Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Veel Android 4.0 update problemen voor de Eee Pad Transformer

Geschreven door
Geplaatst op4 maart 2012, 11:54 CategorieBesturingssystemen

Na lang wachten werd op 24 februari eindelijk de Android 4.0 update voor de ASUS Eee Pad Transformer (Wifi-only versie) uitgerold. De tablet is een van de meest populaire Android tablets van vorig jaar en dus vond de update gratig aftrek. Toch blijkt nu dat de update voor een groot aantal gebruikers meer nadelen dan voordelen met zich meebrengt.

Problemen

De Android 4.0 Ice Cream Sandwich update zou moeten zorgen voor een stabieler en sneller besturingssysteem maar gebruikers klagen over het feit dat er nu juist meer vastlopers en andere problemen opduiken. Ook zijn er gebruikers die aangeven dat de update helemaal niet automatisch op de tablet verschijnt en zodra deze handmatig geïnstalleerd wordt er problemen opduiken tijdens de installatie. De meest voorkomende problemen zijn de vastlopers binnen diverse applicaties, de browser en het besturingssysteem zelf. Gebruiker Marto heeft bijvoorbeeld deze problemen;

Na een paar dagen ervaring word je er niet vrolijk van. Ik gebruik mijn tablet dagelijks. Niets bijzonders, korte berichten tikken, wat foto,s maken, skype (wij wonen in het buitenland), een krant lezen. Tot nu toewas ik zeer tevreden. Nu met de 4.0 gaat er regelmatig wat mis.
– spontane reboots op de meest ongelukkige momenten.
– na enkele minuten in standby staat alles vast of ook weer een reboot?
– “androidgemist” werkt echt heel slecht.
– via hdmi naar de TV werkt niet meer. Beeld en geluid lopen totaal niet meer synchroon.
– wifi verbinding is aanmerkelijk slechter geworden.
Het kan niet anders of hier moet snel een update op komen want anders gaat het plezier in deze prachtige tablet snel verloren.

Oplossing?

In het artikel over de Android 4.0 update voor de TF101 zijn er een aantal mogelijke oplossingen genoemd, zoals het verwijderen van Skype en het resetten van de tablet maar deze oplossingen lijken niet in alle gevallen te werken. Gebruiker Henk denkt in ieder geval de oplossing gevonden te hebben en wellicht dat deze manier van installeren wat mensen kan helpen.

Wat wil helpen, is het volgende.
download via deze link firmware versie 9.2.1.11ww.
unzip deze 1 keer en zet dit Zip bestand op een card.

maak een backup van al je bestanden, maar niet meet google.
via deze ook later niet terug zetten.
nu doe je een Factory reset.
stop nu de Card in de asus en reset deze, volume down en aan/uit ingedrukt houden.
de asus start op en zou als het goed is de zip als een update moeten zien.
deze uitvoeren en kijken hoe het gaat.
zet daarna app voor app terug.het blijkt dat er vele problemen geven omdat ze niet
voor ics gemaakt zijn.
dus na install een vastloper weg met die ap.
succes.

Reactie ASUS

Natuurlijk is het belachelijk dat je een software update op deze manier moet installeren om alles fatsoenlijk te laten werken. We mogen toch verwachten dat een dergelijke update goed getest wordt voordat deze wordt verspreid. ASUS gaf eerder deze week een reactie op de genoemde problemen;

We hebben inderdaad deze reacties gezien maar bij de meeste gebruikers doet zich dit probleem na een aantal dagen niet meer voor. Mocht dit probleem blijven bestaan dan kan de klant contact opnemen met ons service center op 0591570290. Klanten die de updates niet krijgen raden wij ook aan om contact op te nemen met dit nummer.

Volgens ASUS zouden de problemen dus spontaan moeten verdwijnen wat op zich een sterk verhaal is natuurlijk. We hebben wederom om wat meer uitleg gevraagd en zodra het antwoord hierop binnen is hoor je dat gelijk. Laten we hopen dat ASUS ondertussen hard aan het werk is voor een volgende update die daadwerkelijk alle problemen oplost.

  • Delen:

Reacties

  1. Mr_MdR
    04 maart, 2012 om 12:01

    En als je de “google-versie” van ICS zal het dock het niet meer doen (?)

    • Martijn
      04 maart, 2012 om 12:02

      Wat bedoel je precies? Een Google ICS ROM zonder ASUS aanpassingen?

      • Mr_MdR
        04 maart, 2012 om 14:19

        ja, de ‘kale’ versie moet toch wel ergens vandaan te halen zijn? Maar dan zal het dock (inc speciale toetsen) niet meer werken denk ik?
        (was inderdaad een beetje raar geformuleerd van mij :) )

  2. Dominic
    04 maart, 2012 om 21:15

    Ja niet zo netjes allemaal. Had mijn reactie ook al op deze website gegeven maar dezelfde reactie van ASUS http://www.tabletuide.nl/18181/asus-transformer-ics-update-uitrol-gestart-nog-even-geduld-a-u-b/

  3. J R de Ruiter
    05 maart, 2012 om 12:31

    Ook ik heb na het ontvangen van Android 4.0 regelmatig last van vastlopers. Ik wacht op een nette oplossing van Asus

  4. Peter
    05 maart, 2012 om 13:53

    Email xs4all geeft steeds melding: verbindingsfout, ook is het tekstveld bij bv Twitter steeds verdwenen en komt pas weer tevoorschijn als je toetsenbord naar beneden haalt.
    Wifi verbinding idd af en toe slechter dan voor update.
    Niet blij mee

  5. Ron
    05 maart, 2012 om 15:28

    Update naar 4.0 werkt bij prima! Nog geen problemen ervaren.

  6. Jelle Pieneman
    08 maart, 2012 om 11:59

    spontane reboots. 1 x per dag zeker.
    Als de tablet langer in standbye modus staat en je zet de tablet weer aan, duurt het 20 seconden voordat het WIFI icoon weer te zien is en dat je dan pas weer internetverbinding heb. Dit betekend dat als de tablet in standbye staat geen eamils e.d. niet worden ontvangen.

  7. carmen
    10 maart, 2012 om 9:06

    nou ik vind hetecht balen! typen gaat niet eens fatsoenlijkmeer. voor een spatie tussen twee woorden moet ik twee keer tappen anders krijg ik alle woordenaan elkaar zoals je ziet. Facebook opent ie de foto,s niet meer na 1 keer tappen dan moet ik op de foto blijven staan en dan openen aanklikken dan kan ik de foto pas bekijken. heel lastig als je dit allemaal niet gewend bent. veel trager als voorheen en nog veel meer klachten! baal echt dat ik de update geinstalleerd heb! hoe los ik dit op Asus!?

  8. Peter
    18 maart, 2012 om 13:23

    (Zaterdag 17 maart) Inmiddels een firmware update gehad naar 4.03, maar My Library valt nog steeds weg na 2-3 seconden. Verder nog geen andere problemen gehad en laten we hopen, dat dit ook niet meer gebeurt :-)

    • peter
      23 maart, 2012 om 23:28

      Al opgelost…ik ondervind dezelfde problemen.

  9. Robert Stunt
    21 maart, 2012 om 23:10

    Een update was volgens ASUS belangrijk om stabieler en veiliger te kunnen werken – ik had eigenlijk geen problemen met stabiliteit. Na het starten van het update proces had ik weinig zicht op wat er werkelijk gebeurde. Heb na enige tijd van schijnbare non-actie de Transformer uitgezet. Na een uur de tablet in de docking opnieuw aangezet en kreeg toen een gedeeltelijk gevuld opstartscherm waarin ik geen reactie op schermaanrakingen kreeg.
    Uiteindelijk bleek als ik de tablet uit de docking haalde, hij doorstartte en het system weer toegankelijk was, maar alleen dan, als ik het scherm unlocked had met de vaste code die ik darvoor gebruik.

    Bekend verschijnsel voor iemand?

    Groet

  10. Robin
    23 maart, 2012 om 19:47

    Deze update is echt heel slecht. Er lopen veel apps vast. De tablet reboot zichzelf ongeveer 2 keer per dag. Mijn QR scanner geeft constant de melding “kan geen verbinding met de camera maken. herstart je telefoon”. Terwijl deze app vroeger perfect werkte. Soms valt mijn wifi uit zonder reden. De gps werkt ook niet meer. Android 3.2 was in alle opzichten beter dan 4.0.

  11. Brigitte
    28 maart, 2012 om 21:34

    Hier ook problemen na de update. Batterij veel sneller leeg,apps lopen vast en tablet schakelt zichzelf uit.
    Internetpagina’s laden heel erg langzaam! Pffff, een verschrikking, pak nu telkens de ipad, maar dat mag niet de bedoeling zijn van een update.

  12. Ron
    30 maart, 2012 om 17:58

    Ook update binnengehaald. Ondervind totaal geen enkel probleem. Kan niet zeggen dat e.e.a. nu beter werkt of sneller werkt, maar de genoemde problemen kan ik niet bevestigen.

  13. Robin
    30 maart, 2012 om 19:10

    Ik heb een back-up van mijn tablet gemaakt en dan mijn tablet gereset. je vind deze reset onder: instellingen -> back-up en opnieuw instellen -> fabrieksinstellingen terug. Die reset duurt ongeveer 10 minuten en bij mij zijn er toch vele problemen opgelost. zoals: wifi valt niet meer uit, veel minder vastloopers, geen reboot niet meer. OPGEPAST!!! je verliest AL je data op je tablet. Ik heb ondertussen ook een mail naar Asus gestuurd met de vraag of je android 3.2 opnieuw kon installeren. Maar dat is niet mogenlijk.? Ik heb wel het bericht ontvangen dat Asus een firmware-update gaat uitbrengen. Maar een datum is nog niet bekend.