Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

ASUS reageert op GPS problemen en gelockte bootloader Transformer Prime

Geschreven door
Geplaatst op3 januari 2012, 11:14 CategorieHardware

Gisteren berichtten we al over de kritieken die ASUS momenteel te verwerken krijgt over problemen met de Eee Pad Transformer Prime en vandaag reageert ASUS Italië op deze problemen. De Transformer Prime zou last hebben van Wifi problemen, de GPS functie zou niet naar behoren werken, de bootloader is vergrendeld zodat de tablet niet te ‘rooten’ is en de batterij zou volgens sommige gebruikers niet de beloofde uren halen.

Uit een Facebook bericht van ASUS Italië kunnen we opmaken dat het (volgens het bedrijf zelf) allemaal wel meevalt en dat het probleem ligt bij onze verwachtingen. De Wifi problemen zouden opgelost zijn, wat in ieder geval positief is, maar de GPS problemen zijn een gevolg van de verwachtingen van consumenten. Zo geeft ASUS aan dat we een GPS module van een tablet niet mogen vergelijken met die van een smartphone. Deze twee dienen een heel ander doel en bovendien heeft een smartphone hulp van de 3G module die de locatie bepaalt. Wanneer je wilt navigeren gebruik je volgens ASUS toch in 99 procent van de gevallen een smartphone en niet een tablet. De Transformer Prime zou minder snel verbinding maken met satellieten en eerder de verbinding verliezen maar volgens ASUS is dit dus een ‘normale’ gang van zaken.

Verder klaagden sommige gebruikers over een kortere batterijduur dan beloofd maar ASUS geeft aan dat dit niet kan kloppen. De batterijduur is volgens de fabrikant exact zoals beloofd. Het laatste punt, en wellicht het belangrijkste punt, is de vergrendelde bootloader. Hierdoor kunnen gebruikers hun Transformer Prime niet meer ‘rooten’ en dus voorzien van een eigen firmware. Volgens ASUS is dit een logische keuze. Verschillende firmware kan zorgen voor verandering in de basisfuncties van de tablet en daarnaast vervalt de garantie en de betrouwbaarheid van de tablet wanneer gebruikers zelf met de firmware aan de slag gaan.

Update 03/01 18.28:

ASUS heeft op haar wereldwijde Facebook pagina een reactie gegeven die wat positiever is. De fabrikant laat weten dat de eerder deze week uitgebrachte firmware update de GPS functie zal verbeteren, maar dit is alleen merkbaar wanneer je via Wifi verbonden bent. Het blijft overigens hetzelfde verhaal als hierboven. Het is immers geen smartphone volgens ASUS en daardoor niet geschikt voor uitgebreide navigatie functies. Daarbij beschikt de tablet over een metallic unibody design waardoor het signaal verminderd kan worden.

Ook geeft ASUS aan en dat er een bootloader unlock tool uitgebracht zal worden voor die groep ontwikkelaars en consumenten die hun tablet graag willen ‘rooten’. De bootloader was vergrendeld om het systeem te beveiligen voor DRM diensten als Google’s Video Rental en om een goed functionerend systeem te waarborgen. Goed nieuws dus voor iedereen die zijn tablet graag van een custom ROM voorziet. Let hierbij wel op dat je complete ASUS garantie vervalt.

Een niet geheel onbelangrijk punt dat ASUS nog weet te melden is dat de Android 4.0 update voor de Transformer Prime wereldwijd op 12 januari uitgerold zal worden.





  • Delen:

Reacties

  1. MdR
    03 januari, 2012 om 11:53

    die bootloader geloof ik wel. Gps, wifi en batterij duur vind ik belangrijker :O! Er moet maar snel een goede, Nederlandse, complete, kritische, onafhankelijke revieuw komen! (*blink*)

  2. PJVER
    03 januari, 2012 om 12:18

    Jammer, zoveel goede verhalen gehoord van de Prime. Batterij en GPS vind ik toch wel redelijk belangrijk. Daarnaast is het jammer dat de bootloader is gelocked. Het is toch soms leuk om er mee te sleutelen. Staan vaak leuke ROMS op XDA!

  3. Wouter
    03 januari, 2012 om 12:58

    Voor mij net andersom : soms kan een custom ROM een verbetering zijn voor batterijduur / wifi.

  4. Jonathan
    03 januari, 2012 om 14:02

    Bekijk het anders eens vanuit ASUS’s standpunt. ASUS bied een product aan, wat volgens hun met die instellingen en software die specificaties waar kan maken. Als mensen hiermee gaan rommelen dan verliezen ze hun zekerheid over het product. Mensen gaan dan aan de slag met het rooten en bricken dan bijvoorbeeld per ongeluk hun tablet. Ze kunnen niet klagen bij ASUS want die zegt dan per direct, geen garantie. Ofwel ze geven de tablet de schuld en kopen daarna geen product meer van ASUS. Nu ASUS er een vergrendeling op heeft gezet, hebben mensen minder snel de neiging hem te willen veranderen en zo behoud ASUS haar klanten en kan ASUS haar klanten ook blijven helpen. Als er een manier is om de accuduur te verlengen, dan leg je die suggestie bij ASUS en als die suggestie aanslaat bij het software team. Dan zul je merken dat er een update komt, net zoals deze, die het product verbetert. ICS komt naar deze tablet, voor zover ik weet is dat een best goed geoptimaliseerde versie en bevat deze genoeg features. Ik heb liever dat de producent updates uitbrengt dan dat iemand anders dat doet door een backdoor.

    • FransP
      03 januari, 2012 om 16:24

      Ben het grotendeels wel met je eens.
      Maar ik zou wel willen weten of de GPS ook werkt zonder WiFi te gebruiken. De snelheid neem ik voor lief. Voor echt navigatie gebruik ik wel navigatie systeem of handheld GPS. Maar het grotere scherm van een tablet kan meer info geven als dat nodig is, maar dan moet hij wel aangeven waar ik ben en er geen kilometers naast zitten als ik bv ergens in de bergen/bossen in het buitenland ben.
      Het rooten vind ik ook nodig als het tablet naar behoren werkt en als Asus voldoende ondersteuning blijft geven.

      • Martijn
        03 januari, 2012 om 16:27

        GPS werkt ook zonder Wifi maar dan dus trager ivm het zoeken naar satellieten. Verder eens met dat rooten geen belangrijkste mogelijkheid is bij een goed presterende tablet.

      • FransP
        03 januari, 2012 om 17:05

        Bedoelde inderdaad ‘Niet Rooten’. Slip off the vinger. :-)

      • FransP
        03 januari, 2012 om 17:06

        Bedankt voor je reactie, denk dat hij weer bovenaan mijn lijstje staat.

  5. robin
    03 januari, 2012 om 15:04

    Al wat lekkere negatieve berichten.. Denk toch nog even te wachten.. Als asus zo laks reageert dan hou ik men 600 euro nog effe op zak!

  6. Jonathan
    03 januari, 2012 om 17:52

    Ik vind het sowieso eigenlijk onzin om hierdoor de tablet niet meer te kopen. De GPS werkt, misschien niet zo snel als een smartphone, maar ASUS heeft al uitgelegd waar dat aan ligt. Het is en blijft nog steeds een uitermate goede tablet, dus ik ben het oneens met de opmerking van Robin. Over elk product zijn wel negatieve berichten, gaat u dus zitten wachten op een product wat geen negatieve berichten krijgt? Dan kunt u beter kat uit de boom gaan kijken.

  7. sam
    03 januari, 2012 om 18:13

    ASUS
    Thank you very much for all of the support you have given to ASUS. Eee Pad Transformer Prime received excellent reviews and great demand when it launched in December 2011. Now, we are continuing to make the Transformer Prime available in the worldwide market, and doing our best to fulfill the incredible demand. ASUS strives to create the best products and provide the best service for our customers, and will be releasing an FOTA update for the Transformer Prime shortly. This update, version 8.8.3.33, will improve the focus of the camera, the fluidity of the touch experience, and the APK capabilities in Android Market.

    ASUS has been working hard to make the highly anticipated Android 4.0 Ice Cream Sandwich available on the Transformer Prime, and today, we have good news for you. Android 4.0 Ice Cream Sandwich FOTA worldwide update for the Transformer Prime will start from Jan 12th, 2012. Thank you for your patience and support through this process.

    In addition, we would like to address your concerns related to GPS and bootloader on the Transformer Prime.

    The ASUS Transformer Prime is made from a metallic unibody design, so the material may affect the performance of the GPS when receiving signals from satellites. Please note that this product is not a professional GPS device, and signal performance can be easily influenced by factors including, but not limited to: weather, buildings, and surrounding environments. Please understand there are limitations when using the GPS function. To avoid inconveniencing users who demand a powerful GPS device, we made the decision to remove it from our specification sheet and marketing communications. We apologize for any inconvenience this has caused.

    Regarding the bootloader, the reason we chose to lock it is due to content providers’ requirement for DRM client devices to be as secure as possible. ASUS supports Google DRM in order to provide users with a high quality video rental experience. Also, based on our experience, users who choose to root their devices risk breaking the system completely. However, we know there is demand in the modding community to have an unlocked bootloader. Therefore, ASUS is developing an unlock tool for that community. Please do note that if you choose to unlock your device, the ASUS warranty will be void, and Google video rental will also be unavailable because the device will be no longer protected by security mechanism.

    Thank you for all the understanding and support for the ASUS Transformer Prime. Happy New Year!

    Asus Worldwide FB: http://m.facebook.com/story.php?story_fbid=300815559961849&id=179161458793927&refid=0&_ft_a=179161458793927&_ft_tf=300815559961849&_ft_tpi=179161458793927&_ft_ti=22&_ft_fth=5e48cb4856d835b4&_ft_time_ft=1325610361&_ft_mf_objid=300815559961849

    • Martijn
      03 januari, 2012 om 18:26

      Thanks. Ik vul de post aan!

  8. PJVER
    04 januari, 2012 om 9:29

    Het is een blijft een prima product. Het is weliswaar jammer dat ASUS niet luistert naar haar klanten wanneer er dusdanig klachten zijn. Alleen al dat de GPS functie van de specificatie lijst is afgehaald lijkt mij op het niet erkennen van je problemen. Of zie ik dit verkeerd?

  9. tristan
    04 januari, 2012 om 9:32

    kijk eindelijk eens goed nieuws het rooten maakte mij niet zoveel uit alleen de wifi wel want dat gebruik ik het meest en tja de gps gebruik ik al op mijn smartphone dus hij staat ook bij mij weer op nummer 1

  10. tabbie
    05 januari, 2012 om 9:50

    Dit is wel een beetje raar verhaal. Ja, er zit een gps in de asus tablet, maar je moet hem natuurlijk niet gebruiken. Daar heb je immers je telefoon al voor.

  11. Johan
    05 januari, 2012 om 20:39

    Geen GPS en slecht presterende Wifi op een tablet met een prijskaart waar je een complete desktop pc voor kan kopen is voor mij niet aanvaardbaar. Asus kan de prijs dan het beste direkt met 100 euro laten zakken en klanten die hem in december aangeschaft hebben compenseren, of een gps dongel er gratis bij doen.Ik had zelf ook al sinds november m’n zinnen gezet op de Prime maar nu dit nieuws naar buiten gekomen is wacht ik liever tot de kinderziektes eruit zijn.
    Ik vermoed eigenlijk dat ze binnen een maand met een nieuwe behuizing komen om alsnog aan de specs te voldoen want je mist een grote groep consumenten die daar wel veel waarde aan hecht.