iPad wint marktaandeel terug, Android zakt verder weg

03 mei 2012 2 Minuten 0 Reacties
iPad-screenshot

Dat de totale verkopen van tablets in het eerste kwartaal van dit jaar minder zijn dan het laatste kwartaal van 2011 is geen grote verrassing, maar dat de iPad weer een groot deel van de markt weet terug te pakken ten kosten van Android is wel opvallend. Waar het marktaandeel van de iPad eind vorig jaar nog 54,7 procent was is het nu alweer 68 procent.

In het laatste kwartaal van 2011 werden er volgens de cijfers en berekeningen van onderzoeksbureau IDC 28.2 miljoen tablets verscheept, wat een nieuw record was. Toch ging men er al vanuit dat dit begin 2012 niet gehaald zou gaan worden, maar de daling in het aantal verscheepte tablets was hoger dan verwacht. In de eerste maanden van dit jaar werden er 17.4 miljoen tablets verscheept, 38.4 procent minder dan in Q4 2011. De verwachting was dat de daling op 34 procent zou liggen.

De grootste verliezer in dit hele verhaal is Amazon. De Kindle Fire tablet heeft in het eerste kwartaal van 2012 een harde klap gekregen waardoor het marktaandeel gezakt is van 16.8 procent naar een matige 4 procent. Het gevolg hiervan is dat Amazon niet eens meer de nummer twee tabletfabrikant is. Deze plek is nu overgenomen voor Samsung. Dit klinkt natuurlijk goed voor Samsung maar het probleem is dat het gehele marktaandeel van Android tablets flink gezakt is. Wel hebben fabrikanten als Samsung en Lenovo (nummer vier op de lijst) meer aandeel weten te winnen binnen de Android tabletmarkt zelf.

Volgens IDC hebben een aantal grote Android fabrikanten eindelijk in de gaten dat het concurreren met de iPad vooral haalbaar is wanneer tablets tegen een flink lagere prijs in de markt gezet worden. Met deze strategie zal Android op korte termijn marktaandeel terug kunnen winnen. Toch heeft ook Apple volgens IDC de juiste keuze gemaakt om de iPad 2 in het assortiment te laten maar wel de prijs naar beneden bij te stellen. Daarbij wijst het onderzoeksbureau erop dat Apple veel gewonnen heeft met de strategie om de iPad meer en meer als allround apparaat in te zetten dan puur een media consumptie apparaat.

Nu heeft Apple natuurlijk in dit eerste kwartaal een nieuwe iPad gelanceerd en worden de belangrijkste nieuwe Android tablets een beetje verspreid over Q2 en Q3 gelanceerd, dus het verschil zal voor deze kwartalen wellicht minder groot zijn door terreinwinst van Android. De komende maanden worden nog een stuk interessanter aangezien ook Microsoft zijn intrede zal doen in de tabletmarkt met de lancering van Windows 8. Dit zou de hele verdeling weer flink kunnen doen veranderen.

Bron: Engadget

Reacties (0)