Microsoft Surface tablets: Van geheim naar belofte naar succes?

20 juni 2012 9 Minuten 0 Reacties
Microsoft-Surface-2

Vorige week kwam Microsoft uit het niets met een uitnodiging voor een persevenement waar, volgens de softwaregigant zelf, iets groots aangekondigd zou worden. De verwachtingen waren niet hoog, zeker gezien de vreemde locatie (LA) en de korte tijd tussen de uitnodiging en het evenement zelf. Er waren zelfs techbloggers die aangaven het niet interessant genoeg te vinden en dus niet te gaan.

Wie had gedacht dat we uiteindelijk twee gloednieuwe tablets zouden zien die ook nog eens door Microsoft zelf ontwikkeld zijn? Ik niet.

Maar, positief verrast was ik zeker. Ik ging uit van een companion voor de Xbox of software/content aankondigingen maar een complete tablet met alles erop en eraan had ik niet aan zien komen. Daarbij heeft Microsoft niet alleen indruk weten te maken met het feit dat ze een tablet gepresenteerd heeft maar ook met de features, het design, de specificaties die eraan gekoppeld zitten. Is dit dan de tablet waar we allemaal op wachten of is het een belofte die nooit gehouden zal worden?

Het geheim van de Surface tablet

Datgene wat mij meteen binnenschoot toen de Surface aangekondigd werd was het feit dat ik helemaal geen gelekte foto’s, gelekte specificaties of zelfs geen belachelijke uitspraken van analisten over een mogelijke tablet van Microsoft gezien heb de afgelopen maanden. Dit verbaasde me nogal aangezien eigenlijk alleen Apple het vaak voor elkaar weet te krijgen een product geheim te houden tot aan de presentatie. Het Surface team van Microsoft heeft de afgelopen maanden (letterlijk) in bunkers onder de grond geleefd om de Surface tablet vorm te geven. Zelfs toen men boven de grond mocht werken was dit achter kluisdeuren met gewapende bewakers. Microsoft heeft er dus alles aan gedaan de Surface tablet geheim te houden, iets wat naar mijn idee zeer knap is en daadwerkelijk de oh’s en ah’s versterkte tijdens de presentatie.

Apple style

Eenmaal door de eerste paar minuten heen gewerkt deed de presentatie me ergens aan denken. Niet geheel onlogisch dacht ik aan presentaties van Steve Jobs, bijvoorbeeld die van de iPad. Het was overduidelijk dat Microsoft gekeken had naar de intense, strak geregelde en indrukwekkende presentaties van Apple en veel dingen bijna letterlijk in haar eigen presentatie gestopt had. Beter goed gejat dan slecht bedacht (en vele malen gedaan) natuurlijk. Om de overeenkomsten wat duidelijker te maken heeft RWW onderstaande grappige montage in elkaar gezet.

Een belofte, geen product

Er zijn natuurlijk een hoop mooie features gepresenteerd door Microsoft. Een aantal hiervan, zoals het magnesium unibody design en de ‘Perimeter ventilation’, zullen vast erg vernieuwend zijn maar boeien me niet zoveel. Het gaat om de features die we echt gebruiken en die het verschil maken met andere tablets. Hiermee doel ik natuurlijk op de Touch Cover en Type Cover. Vooral de Touch Cover mag Microsoft van mij best geprezen worden want dit is daadwerkelijk vernieuwend en zou best wel eens kunnen werken. Maar daar ligt ook gelijk het gevaar. Het zou kunnen werken maar dat is dus niet zeker. Het keyboard is in principe gewoon een stukje stof en zou volgens Microsoft veel efficiënter zijn voor het tikken van teksten. Ik moet het nog zien/ervaren maar de belofte staat.

Hetzelfde geldt voor het ‘normale’ keyboard dat in de Type Cover verwerkt zit. Dit keyboard is zo dun dat de tactiele (voelbare) feedback me toch minimaal lijkt voor een comfortabele type-ervaring. Maar, ook hierbij belooft Microsoft een optimale ervaring. Laat ik nogmaals zeggen dat ik absoluut niet negatief ben of wil zijn over deze accessoires en producten maar het blijven beloften. Zelfs na de presentatie verscheen er nergens op het web een duidelijke hands-on ervaring met deze accessoire. Er verschenen zelfs geen letterlijke hands-on video’s van de tablets zelf want aanraken werd tot het minimale beperkt door Microsoft. Maar, dit zien we wel vaker bij presentaties. Er zijn andere punten die de Surface tablet meer een belofte dan een product maken.

Tijdens de presentatie heb ik me vermaakt door terug te denken aan presentaties van Apple maar vooral door te kijken en luisteren naar de interessante specificaties en features, in de vorm van oneliners, video’s en foto’s. Ik was aardig onder de indruk en begon zowaar enthousiast te worden. Ik pakte direct mijn keyboard er weer bij en begon druk te tikken over wat ik tot dan toe gehoord had. Helaas hield dat gevoel niet lang stand aangezien Microsoft op dat moment begon over de beschikbaarheid en prijsstelling. Natuurlijk was mijn eerste reactie; “Ok, mooi. Kom maar op,” maar al snel bleek dat we weer blij gemaakt waren met een belofte (dode mus wil ik nog niet zeggen). De Surface tablets worden namelijk ooit, ergens in de komende 6 tot 12 maanden, gelanceerd en zullen voor een prijs tussen de 200 en 1.200 dollar in de markt gezet worden.. Uhh, wat?

Even terug komend op presentaties van Apple. Daar horen we altijd dat het nieuwe product morgen of vanaf een exacte datum in de toekomst te koop zal zijn en voor dit en dit bedrag verkocht zal worden. Microsoft heeft van dit gedeelte dus helemaal niks geleerd of de video’s te vroeg stopgezet. De woorden van Microsoft waren “priced competitively with a comparable ARM tablet”. Dit gaat dus over de Surface voor Windows RT variant. Maar, waar hebben we het dan over? Een whitelabel tablet met dezelfde specs of een high-end ASUS tablet met alleen de beste features, functies en technieken? Hetzelfde geldt voor de Surface voor Windows 8 Pro variant. Ja, er zijn vandaag prijzen naar buiten gekomen. Digitimes (nog steeds de site die bekend staat om het in de wereld brengen van geruchten die de helft van de tijd niet kloppen) heeft het over een prijsindicatie van 599 dollar voor de Surface voor Windows RT tablet en 799 dollar voor de Surface voor Windows 8 Pro tablet, maar het probleem hier is niet dat analisten en websites geen prijzen kunnen bedenken, het probleem is dat Microsoft geen product presenteert maar een belofte.

Het niet geven van de prijs en onduidelijk zijn over de beschikbaarheid maken de Surface tablet weer een product ‘dat wel een keer komt, misschien morgen’.

Een marketingtruc?

Microsoft is natuurlijk een bedrijf dat nagenoeg compleet draait om software wanneer het op PC’s aankomt. Dat het bedrijf nu dus eigen tablets aankondigt zou wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten bij hardware partners die hun computers altijd uitgerust hebben met Windows. Microsoft wordt nu namelijk een directe concurrent. Nou verschenen er vanmorgen al een aantal korte reacties van hardware fabrikanten op de presentatie van de Surface tablet. Deze reacties waren niet heel boeiend, maar die van Acer vond ik wel opvallend. CEO Shih heeft namelijk het idee dat Microsoft de Surface tablet puur als marketing tool gebruikt. Volgens de beste man zou Microsoft op deze manier meer aandacht willen creëren voor Windows 8 en ervoor willen zorgen dat hardware fabrikanten meer Windows 8 tablets op de markt brengen. Kortom, de fabrikanten een beetje onder druk zetten. Het zou volgens Shih dan ook niet lang duren voordat Microsoft zich weer puur gaat richten op het software gedeelte.

Een paar uur na het lezen van dit bericht bedacht ik me dat meneer Shih nog niet eens zo’n vreemde uitspraak gedaan heeft. (1) Microsoft verdient waarschijnlijk meer aan een enkele softwarelicentie dan dat ze per Surface tablet zou verdienen. Waarom die extra moeite dus? (2) Waarom zou Microsoft nu al tablets presenteren die pas over 6 maanden verschijnen? (3) Microsoft heeft hardware fabrikanten al zo strak aangelijnd (kijkend naar de eisen voor een Windows 8 licentie) dat hardware en software sowieso wel optimaal op elkaar afgestemd kunnen worden. (4) Andere fabrikanten hebben nog bar weinig Windows 8 tablets aangekondigd en hebben dus een zetje in de rug van Microsoft nodig. Microsoft zegt hier eigenlijk tegen de fabrikanten; “Zo kan het dus ook en zo zouden jullie het vanaf nu aan moeten pakken.” Natuurlijk komen de Surface tablets er wel maar of Microsoft dit tabletverhaal een vervolg gaat geven zoals Apple met de iPad doet is wat mij betreft een groot vraagteken. Als Windows 8 voor tablets eenmaal begint te lopen zie ik Microsoft wel een stapje terug nemen, tenzij de Surface tablets de iPad verkoopaantallen bereiken natuurlijk.

Een succes?

Naar mijn idee heeft de Surface tablet alles in zich om een succes te worden. Niet alleen ziet de hardware er goed uit en is de belofte indrukwekkend, ook krijg je een compleet nieuw besturingssysteem in de vorm van Windows 8 waarvan de eerste indrukken goed en de verwachtingen hoog zijn. Afgezien van het feit dat de naamgeving van de twee modellen niet de meest handige is en er voor de consument wederom verwarring kan ontstaan door twee op het oog identieke modellen heeft de Surface tablet in mijn optiek dus zeker potentie. Een echte inschatting kunnen we pas maken wanneer we daadwerkelijk een compleet plaatje, inclusief prijs en beschikbaarheid, hebben. Dit krijgen we waarschijnlijk pas in de herfst van dit jaar.

Verwacht jij dat de Surface tablets een succes worden en wat vind je van het initiatief van Microsoft om zich te mengen in de hardware markt?

Alle specificaties en features van de Microsoft Surface tablets kun je lezen in dit artikel.

Reacties (0)