Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Vodafone begint uitrol Android 4.0 ICS voor de Galaxy Tab 10.1V

Geschreven door
Geplaatst op29 augustus 2012, 12:09 CategorieAndroid

Vodafone en Google zijn inmiddels begonnen met de uitrol van Android 4.0 Ice Cream Sandwich voor de (bijna vergeten) Galaxy Tab 10.1V. Wie had dat ooit gedacht? Nog niet zo lang geleden waren de Galaxy Tab 10.1V bezitters zeer ontevreden over de software ondersteuning voor de tablet maar inmiddels lopen ze zelfs voor op de ‘normale’ Galaxy Tabs van Samsung.

In april van dit jaar werd bekend dat de Galaxy Tab 10.1V, de tablet die onder de vlag van Vodafone gelanceerd werd, een update naar Android 3.2 Honeycomb zou krijgen en dat was een zeer positief bericht waar velen meer vanuit gingen. Inmiddels lijkt alles in een stroomversnelling geraakt te zijn want op het Australische Vodafone forum wordt gemeld dat de Android 4.0 ICS update sinds gisteren uitgerold wordt. Binnen de komende 6 dagen zouden alle bezitters van de tablet moeten kunnen updaten naar Android 4.0 ICS.

Trouwe bezoeker T.A.Blet laat weten dat er een reële kans is dat het hier niet bij blijft en dat we ook een Jelly Bean update kunnen verwachten. De Galaxy Tab 10.1V is namelijk een Google Experience Device en hiermee verplicht Google zich min of meer om tot 18 maanden na introductie software updates uit te rollen. Of het echt zover zal komen is afwachten maar het is in ieder geval zeer goed om te zien dat Vodafone en Google de eigenaren van deze tablets niet zomaar in de steek laten. Hier kan Samsung nog wat van leren. De fabrikant moet nog steeds Android 4.0 ICS updates voor de Galaxy tablets uitrollen.

Meer informatie over de update vind je hier.

  • Delen:

Reacties

  1. Piet
    29 augustus, 2012 om 12:28

    Als dit echt gebeurt zeur ik nooit meer over de gebrekkige updates van Samsung!

    • Martijn Chel
      29 augustus, 2012 om 12:32

      Ik denk dat je hiervoor Vodafone en Google moet bedanken, niet Samsung. Die heeft z’n handen er vanaf getrokken.

  2. V.Guloso
    29 augustus, 2012 om 13:01

    Nog eventjes geduld, dan komt NOKIA met een hoog- kwaliteitsproduct, waarbij de huidige tablets met Android geen vergelijk mee hebben.
    Geduld kan lonen.

    • Piet
      29 augustus, 2012 om 13:24

      Kun je iets meer vertellen over die Nokia of heb je een link?

      • Martijn Chel
        29 augustus, 2012 om 13:59

        Er is voor zover ik weet nog niks van Nokia hoor, dus dat is nog wel even wachten.

  3. Erik
    29 augustus, 2012 om 13:53

    “De fabrikant moet nog steeds Android 4.0 ICS updates voor de Galaxy tablets uitrollen.”

    Dat klopt niet, want o.a. alle Galaxy Tab2 10.1″ en Tab2 7″ tablets werden al gelanceerd met Ice Cream Sandwich er al op en hebben nooit vanuit stabiliteit een grote update nodig gehad.

    Al is er voor de bezitters van die tablets natuurlijk meteen de hoop ontstaan dat ze dus ook de Jelly Bean update en de voordelen van Project Butter mogen verwachten. Samsung kennende is het vooral de vraag op wat voor termijn dat dan gaat gebeuren.

    Ook heeft de Galaxy Tab 7 Plus inmiddels de Ice Cream Sandwich update in wat landen om ons heen ook al gehad, o.a. Oostenrijk en Engeland. En wordt de update voor de rest van Europa nog steeds ergens eind Augustus, begin September verwacht. Al in Juli werd bekend dat een hoop Samsung tablets toch nog mogen rekenen op de Ice Cream Sandwich update.

    Eigenaren die niet willen wachten op de Nederlandse TouchWiz versies kunnen bovendien ook gewoon de software handmatig updaten via bijv. Odin en gaan voor een kale Android ervaring zoals bij de Galaxy Tab 10.1v dus ook het geval is.

    Verder geldt voor de Nederlandse TouchWiz enabled updates absoluut dat ze enkele maanden tijd kosten om uit te rollen t.o.v. de kale Android versies en dat is zeker niet positief.

    Maar het gezeik over deze updates snap ik sowieso niet zo goed. Een tablet moet je kopen met het op dat moment beschikbare operating system in je achterhoofd. Alles wat je vervolgens daarna nog krijgt via officiële kanalen is pure bonus!

    • Erik
      29 augustus, 2012 om 13:56

      De update voor de Samsung Galaxy Tab 8.9 is in een aantal landen ook al beschikbaar, en bijna 312 MB groot (net groot als de ICS 4.0 update voor de Samsung Galaxy SII, meen ik mij te herinneren) en komt ook in de komende weken beschikbaar in Nederland.

    • Martijn Chel
      29 augustus, 2012 om 13:59

      We hebben het hier natuurlijk ook over de tablets die niet standaard met Android 4.0 ICS geleverd worden, dat lijkt me logisch. Verder hebben we weinig aan al die updates in landen om ons heen. We spreken hier met z’n allen Nederlands en hebben in 99 procent van de gevallen NL modellen. Samsung belooft al maanden een update maar het duurt en het duurt, dat is hetgeen ik aankaart. Het is geen gezeik, gewoon frustratie die we vaak zien bij Galaxy Tab bezitters die ook de nieuwste versie van Android willen.

      • Erik
        29 augustus, 2012 om 14:14

        Naar mijn bescheiden mening is het weldegelijk gezeik. Het is al sinds Mei voor wat betreft een aantal telefoons en sinds Juli voor wat betreft een hoop tablets bekend dat die updates er ‘gewoon’ aan zitten te komen en ook is bekend dat dit gefaseerd zal gebeuren. Dat we in Nederland als een van de laatsten deze updates mogen ontvangen is zeer spijtig, maar daar doe je niets aan.

        Het is sowieso de vraag of je recht moet hebben op elke nieuwe Android update waar Google mee komt, ook al is het fijn dat veel oudere apparaten die updates wel krijgen.

        Ik had Honeycomb op mijn Samsung Galaxy sII en hoewel hij nu met Ice Cream Sandwich (update gekregen in Mei van dit jaar dacht ik) veel beter draait, was er al vrij weinig mis met Honeycomb. Nu met mijn Samsung Galaxy SIII telefoon hoop ik zeker op Jelly Bean en die gaat ook wel komen, maar net als bij mijn Galaxy sII zal het vast nog weken gaan duren.

        Dat het altijd sneller, soepeler etc. kan blijft een onbetwist feit, maar dat geldt voor alles in deze wereld. Snellere processor, meer taken tegelijk, hogere resoluties etc. etc., het kan altijd nog beter. Zo ook de uitrol tijd van updates bij Samsung, maar ik zie het probleem niet zo. De nieuwere producten hebben natuurlijk een grotere kans op de nieuwste updates.

      • Martijn Chel
        29 augustus, 2012 om 14:19

        Ik snap je wel hoor, maar het is niet gek dat mensen hoge verwachtingen hebben (en dit dus verwachten) wanneer Google (en alle fabrikanten) afspreken dat alle Google Devices 18 maanden voorzien worden van software updates in de vorm van nieuwste Android versies. Dan roep je het op jezelf af, en wanneer dan zo goed als elke andere tablet de update krijgt en jij met je Samsung tablet achterblijft kan dat wel degelijk frustrerend zijn. Daarbij mag je jezelf gelukkig prijzen dat Honeycomb goed werkt op je apparaat, dat is zeker niet bij iedereen het geval.

      • Erik
        29 augustus, 2012 om 14:19

        Volgens de laatste berichten zouden we Jelly Bean op de Samsung Galaxy S3 al vanaf 30 augustus of later volgende week ergens mogen verwachten. Goed nieuws dus. (:

  4. Erik
    29 augustus, 2012 om 14:31

    @Martijn: “Daarbij mag je jezelf gelukkig prijzen dat Honeycomb goed werkt op je apparaat, dat is zeker niet bij iedereen het geval.”

    Het draaide zeker goed, maar op dit moment heb ik geen apparaat meer wat nog op Honeycomb draait (buiten een Sony Xperia 10 mini die stof ligt te happen dan), alles is inmiddels al Ice Cream Sandwich 4.0.3 of zoals op mijn Galaxy Note 10.1 Android versie 4.0.4..

  5. Rudy
    29 augustus, 2012 om 19:02

    Hebben jullie eigenlijk wel een 10.1v??

    Ik wel, helaas nog geen update mogen ontvangen :-(

    • Sam Rijver
      29 augustus, 2012 om 19:05

      De update wordt in verschillende delen uitgebracht. Niet iedere gebruiker krijgt tegelijk tegoed. Hopen dat je snel aan de beurt komt (max dag of twee lijkt mij, dunno).

  6. Rudy
    30 augustus, 2012 om 12:21

    heb nog niets gehad :-(

    Hoop dat ik hem inderdaad krijg. Zou echt super zijn. Heb de accu al vol geladen :-)

  7. franky
    31 augustus, 2012 om 11:31

    Net de 4.04 update gekregen voor de galaxy tab 10.1v hoera!

  8. Rudy
    31 augustus, 2012 om 11:39

    hier nog steeds niet. Heb je hem OTA binnen gekregen?

  9. Piet
    31 augustus, 2012 om 12:15

    Ja hoor, de update naar 4.0.4 staat erop via OTA.
    Ziet er gelijk een stuk gelikter uit.

  10. Rudy
    31 augustus, 2012 om 12:39

    hier nog steeds niet. heb je een speciale actie gedaan waardoor hij binnen kwam?

  11. Piet
    31 augustus, 2012 om 13:12

    Nope, er verscheen een icoontje rechtsonder met de melding dat er een systeemupdate beschikbaar was.
    Vandaag is de tweede dag van de uitrol en wordt 5% van de tabs voorzien van 4.0.4
    Binnen 4 dagen moet iedereen de uitrol ontvangen hebben.

    • T.A Blet
      01 september, 2012 om 13:43

      Update staat klaar voor mijn tab gezien de notificatie.

  12. Rudy
    01 september, 2012 om 14:44

    ik heb hem vanmorgen ook gekregen. Heerlijk. Zo loop je een poos achter, en zo loop je weer (redelijk) voor.

  13. Ruben
    01 september, 2012 om 16:47

    Na de update lagt YouTube heel erg heeft ie and het zelfde probleem?

    • Rudy
      01 september, 2012 om 17:14

      Hier niet. Kan het niet aan je verbinding liggen?

      • Ruben
        05 september, 2012 om 19:28

        Nee want ook naast de router gebeurt het nog steedts. en voor de update werkte het wel vloeiend.

    • T.A Blet
      01 september, 2012 om 21:43

      Geen enkele flash-site werkt bij mij niet meer.
      ICS 4.0.4 ondersteunt geen Flash meer?
      Kan ook de Adobe Flashplayer niet meer vinden in de store om opnieuw flash te installeren.

      • T.A Blet
        01 september, 2012 om 21:53

        Verder heb ik een beetje schokkerig effect (lag) bij het verschuiven van de hoofdschermen en bij het scrollen op bijv. een forum.
        Het is niet storend maar echt vloeiend is geen sprake van.

      • Rudy
        02 september, 2012 om 0:07

        alleen in Engeland staat hij “tijdelijk” in de store. Waarschijnlijk onder druk van de BBC

  14. T.A Blet
    02 september, 2012 om 0:52

    Ik heb hem gevonden door gewoon te googlen op Adobe Flash Player.
    Kom je in de Play Store terecht.
    Direct zoeken in de Play Store kom je er niet.
    Veel werkt er weer maar niet alles.
    Ik heb de ICS+ Browser gedownload en die geeft wel alles weer itt de stock browser.
    Terwijl het weer wel werkt met de stock browser onder ICS 4.0.3 op mijn Transformer Prime.
    Raar is dat toch allemaal.
    Alle instellingen afgegaan voor de browsers maar nog niets kunnen vinden waardoor dit nu komt.

  15. Wesley Vanderaerden
    02 september, 2012 om 12:37

    Update ook binnen (tablet via Belgacom). Naar mijn mening een serieuze vooruitgaan tov Honeycomb. Veel sneller en minder last van forced stops, tot nu toe zelfs geen. En natuurlijk dadelijk Chrome geïnstalleerd dewelke veel beter is dan de stock browser. Nu enkel nog JB, zoals op mijn Nexus, gewoon voor de ‘butter smooth experience’
    Wat de vragen rond flash betreft. Vanaf ICS is dit inderdaad niet meer ondersteund en sinds enkele weken terug zelfs niet meer te downloaden uit de play store met een ics of jb toestel