Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

iPad Mini vs Nexus 7: Wat is de beste koop?

Geschreven door
Geplaatst op28 oktober 2012, 12:09 CategorieAndroid

Het is alweer een paar dagen geleden dat Apple de iPad Mini aankondigde en er is in deze paar dagen een hoop geschreven over de prijs en verschillen met andere tablets. Tijdens de presentatie focuste Apple op één tablet waar de iPad Mini mee moet concurreren; de Google Nexus 7. Om deze reden vind je in dit artikel de belangrijkste verschillen en overeenkomsten.

iPad Mini vs Nexus 7

De vergelijking die Apple tijdens de presentatie van de iPad Mini gebruikte was niet helemaal ‘fair’ en dus is het wellicht handig om de feiten even op een rijtje te zetten. Wat zijn de belangrijke verschillen tussen de iPad Mini en de Nexus 7, en wat is dan de beste koop?

Nou moet ik zeggen dat het antwoord op deze vraag voor de meeste mensen die al een tablet en/of smartphone hebben niet heel lastig is. Dit heeft namelijk te maken met het ecosysteem waar je jezelf al aan verbonden hebt door de aanschaf van een hoop applicaties of de voorkeur die je hebt voor een bepaald besturingssysteem. Heb je al een Android tablet en/of smartphone dan zal waarschijnlijk de Nexus 7 sowieso de voorkeur hebben. Heb je al een iPhone met een hoop apps of een eerste generatie iPad, dan zal de iPad Mini de voorkeur hebben.

Hieronder vind je de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen de Apple iPad Mini en Google Nexus 7.

  Apple iPad Mini Google Nexus 7
Besturingssysteem iOS (6) Android (4.1)
     
Display grootte 7.9 inch 7 inch
Display techniek IPS LCD IPS LCD
Resolutie 1.024 bij 768 pixels 1.280 bij 800 pixels
Pixeldichtheid 163 ppi 216 ppi
Beeldverhouding 4:3 16:9
     
Processor Apple A5 dual-core Tegra 3 quad-core
RAM 512MB (nnb) 1GB
ROM (opslag) 16/32/64GB 16/32GB
SD card reader Nee Nee
     
Wifi Ja Ja
3G/4G Ja Nee (binnenkort)
Buetooth 4.0 Ja Ja
NFC Nee Ja
Connector Lightning MicroUSB
HDMI Nee Nee
     
Camera achter 5MP iSight
Camera voor FaceTime HD (1.2 MP) 1.2 MP
     
Batterij 16.3 Watt (10u) 4325 mAh (10u)
Afmetingen 200 x 134.7 x 7.2 mm 198.5 x 120 x 10.45 mm
Gewicht 308 gram 340 gram
Kleur Zwart/Wit Zwart
     
Prijs Vanaf 329 euro Vanaf 249 euro
  Meer informatie Meer informatie

Wat is de beste koop?

Helaas is het antwoord op deze vraag niet eenvoudig. De twee belangrijkste punten zijn het besturingssysteem (met het ecosysteem) en de prijs. Zoals hierboven al besproken is de kans groot dat je al veel geïnvesteerd hebt in één van de twee ecosystemen (besturingssystemen) en daardoor de keuze niet hoeft te maken of niet kan maken. Ga je er echter blanco in dan zijn de verschillen in bovenstaande tabel erg belangrijk. Ga je voor Android of iOS? Heb je een camera aan de achterzijde nodig? Wil je de hoogst mogelijke resolutie?

Meer informatie over beide besturingssystemen vind je in onze review van Android 4.1 Jelly Bean en overzicht van de nieuwigheden binnen iOS 6.

Naast de punten die in de tabel zichtbaar worden zijn er nog een aantal punten waar je rekening mee kunt houden. Zo heeft Apple momenteel een groter aanbod van apps dat geoptimaliseerd is voor de iPad. Binnen Android zijn nog (te)veel applicaties te vinden die gericht zijn op smartphones en ‘opgeblazen’ weergegeven worden op tablets. Kanttekening hierbij is dat dit ‘opgeblazen’ gevoel op de 7 inch Nexus een minder groot probleem is. Daarbij heeft de iPad Mini een wat hoogwaardigere bouwkwaliteit doordat er gebruik gemaakt wordt een unibody aluminium design, terwijl de Nexus 7 overwegend plastic is.

Natuurlijk is er nog één belangrijk element dat de doorslag kan geven; de prijs. Er is de laatste dagen veel over gesproken maar de prijs van de iPad Mini is niet laag te noemen. Het instapmodel, de 16GB Wifi-only versie, kost je 329 euro. Een Nexus 7 met 16GB aan opslaggeheugen kost momenteel 249 euro. En de kans is groot dat deze prijs binnen twee weken op 199 euro komt te liggen zodra de 32GB Nexus 7 geïntroduceerd wordt.

Het is dus een persoonlijke keuze en afhankelijk van je situatie, wensen en eisen. De iPad Mini is de logische keuze voor iedereen die de Apple ervaring met toegang tot iPad apps wil, en de hoge prijs wel wil betalen. Diegenen die toegang tot het ‘open’ Android willen, niet teveel willen betalen en de hoogst mogelijke resolutie willen komen al snel op de Nexus 7 uit.

 













  • Delen:

Reacties

  1. delacosa
    28 oktober, 2012 om 15:24

    Ik weet het ook allemaal niet meer. De heb een galaxy 7.7 en een nexus 7. Maar ga weer over naar Ios. De inderdaad de apps zijn zooooo veel beter en speciaal gemaakt voor de snelle scherm.

    Kijk naar garage band of I sequence en de rest van de apps. I tijdens de presentatie maakte Phil inderdaad de nexus belachelijk. Maar hij had gewoon gelijk. Over de apps had hij gelijk in en inderdaad. I de nexus is 249,- maar wat heb je dan inderdaad vergeleken met de ipad mini is de nexus een lelijk plastic ding. (heb een nexus 7)

    Iedereen betaald graag wat meer en zoveel meer is het ook niet, en krijgt een toestel dat qua aanzien en gevoelsmatig een juweeltje is. I dan heb ik het nog eens niet over de mooie apps.
    De goede Ios updates(waar sMsung zooooo slecht in is).

    Nee ik Denk als men eerlijk is en geen fanboy gaat uithangen maar puur kijkt naar het gehele plaatje maar ook de user experience dat de Ipad Mini 100% de winnaar is.

    En nee over die 7 tientjes moeten we niet gaan piepen. Dan maar es 4 keer niet naar Mc Donalds ;)

  2. delacosa
    28 oktober, 2012 om 15:25

    Grote scherm. Word gek van de auto correctie functie ;) de excuseer me

  3. Thomas18GT
    29 oktober, 2012 om 1:35

    Gewoon weer iOS of Android.
    Degelijkheid of plastic.
    Geoptimaliseerde apps of telefoon apps.
    Gesloten of malwaregevoelig open.

    Haha, ik plaag maar wat :)
    Het enige wat mij opviel was de ruimte die overblijft voor het browsen op de Nexus, bijna niets tov de Mini.

  4. delacosa
    29 oktober, 2012 om 7:38

    Wuhaha het is uiteindelijk natuurlijk iedereen zijn of haar keuze maaaaar.

    Die plastic hyundai of Toyota of fiat zijn wel beetje leuke auto’s maar kom op niks gaat boven een Mercedes ;)

  5. Ronald
    30 oktober, 2012 om 11:13

    @delacosa
    Helaas ben jij blijkbaar ‘verblind door liefde’ en zijn je comments weinig serieus te nemen.

    over smaak valt niet te twisten, maar de nexus 7 heeft zeker geen goedkope look & feel
    de resolutie van de nexus 7 is hoger, de beeldscherm verhouding is alleen 16/9 ipv 4/3
    voordeel 4/3 is dat je in portrait of landscape veel zit van een internet pagina, films bekijk je dan wel helaas met zwarte balken
    voordeel 16/9 is films kijekn zodner zwarte balken, bij internet pagina’s in portrait is het scherm misschien wat smal.
    16/9 nexus past in je binnen of broek zak, 4/3 ipad mini heeft dat gemak niet.
    applicaties schalen op de nexus 7, zien er goed uit.
    applicaties onder ios hebben dit voordeel niet, nu is het scherm van de iphone 5 al afwijkend tov iphone 4/s en ipad’s, heo zal dat zijn bij de volgende generatie ?

    de nexus 7 krijgt updates van google, wat heeft samsung hiermee te maken ?

  6. Robin
    12 november, 2012 om 18:34

    Ik heb zelf al de Nexus 7 en ben er ontzettend tevreden mee!

    Hij voelt goed aan, heeft een ideaal formaat bij het opnenen van websites en bekijken van video’s. Het scherm is super. Verder deel ik de mening over een beperkt aantal apps niet. Er zijn genoeg apps te vinden die speciaal voor tablets worden gemaakt. En je zal af en toe een opgeblazen app tegenkomen als je op zoek bent naar iets specifieks waar de maker (nog) geen tablet versie van heeft gemaakt. Er zijn zelfs apps die speciaal gemaakt zijn voor de quadcore die in dit kleine maar krachtige apparaatje zit. Ik ben benieuwd of de mini dat uberhaupt zou kunnen draaien.

    Ik las in de reacties iets over Samsung van iemand die er duidelijk geen verstand van heeft. Deze tablet wordt gemaakt door Asus en Android is van Google. De updates voor deze tablet zijn juist uitstekend geregeld omdat de Nexus 7 draait op een pure versie van Android. Dit betekent dat je als een van de eersten aan de beurt bent met de updates die beschikbaar komen (zoals de meeste apparaten uit de Nexus-lijn). Zo waren een paar hele kleine problemen al super snel verholpen na de eerste update en ik denk dat je daar bij iOS wat langer op zou zitten wachten.

    Als het goed is krijg ik binnenkort zelfs nog 30 euro tegoed terug bij Asus, omdat de prijs van 250 euro aan de hoge kant was.

    Kortom denk ik dat de Nexus 7 hier de winnaar is in prijs/kwaliteit en besturingssysteem. Maarja, meningen verschillen natuurlijk ;) misschien betaal je liever wat extra voor het merk Apple (ja… de tablets van Apple worden duurder gemaakt zodat er meer winst uit komt.)

    • delacosa
      12 november, 2012 om 18:38

      Als je een beetje goed Nederlands kan lezen schreef ik dat ik een galaxy 7.7 en een nexus had. De slechte updates werdt verwezen naar de galaxy 7.7. Heb de mini hier ook liggen. Ik weet heeeel goed waar ik over praat brada

  7. Robin
    12 november, 2012 om 19:22

    Mijn Nederlands is prima, maar slecht opgebouwde teksten zijn lastig te lezen. Je had misschien een duidelijker onderscheid kunnen maken tussen de 3 tablets, want in dit topic worden er maar 2 besproken. Kun je een paar features van de nexus 7 vs mini met elkaar vergelijk ipv de galaxy 7.7 vs mini? Daar hebben mensen denk ik ook wat meer aan dan een ‘gevoel’ Bro

    • delacosa
      12 november, 2012 om 19:47

      Je moet je voorstellen dat je op de wc zit en snel een reactie wilt geven terwijl je zwaar bruine bonen met kip die dag ervoor had gegeten. Tuurlijk krijg je slecht opgebouwde tekst brada. Je weet wat bruine bonen met kip met je doet. ;)

      Ik ben eerlijk kijk….. De nexus 7 is idd qua hardware op papier beter. Maar de user experience op de ipad mini is gewoon beter. Qua materiaal voelt de nexus echt goedkoop en plastic aan dan de ipad mini.

      De nexus presteert voor een android tablet zeker goed. Je hebt ook wel leuke apps maar wat ik mis zijn de echte high quality apps. Zoals garageband. Bv pages ziet er zo mooi en lekker uit het werkt super. Je hebt op Android ook wel tekstverwerkers maar het is niet zo smooth en shine als op de ipad.

      Heb je niets met apple en houdt je van android en uiteraard de vrijheid etc. Dan is de nexus 7 zeker een hele goede investering.

      Hou je van veel goede en mooie apps en ook als eerste de beste apps en geen ios geprorte apps geen malware virus trojans etc waar je wel kans op kan hebben op een android haal dan een ipad.

      • Andre
        13 november, 2012 om 20:08

        Dank je wel voor je uitleg Delacosa, nou weten we ook waarom je poep praat. :-) (gekheid)

        Ik heb mijn iPad verkocht voor een Nexus 7. Het apparaat heeft me op alle gebieden positief verrast. Wat een fijn ding zeg. Dat applicaties minder goed zijn op Nexus daar ben ik het niet mee eens. Het klopt dat (nog) veel apps niet zijn geoptimaliseerd voor de Android tablets. Toch mis ik er geen. Als RSS reader gebruik ik Feedly en voor Twitter Tweet Lanes (de standaard Twitter app is inderdaad ruk) Geweldig mooie apps! De Android Evernote app is gewoon veel handiger en slicker dan de IOS versie. Chrome werkt als een trein, Gmail is volledig tablet optimized, net als agenda (eigenlijk alle standaard apps).

        Kortom, ik heb niks te klagen en heb mijn iPad nog geen moment gemist.

        Delacosa, heb je wel eens serieus getypt op een iPad? Dat is toch wel de grootste irritatie! Hoe kun je Pages dan nog handig vinden? Jou punt over trojans raakt overigens ook kant noch wal…

  8. delacosa
    13 november, 2012 om 20:18

    Wuhahaha je hebt helemaal gelijk andre ;) ik denk gewoon dat een ipad of nexus 7 allebei goede tablets zijn. Maar de mini is een juweeltje qua ontwerk en materialen. De nexus 7 vind ik de eerste android tablet die tegen de ipad op kan de user interface is smooth bier en daar een kleine lagjuh maar goed. Er komt binnenkort een 3g nexus voor slechts 299,- dan is de nexus 7 helemaal compleet en nog steeds goedkoper dan de mini.

    Voor mij is de ipad mini net Hale Berry en de nexus 7 een goedkope crackhoertje. Je kan ze allebei nog nemen maar hale berry pushed je toch meer naar de limit ;)

  9. Marco
    12 december, 2012 om 14:09

    Ik heb een Ipad mini, super mooi apparaatje. Alles werkt razendsnel, ligt lekker in de hand. Voelt top aan. Ik lees hier over de resolutie van het scherm, kan je vertellen is krankzinnig scherp ook al zijn er betere… Maak niet uit van welke hoek je er in kijkt, het is net als een bladzijde van een Magazine. Al met al, ik had het geld, is het toch aan de hoge kant. Dat voel je. Hoe het komt komt het in de USA kost hij 300 dollar is 230 euro + 21% is 278 euro waar die 50 euro extra vandaan gekomen is?