Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Communicatie tussen tablet en TV: Wat is MHL en wat is WiDi?

Geschreven door
Geplaatst op25 januari 2012, 15:39 CategorieHardware

Communicatie tussen apparaten wordt steeds belangrijker, moet steeds sneller en beter, en moet vooral ook eenvoudiger. Twee nieuwe standaarden die het uitwisselen van gegevens tussen twee apparaten – waaronder een tablet en een HDTV – moeten verbeteren zijn MHL en WiDi. MHL maakt gebruikt van een kabel terwijl WiDi een draadloze verbinding aanmaakt. In dit artikel vind je een uitleg van beide standaarden.

MHL (Mobile High-definition Link)

MHL (Mobile High-definition Link) is een nieuwe standaard voor het uitwisselen van gegevens middels een kabel. Maar, in tegenstelling tot eerdere nieuwe technieken en standaarden die met een kabel werken is voor de MHL techniek geen nieuwe connector of kabel nodig. MHL is een soort protocol dat werkt via een standaard microUSB poort op een smartphone of tablet en een standaard HDMI aansluiting op een monitor of HDTV. Wel moeten de apparaten waar je mee werkt beiden uitgerust zijn met MHL ondersteuning. Het mobiele apparaat kan via de microUSB poort aangesloten worden op de HDMI ingang van een externe monitor. Alles wat je hiervoor nodig hebt is een microUSB-naar-HDMI kabel. Eenmaal aangesloten is het mogelijk 1080p videomateriaal (met maximaal 7.1-kanaals surround audio) dat op je tablet of smartphone staat op je TV weer te geven.

Naast het feit dat je middels MHL Full HD videobestanden eenvoudig op TV weer kunt geven biedt de standaard nog een aantal voordelen. De microUSB poort die je gebruikt blijft namelijk gewoon een echte microUSB poort en kan dus ook gebruikt worden voor het opladen van je tablet of het overzetten van gegevens naar een laptop of PC. Ook wordt je tablet of smartphone, wanneer via MHL verbonden met een HDTV, automatisch opgeladen tijdens het afspelen. Daarnaast kun je de afstandsbediening van de HDTV gebruiken om de content op je tablet of smartphone te bedienen.

Er zijn al tablets op de markt die MHL ondersteunen, waarzonder de HTC Flyer, de Samsung Galaxy Tab 10.1 en de Samsung Galaxy Tab 8.9. Nieuwe modellen zullen waarschijnlijk steeds vaker van de MHL standaard voorzien worden.

WiDi (Wireless Display)

WiDi is een door Intel ontwikkelde techniek/standaard die het mogelijk maakt om een klein Wifi netwerk op te zetten tussen twee WiDi gecertificeerde apparaten. Dit geldt niet alleen voor communicatie tussen een smartphone/tablet en een TV maar ook voor communicatie tussen een laptop en TV. Als beide apparaten maar uitgerust zijn met een Wifi module en een WiDi certificaat.

Zoals de naam al doet vermoeden is WiDi gebaseerd op de Wifi techniek. Toch is het net wat anders want WiDi heeft geen bestaand Wifi thuisnetwerk nodig om de functioneren. De twee met WiDi uitgerust apparaten zetten namelijk een eigen (klein) Wifi netwerk op om gegevens uit te wisselen. Je hoeft de apparaten dus niet perse te verbinden met een router. Eigenlijk kun je WiDi qua manier van communicatie vergelijken met Bluetooth alleen is het een stuk sneller, kun je nagenoeg alles oversturen en is de bandbreedte groter.

  • Delen:

Reacties

  1. Henry Suiker
    12 november, 2012 om 11:32

    “Uw HDTV moet HDCP ondersteunen of er kan geen video worden afgespeeld.” Hoe zit het hier mee en zijn er beperkingen op het gebied van videobestandsformaten?

    • Martijn Chel
      12 november, 2012 om 12:58

      Wat bedoel je precies? De meeste HDTV’s die momenteel verkocht worden beschikken over HDCP ondersteuning. Dat is nodig om bestanden te beveiligen.
      Beperkingen qua bestandsformaten ligt aan de apparatuur die je gebruikt.

      • Henry Suiker
        12 november, 2012 om 14:34

        Bedankt voor je reactie Martijn. Ik heb met interesse je website gelezen. Het is niet eenvoudig met zoveel platformen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ultrabooks en (hybride) tablets de juiste keuzes te maken. Dus moet je je goed inlezen. In dit geval gaat het om met name MP4 en MKV bestanden. Bij mijn huidige mediaspeler (Playstation) worden niet alle formaten / containers ondersteund. Dus dacht ik als ik nou toch een nieuwe Ultrabook of Windows 8 tablet aanschaf kan ik dat meteen ook gebruiken voor af en toe een HD film kijken. Dat is voor mij mede bepalend of ik een Mac OS X of Windows 8 apparaat aanschaf. Android heb ik geen zin in want ik heb al een iPad en oude Windows 7 pc’s staan. Ik ga niet nog een platform in huis halen, bovendien wil ik het nieuwe apparaat primair zakelijk gebruiken (standaard MS Office eisen). Een (draadloze) connectie met de HDTV is dan een mooie uitbreiding mits ik niet weer allerlei beperkingen tegenkom. Gemak dient de mens. In het (product)overzicht is niet aangegeven of er sprake is van WIDI of een andere standaard, dus het zou ook mooi zijn als dat er bij staat. In dit artikel was ik echter op zoek naar de bestand compatibiliteit per standaard zodat ik van tevoren weet wat ik in het overzicht belangrijk vindt om een gefilterde keuze te maken.

      • Martijn Chel
        12 november, 2012 om 14:47

        Hoi Henry,
        In principe hebben de hierboven genoemde standaarden geen beperkingen qua bestandsformaten, meer qua bandbreedte en snelheid. Het ligt dus echt aan het OS dat je kiest en de software die je op een apparaat installeert. Zo heeft bijvoorbeeld Windows RT veel meer beperkingen qua bestandsformaten dan Windows 8. Maar, op termijn worden er weer veel mediaspeler apps verwacht waarmee de compatibiliteit uitgebreid wordt.
        In het overzicht is de standaard inderdaad niet terug te vinden, maar wel op de pagina van een tablet zelf. Helaas moeten we wat keuzen maken qua filters aangezien het anders te onoverzichtelijk wordt.
        Er is overigens wel een andere standaard waar je wellicht naar uit kunt kijken; Miracast. Hiermee kun je alles dat op je scherm verschijnt streamen naar de TV. De TV moet dan echter wel ondersteuning voor Miracast bieden, desnoods middels een dongle.
        http://www.tabletsmagazine.nl/2012/09/miracast-draadloos-media-content-streamen-naar-een-tv-of-pc/

  2. Henry Suiker
    12 november, 2012 om 17:23

    Dankje Martijn. Windows RT valt dus in eerste instantie af:-)

    Wat het productoverzicht betreft. Ik heb op WIDI gezocht en vind 2 (W8) tablets. Toshiba Satellite U920t en Dell XPS 12. Airplay / Apple TV hoef ik niet op te zoeken, wel wat de standaard ondersteunt.

    Op je site had ik al over Miracast gelezen. Daar las ik ook al dat WIDI dat gaat ondersteunen. Wat dat betekent was me niet duidelijk en heb het even opgezocht: http://www.tomshardware.com/news/WiDi-Miracast-wireless-display-Wi-Fi-Alliance-Intel,17706.html.

    Wat de bandbreedte betreft, ik begrijp dat je via een dongle / ontvanger die je op de HDTV aansluit (in mijn geval 2 jaar oud) een directe WIFI verbinding maakt. Ik heb een snelle router maar dat is dus niet relevant bij WIDI, wel bij Miracast: http://www.tomshardware.com/news/WiDi-Miracast-wireless-display-Wi-Fi-Alliance-Intel,17706.html
    Als ik op forums lees zit er wat vertraging bij directe WIDI verbinding, maar acceptabel. Hierna een voorbeeld waar je Blueray en MKV bestanden kunt afspelen op 1080p. Dat zijn zaken die wellicht niet bij elke standaard en platform mogelijk zijn en op forums moet uitzoeken, maar wel gangbare vraag voor velen toch.
    Prestaties: http://www.avsforum.com/t/1350759/intel-wireless-display
    Hardware eisen: http://www.intel.com/support/wireless/wtech/iwd/sb/CS-031059.htm

    Als je dan het Miracast artikel leest dat NVIDIA ook een mogelijkheid heeft dan vraag je af wat het ondersteunt en welke hardware eisen die heeft en in welke apparaten dit al verkrijgbaar is.

    Kortom, niet eenvoudig om al deze standaarden en platformen te begrijpen om teleurstellingen te voorkomen. Mogelijk blijft het dus bij een ‘ouderwetse’ HDMI bedrade aansluiting, mits de OS op het apparaat daar ook geen roet in het eten gooit.

  3. Ad
    20 maart, 2014 om 11:14

    Het artikel over MHL is heel duidelijk. Alleen, welke TV heeft MHL ondersteuning? Mijn Sony HDTV niet (en mijn Acer Aspire 5200 ook niet)!

    • Ronny D’Hoore
      29 september, 2014 om 11:01

      AD: het is niet uw TV die dit hoort te ondersteunen, je hebt gewoon een adapter nodig. Dat staat ook in bovenstaand artikel uitgelegd (met bijhorende foto in het midden), maar misschien niet zo duidelijk.

      Voor een kleine 8€ kan je zo’n adapter bestellen op Chinese webshops, inclusief verzending naar NL. Dan heb ik een model in gedachten dat je rechtstreeks in een HDMI poort op je TV plugt, met een kort kabeltje eraan dat je in een USB poort van de TV plugt voor de voeding van de adapter, en dan een langere kabel die je in de micro-usb poort van je phone of tablet plugt. Tijdens het kijken laadt je phone dan ook op.

      Ik weet niet of ik hier een link mag geven naar zo’n webshop, maar als je gewoon googelt op afbeeldingen voor “MHL HDMI”, krijg je meteen een massa mogelijkheden. Let wel dat Samsung 2 standaarden heeft, de oudere phones gebruiken 5-pin, de nieuwere 11-pin, dus neem dan best een kabel waar een adapter bij is voor 5 naar 11-pin.

      Het werkt natuurlijk absoluut niet op alle phones en tablets van alle merken, en meestal vind je het ook niet terug in de specificaties. Google biedt meestal wel uitkomst.