ASUS Transformer Prime vs Apple iPad 2: Gaming graphics

Geplaatst op3 december 2011, 12:16 CategorieAndroid

Qua uiterlijk en specificaties weten we inmiddels wel hoe de Transformer Prime en de iPad 2 van elkaar verschillen, maar hoe staat het met de gaming-ervaring? De Transformer Prime zou hier, als we Nvidia mogen geloven, de winst moeten pakken. De chipfabrikant heeft de afgelopen maanden veelvuldig demonstratievideo’s getoond van de gamingkwaliteiten van de quad-core Tegra 3 processor.

Aan de andere kant maakt Apple gebruikt van haar eigen geoptimaliseerde dual-core A5 processor. Op de Transformer Prime tablet, momenteel nog draaiend op Android 3.2 Honeycomb, zijn een aantal demo games geïnstalleerd die geoptimaliseerd zijn en dus de ware kracht en snelheid van de Tegra 3 processor zouden moeten tonen. Twee van deze games, Riptide GP en Shadowgun, zijn ook beschikbaar voor de iPad wat een mooie vergelijking qua grafische prestaties mogelijk maakt.

Slashgear heeft beide tablets in een split-screen video naast elkaar gelegd tijdens het spelen van deze games. De eerste video is de game Riptide GP, met de iPad links en de Transformer Prime rechts. De tweede video, met dezelfde verdeling qua scherm, toont de game Shadowgun. Hierbij moet overigens wel gezegd worden dat Nvidia intensief samengewerkt heeft met de ontwikkelaars van deze games om ze zo indrukwekkend mogelijk te krijgen op een Tegra 3 apparaat.

Als je puur naar de grafische prestaties van de iPad zou kijken lijkt dit nagenoeg perfect. Geen haperingen, mooie effecten en een vloeiende gameplay. De iPad wordt dan ook gezien als een van de betere, zo niet de beste, tablets voor gaming. Toch kan het nog net iets beter wanneer je naar de Transformer Prime kijkt. Er zijn meer geavanceerde details aanwezig, zoals dat van het water dat opvliegt tegen het scherm, de golven en de omgeving waarin de games zich afspelen. Dit alles ook in een zeer vloeiende gameplay. Het zijn de details die eruit springen maar deze maken de game-ervaring wel realistischer en intenser. Dat de iPad 2 het wint op basis van cijfers in de benchmark resultaten wil dus niet alles zeggen.

Daarbij lijkt het dat het display van de Transformer Prime een hogere helderheid en een dynamischer (hoger) contrast heeft dan dat van de iPad 2. Er wordt door de persoon die deze review gemaakt heeft niet gerept over scherminstellingen dus het is lastig in te schatten of de instellingen te vergelijken zijn. Maar, wat we zo op het oog kunnen zien (aannemend dat voor een review de instellingen te vergelijken zijn) is dat de Transformer natuurlijkere kleuren, diepere zwartwaarden en een groter kleurbereik heeft, wat niet onbelangrijk is voor een betere gaming-ervaring. Het Super IPS+ display lijkt zijn werk in ieder geval goed te doen, wat ook al uit de eerste reviews bleek.

Meer informatie, waaronder alle specificaties, over de Eee Pad Transformer Prime vind je op de productpagina.