Review: Decoded leather folio voor de iPad mini

Geplaatst op6 december 2012, 12:23 CategorieAccessoire reviews

De komende tijd zullen we regelmatig aandacht besteden aan allerlei accessoires voor verschillende tablets, niet in de laatste plaatst omdat er een hoop tablets cadeau worden gedaan in deze maand. Vandaag kijk ik naar een zeer luxe beschermhoes voor de iPad mini, van het Nederlandse merk Decoded.

Folio case iPad mini – Video

Decoded kent een snel succes met hun luxe eigen merk want waar vorig jaar een test is begonnen met hun producten (tassen, covers, sleeves) in één Apple Store te verkopen liggen de producten van dit Nederlandse merk nu in alle Apple Stores, wereldwijd. In Nederland worden de producten ook online verkocht door tabletcenter.nl en appelhoes.nl.

Materiaal

De case uit deze review is gemaakt van luxe suède en er straalt duidelijk kwaliteit vanaf, al zou ik persoonlijk bang zijn het suède snel vies te maken. Deze cases wordt ook verkocht in een zwart leren versie. De binnenkant is bekleed met een zacht grijs materiaal zodat er geen kans is om je iPad mini scherm te bekrassen. De voorkant is dan nog voorzien van wat extra padding en de achterkant bestaat niet alleen uit de eerder genoemde materialen maar ook een harde plastic binnenkant. Hierdoor klikt de iPad stevig in de case en blijft het formaat tot een minimum beperkt.

Cut-outs en aansluitingen

Alle knoppen en poorten zijn prima beschikbaar in deze case aangezien er is gekozen om de onder- en bovenkant bijna volledig open te laten. Hierdoor zijn niet alleen de speakers goed te horen maar kan je ook verloopstukjes gebruiken voor de dock-connector of een grotere koptelefoon plug (wel 3.5mm aansluiting natuurlijk).

Stand posties

De voorkant van de cover wordt tijdens vervoer op z’n plaats gehouden door een leren band rondom de case. Deze band is multifunctioneel want bevat ook een harder plastic stuk. Door de hoes oven te vouwen en de band iets aan te trekken kan je een mediapositie maken om bijvoorbeeld een filmpje te kijken op de iPad mini. Helaas is er geen duidelijke typepositie mogelijk met deze case.

Automatisch aan/uit

Ook in deze case zitten magneten verwerkt om de iPad mini automatisch in of uit te schakelen. Helaas is dat bij de Decoded hoes iets te gevoelig, met als gevolg dat bij de minste of geringste beweging van de voorkant de iPad in- of uitschakelt. Dat betekent helaas dat ik zou aanraden de automatische inschakeling uit te schakelen via de instellingen op de iPad mini, want op deze manier kost het een hoop energie en is functionaliteit frustrerend in plaats van handig.

Folio case iPad mini – Conclusie

Qua design en materialen is dit een van de mooiste cases die je kunt kopen voor de iPad mini. Maar aan de andere kant is het niet de meest praktische case. Bij het omvouwen van de case zit de leren band regelmatig in de weg, is het erg jammer dat de automatische aan/uit functionaliteit niet echt gebruikt kan worden en mis ik een duidelijk typepositie. De prijs daarentegen valt voor dit product wel mee, want met 59,95 is het niet heel veel duurder dan de meeste andere cases die je kunt aanschaffen voor de iPad mini, maar wel duidelijk luxer.

Al met al echt een case die het overwegen waard is als het design, materiaal en de Nederlandse achtergrond je aanstaan, maar niet een case die voor iedereen de verstandigste keuze is.

Update – Weggeef-actie (coming soon)

Nadat deze review online verscheen en de eerste vragende reactie er al was heb ik nog even contact gehad met de mensen van appelhoes.nl en hebben ze aangeboden een leuke actie voor onze lezers te doen. Hou daarom volgende week de site goed in de gaten, want er zal dan niet alleen nog een review verschijnen maar zowel het nieuwe als bovenstaand product worden weggeven aan 2 gelukkige lezers.