Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Welke Galaxy tablets krijgen Android 4.1 Jelly Bean? Samsung geeft duidelijkheid

Geschreven door
Geplaatst op24 september 2012, 13:38 CategorieAndroid

Het wordt een beetje een soap wat betreft de Android updates voor de Samsung Galaxy tablets, voornamelijk omdat het altijd ontbrak aan duidelijkheid vanuit het Koreaanse bedrijf. Er zijn al veel beloften gedaan en vandaag komt er wederom een belofte bij. Samsung heeft in de VS duidelijkheid gegeven over welke Galaxy tablets een update naar Android 4.1 Jelly Bean kunnen verwachten.

Android 4.1 Jelly Bean

Er is goed nieuws voor diegenen die een van de nieuwe tablets van de fabrikant gekocht hebben. De Galaxy Tab 7.0 Plus, Galaxy Tab 2 (7.0), Galaxy Tab 2 (10.1) en de onlangs gelanceerde Galaxy Note 10.1 krijgen zeker een update naar Android 4.1 Jelly Bean. Logisch gevolg is het slechte nieuws voor bezitters van een eerste generatie Galaxy Tab 8.9 en Galaxy Tab 10.1. Ook bezitters van een Galaxy Tab 7.7 lijken geen update te krijgen naar de nieuwste versie van Android.

Wanneer de updates uitgerold zullen worden is niet duidelijk. Tegenover The Verge laat Samsung weten dat dit afhankelijk is van de locatie en (wanneer van toepassing) de provider. Eerder bevestigde Samsung al dat de Galaxy Note 10.1 voor het einde van dit jaar een update naar Android 4.1 Jelly Bean zou krijgen. De kans is groot dat de andere modellen later volgen.

Android 4.1 Jelly Bean bevat standaard al een groot aantal verbeteringen, waarvan Project Butter de belangrijkste is. Toch voert Samsung zelf ook een aantal aanpassingen door in de Touchwiz interface. Zo wordt het mogelijk het formaat van het “Pop Up Play” venster aan te passsen en een video-opname te pauzeren. Daarnaast wordt er een Easy Mode toegevoegd waarmee je bijvoorbeeld je favoriete contacten in een widget kwijt kunt op het homescreen, en komt er een ‘Blocking Mode’ waarmee je meer controle krijgt over inkomende gesprekken en notificaties.

Android 4.0 ICS

Overigens wachten de eerste generatie Galaxy Tab 8.9 en Galaxy Tab 10.1, en de Galaxy Tab 7.7 in Nederland nog steeds op een update naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich.

Andere tablets

ASUS is als enige fabrikant reeds begonnen met de uitrol van Android 4.1 Jelly Bean. Bezitters van de Transformer Pad 300 zijn de gelukkigen. Later deze maand wordt de uitrol voor de Transformer Prime verwacht. Benieuwd naar welke tablets de update ook met zekerheid krijgen? lees dan ons artikel over ‘Welke tablets krijgen Android 4.1 Jelly Bean?

  • Delen:

Reacties

  1. Sander
    24 september, 2012 om 15:10

    Ja Samsung leuk die beloftes, regel nu eerst eens ICS voor eerste generatie Galaxy Tab 8.9 en Galaxy Tab 10.1

  2. aciddoc
    24 september, 2012 om 18:14

    weer een rede om geen Samsung meer te kopen.
    heb een p7510 die nog geen 7 maandenoud is,en dan geen update meer naar JB!

    de hardware vd tab1en tab2 is zo goed als het zelfde ,waarbij de tab1als een highend tablet werd verkocht,notebene de tab2 die als budget tablet inde markt is gezet krijgt wel de JB

    snap Samsung echt niet meer ,dit gaat ze klanten kosten dat weet ik zeker,want ze zijn mijn als klant al kwijt!!

    • Rik
      24 september, 2012 om 19:01

      Om niet nog meer vaste kwijt te raken, misschien een idee om de eerste 10.1 gebruikers een vlinke korting te geven bij aankoop van 10.1 v2 of Note?

  3. Rik
    24 september, 2012 om 18:58

    inderdaad , anders dan maar toch een Appeltje kopen ?

  4. Marcel
    24 september, 2012 om 20:30

    Ik heb gelezen dat die tablets niet worden geupdate omdat ze in bepaalde landen niet meer te verkrijgen zijn ivm de patent wars tussen Apple en Samsung. IkD

  5. Piet
    24 september, 2012 om 20:43

    Ik heb al een ipad 3 gekocht. Het gezeur van Samsung van wel beloven en niet doen was ik zat. Wie weet nog dat de Android 4.0 update voor tab 8.7 werd beloofd, we zijn nu allang bij update 4.1 en nog steeds wordt er van alles beloofd. Een prima beleid van Samsung om klanten aan zich te vinden.

  6. lennert
    24 september, 2012 om 22:40

    Wordt een beetje ziek van dat Samsung’ kopiëren kunnen ze wel maar de verdere service is waardeloos. Geef mij maar Apple, dan weet je wanneer en of je een update krijgt.

  7. delacosa
    25 september, 2012 om 0:22

    Vieze k*t bedrijf. Heb dit jaar de Galaxy 7.7 gekocht. En deze word gewoon gesnipperd. Het word idd toch maar een ipad. Beste software updates apps etc. Wat een triest bedrijf

  8. arnold
    25 september, 2012 om 11:54

    Je kunt rustig stellen dat Samsung de tabletkopers ernstig in de kou laat staan. Waarom niet snel de updates ”uitrollen” (uitbrengen). Windows is niet mijn favoriet, maar als er een update uitkomt, dan krijg je ‘m ook meteen. Ik wil al tijden een Samsung tablet kopen, maar vanwege de labbekakkerige houding met de updates doe ik het (voorlopig nog) niet. He Samsung, lees je mee? Doe d’r eens wat aan! Luister naar de consument.

    • delacosa
      25 september, 2012 om 11:59

      Je hebt gelijk. Dat de 8.9 en de 10.1 de update niet meer krijgen kan ik een beetje begrijpen. Maar de 7.7 I’d dit jaar pas uitgekomen. Hij had al moeten zijn uitgekomen met ics.

      Ik ben erg maar dan ook erg benieuwd naar de aankomende windows 8 tablets. Dan bennje net als Apple altijd verzekerd voor goede en snelle updates. Samsung denkt alleen aan de getallen maar niet aan de end user.

      Als je een Samsung tab koopt moet je zolang wachten totdat er een nieuwe word uitgebracht met jelly bean. Maar tegen die tijd zal Android. 5.0 er weer zijn en zijn we nog aan het wachten op jelly bean.

  9. Ben
    25 september, 2012 om 14:22

    Waarom moet toch iedereen steeds de allerlaatste versie van een firmware/ software hebben. Er is toch niet zo veel mis met de bestaande….
    En wat denk je van de apple updates , zitten ook regelmatig fouten in of ze laten uit concurrentie gevoel bepaalde applicaties gewoon weg (veel te gesloten die firma)
    Rustig wachten, geduld is een goede leermeester

  10. aciddoc
    25 september, 2012 om 21:52

    Delacosa ben dat niet met je eens ,mijn p7510 is nog geen 8 maanden oud .en nu al end of life omdat Samsung wat door hun als highend aangeprezen werd geen updates meer te geven ?

    maar wel de S2 bv die veel ouder is ,die wel hmmm dat wil er bij mijn niet in.

    dit soort updates policy gaar android kapot maken ,of denk je echt dat klanten elk jaar maar een nieuwe fone of tablet kopen om toch te kunnen genieten vd nieuwste android versie .

    • delacosa
      25 september, 2012 om 21:56

      iJe hebt gelijk. Ze moeten gewoon iedere tablet in hun lijn tijdig te update. Hun denken alleen aan verkoopcijfers. Ik wacht bewust met het kopen van een andere tablet tot windows 8 tablets uitkomen.

  11. aciddoc
    25 september, 2012 om 21:56

    8 maanden moet 7 maanden zijn :-)

  12. aciddoc
    25 september, 2012 om 21:59

    hmm als het non android zou worden,dan eerder een Apple .

    heb MS nog minder hoog dan Samsung ;)

    • delacosa
      25 september, 2012 om 22:12

      Klopt maar het lijkt me erg relax om een tabletten hebben zo groot als een Galaxy tab met een i7 processor. Bovenliggend de touch interface en onderliggend een volledige windows systeem. Dit betekent letterlijk waar je ook maar bent je volledige pc bij je hebt. Alle apps wat op een ipad of Android draait draait dan ook op de metro interface. Je sluit hem op een monitor aan en je kan vet photoshoppen video’s bewerken zakelijke dingen etc.

      Je sluit hem op je hd tv en je kijkt je gedowloaden films op xbmc.

      Veel van deze dingen kunnen ook op je tab maar het is allemaal niet zoals het hoort te werken.
      Een ipad vind ik wel om maar het systeem is veelstemmige afgeknepen.

      Android is ook wel ok maar veel games werken niet of zien er niet zo uit als een ipad.
      Den es naar volledige windows games draaiend op je tablet hoger dan xbox kwaliteit.

      • delacosa
        25 september, 2012 om 22:13

        Shit man die auto correctie!

  13. Wauw
    26 september, 2012 om 12:40

    samsung heeft vast ook geen e-care personeel, die antwoord wilt geven op de vragen van forumgebruikers..

    ik raad iedereen aan om in de toekomst gewoon geen samsung meer te kopen. samsung heeft ons duidelijk gemaakt dat zij niks doen aan klantbehoud, en dat je beter af bent door een ipad te kopen. heb de galaxy tab 10.1 voor de volle pond gekocht en ik zit nog steeds op dat slome android 3.2. Ik zou in de toekomst een samsung tv gaan kopen maar zelfs dat laat ik varen aangezien ik samsung gewoon niks meer gun

  14. aciddoc
    26 september, 2012 om 16:24

    wauw via odin kun je redelijk foolsproof ics er op zetten

    kijk op tweakers net in het tab 10.1topic op pagina 158 ,daar staat eeb uitleg hoe en wat je moet doen.
    heb dit een paar dagen terug ook maar gedaan

    • Rudi
      08 november, 2012 om 20:25

      en hoe bevalt dat?

  15. Birdy
    03 oktober, 2012 om 20:38

    Klopt, Aciddoc, geen probleem, heb 1e gen. 7310 MET ICS, dus JB zal ook wel komen en maar erop zetten met Odin. :-)
    Blijf even Googlelen om op de hoogte te blijven.
    B.V. CyanogenMod.

  16. Jochemerd
    18 oktober, 2012 om 23:06

    Ik heb zelf een Galaxy Tab 10.1 wifi, deze is ook nog geen 7 maanden oud, heb inmiddels wel de update Android v4.0.4 ontvange via Kies.
    Dit heeft erg lang geduurd, daarnaast stoot het mij een beetje tege de borst dat nu al het support op deze tablet gestopt word, zal me nog ees bedenken voordat ik een product van $am$ung aanschaf.
    We worden kompleet uitgesloten van verbeteringen en beveiligings updates, dit is erg jamme en valt me ook erg tegen van $am$ung.
    Geen updates voelt als achterstallig onderhoud.

  17. Andre Gros
    14 november, 2012 om 10:11

    Ik heb onlangs van Samsung ongevraagd en wellicht ongewenst een update ontvangen naar android 4.0.4. Het is mij tot nu toe niet gelukt om audio bestanden aangemaakt via een webdeveloping programma WYSIWYG onder android 4.0.4 af te spelen. Ik heb al tig mogelijkheden uitgeprobeerd, maar niets tot nu toe. Die bestanden worden waarschijnlijk onder Flash aangemaakt. Ik ben ten einde raad aangezien een deel van mijn website een leerprogramma Chinees bevat en dat zonder geluidsbestanden onmogelijk is. WIE KAN MIJ HELPEN???