Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Momenteel meer dan 20.000 apps beschikbaar voor Windows 8

Geschreven door
Geplaatst op23 november 2012, 15:24 CategorieApplicaties

Met het nieuwe Windows 8 besturingssysteem richt Microsoft zich vooral ook op tablets, iets wat we terugzien in de ‘Metro’ touch interface. We hebben de afgelopen weken dan ook heel wat nieuwe Windows 8 tablets, hybride tablets en convertible tablets voorbij zien komen. Om Windows 8 te laten slagen op het gebied van tablets is een groot aanbod van apps noodzakelijk.

20.000 Windows apps

Bij de lancering van Windows 8 gaf Microsoft aan dat er binnen drie maanden meer dan 100.000 apps beschikbaar zouden zijn maar of dit aantal gehaald gaat worden is nog maar de vraag. Volgens Win App Update is de Windows Store op dit moment namelijk uitgerust met een kleine 20.000 applicaties. Van deze apps zijn er zo’n 18.000 gratis te downloaden. Deze apps zijn echter niet voor iedereen beschikbaar. In Nederland krijg je toegang tot een beperkt deel; zo’n 10.000 applicaties.

Vooral een nadeel voor Windows RT

Begin deze maand waren er 13.000 apps beschikbaar in de Windows Store dus de verwachte groei blijft voorlopig nog uit. Gebruikers van de complete Windows 8 software kunnen voorlopig nog vooruit met de traditionele .exe bestanden die we van eerdere Windows versies kennen, maar Windows RT gebruikers zijn daadwerkelijk afhankelijk van het app-aanbod. Op Windows RT kunnen namelijk geen .exe bestanden geïnstalleerd worden.

Microsoft zelf heeft nog geen officiële details vrijgegeven over het aantal beschikbare applicaties.

Via: Tweakers

  • Delen:

Reacties

  1. T.A Blet
    23 november, 2012 om 16:08

    Wie heeft ook problemen met de nu.nl app?
    Na aanklikken van de tegel haalt deze app heel vaak geen berichten op.
    Alleen dat ruck logo van Aegon en verdere info is tezien.
    Lijkt wel in te laden maar er gebeurd weinig.

    PC W8

  2. Thomas De Wulf
    23 november, 2012 om 16:23

    Het nut van .exe toepassingen op een Windows 8 tablet is volgens mij even groot als dat van op een Windows 7 tablet… nihil.

    • Martijn Chel
      23 november, 2012 om 16:26

      Wat bedoel je daar precies mee?
      Ik denk dat heel veel mensen graag hun bekende Windows programma’s gewoon meenemen en dus .exe ondersteuning zoeken. Op een Windows 7 tablet is het toch allemaal .exe?

  3. Robert – Jan
    24 november, 2012 om 11:24

    Wat Thomas daar waarschijnlijk mee bedoelt is dat het werken op een Windows 7 tablet ‘vrij onaangenaam’ is.

    Zelf heb ik twee jaar geleden een Exopc (W7 tablet met Atom N450) uit Canada geimporteerd. Toen na een paar korte tijd de nieuwigheid eraf was is deze tablet in een hoekje terecht gekomen.
    Waarom? Ten eerste omdat W7 gewoon niet gemaakt was voor touch, het werkt lastig, alles is te klein waardoor je vaak de verkeerde keuze in een menu aantikt. W7 gaat ook veel minder economisch met energie om, een batterij lading ging max 3,5 uur mee. Omdat het allemaal zo matig werkt is zo’n tablet ook niet iets dat je lekker aan je vrienden showt of op je werk wilt introduceren als het summum in mobiele productiviteit.

    Toen W8 Consumer Preview uitkwam heb ik dit geinstalleerd op m’n Exopc. Whoow, wat een verschil. Opstarten in 20 seconden, grote tegels die makkelijk te bedienen zijn, swipen op het startscherm werkt prima. Deze twee jaar oude tablet draait opeens als een tierelier en ik gebruik ‘m nu al weer drie maanden dagelijks.
    Bijna alles wat ik wil doen doe ik in de metro interface. Soms gebruik ik IE en de explorer op het bureaublad maar die versies zijn in W8-RT ook beschikbaar. Ik vind dat nog geen echt goede media player in Metro versie is, dus ik gebruik nog steeds VLC in .exe formaat maar ben ervan overtuigd dat er binnenkort een goede Metro player verschijnt.

  4. Bram
    24 november, 2012 om 13:02

    Ik zal wat fout doen, denk ik. Want ik zie geen 20.000 apps, zelfs geen 10.000 Nederlandse apps. Ik zie er hooguit 50 (vijftig). Iemand een idee wat ik zou kunnen doen om alle 10.000 Nederlandse apps te zien?

    • michaël
      24 november, 2012 om 14:18

      ik denk dat dit de oplossing is voor je probleem:
      ga naar store instellingen dan preferences
      daar heb je 2 opties de eerste staat vermoedelijk aan bij jou.
      als dat aanstaat gaat die enkel de apps in het Nederlands tonen.
      ik heb dat ooit eens aangezet en had ineens veel minder apps in mijn store maar had direct door wat het was.

      ik weet niet hoeveel apps er nu in de store zijn maar ik denk dat 10000 er dicht in e buurt komt ik zie al meer dan 1600 games alleen in de store
      Maar ik woon in belgië dus kan hier wat anders zijn.

      laat het weten als je probleem weg is.

      • Bram
        25 november, 2012 om 7:00

        Super. Heb ze gevonden.

    • Delacosa
      25 november, 2012 om 16:14

      Hij geeft 39 games aan??? In de appstore zitten in totaal nog geen 300 apps? ik braag me af hoe hun aan die aantallen zitten. zaten er maar 4000 apps dan hadden we er nog wat aan. (Social apps)=1 skype

      • Robert – Jan
        26 november, 2012 om 10:22

        Hoe kan je zien hoeveel apps er in de Store beschikbaar zijn?

        Dat jij zo weinig apps ziet is wel raar. Draai je misschien nog een preview versie van Windows 8? Toen ik de preview versie nog op mijn computer had staan wilde de app store namelijk niet updaten….

  5. Delacosa
    26 november, 2012 om 18:23

    Voor iedereen die net als mij niet alle apps in windows 8 kon zien…

    Bij preferences:
    -Set “Make it easier to find apps in my preferred languages” to NO

    Check deze link:

    http://mcakins.wordpress.com/enable-all-apps-windows-store-localizations/

  6. Malou
    29 november, 2012 om 22:44

    En hoe zit dat in het Nederlands?
    Ben echt een Windows 8 newby, dus kan iemand uitleggen waar ik dat kan aanvinken zodat ik alle apps kan vinden?

    • michaël
      30 november, 2012 om 13:36

      Ik zal het ff proberen zo duidelijk mogelijk uitleggen.

      1: open de store
      2: ga naar de charms bar (rechtonder)
      3: klik op settings
      4: dan preferences (tweede optie van boven)
      5: de eerste optie uit zetten dus op ‘no’ of ‘neen’
      6: alle apps zouden nu te zien moeten zijn

      je moet natuurlijk wel windows 8 rtm hebben (dus geen testversies)

      nog vragen stel maar