Hoge prijs voor Windows RT licentie maakt Windows 8 tablets te duur

13 juni 2012 2 Minuten 0 Reacties
ASUS-tablet-600

Ik heb al vaker aangegeven dat een van de belangrijkste factoren voor het slagen of falen van Windows 8 de prijs van de tablets zal zijn. Een van de redenen voor een te hoge prijs zou de hoge licentievergoeding zijn die Microsoft vraag aan fabrikanten. We hebben nooit specifieke bedragen gehoord maar VR-Zone zegt nu te weten hoeveel fabrikanten exact aan Microsoft moeten betalen.

VR-Zone heeft met diverse fabrikanten van Windows RT tablets, de Windows 8 versie voor apparaten met een ARM processor, gesproken en kwam tot de conclusie dat de gemiddelde licentievergoeding tussen de 80 en 95 dollar ligt. Het meest gehoorde bedrag was 85 dollar. Dit is een substantieel bedrag dat fabrikanten bovenop de kostprijs moeten zetten om Windows RT tablets op de markt te brengen en zou grote gevolgen kunnen hebben.

Eerder dit jaar verscheen het bericht dat de gemiddelde kostprijs van een 10 inch Windows RT tablet op zo’n 350 dollar zou liggen. Tel hier een kleine 100 dollar bij op voor de licentie van het besturingssysteem en je zit al aan 450 dollar. Dit is dan puur wat de fabrikant uit moet geven voor een tablet zonder er enge vorm van winst op te maken, iets wat noodzakelijk is om een besturingssysteem in leven te houden. Volgens VR-Zone zouden de goedkoopste Windows RT tablets rond de 549 dollar komen te liggen wat duurder is dat het merendeel van de Android tablets en zelfs diverse iPad modellen. Aangezien dit de laagste prijs is zal de gemiddelde Windows RT tablet ergens rond de 600 dollar kosten.

Dat dit een groot probleem voor Microsoft en de fabrikanten kan gaan vormen komt door het feit dat Windows RT eigenlijk juist gericht is op consumenten. Deze versie van het besturingssysteem heeft beperkte desktop toegang en wordt standaard geleverd met een versie van Microsoft Office. Daarbij is de verwachting dat x86 (Intel) tablets sowieso op een hoger prijsniveau zullen liggen. De prijs wordt voor consumenten steeds belangrijker, iets dat gisteren wel bleek uit een recent prijsonderzoek. De gemiddelde prijs van een tablet zou in de eerste drie maanden van dit jaar al met 21 procent gedaald zijn.

Niet alleen heeft Microsoft al een uitdaging om consumenten en zakelijke klanten te overtuigen voor de overstap naar een ‘touch’ Metro interface, een hele andere interface dan Windows liefhebbers tot nu toe gewend zijn, ook het overtuigen van deze mensen om er flink voor te betalen wordt nu een uitdaging. Natuurlijk is er een deel van de consumenten dat sowieso de voorkeur geeft aan een Windows tablet en daar ook voor wil betalen, maar het grootste deel zal naar mijn mening de keuze af laten hangen van verschillende factoren waarvan de prijs een van de belangrijksten is. Wanneer de iPad en het merendeel van de Android tablets voor flink minder geld aangeschaft kunnen worden zou het voor Microsoft en de fabrikanten wel eens een lastig verhaal kunnen worden.

Reacties (0)