Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Flash en Windows 8: Hoe zit het precies?

Geschreven door
Geplaatst op29 oktober 2012, 12:44 CategorieBesturingssystemen

Windows 8 is sinds eind vorige week officieel te koop in Nederland en voor velen zal het nieuwe besturingssysteem wennen zijn. Niet alleen is het uiterlijk van de ‘touch interface’ iets compleet nieuws, ook de bediening werkt anders, bepaalde functies ontbreken en er zijn nieuwe functies toegevoegd. Een van de belangrijkere veranderingen zien we terug in het gebruik van Flash.

Twee verschillende IE10 browsers

Om het even kort samen te vatten: Windows 8 (en Windows RT) beschikt over een touch interface (voorheen Metro genaamd) en een desktop interface zoals we die van eerdere Windows versies kennen. Beide interfaces beschikken over een eigen versie van Microsoft’s Internet Explorer 10 browser, dit om het lekker makkelijk te houden natuurlijk. De browser voor de desktop interface is zoals we gewend zijn van Internet Explorer en biedt volledige Adobe Flash ondersteuning. De browser voor de touch interface beschikt ook over ingebouwde Flash ondersteuning, echter met beperkingen. Deze versie van Internet Explorer 10 draait alleen Flash van websites die op een zogenaamde Whitelist staan.

Alleen sites op de Whitelist

Kortom, zodra je de browser in de touch interface gebruikt en op een website terechtkomt die Flash gebruikt maar niet op de Whitelist van Microsoft staat dan zul je deze website niet kunnen zien. Toch is hier wel een omslachtige oplossing voor. Zo kun je de website natuurlijk handmatig openen in de browser die je in de desktop interface kunt vinden. Webmasters kunnen zelf ook een meta tag aan een pagina toevoegen waarmee gebruikers aanbevolen wordt om de website in de desktop versie van Internet Explorer te draaien.

Waarom?

Waarom toch zo moeilijk? Volgens Microsoft heeft het allemaal met de gebruikerservaring te maken. Een website wordt op de Whitelist geplaatst wanneer de Flash weergave de beste gebruikerservaring biedt voor de betreffende website. Deze mag er dus niet voor zorgen dat de touch bediening matig verloopt of dat de batterijduur van de tablet (of een ander apparaat) negatief beïnvloed wordt. Om deze reden heeft Microsoft ook besloten geen ondersteuning te bieden voor add-ins of plugins in de touch versie van Internet Explorer 10. Microsoft wil deze ‘touch’ ervaring zo schoon, comfortabel en soepel mogelijk houden. Op zich logisch en goed, maar als je dan toch kunt schakelen naar de desktop versie van Internet Explorer lijkt dit hele punt zijn waarde te verliezen. Het geeft je alleen de keuze.

Voor websites die graag op de whitelist terecht willen komen heeft Microsoft een aantal richtlijnen opgesteld. Als je hier aan voldoet kun je Microsoft een e-mail sturen met je gegevens en dan is het nog maar afwachten of je op de Whitelist terecht komt.

Meer informatie

Lees meer over het nieuwe besturingssysteem in onze Windows 8 Gids of bekijk alle reeds gelanceerde Windows 8 en Windows RT tablets in onze tablet database.

  • Delen:

Reacties

  1. Harold
    29 oktober, 2012 om 22:00

    Ik heb Windows 8 geïstalleerd, echter heb zoveel problemen zoals printers die niet werken (ondanks drivers W-8 gedownload), inderdaad flash niet werkend (wel in de desktop), geluid weg, wifi valt steeds weg en maar weer met “probleemoplosser” oplossen.

    Kortom: niet tevreden, en heb daarom de hele zaak weer terug gebracht naar Windows-7.

    Van mij hoeft het niet meer.

    • Martijn Chel
      29 oktober, 2012 om 23:32

      Vervelend dat je dergelijke ervaringen hebt. Collega Sam stoeit ook al twee dagen met Windows 8. Het lijkt erop dat er nog heel wat kinderziektes inzitten.

      • Harold
        29 oktober, 2012 om 23:44

        Bovendien zou ik de licentie gratis krijgen bij mijn nieuwe Asus N76VM. € 14,95 met een promotiecode en dan refund door Asus.
        Ja, ja… moest € 29,95 betalen voor W-8 + € 14,95 voor de DVD plus € 3,– verzendkosten. De € 14,95 werd van de rekening afgetrokken zodat ik uiteindelijk € 33,– moest betalen.

        Hoezo gratis bij mijn laptop????? Heb Microsoft support een mail gestuurd, maar een antwoord.. ho maar. Totaal geen reactie.

        Hele slechte beurt van Microsoft………… ☻

      • Martijn Chel
        30 oktober, 2012 om 0:02

        Wow dat is wel heel triest. Jammerlijk dat we weer de kleine lettertjes moeten lezen omdat we anders weer genaaid worden. Hoe typisch. Dat dat Microsoft (en de partners) inmiddels wel wat geleerd hadden.

  2. Harold
    30 oktober, 2012 om 1:37

    Ja inderdaad triest Martijn, maar het zij zo…. Ik ga me toch wel verdiepen in een Windows tablet en zal jullie berichten hierover volgen.

    Maar voor ik deze ga kopen wil ik er eerst mee spelen om te zien hoe e.e.a. in W-8(RT) werkt. Alleen zijn ze ontzettend prijzig en voor
    € 650,– heb je de Transformer Infinity met full HD, 64GB al.Wel onder Android.

    Of wachten tot januari als er weer een BTW actie komt.

    IK BEN TOCH ZEKER NIET GEK!!!!!!!!!!!!!!!

  3. Pieter Zuiddam
    02 november, 2012 om 19:01

    Bedankt voor deze uitleg hier!
    Kan ik tenminste stoppen met het zoeken naar de reden waarom de LOI typecursus van mijn dochter niet meer werkt…

    Ik hoop dat Windows 8 gaat wennen, maar het valt na een middagje tobben nog niet mee!
    De arrogantie ook dat het email programma geen POP3 ondersteund. En dan?

  4. Sjakie71
    03 november, 2012 om 13:54

    Na een aantal uren installeren en de zaak instellen, draait Win 8 hier als een zonnetje hoor! Wat betreft drivers, kan je gewoon probleemloos die van Win 7 gebruiken (let altijd op wat betreft 32 of 64 bit). Kwestie is dat Win 8 gewoon anders in elkaar steekt dan Win 7/Vista/XP en veel instellingen verborgen zitten. Voor de prijs hoef je het zeker niet links te laten liggen.
    Wat betreft die ‘whitelist’ van MS, riekt het naar dictatuur. Maar gezien de desktop IE wél helemaal ‘unlocked’ is, is de ‘touch’ versie nogal nutteloos.

    • Harold
      03 november, 2012 om 14:48

      Toch vreemd dat de drivers van mijn beide printers niet werkten in Windows-8. Maar ja ik heb er weer Windows 7 op staan.. Zie wel t.z.t. of ik 8 er weer opzet. Krijg nog de DVD thuis gestuurd.

  5. Frank
    04 februari, 2013 om 0:18

    Heb inmiddels de Asus TF600T gekocht, bevalt goed, mail met Imap kan ik openen met Outlook 2013, mijn printerstuurprogramma wordt echter niet ondersteund (canon mp 620) in Win 8 rt. Hoop dat zij dit toch in de toekomst gaan doen.
    Jammer verder dat Adobe de flashes nog niet in Win 8 rt ondersteund.
    Hoop dat zij aangeven wanneer dit evt. toch gaat gebeuren

    Eindresultaat mag er verder zijn, en ja, er zijn altijd wel kinderziektes in nieuwe systemen en hoop dat deze goed komen.

  6. Wanrooij
    10 februari, 2013 om 10:34

    Heb op mijn laptop windows8, maar nu heb ik horozon tv geinstaleerd.
    Nu vraagt het systeem naar flash player want hij speelt beelden van tv niet af.
    En flasch download hij niet.

    Hoe ga ik doen.

    Alvast bedankt.

    • Martijn Chel
      10 februari, 2013 om 13:39

      Ook niet in de desktop browser?

  7. wanrooij
    13 februari, 2013 om 10:23

    ga kijken of dat lukt …thanks

  8. Emma
    23 maart, 2013 om 18:14

    Ik heb problemem met de site marestare.com. De cam’s op die site doen het niet, en deze blijven flash te zijn. Ik bekijk deze cams in de desktop versie van windows 8, maar dan doen ze het nog steeds niet.

  9. Ben
    29 maart, 2013 om 10:27

    Ik heb een website met flash maar schijnt dat mensen met win-8 geen flash van adobe kunnen gebruiken.
    Klopt dat en zo ja wat kun je dna als beste doen..het geduld met windows houd een keer op.
    Ben