Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Apple in het onderwijs: Leuk voor jou, minder voor scholen

Geschreven door
Geplaatst op22 januari 2012, 14:34 CategorieApple

Het is nu een paar dagen na de Apple aankondiging van iBooks 2, iBooks Author en iTunes U. Ik heb er een paar dagen langer over na kunnen denken en veel (heel veel) over kunnen lezen. Het is een onderwerp dat niet alleen veel techblogs bezighoudt maar ook voor gezonde discussie zorgt op onderwijs blogs/sociale netwerk groepen.

Niet geschikt voor het onderwijs

Ik ga er vanuit dat de aankondiging van afgelopen week nog maar het begin is van Apple in het onderwijs, maar als we de huidige stappen op zichzelf bekijken ga ik er niet vanuit dat dit een succes gaat worden voor het onderwijs (of Apple). Een iPad is nog steeds een zeer kostbaar apparaat en hoewel we niet heel veel weten over de deals die Apple met onderwijsinstellingen sluit kun je er vanuit gaan dat het een substantieel deel van de beschikbare budgetten inneemt. De nieuwe interactiviteit die mogelijk is met iBooks 2 is heel erg leuk maar er is nog (lang) niet genoeg content om een volledig curriculum aan te bieden. Omdat er nog geen end-to-end pakketen zijn is de iPad dus een extraatje of toevoeging, maar wel eentje die een enorm deel van het budget  mag opvreten?

Het beschikbaar zijn van volledige pakketten die al het materiaal bevatten dat bijvoorbeeld een middelbare scholier nodig heeft lijkt nog ver weg, en gaat er denk ik ook niet snel komen. Hoewel de iBooks Author app een leuk stukje software is waarmee je relatief gemakkelijk interactieve boeken kan maken heeft de app een enorm probleem: het spuugt alleen boeken uit die op een iPad (met de nieuwste software) gelezen kunnen worden. Dit betekent niet alleen dat de publicist beperkt wordt in de verspreiding maar ook dat onderwijsinstellingen die hier gebruik van willen maken vastzitten in en aan één platform, en dat is zelden een goed idee. Zolang er geen mogelijkheden zijn iBooks 2 boeken te lezen op andere platformen (er is zelfs geen Mac App) en vooral op het web (dus vanaf je Windows, Linux of Android tablet) dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er genoeg wil is bij uitgeverijen en schrijvers om voor dit gesloten formaat te schrijven.

iBooks 2 (het formaat) is een beetje zoals een native app vs. een webapp is. Met de native app zijn er veel meer toegangsmogelijkheden en de native app ‘kan veel meer’ maar kent een beperking omdat het alleen draait op bijvoorbeeld het iOS platform. iBooks 1 maakte gebruik van Epub, een standaard in de eboeken wereld. Met iBooks 2 is de ondersteuning voor Epub er natuurlijk nog wel, maar iBooks 2 in het iBooks 2 formaat zijn geen Epubs maar een door Apple aangepast formaat (dat wel weer op Epub is gebaseerd). Epubs kan je op zo’n beetje elk platform lezen (met als verbazingwekkende uitzondering de Kindle, maar dat is een ander verhaal) en zelfs op het web (ik raad MagicScroll.net aan). Uit bovenstaande alinea blijkt waarschijnlijk ook dat de keuze voor naamgeving hier ook niet echt heel erg helder is. Er is dus een iBooks 2 formaat dat door de nieuwe iBooks app gelezen kan worden.

Er zijn natuurlijk een groot aantal argumenten te geven waarom het niet verstandig is je te beperking tot één enkel platform. Ik denk niet dat ik daar nog heel veel aandacht aan hoef te geven. Maar de platformafhankelijkheid is niet het enige probleem. Er is op het moment ook nog geen goede tool voor het beheren van honderden iPads tegelijk, iets dat voor veel hoofdpijn zorgt voor IT afdelingen van scholen maar ook bij docenten. Het is met de huidige functionaliteit bijvoorbeeld ook nog niet mogelijk om te zien welke student aan wat werkt, of waar die student moeite mee heeft. O, en dan vergeet ik nog bijna dat het maken van al die interactiviteit ook een hoop extra kosten met zich mee (kan) brengen. Denk aan het schieten van filmpjes en ontwikkelen van HTML/Javascript voor de interactieve onderdelen.

Maar wel leuk voor ons

Als ik het bovenstaande even snel teruglees is het toch wel een hoop negativiteit en is het tijd om de leukere kant van dit nieuws te bespreken, namelijk dat het voor ‘ons’ wel erg gaaf is dat Apple deze stappen aan het zetten is.

Hoewel er nog geen 100 procent duidelijkheid bestaat lijkt het erop dat Apple een plafond van 15 dollar hangt aan de schoolboeken die in iBooks 2 (formaat) aangeboden gaan worden, en dat is een stuk minder dan een goed studieboek in traditionele vorm kost. De reden dat dit kan is omdat scholen (in het Amerikaanse model in ieder geval) boeken aanschaffen bij de uitgeverij en dan een jaar of 5 gebruik maken van die boeken. Met iBooks 2 moet er ieder jaar voor iedere student een boek worden aangeschaft en dat betekent terugkerende inkomsten, en dat vinden de uitgeverijen natuurlijk interessant.

Voor ons is het interessant omdat ook wij studieboeken kunnen kopen voor die 15 dollar, en dat is waarschijnlijk de prijs voor de beste (meest uitgebreide) boeken. Het lijkt mij logisch dat een vrij groot deel van het aanbod ook rond de 5 en 10 dollar gaat liggen, impulsaankoop prijzen. Dit geeft ons dus mooi de kans dit soort boeken te kopen en de onderwerpen die we tijdens onze schoolperiode minder interessant vonden nog eens na te lopen. En een goed geschiedenisboek (en ja ‘goed’ is lastig te definiëren) leest ook nog eens een stuk fijner dan Wikipedia.

iBooks Author is voor de gewone gebruiker denk ik niet interessant, al is het vast leuk om even mee te spelen en eventueel wat PDF’s mee te maken (Maar die PDF’s hebben niet de iBook 2 mogelijkheden dus het is alleen interessant als je de thema’s mooi vind).

Maar Apple heeft naast iBooks 2 en iBooks Author dus ook iTunes U vernieuwd, en iTunes U is nu niet alleen meer een onderdeel in iTunes maar heeft zijn eigen app. Dit is voor mij verreweg het mooiste omdat ik nu eenmaal graag probeer te blijven leren. Waar iTunes U in oude vorm voornamelijk bestond uit beeld en audiomateriaal van opgenomen college’s is dat in de nieuwe app uitgebreid met leerschema’s, syllabi, opdrachten en relevante links naar websites en apps.

Begrijp mij niet verkeerd, ook voor deze update van iTunes U was het materiaal dat beschikbaar was via iTunes al heel waardevol, maar nu er volledige pakketten aangeboden worden is de effect van dat materiaal veel groter. Het gaat nu om volledige pakketten waar je toegang tot krijgt, en dat geeft je de mogelijkheid net als de studenten op Stanford University zelf de cursus Robotica van Stanford te volgen, of net als studenten op Yale University je te laten onderwijzen over Autisme. Op dit moment zijn er een stuk over 24 cursussen gratis beschikbaar van onderwijs instellingen als het Harrison Community College, Standford, MIT, Yale en Open University. Gratis is natuurlijk een toverwoord hier en het aanbod van gratis cursussen gaat naar verwachting natuurlijk groeien.

De volledigheid en de manier waarop het gepresenteerd is (al mag je klagen over het faux-hout effectje natuurlijk) maakt de iTunes U app in mijn ogen enorm speciaal en waardevol. Ik zou zelfs zover durven gaan dat alleen om deze app de iPad voor een vrij grote groep mensen een belangrijk onderdeel zou moeten vormen in hun keuze tussen iOS en Android. Want de toegang tot studieboeken voor (maximaal) 15 dollar en het gratis toegang hebben tot volledige cursussen van onderwijsinstellingen als Yale en MIT is voor ons heel erg leuk.

  • Delen:

Reacties

  1. Danny
    22 januari, 2012 om 23:15

    Het is jammer dat er nog wat beperkingen zijn aan dit iPad verhaal van Apple, maar ik denk dat dit het onderwijs een enorme boost kan geven. Hoe kan het dat kinderen thuis in een wereld zitten met iPads, smartphones en dergelijke, en dat die op school compleet verdwijnen? Leerlingen vinden het denk ik geweldig om op een school te zitten waar iPads gebruikt worden. Docenten kunnen eindelijk op een zeer makkelijke manier lesmateriaal maken waarvan ze zelf vinden dat leerlingen het moeten weten. Voor zowel leerlingen als leraren geweldig. Nu die probleempjes wegwerken an aan de slag!

  2. Robert
    23 januari, 2012 om 11:38

    Het onderwijs loopt al jaren achter de feiten aan en kinderen opzadelen met bergen papier is duur, onpractisch en voor de leerkrachten veel werk. Alleen het woord “verandering” zit niet ingebed in het brein van de gemiddelde onderwijsambtenaar. Budgetair kan digitalisering van het onderwijs redelijk eenvoudig gerealiseerd worden, maar grote entiteiten als uitgevers en distributeurs houden dit tegen, o.a. middels druk op onderwijsambtenaren.
    Kortom: minister schiet op met het digitaliseren van ons onderwijs! Ook Apple kan dit uitstekend aan. De negatieve trend van dit artikel, lijkt teveel op een gestuurd commentaar.
    ex docent

    • Sam
      23 januari, 2012 om 11:44

      Ik ben volledig voor het digitaliseren van het onderwijs, ik denk dat het alleen een stuk sneller (en grotere kans op succes heeft) als er met open standards gewerkt wordt in plaats van gesloten systemen. Zoals ik in mijn stukje zeg heb ik het alleen over de huidige situatie en kan mijn mening na meer stappen van Apple veranderen.

      Ik weet niet precies wat een gestuurd commentaar betekent in dit geval maar mijn artikel hier beschrijft hoe ik hier tegenaan kijk.

  3. cb1601ej
    23 januari, 2012 om 12:45

    Het aanbieden van volledige courses is iPad onafhankelijk. Dit kan al jaren via MIT en Stanford.

  4. Erik
    23 januari, 2012 om 20:06

    Ben het wel met het artikel mee, er zijn al mogelijkheden voor digi-boeken. Dit is trouwens weer typisch apple, met iets al bestaand aankomen en dan net doen alsof zij de grote bedenkers zijn.. zal wel een goed product zijn apple kennende, maar wat juist revolutionair zou zijn is een cross-platform applicatie waar iedereen gebruik van kan maken, dat zou een enorm succes kunnen worden. Maar helaas heeft apple te veel haat naar de andere platformen en wordt dit weer zeer beperkt, en gebruikt als ipad lokker. Aan de ene kant terrecht, maar ook zonde..

  5. Annemarie Hut
    24 januari, 2012 om 11:57

    De belangrijkste bezwaren tegen Apple iBooks zijn hierboven al beschreven. In het onderwijs dient lesmateriaal platformonafhankelijk aangeboden te worden. Apple’s platform is dat bepaald niet en dat bezwaar is een onoverkomelijk struikelblok.

    Verder biedt Apple niets dat er niet al lang is. Wat Apple wel (weer) op bijna geniale wijze weet uit te buiten is het aanbieden van minder mogelijkheden als een voordeel. Dit spreekt met name de minder digitaal onderlegde mensen aan. Andere aanbieders zijn kennelijk niet in staat deze strategie (minder opties is meer gemak, updates naar meer mogelijkheden als mensen er klaar voor zijn is meer geld verdienen) succesvol te passen. Of misschien gaat de zweem van volksverlakkerij die aan dergelijke strategie hangt hen gewoonweg te ver.

    Wat mijn betreft, als docent in het mbo, dus geen integrale implementatie van Apple’s platform. Scholen die daar wel alle heil in zien, zouden waarschijnlijk meer geld moeten steken in de educatie van hun bestuur en/ of personeel.

  6. Joost
    05 juni, 2013 om 20:24

    Gezien de content deze is zelf te ontwikkelen met iBooks dat dit tijdrovend is is geen geheim. Echter is het positief dat de bewuste docent inzicht krijgt van hoe de technologie toegepast kan worden in de les. Te veel mensen gebruiken inderdaad het tablet als een aanvulling. Momenteel heb ik een lessencyclus gemaakt volledig via iBooks waarin mijn inziens alle benodigdheden in zijn verwerkt. Geluids- en beeldfragmenten. Links naar websites. Verschillende soorten vraagstellingen bijv. open, sleep, meerkeuze etc. Kortom het is toe te passen in het onderwijs. Er zijn helaas te weinig initiatiefnemers vanuit scholen. En het contact met andere vakcollega’s is beperkt.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.