PC verkoop in 2012 gedaald door interesse in tablets

14 januari 2013 2 Minuten 0 Reacties
Laptop versus tablet

Nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Gartner laten zien dat de PC-verkoop in het laatste kwartaal van 2012 is gedaald. Volgens Gartner vormt de tablet geen direct gevaar voor de PC, maar neemt de consument een tablet wel in overweging bij het upgraden van de oude pc.

Het gaat slecht met de verkoop van de personal computer. Vandaag bracht onderzoeksbureau Gartner cijfers van het laatste kwartaal van 2012 naar buiten waaruit duidelijk wordt dat het aantal verkochte PC’s met 4,9 procent gedaald is ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Hoewel niet direct bewezen is dat de tablet de PC volledig gaat vervangen, verschuift de behoefte van de consument wel steeds meer richting tablet als blijkt dat het tijd is voor een upgrade.

Tegenvallende cijfers, behalve voor Apple en Lenovo

Ondanks de vermindering van bijna 5 procent, zijn er toch zo’n 90,3 miljoen PC’s verkocht, waarvan een deel als desktop en de rest in de vorm van een laptop  Dell merkte de grootste terugval en daalde van 11,5 miljoen verkochte computers in 2011 naar 9,2 miljoen in 2012. Ook marktleider HP had te maken met een tegenslag en daalde van 5,8 miljoen naar 5,3 miljoen verkochte exemplaren. Hoewel andere merken als Acer en ASUS met vergelijkbare dalingen te maken kregen, zijn Apple en Lenova de enige merken die juist meer computers verkochten in het laatste kwartaal van 2012.

PC familieproduct, tablet voor persoonlijk gebruik

Volgens Mikako Kitawaga, hoofdanalist bij Gartner, vormen tablets geen direct gevaar voor PC’s maar nemen consumenten ze wel in overweging bij een upgrade van hun oude PC. Waar eerst verwacht werd dat individuele gebruikers in de toekomst zowel een PC als een tablet zouden bezitten, is dit toekomstbeeld veranderd in een wereld waarin huishoudens één PC voor de hele familie hebben en de gezinslezen allemaal een eigen tablet. Er zullen mensen zijn die in het bezit zijn van beide apparaten, maar dit zal meer uitzondering dan regel zijn volgens Kitawaga.

Windows 8 tablets kans voor Microsoft

Voor Microsoft is de terugval van PC-verkopen een flinke tegenslag. Met Windows 8, het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, hoopte het bedrijf in Redmond de interesse in PC’s juist te stimuleren. Maar met het gegeven in het achterhoofd dat de vraag naar tablets groeit heeft Microsoft met Windows 8-tablets van onder andere Asus, Samsung en Lenovo en haar eigen Microsoft Surface, nog steeds een troef in handen. 

Via: TNW

Reacties (0)