Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

De final versie van Windows 8: Wat is er nieuw?

Geschreven door
Geplaatst op16 augustus 2012, 16:05 CategorieBesturingssystemen

Het is alweer twee weken geleden dat Microsoft de code van het nieuwe besturingssysteem Windows 8 naar haar hardwarepartners verzond, en sinds gisteren is de code ook beschikbaar voor developers en mensen met een abonnement op het TechNet programma van Microsoft. Maar wat is nu het verschil tussen de RTM (Final) versie en de Release Preview?

Startscherm

Engadget was zo vriendelijk om dat te onderzoeken. Om te beginnen met het startscherm. In de final build van Windows 8 heeft de gebruiker nu veel meer mogelijkheden om het startscherm aan zijn eigen voorkeuren aan te passen. Je kunt nu kiezen uit 14 verschillende “tattoos”, die in elke denkbare kleur verkrijgbaar zijn. Daarnaast heb je patterns en lijnen die ervoor moeten zorgen dat het startscherm een echte gepersonaliseerde feel krijgt.

Persoonlijke instellingen start scherm Win 8

Aero

Microsoft had al aangegeven dat er in Windows 8 geen “Aero” look zou zijn. In de Release Preview was deze echter nog steeds aanwezig, maar in de final build is de Aero look verdwenen.

Geen Aero meer in Windows 8

Overig

Daarnaast zijn er nog een aantal kleine veranderingen doorgebracht. Zo is de Bing app wat meer gefinetuned. Je kunt nu (zolang als er resultaten zijn van het zoeken) onbeperkt swipen door de resultaten. Ook de autocomplete feature werkt nu een stuk sneller. In de People (Personen) hub kun je nu in één opslag alle updates van je Facebook, Twitter en LinkedIn vrienden bekijken, wat tot nu toe nog niet mogelijk was.

Stabiel

Dat waren de echt zichtbare verschillen. Microsoft is nog steeds bezig met “under the hood” aanpassingen, die het besturingssysteem nog sneller en stabieler moeten maken. En dat is misschien wel het échte verschil tussen de final versie en de Release Preview: Windows 8 is nu echt stabiel. Zo zijn er geen onverwachte crashes meer.

Conclusie

Er is uiteindelijk dus niet zoveel veranderd, behalve wat kleine aanpassingen en performance fixes. Mocht je trouwens benieuwd zijn naar de final versie van Windows 8, dan kun je een gratis 90 dagen durende proefversie downloaden van Windows 8 Enterprise. Tegen de tijd dat Windows 8 officieel beschikbaar komt (26 oktober) weet je dus hoe alles werkt. Wel oppassen, want je kunt niet rechtstreeks upgraden, je moet een schone installatie doen.

Wil je meer screenshots zien? Dan kun je hier de volledige galerij van Engadget bekijken.

  • Delen:

Reacties

  1. tmp
    20 augustus, 2012 om 9:48

    Windows RT/8 (nou eigenlijk 8) is gewoon twee besturingssystemen in 1.

    windows desktop en windows METRO -touch interface

    microsoft heeft helemaal gelijk dat een tablet hetzelfde moet kunnen als een pc en .exe files moet kunnen draaien.

    ziet er overigs goed uit denk dat er wel een groot aandeel van IOS wordt gesnoept, omdat Microsoft de prijze laag houd (met de partners).

    ik heb trouwens de realse -preview getest en ben erg onder de indruk

    blijf zulk werk leveren microsoft de windows RT/8 linken ook fantastich met mijn windows phone 7.5 :D

    • Andre Woons
      20 augustus, 2012 om 12:35

      Ik heb momenteel ook de RTM draaien en het werkt inderdaad echt fantastisch! Hier en daar nog wat wennen maar dat moet goed komen.

      Ik hoop zelf ook dat de concurrentie (vooral op tablets) groter wordt, dat is alleen maar beter voor de consument uiteindelijk.

      Welke Windows Phone heb je (heb zelf een Nokia Lumia 800) en ga je zelf ook een Windows 8/RT tablet aanschaffen?

      • tmp
        21 augustus, 2012 om 14:13

        Andre Woons,

        ik heb nu een Nokia Lumia 610 en ik test software, tablets, pc’s etc. voor bedrijven.

        ..maar ik had bij een ander toppic: ”http://www.tabletsmagazine.nl/2012/04/tablets-android-en-updates-het-is-een-zooitje/”
        een grote disscusie met een android aanhanger(erik)(vermoed ik) terwijl ik een windows aanhanger ben, en ik vond dat hij iets te ver ging (ik zou graag willen vragen of jij ook je mening wilt geven).

        ik heb een Nokia Lumia 610 (omdat hij een prepaid pakket had en ik graag een windows phone zonder abbonement wilde, alleen voor werk) en test tijdelijk windows 8 op een Asus Eee pc t101mt;”deze bevat een touchscreen” (resolutie met een speciaal prog. aangepast om apps te kunnen draaien).

        ik heb ook een xbox360 +kinect en link dat met mijn windows phone.
        maar ik ben van plan om een Microsoft windows RT tablet te kopen als die in oktober/november uitkomen.

        ik hoop dat mensen in zien dat Microsoft wel degelijk spul leverd en een goede concurrent kan worden van IOS en zeker van Android ;)
        als je mijn onderzoek wilt lezen bezoek dan dit toppic: ”http://www.tabletsmagazine.nl/2012/04/tablets-android-en-updates-het-is-een-zooitje/

        ps. ik sta onderin met reacties een beetje zoeken

  2. Mp.Lagcher
    20 augustus, 2012 om 16:39

    Ik ben al een tijdje aan het testen maar deze rtm is echt super. ik ben ook veel bezig met gamen maar ook met console gaming zoals playstation en xbox en wii te kunnen spelen op een pc. met dit systeem is alles veel sneller ps2 doet het nu zonder vertragingen xboxemu laad nu veel sneller in en de wiiemu crasht niet meer en geen grafische bugs meer goed werk.

    • Andre Woons
      21 augustus, 2012 om 16:03

      Interessant! Van welke programma’s maak je gebruik om de verschillende consoles te simuleren? Heb er namelijk nog nooit van gehoord!

  3. Andre Woons
    21 augustus, 2012 om 16:02

    @Tmp

    Laten we geen oude koeien van stal halen ;) Ik vind dat je als journalist (of in dit geval editor) zoveel mogelijk feitelijk nieuws moet presenteren zonder daarbij een persoonlijk standpunt in te nemen. Dat gaat wel eens moeilijk maar we doen ons best.

    Ik ben inderdaad ook voor concurrentie zoals ik eerder al aangaf, maar vooralsnog is het vooral op de tabletsmarkt Android vs. Apple. Dat zijn echt de twee ecosystemen die er bovenuit springen en ik hoop dat Microsoft daar wat meer diversiteit in kan brengen.

    • tmp
      21 augustus, 2012 om 19:14

      helemaal mee eens, maar ik ben over 5 dagen klaar met thuis -werken, dus dan kom ik voorlopig niet meer op de site, want overleg etc. neemt veel tijd in beslag

      en ja een derde concurent lijkt me goed enmicrosoft onderscheid zich met .exe en live -tiles:

      ik gebruik in dit geval een dual boot op mijn asus eee pc t101mt (windows 7 en 8), maar voor virtual pc kan je Virtual box downloaden of Microsoft’s eigen Virtual machine.

      voor mijn werk koop ik dingen in met een bepaald budget dat ze mij geven; heb nu een paar dingen in geslagen zoals een:

      1. lumia 800 (dit is mijn voorkeur)
      2. thc one x
      3. samsung galaxy s2

      aan tablet’s hebben we op dit moment niks.