Steeds meer online aankopen worden met mobiel of tablet gedaan

04 april 2012 1 Minuut 1 Reacties
expedia-app

Nu de tablet alsmaar populairder wordt en de gewone mobieltjes vervangen worden voor smartphones verandert ook de manier waarop consumenten online hun 'boodschappen' doen. Uit onderzoek van Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology blijkt dat in 2011 één miljoen Nederlanders een aankoop deden via een mobiele telefoon of een tablet. Dit is een flinke stijging met 2010 aangezien dit aantal toen op 400.000 lag.

Toch gaat het voorlopig nog om kleine bestellingen als een Blu-ray disc, muziek, een boek of kleding. De belangrijkste en meest voorkomende aankopen die consumenten doen met een mobiel apparaat zijn – hoe kan het ook anders – applicaties. 25 procent van de Nederlanders die via het internet winkelt trok afgelopen jaar de digitale portemonnee op een smartphone of tablet voor applicaties. Je zou zeggen dat al deze ‘mobiele bestellingen’ dan ook op allerlei plekken gedaan worden, zoals onderweg of op kantoor. Toch is 70 procent van de bestellingen gedaan vanuit huis, 30 procent werd onderweg gedaan.

Webwinkels en tablets

Een groot probleem voor veel webwinkels is dat ze zeer slecht bereikbaar zijn voor mobiele apparaten. Als de website al geopend wordt lopen gebruikers van deze apparaten vaak nog tegen problemen aan tijdens een bestelling of bij het zoeken naar producten. Online winkels zouden beter op de vraag van consumenten moeten inspelen en hun websites moeten optimaliseren voor mobiel gebruik. Een andere oplossing is het ontwikkelen van een app waarmee consumenten bestellingen kunnen plaatsen.

Bron: Admanager

Reacties (1)