Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

ASUS Eee Pad Transformer Prime GPS vergelijkingstest

Geschreven door
Geplaatst op25 januari 2012, 13:03 CategorieHardware

We hebben het er al vaker over gehad; de GPS problemen van de ASUS Eee Pad Transformer Prime. Deze functie werkt simpelweg niet naar behoren en zorgt voor veel irritaties bij Transformer Prime bezitters. Tijd dus om te kijken hoe de tablet presteert ten opzichte van andere populaire modellen.

Er zitten twee kanten aan het GPS verhaal. Aan de ene kant moet een tablet die 599 euro kost natuurlijk gewoon goed werken, op alle vlakken. Een matige GPS functie met slecht bereik is gewoon iets wat ASUS van te voren had moeten zien en oplossen. Aan de andere kant is het een 10.1 inch tablet en wie gebruikt nu de GPS functie ook daadwerkelijk om nauwkeurig te navigeren zoals je dat met een TomTom of smartphone doet?

ASUS heeft vorige week nog een update uitgerold die onder meer de GPS functie iets zou moeten verbeteren, maar zorgt het voor een acceptabele GPS functie? Netbooknews heeft de Transformer Prime in een vergelijkingstest naast de Samsung Galaxy Tab 10.1 en Sony Tablet S gezet om het verschil in signaalsterkte en snelheid aan te tonen.

Zoals je kunt zien heeft de Transformer Prime binnenshuis erg veel moeite om minimaal drie satellieten te vinden. Buiten de deur duurt het erg lang maar uiteindelijk weet de tablet heel wat satellieten te vinden. Kortom, de GPS functie is duidelijk een stuk trager dan die van de Sony Tablet S en de Samsung Galaxy Tab 10.1 en wordt sneller beperkt door objecten die zich in je omgeving bevinden en het signaal dus beïnvloeden.

Vind jij de GPS functie van een 10 inch tablet belangrijk? En mocht je een Transformer Prime hebben, gebruik je GPS dan regelmatig?





  • Delen:

Reacties

  1. Kerruma
    25 januari, 2012 om 13:33

    De reden dat ik nu geen Prime heb gekocht is vanwege de GPS problemen. Ik was voorheen ook niet in de veronderstelling dat GPS op een tablet handig zou zijn. Echter, op een autovakantie vorig jaar naar Tsjechie was het echt een ware verademing om de Ipad 1 te gebruiken als navigatiesysteem.

    Bovendien wegen de argumenten die jullie hierboven aanvoeren het zwaarst: voor 599 euro kan en mag dit niet gebeuren. Voor mij persoonlijk is het dus ook een principekwestie.

    • herman
      25 januari, 2012 om 21:33

      Ik heb een externe gps en die werkt zeer goed met een ondersteunend programma. Dus hoeft het geen hindernis te zijn. Wifi werkt ook prima. Ben zeer tevreden.

  2. Erik
    25 januari, 2012 om 13:38

    ik vind het persoonlijk totaa niet belangrijk:p maar ik ben het wel eens met mensen die zeggen dat je verwacht dat het gewoon werkt op een apparaat van 600 euro.. Maar is voor mij zeker geen reden geweest om mijn prime terug te brengen. Wel apart dat de prime het dus blijkbaar wel kan.. Maar blijkbaar erg lang de tijd nodig heeft, helaas heb je daar tijdens het rijdend navigen verdomt weinig aan. Maar voor uploaden van fotos met locatie van sociale media en lokaal weer is gps dus zeker voldoend

  3. Tom
    25 januari, 2012 om 16:46

    Ik heb een Prime aangeschaft en zie eigenlijk geen probleem in een slechtere GPS. De Prime is bedoeld voor WiFi en heeft – in tegenstelling tot telefoon – geen 3G. Er valt dus niet zo bar veel op de TomTom-en of anderzijds te GPS-en. Het is een bice2have functie, ik kan er dan ook niet echt wakker van liggen.

    De schrijver van dit stukje proza heeft in zoverre wel gelijk dat als de functie on board is, het niet meer dan logisch is dat de zaak naar behoren werkt.

    In mijn geval geldt …… naar behoren werken….het functioneert.

  4. T.A Blet
    25 januari, 2012 om 20:15

    Voor mij blijft het een onverklaarbaar fenomeen.
    Ik heb net de ontvangst getest buiten met GPS Status en ondanks het zeer druilerige weer, miezerregen en geheel bewolkt worden 17 satellieten gevonden en 13 worden er gelocked.
    Signaal is niet erg sterk.
    *****
    Ik gebruik GPS niet vaak, zeg maar bijna nooit.
    Het zou voor mij geen belemmering zijn om er geen eentje te kopen.
    De TFP speelt perfect mijn mkv-bestanden af, dit itt de tegra2 tablets.
    Wel moet een externe player van de market worden gedownload, in mijn geval BS Player Lite.
    Mkv daar ging het mij om en dat doet de TFP prima in combinatie met het superscherm.
    ******
    Ben het wel eens dat een tablet van 600 euro GPS moet ondersteunen, zeker ook dat het een punt op de specslijst was.
    In combinatie met het feit dat Asus snel de GPS functie van de specs heeft afgehaald vind ik dit echt een blunder van de eerste orde.
    Ik zou ook graag eens het hele verhaal horen.
    Ik bedoel, de tablet wordt ontworpen, gefabriceerd en getest neem ik aan.Waar ging het nou fout en hoe was de reactie bij Asus zelf toen men deze blunder ontdekte.Zijn er nog koppen gerold etc….
    We zullen het nooit te horen krijgen, ben ik bang.
    *****
    Verder ben ik benieuwd hoe het verder gaat.
    Blijft men de TFP nu in deze vorm verder produceren of komt er toch een aanpassing voor de achterkant van metaal.
    Benieuwd wat er komen gaat in de 6 maanden tot de nieuwe TFP2, al vermoed ik dat deze al in April gelanceerd wordt.
    Nee, deze keer geen delays.
    Acer komt namelijk ook met een Tegra3 HD begin April uit.
    *****
    Ben zeer tevreden met mijn TFP ondanks het GPS fenomeen.
    Wifi is prima.

    • A.J.M.Grauwmans
      26 januari, 2012 om 12:06

      Ben ook in bezit van de ATP en wilde deze in mijn camper ook voor navigatie gebruiken, heb daarom een externe bluetooth GPS gekoppeld met de ATP en deze werkt nu uitstekend.
      Deze getest met het navigatieprogramma SYGIC.

      Verder zeer tevreden over de ATP

  5. Hermse
    26 januari, 2012 om 13:49

    Ik was heden morgen bij de mediamarkt in Amsterdam, maar kon de Asus Transformer Prime niet kopen omdat het product uit de schappen was gehaald vanwege de problemen met de GPS maar ook met een zwakke Wifi. De ondernemer heeft 78 % van deze app. moeten terug nemen.Er komt weer een nieuwe tablet aan maar dat gaat een week of 10 duren.
    Ik wacht dan nog maar even want ik wil deze tablet zeer graag.

    • Martijn
      26 januari, 2012 om 13:56

      Heb je dat van een verkoper of van de eigenaar? :) 78 procent is namelijk wel erg veel. Ik heb het ook even nagevraagd en Tabletcenter en Paradigit hebben een retourpercentage van 5 tot 7 procent.

  6. Marvin
    27 januari, 2012 om 21:26

    Er zijn meer toepassingen dan alleen navigatie die GPS nodig hebben. Dat GPS het ueberhaupt doet als je binnen zit is mazzel; daar is het nooit voor bedoeld. Maar buiten, in het open veld, zou hij het gewoon wel goed moeten doen en dat Asus daar blijkbaar niet voldoende mee getest heeft is euhm… uitermate dom ;).

    Ik gebruik GPS overigens veel i.c.m. mijn tablet. Nou heb ik geen Asus (die was er nog niet toen ik de mijne kocht) maar heb ik er eentje zonder ingebouwde GPS ontvanger en dus altijd een losse bluetooth GPS decoder nodig… Ergo, voor mij zou het (ik ben nog niet toe aan een nieuwe) een showstopper zijn. Nog even los van het feit dat ik het knullig vind dat het ding niet goed werkt door zo’n design-flaw.

    Overigens zou ik heel graag een spatwaterdicht exemplaar hebben als er bluetooth in zit, maar dat terzijde.

  7. Rudy
    28 januari, 2012 om 3:24

    Ik heb mijn bestelling geannuleerd en wacht nu wel op de 700.
    gps voor die prijs moet ook werken, zoels ik al eerder op Tablets Magezine aangaf wil ik ook geen auto die af toe niet start.
    Aan de andere kant staat de gps niet (meer!) in de specs
    Ga ik gps veel gebruiken nee dat niet, maar op vakantie als ik in een vreemde stad loop vind ik dit wel handig i.p.v.een kaart.
    in de auto lijkt mij niet het handig maar daarin heb ik een ingebouwde navigatie.
    Wat ik wel vreemd vind is dat veel mensen in dit geval iets niet werkend maar voor lief nemen.
    dit zie ik niet met andere dingen gebeuren, dan zitten media programma’s (radar,kassa b.v.) er vol mee.

  8. manollo
    29 januari, 2012 om 10:57

    ik heb gisteren bij de media markt een prime besteld maar de verkoper kon niet zeggen wanneer de prime geleverd zou worden vanwege een aanpassing aan de behuizing of zelfs een hele nieuwe behuizing heeft iemand hier ook iets over vernomen ?

    • Kerruma
      29 januari, 2012 om 11:45

      klinkt interessant. Ik heb hier zelf niets over gehoord of gelezen echter.

    • Martijn
      29 januari, 2012 om 12:20

      Nou, dat klinkt echt weer als een typisch verhaal van een MM verkoper. Ik wil ze niet allemaal over een kam scheren maar ze komen vaak met de meest onzinnige verhalen. Ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat er geen nieuw model met andere behuizing komt (niet voordat in juni ofzo de TF700T verschijnt). Dit zou ASUS niet kunnen maken tegenover kopers van de tablet en daarbij zou ASUS zichzelf zeer ongeloofwaardig maken aangezien ze gezegd heeft dat er in NL geen Wifi probleem is.

  9. Mark
    29 januari, 2012 om 12:19

    Heb de tweede TP ondertussen ivm Wifi problemen. Deze heeft dezelfde issues. Dichtbij de router geen probleem maar zodra de afstand meer wordt dan 3 meter daalt de downloadsnelheid met 40%. met een muur ertussen ben ik meteen 60-70% kwijt…Verder een super tablet maar vind het dusdanig irritant dat ik wil proberen mijn geld terug te krijgen. Browsen en streamen zijn namelijk nu net de dingen waarvoor ik de tablet heb gekocht…

    Er komt gelukkig inderdaad een nieuwe versie uit van de TP TFT700 of zoiets, betere GPS, Wifi en scherm. Ook 100 euri duurder wordt verwacht. Ik betwijfel wel of dat voor 1 april is, las eerder berichten van Q3

    • Martijn
      29 januari, 2012 om 12:24

      Is inderdaad rond begin Q3.

      • Rudy
        12 februari, 2012 om 14:21

        Als het Q3 gaat worden is de kans groot dat ik naar een ander merk ga kijken

    • T.A Blet
      29 januari, 2012 om 19:50

      Natuurlijk zegt Asus dat. Zij willen niet nog meer TP2 kopers afzeiken. Een tijdlijn van 6 maanden zorgt er namelijk voor dat meer net kopers van een TP er zich in berusten.
      Het is aannemelijker om met een nieuwer model te komen na 6 maanden.
      Heel veel TP kopers die al hebben geretourneerd en de twijfelaars gaan straks in April over op de Acer.
      Er is namelijk zoveel kwaad bloed gezet met de Asus perikelen.
      Let maar op, als straks de rust is weergekeerd en het rumoer is verstomd en de Acer gelanceerd wordt.
      Dan komt Asus ook. Geheid.

  10. R Theeuwen
    12 februari, 2012 om 14:15

    Wie heeft er ervaring met een tablet met ingebouwde gps in combinatie met bijvoorbeeld navionics waterkaarten. Wil een tablet kopen met gps module (sony heeft dit zeker) en de waterkaarten van navionics. Graag hoor ik wat de ervaringen hier mee zijn.

  11. TK
    24 maart, 2012 om 13:09

    ha ha GPS op een tablet nou ja het zal voor sommige onder ons belangrijk zijn .Mijn Prime werkt prima WIFI geen problemen mee .
    Daar ik vaar en ik er een kaartplotter op heb zitten zodat ik ook in mn hut de boel in de gaten kan houden is GPS wel belangrijk voor me maar via de tablet dan zou ik hem contenu in een raam moeten hangen ik heb hem liever op mn tafel naast de TV zodat ik met een scheef oog de boel in de gaten kan houden dus werk ik met een bleutooth muis die contenu aan het raan geplakt zit en dat werkt perfect .De prime is een prachtig apparaat eigenlijk heeft ie mijn laptop al vervangen . Maar zoals altijd zodra je het ene gadget hebt staat de volgende al wer om te hoek te . Wat denk je van een nieuwe Ipad met superscherm ach hij wordt wat heet maar een kniesoor die daar op let

    • ron martens
      12 januari, 2013 om 15:10

      waar kan ik een goed programma laden voor waterkaarten,eventueel met externe gps