Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

De cookiewet: Ook wij vragen vanaf nu toestemming voor het gebruik van cookies

Geschreven door
Geplaatst op5 juni 2012, 22:20 CategorieNieuws

Het is een veelbesproken onderwerp dat helemaal niks met tablets te maken heeft maar wel van invloed is op bezoekers van onze website, jullie. Vanaf vandaag is het namelijk verplicht om bezoekers van een op Nederlanders gerichte website te informeren over het plaatsen van cookies en daarbij moet toestemming gevraagd worden om deze cookies te mogen plaatsen.

Of ik het er mee eens ben is een discussie die ik graag op een andere plek voer, maar toch hebben we ervoor gekozen om ons aan de nieuwe wetgeving (de zogenaamde cookiewet) te houden. Als bezoeker van TabletsMagazine.nl krijg je dus vanaf nu een melding te zien zodra je de website bezoekt. Deze melding bevat informatie over cookies en kan gesloten worden om ons toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Eenmaal gesloten wordt er een cookie (jawel) geplaatst waardoor je de melding niet meer zult krijgen. Daarbij hebben we ervoor gekozen dat wanneer je alle cookies wilt blokkeren we geen toegang geven tot de website. We zijn van mening dat de website niet optimaal weergegeven kan worden en dat het meer kwaad dan goed doet.

Meer informatie over de cookies die op TabletsMagazine geplaatst worden en wat cookies precies zijn vind je op deze pagina.

Toch houden we een slag om de arm; wanneer blijkt dat de momenteel onduidelijke regelgeving aangepast wordt of dat deze beslissing verregaande gevolgen heeft voor TabletsMagazine.nl kunnen we besluiten deze aanpassing terug te draaien.

Ik hoop dat jullie, de bezoekers, begrip hebben voor deze gang van zaken. Het is nu eenmaal de wet en daar vallen wij ook onder. Daarbij ben ik wel benieuwd naar jullie mening. Laat het in een reactie hieronder weten.

Update 07/06: We hebben de cookie toestemming popup even moeten deactiveren doordat sommige bezoekers geen mogelijkheid hadden toestemming te geven. Zodra dit probleem opgelost is wordt de toestemming weer gevraagd. Het is allemaal nog nieuw voor iedereen, ook voor ons. We hopen het snel opgelost te hebben.

  • Delen:

Gerelateerde berichten

Reacties

  1. Woout
    05 juni, 2012 om 22:30

    Is het op de Nederlanders gericht of met een Nederlands domein naam (.nl), want anders hebben ze geen poot om op te staan als je zegt dat je site gericht is op de belgen.

    • Martijn Chel
      05 juni, 2012 om 22:38

      Nee, zo simpel is het helaas niet. Er zijn meer regeltjes aan verbonden. Eigenlijk is het zo dat als je de site richt op mensen binnen Nederland (qua taal, bereik en domeinnaam) dan ben je het sowieso verplicht. Je komt er niet gemakkelijk onderuit helaas. Zelfs Google en Facebook moeten deze aanpassingen doorvoeren al richten ze zich niet specifiek op Nederlanders.

    • Martijn Chel
      05 juni, 2012 om 23:17

      Ik zie trouwens dat je er zelf geen werk van maakt :) De popup is inderdaad niet ideaal, dat klopt, maar ik heb liever een popup dan dat we offline moeten omdat de OPTA een leuke boete uitdeelt, hoe klein de kans ook is. Voor diegenen die de Cookies zo nu en dan verwijderen is het weer even toestemming verlenen helaas.

  2. Marto
    06 juni, 2012 om 11:51

    Geen enkel probleem mee. Even toestemming geven en klaar. Het is echt niet voor niks bedacht. Helaas moeten de goeden (bijna altijd) onder de kwaden lijden.

  3. Johan
    06 juni, 2012 om 12:55

    Ik laat de meeste cookies met een browser extensie blokkeren. Hierdoor krijg ik op jullie site op elke pagina de vraag naar mijn toestemming voor cookies.
    Wellicht is het een idee om eerst te checken of jullie cookies *kunnen* plaatsen? (Dat valt onder functionele cookies vlgns mij)
    Dan kun je daarna eventuele toestemming te vragen voor minder noodzakelijke cookies.

    • Martijn Chel
      06 juni, 2012 om 13:07

      Hoi Johan,
      Dat is een goede suggestie. Er wordt momenteel gewerkt aan een betere oplossing die ik snel hoop door te voeren. Het is nu helaas even niet anders.

    • Sam Rijver
      06 juni, 2012 om 13:25

      Tot die tijd zou je het cookie dat voor de cookiecheck nodig is (lol, we know) kunnen toestaan natuurlijk. Dan heb je die popup in ieder geval niet meer nodig. Het is nog niet de meest charmante oplossing maar wel de beste die we op dit moment hebben.

    • Martijn Chel
      07 juni, 2012 om 10:06

      Hoi Johan,
      Dit probleem is inmiddels opgelost. Als het goed is zou je vanaf vandaag (of morgen ivm cache) geen melding meer moeten krijgen als de browser geen cookies accepteert.

  4. Marvin
    06 juni, 2012 om 13:47

    Ach, het is niet anders. Maar je verwijst in de popup wel naar een URL die zelf niet leesbaar is zonder dat de cookie toegestaan is. Is misschien niet echt handig…

    • Martijn Chel
      06 juni, 2012 om 14:14

      Ja, klopt. Krijg een andere pagina zonder cookie nog niet voor elkaar..

      • Marvin
        07 juni, 2012 om 9:06

        Martijn, ik wil nog wel even benadrukken dat ik het heel erg goed vind dat jullie er op deze manier mee omgaan. Er zijn niet veel sites die binnen de site nog zo veel uitleg geven om het hoe en waarom. Chapeau!

      • Martijn Chel
        07 juni, 2012 om 10:05

        Thanks Marvin! Goed om te horen dat er begrip voor is en het gewaardeerd wordt.

  5. Leo
    06 juni, 2012 om 18:07

    Het valt te prijzen dat jullie de cookiewet volgen. Er wordt met cookies allerlei uitgehaald dat de meeste mensen niet zouden willen, zouden ze het weten. Inderdaad: de goeden moeten onder de slechten lijden. Is vaak zo met wetten.
    Zo’n scriptje als jullie hebben geplaatst valt zelfs voor een niet-deskundige als ik makkelijk te omzeilen, zodat ik je site kan lezen ook zonder toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Ik neem aan daar niet rouwig om zijn.
    Bovendien heb ik geen enkele garantie dat de cookies niet al geplaatst zijn voordat de pop-up verschijnt.
    “De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven.”Jaja. Wie vragen jullie mij nou te vertrouwen, jullie of Google? Google heeft al eerder getoond heel ver te gaan, ook al is het niet helemaal legaal (b.v. het verzamelen van gegevens bij Streetview), in het belang van hun eigen zaak: data verzamelen en te gelde maken.

    • Martijn Chel
      06 juni, 2012 om 18:51

      Tja, uiteindelijk is het goed vertrouwen natuurlijk wat dat van Google betreft. Bewijzen kan ik het ook niet :) Maar, ik kan wel zeggen dat wij zelf Google Analytics zo ingesteld hebben dat Google de laatste paar nummer van een IP adres vervangt voor xxx waardoor het anoniem blijft. Op mijn beurt moet ik dan Google weer vertrouwen dat het ook echt gebeurt.

      En wat je zegt over het omzeilen van het script; dit is een keuze die je maakt. Wij bieden de toestemming optie aan zoals het moet (het verschijnt bij iedereen) en als mensen dat willen omzeilen vind ik dat helemaal best hoor.
      Kijk, als uiteindelijk iedereen cookies omzeilt en advertenties blokkeert (laten we hopen van niet) dan is er op een gegeven moment geen website meer, in ieder geval niet van mij. Ik moet ook brood op de plank zien te krijgen en dat wordt op deze manier steeds lastiger. Nou wil ik niet zeggen dat jij door het omzeilen van de cookies dat doet hoor, maar over het algemeen wordt het voor websites steeds lastiger gemaakt.

      Ik geef toe; het script wat we nu gebruiken is niet ideaal en vertoond gebreken, maar het is 100% meer dan wat de meeste sites doen. Het is in ieder geval een goed begin. Ik hoop dat er een andere manier komt om wel of geen toestemming te verlenen want dit is voor 80% van de websites niet te doen. Ik moet hier, om het optimaal te krijgen, ook weer iemand voor gaan inhuren.