Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Vergelijking: De nieuwe iPad 3 vs de iPad 2 en de concurrentie

Geschreven door
Geplaatst op8 maart 2012, 12:11 CategorieAndroid

De verwachtingen voor de nieuwe iPad (3) waren voor de presentatie zeer hoog en ook na de presentatie waren de eerste reacties zeer positief. Maar, is dat allemaal na een nachtje slapen nog steeds zo? Om een en ander duidelijk te maken hebben we de nieuwe iPad in onderstaande vergelijking tegenover de iPad 2 en de belangrijkste concurrentie gezet.

De belangrijkste vernieuwing van de derde generatie iPad is wel het Retina display. Dit display moet de hoogste resolutie in de tablet markt bieden en daarbij een kleurweergave hebben die vergelijkbaar moet zijn met AMOLED. Helaas zien we de veelbesproken quad-core processor niet terug maar Apple heeft er wel voor gekozen de GPU met vier cores uit te rusten voor maximale grafische prestaties. Een andere vernieuwing is de 5 megapixel camera aan de achterzijde waarmee Full HD 1080p video’s gemaakt kunnen worden. In onderstaande tablet hebben is de iPad 3 tegenover de nieuwste tablets van ASUS, Acer en Samsung gezet.

  Apple
iPad 3
Apple
iPad 2
ASUS
Transformer Pad Infinity
Acer
Iconia Tab A700
Samsung
Galaxy Tab 2 (10.1) 
 
Grootte 9.7 inch 9.7 inch 10.1 inch 10.1 inch 10.1 inch
OS iOS 5.1 iOS 5.1 Android 4.0 Android 4.0 Android 4.0
Display IPS LCD IPS LCD Super IPS+ LCD IPS LCD Super PLS LCD
Resolutie 2048 x 1536 1024 x 768 1920×1200 1920×1200 1280×800
RAM 1GB 512MB 1GB 1GB 1GB
Processor A5X dual-core A5 dual-core quad-core T3 quad-core T3 dual-core Ex
Opslag 16GB – 64GB 16GB – 64GB 16GB – 64GB 16GB – 64GB 16GB – 32GB
Webcam VGA VGA 2 MP 2 MP VGA
Camera 5 MP 0.7 MP 8 MP 5 MP 3 MP
Bluetooth 4.0 2.1 4.0 3.0 3.0
3G Ja Ja Ja Ja Ja
Gewicht 652 gram 601 gram 586 gram 685 gram 588 gram
Dikte 9.4mm 8.8mm 8.5mm 10.95mm 9.7mm
USB Nee (adapter) Nee (adapter) Nee (dock) Ja Nee (adapter)
HDMI Nee (adapter) Nee (adapter) Ja Ja Nee (adapter)
MicroSD Nee Nee Ja Ja Ja
Batterij 10 uur 10 uur 10 uur 15 uur 9 uur
Prijs v.a. 479 euro 399 euro nnb nnb 399 euro
           
Meer info Productpagina Productpagina Productpagina Productpagina Productpagina

 

Helaas zijn de prijzen van de ASUS Transformer Pad Infinity en Acer Iconia Tab A700 nog niet bekend maar deze zullen naar verwachtingen tussen de 500 en 600 euro beginnen. De iPad 3 verschijnt op 23 maart, de Iconia Tab A700 in mei, de Transformer Pad Infinity in het derde kwartaal en de Samsung Galaxy Tab 2 in het tweede kwartaal.

 













  • Delen:

Reacties

  1. stijn
    08 maart, 2012 om 12:33

    mmm mooie vergelijking , ik mis de huawei nog
    toch veel opties die de ipad moet missen ook

    • Martijn
      08 maart, 2012 om 14:31

      Van de Huawei is nog niet genoeg bekend maar zeker een interessante optie.

  2. Toon
    08 maart, 2012 om 16:50

    En van mij had er ook een conclusie bij mogen staan. Ik weet dat veel af hangt van persoonlijke voorkeuren, maar een deskunige moet toch iets kunnen zeggen over de volgorde van deze apparaten. Zelf niet zo veel verstand van, maar de Acer Iconia tab 700 zou ik bovenaan zetten als ik alle mogelijkheden op een rijtje zet. Maar nogmaals; ik ben maar een leek.

    • Martijn
      08 maart, 2012 om 18:20

      Je geeft eigenlijk zelf al aan waarom dat bijna onmogelijk is. Het hangt echt van je wensen en voorkeuren af. Als iOS voor jouw perfect is dan blijft er bijvoorbeeld maar één over. Wil je een keyboard dock dan hou je er ook maar één over. Daarbij is van twee modellen de prijs nog niet (officieel) bekend.
      Als we al iets over de kwaliteit konden zeggen was het makkelijker maar daarvoor moeten we op de reviewmodellen wachten.
      Als je me laat weten wat je wensen aan een tablet zijn kan ik je wellicht helpen met de keuze.

      • Toon
        08 maart, 2012 om 19:07

        Hij gaat mee op vakantie en tripjes waar in hotels en campings wifi is. Email contact met de (klein)kinderen, telegraaf lezen, het weerbericht, camping uitzoeken, google maps en tips over de omgeving (internet)
        Mijn foto’s bekijken, die nu met Picasa bij Google staan. En goed scherm is dan wel fijn.
        Heb nu een miskoop (130 euro vanuit Hongkong, één van de eerste Androids), maar kan er wel mijn usb stick en sd card in kwijt, wat wel fijn is.
        Thuis op de bank, tegelijk met tv kijken wat internetten, webcams, nieuws, Youtube, internetbankieren.
        Ziggo mail en Gmail
        Heb wel zoiets van; ik wil ook één keer in mijn leven het nieuwste kopen, meestal afwachtend en afwachtend.
        Snelheid van het apparaat is fijn. Spelletjes doe ik niet, maar ben bang dat “de vrouw” als ze het ontdekt regelmatig ermee aan de gang is, maar dat zullen geen complexe spellen zijn. Heb zelf een Black Berry “van de baas” dus wifi hotspot zal dan wel niet werken.
        Simcard in de tablet aankopen voorlopig niet.
        Foto’s maken met tablet lijkt me lastig tijdens het skieen, en heb een leuke Canon camera.

      • Martijn
        08 maart, 2012 om 19:37

        Eigenlijk alles wat je zegt, behalve één ding, zou voor mij uitkomen op de iPad. En dan zelfs wellicht nog de iPad 2. Je hebt namelijk die extra kracht van de processor niet perse nodig voor jouw gebruik, veel films kijk je niet en games zijn meer de simpele varianten. Ook de camera zal je amper gebruiken. Dan kom je naar mijn idee op de iPad 2 uit. Tenzij je het Retina display echt wel een must vindt natuurlijk. Qua software is die exact hetzelfde als de iPad 3.
        Maar, je zult even moeten bedenken of de USB en SD card belangrijk zijn. Je kunt (nu nog) een 64GB iPad 2 kopen en daar alles opzetten maar je kunt er geen USB stick of SD card in kwijt. De 64GB iPad zal langzaam verdwijnen, waarna je alleen een 64GB(of 32 of 16) iPad 3 en een 16GB iPad 2 overhoudt. Hoeveel wil je er op kwijt? Zou 16GB dan voldoende zijn?
        Mochten USB en SD belangrijk zijn dan zou je wat mij betreft het beste af zijn met de Iconia Tab A700. Daar zit alles op wat je maar wilt en hij moet zeer lang meegaan. Wel is de tablet iets dikker en zwaarder. Mooi meegenomen is het Full HD display.

  3. Toon
    08 maart, 2012 om 20:39

    Dank je wel voor je snelle reactie.
    SD Card en USB stick vind ik inderdaad belangrijk, maar zie dan op internet dat je op de Ipad altijd nog terecht kunt met de Ipad camera connection kid. Hierin passen de SC card en USB stick. Niet mooi, maar het werkt kennelijk wel.
    16 Gb lijkt mij voldoende, zeker als je met SC card kunt werken en je foto’s elders parkeert. Maar ooit in een ver verleden dachten we nog dat een harde schijf op een pc van 20 Mb veel was.(ja Mb)
    De snelle processor is voor mij inderdaad niet belangrijk, maar ik wil niet elk jaar een nieuwe tablet aanschaffen. Fabrikanten zorgen er wel voor dat de software die ze aanbieden steeds weer snellere processors nodig hebben. Kenners beweren dat Aple toch echt wel een goede kwaliteit heeft, en ik geloof het graag. Maar Acer is van oudsher ook een goed merk voor mijn gevoel. 23 maart de nieuwe Ipad, in mei Acer. Ik denk dat ik gewoon nog even geduld heb en hem op zijn mins even in de hand hou in de een of andere winkel.

    • Martijn
      08 maart, 2012 om 21:48

      Er zijn inderdaad accessoires voor, wat voor sommigen weer onhandig is aangezien het een accessoire extra is die je bij je moet hebben.
      Qua nieuwe software hoef je niet heel bang te zijn. De iPhone 3GS wordt ook nog ondersteund voor nieuwe software bijvoorbeeld. Ik denk dat dit bij Android een groter risico is.
      Precies, gewoon gaan proberen en binnenkort (zodra ze er zijn) natuurlijk hier even de reviews lezen! :)
      Succes!

  4. Zx12richard
    09 maart, 2012 om 16:26

    Ben meer een androidfan dan een applefan, maar toch vind ik de Apple qua apps 100x beter dan android met ook meer keus. Nadeel vind ik dan weer dat alles geld kost.

    Ik wil graag een tablet al zag ik vroeger de meerwaarde er niet van. Maar heb nu zelf de ipad2 kunnen gebruiken en in de winkel de asus en Samsung kunnen bewonderen, die zeker niet rot zijn.. Maar toch is de iPad handiger en gebruiksvriendelijker in mijn optiek. (al vind ik iTunes weer een drama)

  5. Zx12richard
    09 maart, 2012 om 16:33

    @martijn een Adviesvraag:

    Ipad3 16gb of 32gb?

    Ik ga er geen of nauwelijks muziek op zetten, geen films, wellicht is 1 of 2 boeken. Zooi mooie games, iPhoto en foto’s en dergelijke. Wat is verstandig? Is die 100 euro meer dan de 16gb. Dat waard?

  6. Robby
    09 maart, 2012 om 19:22

    Waarom kan Samsung wel de Retina-schermen leveren voor de nieuwe Ipad, maar zelf met een veel minder scherm komen voor hun nieuwe Tab?

    • Martijn
      09 maart, 2012 om 19:42

      Komen deze van Samsung dan? Ik dacht van Sharp/LG. Maar, als het Samsung is heeft het met meerdere factoren te maken, zoals de prijs. Samsung geeft dan gewoon aan 40 miljoen stuks af te nemen en kan daardoor de prijs laag houden. Samsung kan dat zichzelf helaas niet beloven waardoor ze hogere prijzen voor eindproducten moeten vragen. En, het Samsung dat displays maakt is weer een aparte onderneming dus ze kunnen niet zomaar minder vragen voor een display.

  7. Cissy craner
    09 maart, 2012 om 21:31

    Maar ik mis een belangrijk punt denk ik ben namelijk niet zo goed in dit alles dus als het wel bekend is dan sorry.
    Kan je nu met de ipad3 wel filmpjes afspelen of word de flash Player nog niet ondersteunt of is er misschien iets wat je erop kunt downloaden in de vorm van een app waardoor je dat soort filmpjes wel kan afspelen?

    • Martijn
      09 maart, 2012 om 22:50

      Nee, Flash wordt nog steeds niet ondersteund maar daar zal ook Android bij de volgende versie van afstappen. Flash is verleden tijd en al vele websites zijn overgestapt op HTML5. Het nadeel wordt dus met de dag kleiner.

      • Cissy craner
        09 maart, 2012 om 23:02

        Oké bedankt voor de reactie maar word de html5 dan wel ondersteunt door de iPad 3 want wil hem graag halen ben enorm Apple fan heb nu de iPad 2 maar mis het eindelijk wel dat veel niet afgespeeld kan worden

      • Martijn
        09 maart, 2012 om 23:09

        Ja, HTML5 is een in-browser techniek die door alles browsers ondersteund wordt. Wat zou je graag af willen spelen? YouTube, Vimeo en alle grotere sites hebben inmiddels HTML5 (oid).

  8. Cissy craner
    09 maart, 2012 om 23:58

    Niks speciefieks wat ik wil afspelen maar soms kom je op een site en dan wil je dat filmpje draaien en dan pakt hij hem niet das wel jammer hoop dat langzaam alles overgaat in die techniek want ik ben echt gek van de ipad ben benieuwd als hij in de winkel ligt bedankt voor je antwoord

  9. zx12richard
    17 april, 2012 om 23:38

    Ik snap niet waarom samsung hun eigen retina schermen niet in hun tablets stampen en alleen maar verkopen aan apple.

  10. Brabander
    11 oktober, 2012 om 15:51

    Beetje vreemd dat hier staat dat de accu van de Acer Iconia Tab A700 1,5 keer zo snel mee gaat dan de Ipad3, terwijl de test van de Consumentenbond juist laat zien dat de Ipad3 zowel bij webbrowsen als video afspelen de accu ongeveer 3 keer zo lang mee gaat. Vandaar dat de accu van de Ipad3 met een 9,7 is beoordeeld en de Iconia Tab A700 slechts met een 4,7.

    Verder zitten volgens de Consumentenbond op beide tablets geen HDMI aansluiting. Toch gek dat jullie hier zeggen dat de Iconia Tab A700 dit wel degelijk heeft. Wie spreekt de waarheid?

    • Martijn Chel
      11 oktober, 2012 om 16:01

      Nou, dat is niet vreemd want dit is een artikel van begin maart dit jaar. Dit zijn de specificaties/features die de fabrikanten zelf doorgegeven hebben. Dit heeft dus niks met tests of iets dergelijks te maken.
      En ja, er zit gewoon een HDMI poort op.