Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Een half uurtje met de nieuwe iPad (eerste indruk)

Geschreven door
Geplaatst op18 maart 2012, 13:07 CategorieApple

Omdat ik niet de grootste fanboy ben die ik ken moet ik het soms van anderen in mijn buurt hebben. Ook in dit geval heb ik het genoegen dat ik iemand ken die helemaal naar Duitsland is gereden om een nieuwe iPad aan te schaffen. Voor mij is dat leuk want ik heb er ook een half uurtje mee mogen spelen. Zelf probeer ik eind van deze week een nieuwe iPad te bemachtigen en na een tijdje met dat ding rommelen schrijf ik, zoals altijd, een review van het apparaat.

Vandaag kan ik toch een paar eerste indrukken optekenen die jullie misschien interessant vinden: Het scherm is erg mooi, ik merk niet gek ver verschil in gewicht en formaat en de nieuwe camera is boven verwachting indrukwekkend.

Retina display

Dat gezegd hebbende is het interessant om te kijken HOE indrukwekkend het nieuwe scherm (na een half uurtje gebruik) is. Op het moment dat je een nieuwe iPad in handen krijgt valt het nieuwe scherm misschien wel wat tegen. Vooral omdat alle reviewers zonder uitzondering in combinatie met superlatieven schrijven over het scherm was de verwachting misschien wat te hoog. Ja, het scherm is superscherp en nee, ik kan geen pixels herkennen. Het is goed om te beseffen dat het scherm op de iPad 2 ook een goed scherm is en je dus van een goed scherm naar een super scherm gaat, niet van een slecht scherm naar een super scherm.

Afmetingen en gewicht

Het verschil in dimensies en gewicht is nu echt zo iets dat mij weinig kan interesseren. Mijn eigen iPads gebruik ik zonder uitzondering altijd icm een hoes en dus zijn mijn vingers niet gefinetuned om deze kleine verschillen te herkennen. Zowel een iPad 1, 2 als de nieuwe iPad is te zwaar om lange tijd voor je uit te houden (langer dan een kwartier zeg maar) en gebruik je vooral al steunend op je knie of in een of andere handige hoes met stand.

Camera

De camera is wel heel erg indrukwekkend. Voor wie dit belangrijk is mag dit erg goed nieuws genoemd worden. Het probleem is alleen dat bijna iedereen er nog van overtuigd is dat je als een enorme geek eruit ziet als je met dit ding foto’s of video’s aan het opnemen bent. Doe een YouTube search om test footage van de nieuwe iPad te vinden en bekijk de kwaliteit zelf. Zelf begin ik warm te lopen voor het idee van foto’s en video’s maken op de iPad maar dat is voer voor een andere post.

Conclusie

Al met al ben ik niet zo onder de indruk als ik had verwacht. Het scherm is heel erg mooi en zal op termijn de belangrijkste feature blijven van de nieuwe iPad. Het is echter niet zo’n verschil dat ik kan zeggen dat een upgrade vanaf een iPad 2 de moeite waard gaat zijn. Andere extraatjes zoals de camera en 4G is maar voor een heel beperkt deel van de markt interessant; camera voor mensen die het niet boeit wat anderen van ze denken en 4G is voor Amerikanen.

Het interessante is dat het gevoel van ‘niet overweldigd zijn’ eigenlijk van toepassing is op een heel zooitje van Apple’s product releases. Denk iPad (toen wisten we nog niet echt wat we er mee moesten), iPad 2 (“hmm, dat is toch niet zo heel veel verschil met iPad 1?”) en iPhone 4s (“hmm dat is toch niet zo heel veel verschil met iPhone 4?”). Toch zijn bovenstaande producten absolute (onbeschrijfelijke) successen geweest voor Apple en in het geval van tablets verreweg de beste van de klas. Dus met de nieuwe iPad zal Apple ook wel weer een winnaar hebben. Zelf twijfel ik alleen of het verkopen van mijn iPad 2 de moeite waard was, maar dat gevoel had ik bij iPad 1 naar iPad 2 ook.

Later meer in mijn volledige review.













  • Delen:

Reacties

  1. Jeff
    18 maart, 2012 om 16:16

    Van harte gefeliciteerd met de tot nu toe slechste testverslag over de new ipad, ik zou bijna denken dat het verhaal uit de duim gezogen is.
    Het best verkrijgbare scherm op dit moment wordt afgedaan als een scherm wat niet echt beter zou zijn als die van de ipad 2?
    Waar zijn de Benchmark gegevens waar dit op gebaseerd is?
    Alleen het missen van deze gegeven geeft al aan hoe slecht de onderbouwing is van deze test.
    Op de rest van dit verhaal ga ik dan ook maar niet in.
    Bagger stuk

    • Martijn
      18 maart, 2012 om 16:35

      Ik denk dat jij niet goed leest. En als jij benchmark resultaten nodig hebt voor een mening (lees: eerste indruk) dan weten we voldoende. Daarbij moet je maar eens andere eerste indrukken lezen (f.e. Stylecowboys) en kom dan maar eens terug. Laten we het daarbij houden.

    • Frimmel
      18 maart, 2012 om 17:35

      Gast, waar ben jij mee bezig?
      Je snapt het echt niet he? Dit is een gewoon goede eerste indruk en jij haalt er vanalles bij dat er niet eens staat!
      Het scherm vindt Sam gewoon goed maar het verschil is op het eerste oog gewoon niet dermate indrukwekkend! That’s an opinion en ik geloof het goed!

  2. Jeff
    18 maart, 2012 om 16:44

    Misschien moeten jullie eens na de opticien! Van een goed onderbouwd testverslag is hier geen spraak.

    Wat is hier lees is dat alles wat apple laatste tijd uit brengt niks is, verder komt het verhaal eigelijk niet.

  3. breda
    18 maart, 2012 om 17:14

    Ik voel mezelf echt zo een pannenkoek omdat 1 van de redenen was dat ik niet bde ipad 2 heb gekocht, was omdat de camera zo slecht was.

    Ik heb geen smartphone, en ook geen camera, dus vandaar. Ik ga hem zeker wel gebruiken en het interresseerd me echt geen fuck hoe dat er uit ziet. Op vakantie vorig jaar in Spanje zag je overal mensen met ipads filmen.

    Ik ga denk wel de 64G nemen, was eerst van plan de 32 te nemen, maar twijfel toch nog, even de eerste weken af wachten en lezen hoe de users het bevalt kwa opslag.

    Iets zwaarder en dikker…. ja, ok, ik heb nog niks en dus is dat voor mij geen probleem.

    Dat die warm wordt, tsja, even afwachten of dat het niet te gek wordt. Want dat zou wel slecht zijn als je in de zomer continu meldingen krijgt.

    Maar ik wil hem nog steeds wel.

  4. breda
    18 maart, 2012 om 17:21

    Het is een 1ste indruk, dat betekend dat je snel ff kijkt en wat met het apparaat gaat pielen en dan je 1ste bevindingen deelt.

    Zijn 1ste indruk is dat die niet is weg geblazen. En dat kan.

    Persoonlijk denk ik dat als je hem een tijdje gebruikt, en dan je ipad 2 pakt, dat je dan pas merkt wat de verbeteringen zijn. Ze vallen niet op, totdat je terug gaat naar de oude tech.

    Maar dat is even af wachten natuurlijk.

    En als je een review niet goed vind, dan kan je dat ook op een vriendelijkere manier zeggen. Heb ik zelf ook wel eens gedaan, dat moet kunnen. Respect.

    Ik kan niet wachten op de 2de indrukken, ;-).

    • Sam
      18 maart, 2012 om 17:35

      Jep dat is precies wat het is, een paar eerste indrukken. Mijn laatste paar regels ‘moeten’ trouwens als positief beschouwd worden, ook na de eerste indrukken was ik niet weggeblazen en werd/bleef het de beste ervaring (zeker op tablets) die ik ooit gehad heb en voelt mijn ipad 1 nu mijn 2 alvast verkocht is een stuk ouder aan (het verschil is dus groter dan ik dacht). Ik ga ervan uit dat bij 3 prima hetzelfde kan gebeuren.

  5. Jeff
    18 maart, 2012 om 18:01

    Een ieder zijn mening, ik lees het echt anders.

    • Marvin
      18 maart, 2012 om 20:02

      @Jeff: leer lezen en onthouden wat er in het begin van het artikeltje geschreven is. Het _is_ geen review, het zijn eerste indrukken.

      En als je benchmarks nodig hebt om het verschil tussen twee apparaten te weten te komen, wat heb je dan aan die snelheidsverschillen? Benchmarks zijn sowieso een slechte indicator voor real-world gedrag…

      • jeff
        18 maart, 2012 om 21:30

        Real world gedrag , hahaha ik vindt hem goed vriend.
        Hee als jullie het goed vinden vindt ik dat ok.
        Zelf blijf ik het een slecht stuk vinden.
        Succes er verder mee.

      • Frimmel
        18 maart, 2012 om 22:27

        Haha.. Nice. Als jij liever een tablet hebt met een rete hoge benchmark dan een tablet die gewoon een betere ervaring biedt, be my guest.
        Je lult drie keer in de rondte “vriend”..

  6. Mr_MdR
    19 maart, 2012 om 0:34

    Wat nu als we Jeff negeren en aan Sam vragen of het voor jou gevoel waard is om de ipad 3 te kopen tov de prime. Qua waar voor je geld dan, en dan laten we de g4 (wat ik trouwens een ‘niet echt handige’ zet vind) achterwegen.
    Want qua cijfers weet ik het wel, de prime is ‘beter’ (los van de voorliefde van android tov ios). Wat het scherm betreft, laat ik het zo zeggen; het verschil tussen breedbeeld en LCD is groter dan LCD en led. Zal ook zo zijn met de resolutie (dpi) ).
    Wat denk jij, als je moet kiezen? Beide zijn 500,- dus ook daar vind ik de een “goede koop”-gevoel belangrijk bij.

    • Sam
      19 maart, 2012 om 9:30

      Als ik jou zo lees is de Prime waarschijnlijk de betere keuze voor jou. Voor mij (en voor 90% van andere potentiële kopers imho) is de iPad denk ik de beste keuze.

      • Mr_MdR
        19 maart, 2012 om 10:26

        Ja, een beetje vooroordeeld ben ik wel :P