Prime is volgens Slashgear de beste Android tablet van dit moment en daarnaast de de meest kwalitatief hoogwaardige tablet in het algemeen. Het enige voordeel wat de iPad nog heeft is de grote bibliotheek aan applicaties. De keuze tussen beide tablets is volgens de schrijver meer een gevoelskwestie.

Meer informatie

Mochten er meer interessante reviews opduiken vullen we dit artikel aan. Voor een complete vergelijking tussen de Eee Pad Transformer en de Eee Pad Transformer Prime kun je dit artikel lezen.

Na dit alles gezien en gelezen te hebben; wat is jouw indruk? Ben je overtuigd? Ga je nog steeds voor de Eee Pad Transformer Prime?





  • Delen:

Reacties

  1. Lars
    01 december, 2011 om 16:23

    Ik ben overtuigd haha, kan niet wachten tot ik hem heb!

  2. Erik
    01 december, 2011 om 21:46

    Hebben:)

  3. lenie
    01 december, 2011 om 23:47

    nu toch de iPadz maar

  4. hjoels
    02 december, 2011 om 10:53

    Heb mijn TF-101+dock verkocht omdat ik deze eergisteren wil hebben. Ben benieuwd wie hem als 1e in NL gaat verkopen. Is te pre-orderen bij amazon.de maar dan wel met een Duits toetsenbord, dus geen QWERTY.

  5. mark de V
    02 december, 2011 om 12:26

    Heb hem al !

    • Martijn
      02 december, 2011 om 12:28

      Foto dan! :)

    • hjoels
      02 december, 2011 om 12:47

      Heb hem al???? Hoe dan??? Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen???

  6. mark de V
    02 december, 2011 om 12:28

    wat geweldig apparaat , Ipad moet maar snel met iets nieuws komen of afprijzen want dit gaat niet goed komen voor ze…

    • hjoels
      02 december, 2011 om 12:50

      Uit Taiwan gehaald of zo????

  7. H.J. de Hooge
    02 december, 2011 om 16:53

    Lijkt mij een mooi tablet. Mijn grote vraag is kan de accu verwisseld worden? Niemand schijnt zich dat af te vragen maar wat als er na de garantie periode de accu het begeefd?

    • hjoels
      02 december, 2011 om 18:45

      De accu kan niet verwisseld worden. Denk niet dat hij het begeeft na de garantie. 2 accu’s met het dock.

  8. Tessa
    02 december, 2011 om 18:30

    Dag Martijn,

    Stel dat de tabletwereld plots stopt met draaien en je de persoonlijke keuze krijgt, te kiezen op dit ogenblik : iPad 2 of Transformer Prime.

    Andere keuzes zijn in rook opgegaan. Voor welke hol je dan nu naar de winkel ?

    Groetjes en een prettig weekend gewenst,
    Tessa

    • Martijn
      02 december, 2011 om 18:44

      Hoi Tessa,
      Dat is een lastige. Het ligt er maar net aan wat je ermee wilt. Ik ben vooral productief met een tablet dus ik zou sneller voor de Transformer Prime kiezen. Als ik dat niet zou hebben zou ik voor de iPad kiezen.

    • hjoels
      02 december, 2011 om 18:47

      Voor mij geen moeilijke keuze Tessa, betere resolutie, meer aansluitmogelijkheden en bovenal het dockingstation met extra batterij. Dus de Prime voor mij en liefst eergisteren. Succes met je keuze.

  9. Mark de v
    02 december, 2011 om 19:17

    Hij komt idd niet uit Nederland maar dat lijkt me logisch

    • Martijn
      02 december, 2011 om 20:46

      Dat heb je dan wel heel snel gedaan. Ik zeg; een foto of video met je ervaringen dan maar om het te bewijzen :)

    • hjoels
      03 december, 2011 om 1:10

      Waar heb je hem dan vandaan, want ik wil hem ook hebben en liefst eergisteren.

  10. Arnold
    03 december, 2011 om 18:52

    Ik stond op het punt voor de Transformer 1 te gaan, maar na het lezen en zien van de reviews wacht ik toch nog maar even op de prime. Wat ik wel jammer vind is dat de prime maar 1 usb poort heeft, de huidige generatie heeft er twee. Ik heb er twee nodig om mijn foto’s van CF naar externe HD te kopiëren.

    Iemand een idee of deze Asus ook USB hubs ondersteund?

    • pape
      03 december, 2011 om 21:55

      extra USB er kan een Docking bij gekocht worden waarin standaard USB en Card zit zie de orginele tekst van de amerikaanse newsite.

  11. Arnold
    04 december, 2011 om 0:35

    De docking is me bekend, dat was bij de vorige versie ook al, maar daar zitten twee USB poorten op en bij de nieuwe Prime maar 1. Mijn vraag is dus of je een USB hub kunt aansluiten op het dock?

  12. Arnold
    04 december, 2011 om 11:28

    TOP! Dat was precies wat ik wilde weten (en horen).
    Mijn besluit staat nu vast, het gaat de prime worden.

    Harold, bedankt.

    • Harold
      04 december, 2011 om 13:48

      Graag gedaan Arnold, dat stond voor mij al lang vast. Ik wacht op het antwoord van Mark De V waar hij zo snel de Prime vandaan heeft gehaald, maar tot dusver geen anwoord.

  13. Arnold
    04 december, 2011 om 13:55

    Als hij ‘m al heeft, dan waarschijnlijk via Azië, want ook in de US is hij pas over twee weken te koop. Ik wacht gewoon tot ‘ie in NL te koop is hoor, zo’n gadgetfreak ben ik nou ook weer niet dat ik met m’n slaapzak voor de deur van de winkel ga liggen, omdat ik de eerste wil zijn, een paar weken later heb ik precies hetzelfde apparaat ;-)

  14. Harold
    04 december, 2011 om 19:38

    Ik wil wel de 2e zijn na Mark De V…………, haaaaaaaaaaaaaaa
    als hij hem inderdaad heeft…………

    • Martijn
      04 december, 2011 om 20:15

      Ik geloof er weinig van.. :)

      • Harold
        04 december, 2011 om 20:49

        Ik deel je mening Martijn…. ☺

  15. Arnold
    05 december, 2011 om 20:06

    Volgens het filmpje van hardware.info zou de prime op 6 januari moeten verschijnen, nog even geduld dus.

    http://www.youtube.com/watch?v=8ATmB96PLQI

  16. Harold
    06 december, 2011 om 18:54

    Hij is nu te koop op e-bay (vanuit Taiwan). Ik denk dat je dan ook nog invoerrechten/BTW moet betalen, dus wordt hij dan wel erg duur.

    http://www.ebay.com.au/itm/New-ASUS-Transformer-Prime-TF201-8MP-Wi-Fi-Android-3-2-32GB-pad-only-Gold-/370565788030?pt=US_Tablets&hash=item564771317e#shId

  17. Dolfijn
    06 december, 2011 om 21:25

    Fantastische specs maar helaas geen 3G. dit zou hem een iPAD killer kunnen maken.

    • Harold
      06 december, 2011 om 21:59

      Ook zonder 3-G is het al een I-Pad killer…, Meer aansluitingen, beter scherm, dunner, Tegra 3 etc.

  18. michel
    20 december, 2011 om 16:29

    Voor de mensen die toch een 3G versie willen kopen met dock (3 weken geleden nieuw aangekocht bij coolblue), de mijne is te koop: ASUS EEE PAD TRANSFORMER 3G 16 GB + DOCKING
    info@picturepost.be

    • michel
      29 december, 2011 om 13:44

      Is al verkocht,heb geen smartphone om te verbinden

  19. vincent
    29 december, 2011 om 12:26

    Als je al 3g wil hebben dan tether je signaal toch gewoon via je smartphone? Is niet echt een grote toevoeging een 3g verbinding

  20. mumzel
    02 januari, 2012 om 10:18

    volgens mijn leverancier komt de mediamarkt als eerste met de Asus prime omdat ze simpelweg goede afspraken met asus hebben. Ze dumpen nu ook al de 1ste versie voor lagere prijzen. De prijzen voor de prime zijn 32GB+Docking 599,- de 64GB +100,- zonder docking -(100,-). Toch vraag ik me overigens af hoeveel verschil je gaat zien wanneer de 1ste versie met icecream wordt uitgevoerd. Als ik nm de reviews zo lees dan lijkt mij het verschil alleen maar te zitten in games en niet echt in snelheid van werken…

  21. mumzel
    02 januari, 2012 om 10:20

    ff vergeten te melden 7 januari is de launchdatum dus 2/3 dagen later in de winkels

    • Harold
      02 januari, 2012 om 11:01

      Ik denk dat je je vergist Mumzel. De launchdatum is 6 januari in Club Escape te Amsterdam. Ik heb bij Asus Benelux om een toegangskaart gevraagd omdat het een press release is. Een dag erna dus 7 januari zou hij te koop moeten zijn in de winkels die hem in voorraad hebben (o.a. de MedeiaMarkt hoop ik). Ik heb bij hun een pre-order voor 2 tablets 32 GB+dock, een grijze- en een champagne kleur omdat ik nog niet weet welke kleur ik wil hebben.

  22. Arnold
    02 januari, 2012 om 10:49

    Dumpen? Ze gaan nu voor 389,= bij MM, vind ik niet bepaald een dumpprijsje, als ze bij de concurrent voor 369,= worden verkocht.

    En dat MM als eerste de verkoop zal krijgen lijkt me sterk, dat zou concurrentievervalsing zijn.

    • Harold
      02 januari, 2012 om 11:04

      Hoezo concurrentie vervalsing??? Hij was afgelopen zaterdag al te koop bij Capi Lux Schiphol Plaza, maar is nu al uitverkocht (mail van hun zojuist ontvangen). Overigens was dit waarschijnlijk de 1e “Amerikaanse” batch met GPS pproblemen. Hoop dat die met verdere leveringen zijn opgelost.

  23. Arnold
    02 januari, 2012 om 12:31

    Als MM de eerste zou zijn wegens zogenaamde “goede afspraken” en de rest heeft het nakijken, dan is dat concurrentievervalsing. Je kaapt daarmee een deel van het marktaandeel weg van andere leveranciers. Juist omdat het om zo’n populair product gaat en 80% van de kopers dat ding op dag 1 in huis wil hebben, liggen ze straks met de slaapzak voor de deuren van MM.

    Ik heb gewoon een pre-order geplaatst en zie wel wanneer hij binnenkomt.

    • Harold
      02 januari, 2012 om 13:04

      Ben het niet met je eens dat “goede afspraken” concurrentie vervalsing zou zijn. Dit lijkt me eerder een kwestie van goed inkopen. En waarom zou je met een slaapzak voor de deur van de MM gaan liggen als je hem kunt pre-orderen zoals wij hebben gedaan??? Ook op een aantal websites is hij al te pre-orderen, b.v. Expansys, Alternate etc.

      • Arnold
        02 januari, 2012 om 14:23

        Die slaapzak was als voorbeeld bedoeld, maar er zijn er genoeg die voor de nieuwste ipad2 naar Belgie afreisde en daar echt met de slaapzak voor de deur gingen liggen, omdat ze perse de eerste wilden zijn. Dat het met de Prime niet zo’n vaart zal lopen en dat je kunt pre-orderen geloof ik vast, maak ik durf te wedden dat als online bestellen niet mogelijk zou zijn geweest, door velen de slaapzakken toch weer van zolder werden gehaald.

        Zelf heb ik ‘m nu bij Expansys in pre-order staan, EU model voor 599,= en het zal me echt worst wezen als ik ‘m een week later binnenkrijg, m’n leven hangt er nml niet vanaf ;-) Standaard koop ik niet bij MM, omdat ik het een baggerzaak vind, wacht dus liever een week langer dan zaken te doen met deze schreeuwerige winkel. “Ik ben toch niet gek?”

  24. Pim
    02 januari, 2012 om 13:54

    Dat pre-orderen is een wassen neus. Dat is alleen het proberen ‘uit de markt halen’ van klanten. Niemand heeft de Nederlandse versie of mag hem op dit moment aanbieden. Een aantal heeft dit eind december wel gedaan maar hebben dit teruggedraaid.

    Concurrentie vervalsing is het niet. Alleen mag ASUS NL niet 1 verkooppunt (MM) stelselmatig bevoordelen met leveringen. Zoiets speelt nu in Frankrijk met Apple. Apple levert 1 grote wederverkoper stelselmatig de laatste 4 maanden geen voorraad meer terwijl de Applestores in die periode wel geleverd kregen. Bedenk ook dat deze wederverkoper 3,6 miljoen Euro investeerde om aan alle opleidings- en levereisen te voldoen.

    Ook benaderde Apple rechtstreeks de klanten van de wederverkoper en deed concurerende aanbieding of zelfs voor een prijs waarvoor de wederverkoper niet MOCHT verkopen van Apple. Apple heeft zicht op de klantgegevens van de wederverkoper via registratiedatabase. DAT is oneerlijke concurrentie.

    Denk ook aan de Iphone: Die was eerst ook alleen via 1 provider en verkoopkanaal leverbaar. Dat is een keuze van het merk.
    Alleen als er geen gericht beleid is dan moet dat ook blijken en nagestreefd worden. Niet zeggen dat er geen beleid is gericht op 1 verkoopkanaal en andere kanalen negeren.

    • Harold
      02 januari, 2012 om 14:10

      Ik denk niet dat dit opgaat voor Asus omdat die geen eigen winkels hebben. Maar… ze doen maar allemaal. Ik wacht gewoon op bericht van de MM dat ik hem kan komen ophalen. En niet zeggen “Niemand heeft de Nederlandse versie of mag hem op dit moment aanbieden” want hij was afgelopen zaterdag al te koop bij Capi Lux. Ze hadden er 4 en waren zo weg.

    • Harold
      02 januari, 2012 om 14:19

      @Pim,
      En wat dacht je van dit beriocht van een half uur geleden op Tweakers??? Dus rap naar de Plaza en hem halen………..

      “Ik heb net met Capi gebeld, ik ruil de mijne om vanwege GPS kapot en bcklight bleeding. Ze heb weer een partij binnen , de dame verzekerde mij dat ze er voldoende hadden. Hier het telefoonnummer, kan je zelf bellen als je wilt: 023-5699525, art nr 2460043 (van de bon, champagne versie)”…………

      • Jonathan
        03 januari, 2012 om 22:33

        Is het ook mogelijk hem te bestellen bij Capi? Aldus hem niet fysiek te kopen maar hem te laten bezorgen? Ik woon in Gelderland dus dat is me een eindje rijden naar Amsterdam.
        Verder voor de gene onder me, er wordt een unlocker door ASUS geleverd. Hierdoor vervalt de garantie wel.

  25. lily
    02 januari, 2012 om 21:50

    Denk ff goed na voordat je de Prime aanschaft!!!

    ASUS Eee Pad Transformer Prime komt met gelockte bootloader!!!!!

    http://nl.hardware.info/nieuws/25820/asus-eee-pad-transformer-prime-komt-met-gelockte-bootloader

  26. Arnold
    04 januari, 2012 om 11:05

    Na het lezen van bovenstaande reacties over de GPS problemen en zojuist ook nog de bevestiging van Asus op facebook, heb ik mijn pre-order gecanceld en heb een 4 maanden oude 101 met dock overgenomen met nog anderhalf jaar ganatie, voor een mooie prijs. Dat ding werkt prima, doet wat ‘ie voor mij moet doen en is me de 250,= extra niet waard, zeker als ik voor 600,= een apparaat koop, waarvan nu al bekend is dat er problemen mee zijn.

    Dit is het bericht van Asus:

    In addition, we would like to address your concerns related to GPS and bootloader on the Transformer Prime.

    The ASUS Transformer Prime is made from a metallic unibody design, so the material may affect the performance of the GPS when receiving signals from satellites. Please note that this product is not a professional GPS device, and signal performance can be easily influenced by factors including, but not limited to: weather, buildings, and surrounding environments. Please understand there are limitations when using the GPS function. To avoid inconveniencing users who demand a powerful GPS device, we made the decision to remove it from our specification sheet and marketing communications. We apologize for any inconvenience this has caused.

    Nu de GPS dus problemen geeft en het een “by design” probleem blijkt te zijn, gooien ze het opeens op een “non-professional device”. Ja, zo kan ik me er ook vanaf maken. Dit gaat iig niet met een software update verholpen worden, waar op andere fora al over wordt gespeculeerd.

    Over de bootloader schrijven ze vervolgens….

    Regarding the bootloader, the reason we chose to lock it is due to content providers’ requirement for DRM client devices to be as secure as possible. ASUS supports Google DRM in order to provide users with a high quality video rental experience. Also, based on our experience, users who choose to root their devices risk breaking the system completely. However, we know there is demand in the modding community to have an unlocked bootloader. Therefore, ASUS is developing an unlock tool for that community. Please do note that if you choose to unlock your device, the ASUS warranty will be void, and Google video rental will also be unavailable because the device will be no longer protected by security mechanism.

    Maw: je verspeeld je garantie aan je aan bootloader gaat liggen prutsen.

    Idereen veel succes met de Prime, ik ben meer dan tevreden met de originele Transformer.

    • Jonathan
      04 januari, 2012 om 13:01

      oke. Dus u was van plan de Asus Transformer Prime alleen maar te gebruiken voor haar GPS? Dát is pas weggegooid geld. En ASUS kwam niet zomaar aanzetten met dat het geen professionele GPS is, het ís geen professionele GPS. Dat is gewoon een feit, geen plotseling excuus. Als u de bootloader niet interessant vindt dan hoeft u toch ook geen zorgen daarover te maken? ASUS zal dan juist voor u de updates verzorgen en uw apparaat optimaal houden.
      Als u dit apparaat gepre-ordered had. Voor welke reden dan eigenlijk? Er is niets verandert aan het product zelf, het is nog steeds de beste tablet op deze planeet. Als er een 3G variant op de markt komt, zal deze vast een betere GPS module hebben omdat deze dan kan profiteren van een internet connectie die het pinpointen stukke vlugger kan. Dit zou normaal met de wifi verbinding moeten, maar aangezien je niet altijd wifi hebt, is dat wat tegenstrijdig.

  27. Arnold
    04 januari, 2012 om 13:23

    Nee, niet alleen maar voor de GPS, maar alles moet gewoon werken.
    Als je een nieuwe auto gaat kopen en de autoradio doet het niet, dan zeg je toch ook niet dat je de nieuwe auto alleen om de autoradio hebt gekocht?

    Je koopt een nieuw(er) product, omdat je verwacht dat hij sneller, mooier en beter is dan z’n voorganger. Met de 101 is niets mis, maar de 201 zou met z’n tegra3 sneller moeten zijn, lichter, dunner etc.

    Maar als een onderdeel niet goed functioneert en dat is net een onderdeel dat ik wel vaak gebruik, dan is voor mij de lol er al snel af. Ik begrijp ook werkelijk niet dat veel mensen het een rotzorg is dat ze 600,= uitgeven terwijl al bekend is dat er iets mee is. Was hetzelfde met de antenne van de iPhone4, ondanks de wetenschap dat het apparaat niet 100% deugdelijk was, gingen ze toch als warme broodjes over de toonbank, heel bijzonder.

    Dat lijkt nu ook met de Prime te gaan gebeuren, GPS doet het niet goed, maar ach, ik wilde ‘m zo graag hebben, dat ik dat maar voor lief neem, nou niet bij mij dus. Als het een software issue was geweest, dan had ik er nog vrede mee, want dan is het te verhelpen, maar het bericht van Asus doet toch vermoeden dat dit never nooit opgelost gaat worden. Veel apps maken gebruik van GPS (zeker de apps die ik veel tijdens trips gebruik), feitelijk heb je een incompleet apparaat gekocht als dit onderdeel niet naar behoren werkt. En dat het geen professionele GPS is en dat we dat ook nog voor zoete koek gaan slikken vind ik helemaal bijzonder. Ook een niet professionele GPS behoort gewoon te werken, dat ‘ie misschien niet supernauwkeurig is tot op de vierkant cm OK, maar dat ‘ie geen fix krijgt is gewoon kwalijk en daarmee volkomen onbruikbaar voor GPS doeleinden of apps die daar gebruik van maken.

    Het prijsverschil tussen een nieuwe 101 en 201 was me in eerste instantie te klein, vandaar de keuze voor de nieuwste versie. Maar uiteindelijk besloten een 101 over te nemen en daar heb ik geen moment spijt van. De 3G versie heb ik geen behoefte aan, ik maak gebruik van tethering via de iPhone en dat werkt perfect.
    Hierin zit een 14Mbit zakelijke abonnement en ga dus niet nog een abo afsluiten speciaal voor de Transformer. Ik vermoed dat dat veel veel anderen ook zal gelden, tegenwoordig heeft bijna iedereen wel internet op z’n telefoon.

  28. Taco
    21 februari, 2012 om 20:16

    Dit tablet nu een kleine maand in huis. Na de updates van zondag is het hommeles. Ik heb beide apparaten (dock en scherm) goed opgeladen, maar het beeld valt nu constant uit en dan komt het beginscherm weer terug, ad infinitum. Ik ga morgen naar dealer Paradigit terug, dit is geen doen.